Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Přechod člověka s mentálním postižením ze školy do dospělého života prizmatem pedagogických pracovníků
Wiesnerová, Kateřina ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem přechodu osob s mentálním postižením ze školy do dospělého života. Cílem je porozumět tomuto procesu a faktorům, které ho ovlivňují, dále zjistit, jak respondenti vnímají úspěšný přechod a co k němu vede. V práci jsou popsána teoretická východiska týkající se přechodu osob mentálním postižením do dospělosti. Uvedena je definice procesu přechodu, jeho plánování a oblasti. Popsána je dostupná podpora v České republice, problematika sebeurčení a role rodiny během přechodového období. V další části je definována dospělost, její období a specifika u osob s mentálním postižením. Výzkumné šetření bylo provedeno v rámci projektu PEDAL. Byla zvolena kvalitativní strategie výzkumu a metoda diskuse ohniskových skupin. Respondenty šetření bylo pět pedagogických pracovníků škol dle § 16 odst. 9, školského zákona, vzdělávající žáky a studenty s mentálním postižením v posledních dvou až třech letech školní docházky. Prostřednictvím tematické analýzy byla definována čtyři témata a několik subtémat, která reagovala na výzkumné otázky. Bylo zjištěno, že plánování přechodu během školní docházky má mnoho podob a podílí se na něm mnoho subjektů. Velký vliv má okolí jedince, především pak jeho rodina. Mladý dospělý s mentálním postižením čelí během tohoto období mnoha překážkám -...
Dospívání a dospělost v Čechách (Vynořující se dospělost očima mladých lidí a jejich matek)
Marčíková, Tereza ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Ferrarová, Eva (oponent) ; Hnilica, Karel (oponent)
Prědkla'dana' disertacň' pra'ce se zameřˇuje na proces prěchodu do dospeľosti ocˇima mlady'ch lid' a ocˇima jejich matek. Vy'zkumna' studie se op'ra' o teorii J.J. Arnetta, ktery' identifikoval nove' vy'vojove' obdob' "emerging adulthood" [Arnett, 1998]. Na pruřbeˇh dosp'va'n' se d'va'me ze trˇ' perspektiv: Vy'vojoveˇ psychologicke', sociologicke' a kulturneˇ-antropologicke'. Popis jednotlivy'ch obdob' spojeny'ch s prěchodem do dospeľosti je rozsˇ'rěn o kontext rodiny, ve ktere' je mlady' cľoveˇk vychova'va'n a kultury, ve ktere' vyruřsta'. Prědstaven'm tečhto trˇ' perspektiv v prvn' cˇa'sti vytva'rˇ'me teoreticky' ra'mec pro empirickou cˇa'st. V empiricke' cˇa'sti prezentujeme vlastn' kvalitativn' studii. Vy'zkum prob'hal formou polostrukturovane 'ho hloubkove'ho rozhovoru s mlady'miCˇ echy aCˇ esˇkami a jejich matkami. Nasˇ'm c'lem bylo porozumeť tomu, jak vn'maj' mlad' lide' ve veˇku od 18 do 30 let pojem dospeľost a jak by popsali vlastn' proces dosp'va'n'. Chteľi jsme zjistit, zda mlad'Cˇ esˇi vykazuj' znaky obdob' "emerging adulthood". Zaj'malo na's, jaky' vliv ma' na dosp'va'n' vztah s matkou, zpuřsob vy'chovy a kulturn' kontext. Matek jsme se ta'zali, co pro neˇ znamena' pojem dospeľost, jak posuzuj' dospe ľost u svy'ch deť', ktere' okamzˇiky byly podle jejich na'zoru pro deťi...
Životní situace vysokoškolských studentů z hlediska dospělosti
Musilová, Barbora ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent)
Diplomová práce: Životní situace vysokoškolských studentů z hlediska dospělosti Zpracovala: Barbora Musilová Abstrakt Diplomová práce má za cíl ukázat, jak vnímají v současné době mladí lidé studující vysoké školy svou životní situaci a jak se cítí být dospělí. Odpověď na tyto otázky hledá za pomoci kvalitativní analýzy provedené mezi studenty pražských vysokých škol. Teoretické pozadí empirické části tvoří vybrané teorie analytiků současné doby, které poukazují na proměnlivost a nestabilitu společenských poměrů. Tato nestálost doby má za následek, že dochází k posunům časování životních událostí v životních cyklech a zpochybnění klasické definice dospělosti vymezené například nezávislým žitím či manželstvím. Trendy životního období mladých studujících jako jsou prodlužování studia či oddalování odchodu z domácnosti rodičů poukazují na novou etapu, která se nevyskytovala v životních drahách předchozích generací. Životní situace mladých vysokoškolských studentů není jen prodlužováním přechodu do dospělosti, ale samostatnou etapou, která zároveň vyvolává potřebu redefinovat dříve platné vymezení dospělosti.
Percepce přechodu z adolescence do dospělosti u vysokoškolských studentů
VALIŠOVÁ, Martina
Tato bakalářská práce pojednává o problematice přechodu do dospělosti u vysokoškolských studentů. V teoretické části je vymezeno období adolescence a jednotlivé změny a úkoly, ke kterým v tomto období dochází. Dále je popsána problematika přechodu do dospělosti, jeho výzvy, koncepce vynořující se dospělosti a vymezení mladé dospělosti. Kvalitativní výzkum vedený formou polostrukturovaných rozhovorů ukázal, že problematika přechodu do dospělosti se stává u vysokoškolských studentů nelehkým úkolem kvůli svobodě přicházející se studiem na vysoké škole, ale zároveň i jisté zavázanosti dokončit studium a určité závislosti na rodičích. Se studiem na vysoké škole se tak stává nelehkým úkolem být plně samostatným, vytvořit si vlastní zázemí, a tím dosáhnout důležitých kritérií dospělosti. Přesto se ale ukazuje, že proto, aby se mladý člověk cítil být dospělým, musí přijmout alespoň určité závazky do budoucna a být samostatným.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.