Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  předchozí11 - 19  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vzpomínky a paměti obyvatel Plzně v pozdním 19. a v první polovině 20. století
MARTINOVSKÁ, Soňa
Disertační práce si klade za cíl představit soubor vzpomínek a pamětí zachovaných v Plzni z období pozdního 19. a z první poloviny 20. století. Jejím záměrem je rovněž začlenit zkoumaná díla do širšího kontextu v rámci výzkumu pramenů osobní povahy. První kapitola se proto zabývá historií těchto pramenů jakožto předmětů badatelského zájmu a možnostmi jejich využití. Z hlediska metodologie se práce následně snaží provést komplexní analýzu reprezentativního vzorku těchto pramenů. Posuzuje přitom vnitřní a vnější znaky zkoumaných textů, ale zaměřuje se rovněž na přiblížení životních osudů jednotlivých autorů a snaží se odhalit jejich možné motivace pro tvorbu děl. Disertace dále usiluje o vzájemnou komparaci zvolených pramenů, především z hlediska jejich povahy a obsahu. Soustřeďuje se přitom na postižení různých metod sebeprezentace pisatelů skrz vytvořená díla a na upevňování jejich identit prostřednictvím zaznamenaných narativů. Věnuje se ale i způsobům zobrazení města Plzně a proměnám každodenního života v jeho ulicích. V neposlední řadě se potom zabývá i odrazem velkých politických událostí ve srovnávaných dílech. Celkově se předkládaná práce snaží přispět k hlubšímu poznání problematické a proměnlivé éry novodobých dějin a poodhalit přitom myšlenkový svět a způsoby jednání tehdejších lidí.
Osada Dobrá Voda u Jablonce nad Nisou ve 20. století. Pokus o mikrohistorickou sondu.
Brus, Filip ; Koura, Petr (vedoucí práce) ; Hnilica, Jiří (oponent)
Do úvodu práce byla zasazena podkapitola, ve které je velmi stručně uvedena historie osady před příchodem 20. století, které je primárně zkoumáno. Dále je práce rozdělena do tří hlavních kapitol. První z nich představuje vývoj obyvatelstva severočeské osady Dobrá Voda u Jablonce nad Nisou ve 20. století. Druhá část se věnuje dějinnému vývoji osady ve stejném období s přihlédnutím k dějinám lokálním i dějinám Československa. Členěna je vždy na část věnující se Dobré Vodě a část kontextovou řešící velké dějinné události a jejich vliv na studovanou lokalitu. Jedná se především o výrazné dějinné zvraty, které v našem prostoru nastaly během 20. století. Jsou jimi první světová válka, vznik Československa, nástup nacismu, druhá světová válka a nástup komunistické diktatury. Pro obyvatelstvo pohraničí, ve kterém se Dobrá Voda nachází, jsou důležité především důsledky těchto významných událostí, protože výrazně ovlivňovaly osudy místních německých obyvatel. Třetí část ukazuje čtenáři historii osady a jejích obyvatel prostřednictvím významných lokálních staveb a míst, kterými jsou například místní kaple nebo restaurace s hotelem zvaná Gutbrunnwarte a také přírodní památky. Historie významných objektů je uvedena primárně proto, že byly nějakým způsobem důležité pro místní obyvatele nebo měly regionální přesah.
Problematika výuky moderních dějin na základních a středních školách v České republice
Kulhavá, Zdeňka ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent) ; Parkan, František (oponent)
Tématem rigorózní práce je problematika výuky moderních dějin na základních a středních školách v České republice. Práce je členěna do dvou hlavních částí. První část se věnuje analýze legislativního rámce vzdělávací politiky České republiky s akcentem na výuku moderních dějin, rozboru a hodnocení základních kurikulárních dokumentů. Ve stručnosti jsou uvedeny i vybrané faktory, které ovlivňují proces výuky. Následně je provedena didaktická analýza učebnic dějepisu, které byly vyhodnoceny na základě realizovaného kvantitativního výzkumu na vybraných středních školách jako nejčastěji využívané. Druhá část práce je zaměřena na využití metody projektové výuky jako vhodného způsobu motivujícího, atraktivního a efektivního vzdělávání žáků základních a středních škol v oblasti moderních dějin. V teoretické rovině jsou charakterizovány vybrané projekty realizované školami, paměťovými institucemi či neziskovými organizacemi. Praktická část je pak věnována charakteristice, podrobnému metodickému zpracování a evaluaci vlastního autorského projektu Vzpomínky na 80. léta v Československu, který vznikl pod záštitou Národního muzea v rámci projektu Dotkni se 20. století!. KLÍČOVÁ SLOVA Vzdělávání, školský zákon, kurikulární reforma, moderní dějiny, projekt, škola
The history of science in the seventeenth century: Science, Religion and Priest Valentim Estancel S.J.
Rego Monturil, Frederico Guilherme ; Binková, Simona (vedoucí práce) ; Štěpánek, Pavel (oponent) ; Klíma, Jan (oponent)
Tato teze si klade za cíl pojednat o dějinách vědy v novověku. Zabývá se historicko-filozofickými úvahami o vztahu mezi vědou a náboženstvím v sedmnáctém století na pozadí cest, díla a života českého matematika, astronoma a jezuitského kněze Valentina Stancla na Moravě, v Čechách, Itálii, Portugalsku a Brazílii. Tato studie se snaží přehodnotit podíl kněží Tovaryšstva Ježíšova na vývoji moderní doby tím, že vyzdvihuje aktivitu jezuitských kněží v politických, náboženských a vědeckých proměnách, ke kterým došlo v šestnáctém a sedmnáctém století v Evropě, Orientu a v portugalské Americe. Práce se snaží reflektovat na vědeckých objevech šestnáctého a sedmnáctého století, zejména v oblasti matematiky a astronomie; nové pojetí člověka a světa, které pramení z politických a náboženských transformací reformního myšlení a kulturní renesance; šok mezi novými vědeckými teoriemi a zkušenostmi s Písmem svatým a následně s křesťansko-aristotelskou scholastickou teologií; kromě toho zpochybňuje nedostatečné přispění kněží či dokonce náboženství k rozvoji vědy. Časový rámec práce se odehrává především mezi koncem patnáctého století a počátkem osmnáctého století, se zaměřením na problémové a kontroverzní století sedmnácté. Takto dlouhá doba umožňuje prozkoumat důležité procesy napjatého vztahu mezi vědou a náboženstvím,...
Kooperace seniorů a žáků prvního stupně ZŠ ve vzdělávací oblasti člověk a jeho svět
Vyhnalová, Andrea ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Klíčovým tématem této práce jsou mezigenerační vztahy ve smyslu budování pozitivního přístupu ke stáří u žáků 1. stupně základní školy. Vzhledem k faktu demografického stárnutí populace, je velmi aktuální přemýšlet o aktivním zapojení seniorů do veřejného života včetně zúročení jejich zkušeností. Teoretická část práce se zabývá mezigeneračními vztahy, popisuje stáří jako plnohodnotnou etapu života, pojednává o postojích a hodnotách. Praktická část nabízí postup rozvoje spolupráce mezi žáky prvního stupně ZŠ a seniory v předmětech vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Cílem mezigenerační spolupráce bude prostřednictvím vedení rozhovorů, zaznamenání vzpomínek a další práce s nimi zvyšovat zájem žáků o moderní dějiny a pomocí námětů ke spolupráci také posílit úctu ke stáří a předcházet tak projevům ageismu. KLÍČOVÁ SLOVA demografické stárnutí populace, ageismus, mezigenerační vztahy, pozitivní přístup ke stáří, rodinná paměť, vzpomínky, projektové vyučování, inspirace pro školní výuku, člověk a jeho svět
Využití programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) ve výuce moderních dějin na základní škole
Pospíšilová, Věra ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Tato práce se zabývá metodami programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) a možnostmi jejich využití ve výuce moderních dějin na základní škole. V teoretické části práce jsou vysvětleny východiska a metody programu, především jeho klíčový výukový model E-U- R (evokace - uvědomění si významu - reflexe). Východiska programu jsou dána do souvislosti s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV), aby bylo jasně patrné, že RWCT může přispět k naplnění cílů vzdělávání na úrovni klíčových kompetencí i vzdělávacího oboru. V praktické části práce se nachází deset návrhů vyučovacích hodin zaměřených na 60. léta 20. století, které se drží výukového modelu E-U-R a využívají metody programu RWCT. Cílem práce je sloužit jako praktický průvodce pro učitele, kteří hledají inspiraci pro výuku daného historického období, či hledají nové cesty jak svou výuku zlepšit a obohatit. KLÍČOVÁ SLOVA RVP ZV, RWCT, metody, E-U-R, 60. léta 20. století, moderní dějiny, základní škola
Stalinismus v Československu - zhodnocení výuky na středních školách v České republice
Hána, Petr ; Jirásková, Věra (oponent) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Padesátá léta mohou být považována za jedno z nejhorších období v dějinách Československa. Totalitní komunistický režim v letech 1948 až 1953 je nazýván stalinismem. Hlavním cílem práce je zhodnotit výuku období stalinismu v Československu na středních školách a částečně také zhodnotit správnost a komplexnost současných učebních osnov a výukových metod. Vedlejším cílem práce je představit a popsat stalinismus jako typický příklad totalitarismu a vymezit hlavní znaky této nedemokratické formy vlády na základě příkladu Československa v letech 1948 - 1953. Práce začíná teoretickou částí a pokračuje případovou studií až do části praktické. První kapitola klasifikuje totalitarismus, definuje historické pozadí a určuje jeho hlavní znaky. Druhá kapitola popisuje a vysvětluje stalinismus, který je typickým příkladem totalitarismu aplikovaného v Sovětském svazu, odkud se rozšířil do většiny komunistických zemí, včetně Československa. Třetí kapitola ukazuje na příkladu Československa v letech 1948 - 1953 aplikaci prvků a metod stalinismu používaných k ovládání společnosti dle sovětského modelu. Praktická část práce se zaměřuje na představení období stalinismu v Československu v učebnicích pro základní a střední školy. Je zde také obsaženo hodnocení používání aktuálních historických a politologických pojmů v...
Problematika výuky moderních dějin na středních školách
Kulhavá, Zdeňka ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
KLÍČOVÁ SLOVA: žák, učebnice, didaktická analýza, analýza funkcí učebnice, moderní dějiny, výuka, didaktické materiály, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia Tématem diplomové práce je Problematika výuky moderních dějin na středních školách. Cílem práce je zmapování situace na gymnáziích a středních odborných školách v České republice, týkající se výuky moderních dějin a dějin současnosti. V rámci řešení této problematiky jsou zodpovězeny otázky typu: "učí učitelé na českých středních školách moderní dějiny do roku 1989 nebo ne?", "přesáhnou ve výuce moderních dějin rok 1989, pokud ano, jak daleko látku dovedou?", "jaké využívají didaktické i jiné materiály k dosažení svého cíle?", "s jakými učebnicemi pracují učitelé? Pracují s nimi i žáci?", "jaké podmínky pro tvorbu učebnic a výuku moderních dějin vytváří česká školská politika?". S cílem nalézt odpovědi na tyto otázky je v diplomové práci analyzován legislativní rámec vzdělávací politiky České republiky (zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, tzv. školský zákon), základní kurikulární dokumenty (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, školní vzdělávací programy vybraných gymnázií), Schvalovací doložka Ministerstva školství mládeže a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   předchozí11 - 19  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.