Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 51 záznamů.  začátekpředchozí42 - 51  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv divadelního kostýmu na herce
Vojtová, Ivana ; Hnilica, Karel (vedoucí práce) ; Žák, Josef (oponent)
Vývoj divadelních kostýmů nelze oddělit od vývoje civilního odívání. Nejvýznamnějším obdobím v historii divadelních kostýmů je antické Řecko. Všechny další etapy z něj vycházely nebo čerpaly inspiraci. Doba renesance se váže zejména k fenoménu anglického divadla a italské komedie dell'arte. Oba tyto směry se vyznačují specifickým způsobem kostýmování, přičemž komedie dell'arte vyniká svým maskováním a typizací postav. Až počátkem 20. století se kostýmy začaly prosazovat jako samostatná oblast dramatické tvorby, kterou je potřeba se podrobně zabývat a věnovat jí náležitou pozornost. Toto jsou čtyři podstatné mezníky v dějinách divadelního kostýmu. Avšak ke změnám, ať se týkaly vnímání oděvů herců (diváky i jejich nositeli) nebo střihů a materiálů, docházelo ve všech historických etapách. Existuje souvislost mezi úspěšným zvládnutím divadelní role a kostýmem, který má herec při jejím ztvárňováním na sobě. Kostýmy hrají důležitou roli ve spojení s pohybem, a to ze dvou úhlů pohledu. Jednak se často stává, že kostým vyžaduje specifický způsob chůze, držení těla apod., což dodává divadelní postavě určitý výraz. Hercům to pomáhá lépe s figurou souznít a vcítit se do ní. Na druhou stranu může oděv herce limitovat. To se stává v případech, kdy je zhotoven ze špatného materiálu, má špatný střih nebo...
Fenomén vojenské a policejní uniformy
Havlín, František ; Bakšteinová, Marie (vedoucí práce) ; Šindelová, Jana (oponent)
Bakalářská práce zobrazuje historický vývoj vojenských uniforem od starověku až po vojenskou uniformu současných armád a zároveň zkoumá vliv uniformity odívání na život v civilní sféře. V teoretické části je pozornost věnována důvodům vzniku uniforem a jejich přeměně z pestře zbarveného oděvu na ryze funkční, současný oděv s ochrannými prvky, ale i reprezentativní uniformy pro slavností příležitosti. Hledá vzory vojenského stejnokroje v současné módě a důvody jejich použití u renomovaných návrhářů. Rovněž se věnuje pojmu dress code, který ovlivňuje stále více styl našeho oblékání. Pro jeho důležitost je toto téma zpracováno i v didaktické části práce. Závěrečná část se zabývá výzkumem, ve kterém je zjišťováno vnímání policejní uniformy jako oděvu a její promítání do pocitů v uniformované i civilní sféře. V autorsky výtvarné části jsou s jistým nadhledem zobrazena témata související s prostředím Policie ČR.
Mongolský tradiční oděv
Havlíčková, Veronika ; Oberfalzerová, Alena (vedoucí práce) ; Zikmundová, Veronika (oponent)
Anotace: Tato práce se zaměřuje především na popis mongolského tradičního oděvu. Představuje jeho současný střih a strukturu. Rozebírá tradiční oděv v jednotlivých historických obdobích, jež byly podstatné pro jeho vývoj, a popisuje tradiční kroje mongolských etnik, včetně jejich obuvi, pokrývek hlavy, šperků a dalších doplňků. Obsahuje také tradiční výrobou materiálů, hlavně vyděláváním kůže a výrobou plsti. Přílohy obsahují slovníček pojmů, obrazovou přílohu zkoumaných exponátů z Náprstkova muzea a výstřižek modelu tradičního deelu.
Šaty dělají člověka: oděv jako nositel významů
Märzová, Hana ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Volek, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá významy, jež oděvu přikládají studenti gymnázia. Posléze tyto významy srovnává s těmi, které jsou popsány v sociologické literatuře zabývající se oděvem a módou. Oděv je nejen ochranou lidského těla proti nepřízni počasí, ale také nositelem mnohých významů, které se vztahují k majiteli oděvu. Prostřednictvím oděvu je možné vyjádřit svůj sociální status a sociální roli, dát najevo své záliby, postoje, členství v různých skupinách i svůj životní styl. Odívání a móda jsou silně spjaty s mladými lidmi, pro něž je móda utvářena a kteří se zároveň na jejím vytváření spolupodílí. Pro adolescenty je oděv zvláště významný, protože mohou jeho prostřednictvím nejen vyjadřovat, ale také budovat svoji identitu a tím se nakonec zařadit mezi dospělé. Oděv také hraje významnou roli v našem vztahu k druhým lidem. Z analýzy rozhovorů se studenty vyplynulo, že významy, které oděvu přikládají, jsou podobné těm ze sociologické literatury. Pro informátory je klíčová svoboda v odívání, která jim umožňuje, aby byli sami sebou. Zjištění z rozhovorů poněkud odporují Simmelovi, když módu považují spíše za zdroj uniformity, zatímco originalita stojí mimo módu. Při vnímání oděvu druhých si informátoři uvědomují důležitost kulturního kapitálu, již zdůrazňoval Bourdieu. Souvislost stratifikačního systému a...
Kultura renesančního odívání a dnešek
Brabcová, Růžena ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Krupková, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá oděvní kulturou v období renesance v Evropě - především oděvním stylem Itálie, Anglie a Španělska na přelomu 15. a 16.století a jejím vlivem na tvorbu kostýmů soudobých skupin, které se ve volném čase věnují amatérskému historickému šermu nebo dobovému tanci a podobným aktivitám. Poskytuje rámcový popis jak ženského, tak mužského způsobu odívání. Tato práce se snaží o analýzu vzniku, pravidel a funkcí stylizovaného dobového kostýmu, a v závěrečné kapitole také porovnání obou variant dobových kostýmů, na základě dlouhodobého zúčastněného pozorování a kvalitativního terénního výzkumu.
KABÁT
Svobodová, Hana ; Pangrácová, Lucie (oponent) ; Gabriel, Michal (vedoucí práce)
Ačkoli hlavním tématem mé diplomové práce je Kabát, popisuji v úvodních kapitolách své předchozí práce, neboť jejich tvorba a postupný vznik mě nasměřovaly k vytvoření závěrečného projektu - Kabát. V rámci své sochařské tvorby se soustřeďuji především na možnosti transformace lidské figury, přičemž využívám různých klasických i netradičních sochařských materiálů. Textil vybraného kusu oděvu (v daném případě kabátu) je zpevněn v určitém okamžiku, který jsem transponovala do opeřené dutiny - kabátu, který si člověk před tím oblékal. Svou práci s "vnějším obalem člověka" v závěrečné pasáži textu osouvztažňuji s tvorbou českých i zahraničních umělců.
Textile and clothing industry - salvation or curse of developing countries - the case of Bangladesh
Sameková, Sabína
Moja bakalárska práca hodnotí význam textilného a odevného priemyslu v rozvojových krajinách s dôrazom na Bangladéš a identifikuje hlavné výhody a nevýhody, ktoré z nich pre danú krajinu plynú. V prvej časti bakalárskej práce sa venujem teoretickej diskusii hlavných impulzov a faktorov, ktoré ovplyvňujú rozvoj menej rozvinutých krajín ako napríklad globalizácia, industrializácia a pod. V praktickej časti sa venujem problematike konkrétne na vybratej krajine -- Bangladéš. Zároveň hodnotím dopad aktuálnych udalostí na textilný a odevný priemysel. Zmienené dopady sú v závere sú zhrnuté do prognózy o možnom vývoji v tejto oblasti do budúcna.
Lidé a voda. Příspěvek k dějinám osobní hygieny přelomu 19. a 20. století
KALVASOVÁ, Jana
Předkládaná diplomová práce se věnuje dosud plně neprozkoumané oblasti každodenního života, osobní hygieně. Zabývá se obdobím přelomu 19. a 20. století, mnohdy však zabíhá i hlouběji do minulosti, především do poloviny 19. století, kdy byly položeny základy systematičtější péče o hygienu. Práce se snaží vymezit předpoklady hygieny, kterou ovlivňovaly společensko{--} kulturní a vědecko{--}technické faktory. Zkoumá osobní hygienu, zahrnující především péči o tělo, vlasy, zuby, kosmetiku a tělesnou vůni. Dále se věnuje osobnímu prádlu a oděvu. Jeden z vytyčených cílů představuje zjistit, jakou roli sehrálo lázeňství (zejména vznikající moderní balneologie) a rozšiřující se tělovýchova a sport ve zvyšování úrovně osobní hygieny. Heuristickou základnu práce tvoří dobová odborná literatura (především z oblasti zdravotnictví), memoárová literatura, dobový tisk a naučné slovníky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 51 záznamů.   začátekpředchozí42 - 51  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.