Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Romští žáci a výuka občanské výchovy na základních praktických školách
STROPNICKÁ, Kristýna
Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí v systému základního speciálního školství. Cílem práce je zachytit specifika této výuky se zaměřením na analýzu výuky občanské výchovy na základních praktických školách ve vztahu k romským žákům. Teoretická část práce je zaměřena na současnou situaci romské menšiny v ČR vzhledem k systému českého školství. Práce též stručně popisuje postavení a situaci romské menšiny v ČR. Pozornost je dále věnována specifikům a problémům ve vzdělávání romských dětí, které jsou často vzdělávány na základních praktických školách. Součástí teoretické části je rozbor vzdělávacích programů základních praktických škol, konkrétně výuky občanské výchovy a začlenění průřezových témat do výuky, zejména multikulturní výchovy. Jako zdroj informací o výuce občanské výchovy na základních praktických školách je využíván Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s LMP a Školní vzdělávací program Základní praktické školy ve Vimperku. Práce se soustředí také na možnosti realizace občanské výchovy v kurikulu. Praktická část je zaměřena na didaktické zpracování témat multikulturní výchovy na Základní praktické škole ve Vimperku.
Používané výukové metody v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ
MIKŠOVÁ, Radka
Diplomová práce "Používané výukové metody v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ" je koncipována do dvou částí. Teoretická část pojednává o problematice výukových metod včetně jejich klasifikace. Praktická část vychází z dotazníkového šetření, které je doplněno metodou rozhovoru. Cílem této práce je zmapovat, které vyučovací metody jsou používány v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ.
Používané učebnice občanské výchovy a základů společenských věd
NOVOTNÁ, Michaela
Cílem diplomové práce je na základě výzkumného šetření prozkoumat aktuální stav užívání učebnic občanské výchovy a základů společenských věd na vybraných základních a středních školách a stanovit kladné a záporné stránky těchto učebnic. Diplomová práce bude rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část obecně vymezí a vydefinuje pojem učebnice a popíše její základní funkce, požadavky, strukturní složky a hodnocení. Dále se zaměří na popis učebnic občanské výchovy a společenských věd s dřívější i aktuální doložkou MŠMT, které se na školách běžně používají od roku 1989 po současnost. Praktická část bude zahrnovat výzkumné šetření (dotazník) zrealizované na deseti vybraných základních a středních školách v Pelhřimově a Pacově. Výzkum bude doplněn rozhovory s vyučujícími (vyučující OV na ZŠ a vyučující ZSV na SŠ).
Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií
Hanychová, Alžběta ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Landová, Tabita (oponent)
1 Anotace Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií. V poslední době stoupá ve veřejném prostoru míra diskuzí a polemik o náboženství. Nezřídka se však jedná o nepoučená stanoviska. Ve své práci jsem se zaměřila na to, jaké informace se dostávají k žákům základních škol, a to bez ohledu na zájem konkrétního učitele. V první části porovnávám základní kurikulární dokumenty (tzv. Bílou knihu a Rámcový vzdělávací program) a jednotlivé vzdělávací oblasti. V druhé části se zaměřuji na konkrétní učebnice vybraných předmětů (dějepis, výchova k občanství, etika), které prošly schválením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Všímám si, jak často, do jaké míry a v jakých kontextech pojednávají o náboženství (včetně přehledu, o kterých náboženstvích referují). Následně vyhodnocuji, jestli zaujímají nějaké hodnotící stanovisko, případně zda vedou žáky k zájmu o tuto oblast a zda rozvíjí jejich schopnosti dohledat si relevantní informace. Klíčová slova Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnocení.
Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza
Haasová, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem magisterské diplomové práce Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza je upozornit na dvě knihy pro děti a mládež s velmi citlivou tematikou (domácí násilí a úmrtí rodiče) a poukázat na možnost, jak s těmito literárními díly pracovat v hodinách literatury či občanské výchovy. První část práce je věnována tématu domácího násilí a jeho zobrazení v knize Všehokniha. Druhá část se věnuje úmrtí blízkého člověka a jeho znázornění v knize Volání netvora. Každá z částí je rozdělena do několika podkapitol. V první z nich se zabývám odbornými poznatky k příslušnému tématu, ve druhé pak projevy daného problému ve vybrané knize, v další části jsou analyzovány literární postavy, které se s danou existenciálně vypjatou situací vypořádávají. Poslední kapitola vždy patří didaktickému potenciálu vybrané ukázky. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a shrnutí zkušeností z jejich realizace na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA děti, úmrtí, domácí násilí, dětský hrdina, didaktická analýza, literatura, občanská výchova
Žák 2. stupně se speciálními vzdělávacími potřebami v hodinách občanské výchovy: případová studie
Sedláková, Anna ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá procesem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na druhém stupni základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Pozornost je při tom zaměřena na hodiny společenskovědních předmětů, zejména občanské výchovy. Proces učení je popsán v širším kontextu, do něhož jsou zahrnuti především asistent pedagoga, učitelé a rodiče nebo zákonní zástupci. Teoretická část shrnuje zejména prameny popisující podmínky integrace/inkluze v českém školství. Stručně jsou uvedena vybraná zjištění o reálných efektech asistence. Empirický výzkum byl proveden jako série případových studií založených na kvalitativním přístupu. Ke sběru dat byla využita analýza dokumentů, rozhovory s aktéry a pozorování hodin. Analýza dat byla provedena formou mezipřípadového srovnání. Výsledky výzkumu naznačují, že situace v hodinách společenskovědních předmětů bývá odlišná od jazykových předmětů nebo matematiky, např. v nich žáci nemívají k dispozici asistenta pedagoga. Tato nepřítomnost však může mít pro integrované žáky jak negativní, tak pozitivní důsledky (např. větší příležitost k interakci s učitelem a spolužáky). KLÍČOVÁ SLOVA: Asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, občanská výchova, výzkum
Anežský klášter jako kulturně historická památka
Neradová, Lucie ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Práce se zabývá Anežským klášterem jako kulturně historickou památkou a možnostmi využití kulturně historické památky, konkrétně Anežského kláštera, v hodinách občanské výchovy. Klade si za cíl prozkoumat kulturně historický přínos tohoto kláštera z hlediska funkcí, které měl klášter v minulosti i dnes, na základě zjištěných skutečností posoudit význam těchto funkcí pro památkový význam kláštera a péči o jeho zachování a zvážit využitelnost této památky v občanské výchově na druhém stupni základních škol, včetně návrhu konkrétních činností. V práci se autorka zamýšlí nad smyslem výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví, k památkám a jejich ochraně, a možnostmi jejího rozvoje vzhledem k občanské výchově i vzdělávací koncepci České republiky a jejím dokumentům (konkrétně RVP a ŠVP). Na vývoji české památkové péče seznamuje čtenáře s přístupy k ochraně památek v minulosti i dnes a s problémy památkové péče, otvírajícími prostor pro učitele a jejich žáky k reflexi vlastního vztahu k památkám a možnostem aktivního zapojení do péče o památky, jakožto nedílné součásti kulturního životního prostředí člověka.
Globální témata v občanské výchově na 2. stupni základních škol
NĚMEC, Josef
Předkládaná diplomová práce se zabývá analýzou výuky globálních témat v občanské výchově na 2. stupni základních škol. Snaží se zachytit základní rysy této problematiky v Rámcovém vzdělávacím programu, ale i ve vybrané metodice od Člověka v tísni Bohouš a Dáša: Dáša na tržišti světa. Součástí práce, která se dělí do osmi kapitol, je i vlastní výzkumné šetření, které je založeno na kvalitativním výzkumu (rozhovory s učiteli) v rámci případové studie konkrétní školy. Na základě výsledků šetření jsou vypracovány jednotlivé aktivity, které mohou využít učitelé občanské výchovy a příbuzných předmětů, protože naplňují některé očekávané výstupy z Rámcového vzdělávacího programu a jednotlivá průřezová témata.
Učitel společenských věd v současné škole a společnosti
Johnová, Petra ; Jirásková, Věra (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na role učitele společenskovědních předmětů v současné škole a společnosti. Úvodní kapitola se zabývá specifiky učitelského povolání a aktuálními problémy, které s ním nedomyslitelně souvisí. Důraz je v práci kladen především na analýzu pedagogického přístupu učitelů k výuce. Důležitou součástí práce jsou rozhovory s učiteli občanské výchovy, základů společenských věd a hospitace konkrétních hodin. Na základě rozhovorů, pozorování a studia odborné literatury jsem nastínila možnosti a výzvy, které se učitelům občanské výchovy a základů společenských věd v podmínkách současné školy nabízejí. Praktickým výstupem práce je návrh modelu výuky společenskovědního semináře pro 4. ročník gymnázia. Klíčová slova specifika povolání učitele, občanská výchova, základy společenských věd, pedagogický přístup, vztah učitel - žák, výchova, vzdělání, společenskovědní seminář

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.