Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Klasická a moderní podoba autorské pohádky: K. J. Erben a J. Mahen
POKORNÁ, Zuzana
Tato bakalářská práce si klade za cíl porovnání dvou podob autorské pohádky, klasické od Karla Jaromíra Erbena a modernistické od Jiřího Mahena. Nejdříve se zaměřujeme na jednotlivé shodné a rozdílné prvky mezi zkoumanými pohádkami. K naší analýze nám pomůže dílo Morfologie pohádky od V. J. Proppa a další odborná literatura. Následná teoretická kapitola je věnována právě hlubšímu seznámení s jednotlivými publikacemi. V závěru se budeme věnovat shrnutí všech dosažených poznatků.
Podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek
Dudková, Dominika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce je věnována podpoře a rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek. Teoretická část práce je zaměřena na vývoj dítěte předškolního věku v různých aspektech souvisejících s rozvojem čtenářských a jazykových dovedností - z hlediska psychologie, předškolního vzdělávání i Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Vzhledem k tématu diplomové práce je součástí teorie také vymezení pojmů čtenářská gramotnost a čtenářská pregramotnost a její obsah v souvislosti s vybranými postupy rozvoje čtení v mateřské škole. Také jsou zde rozepsány některé metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), jež se využívají k rozvoji čtenářské gramotnosti. Teoreticky jsou uchopeny také oblasti literární a dramatické výchovy v mateřské škole, specifika moderní autorské pohádky a role projektivní metody v mateřské škole. V praktické části jsou představeny projekty: Co by se stalo, kdyby po Brně chodil obr a Lichožrouti. Projekty byly vytvářeny na základě knihy Daisy Mrázkové (Co by stalo kdyby…) a Pavla Šruta (Lichožrouti). Oba projekty byly vytvářeny v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a doporučeními České školní inspekce, na základě cílů vycházejících z Bloomovy taxonomie a ve spojitosti s některými...
Ideologie, hra, tajemství: Role slovinské moderní pohádky v letech 1945-1975
Slezáková, Magdalena ; Jensterle Doležal, Alenka (vedoucí práce) ; Nedvědová, Milada (oponent)
Diplomová práce se zabývá podobami slovinské moderní pohádky v letech 1945-1975 a zkoumá role, které jí její autoři přisuzovali. Práce vychází z předpokladu, že v tomto období existovaly ve slovinské moderní pohádce tři základní autorské přístupy: moderní pohádka ve službách státní ideologie, moderní pohádka jako svobodná fantazijní hra a moderní pohádka s přesahem. Tyto tři role zkoumá na příkladu devíti moderních pohádek, jež vybírá povětšinou z kánonu slovinské literatury pro děti a mládež: Udarna brigada (Anton Ingolič), Zgode in nezgode kraljevskega dvora (Milan Šega), Drejček in trije Marsovčki (Vid Pečjak), Moj dežnik je lahko balon (Ela Peroci), Strah ima velike oči (Marjan Marinc), Kosovirja na leteči žlici (Svetlana Makarovič), Potovanje v tisočera mesta (Vitomil Zupan), Deklica Delfina in lisica Zvitorepka (Kristina Brenkova) a Avtomoto mravlje (Jože Snoj).
Podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek
Dudková, Dominika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce je věnována podpoře a rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek. Teoretická část práce je zaměřena na vývoj dítěte předškolního věku v různých aspektech souvisejících s rozvojem čtenářských a jazykových dovedností - z hlediska psychologie, předškolního vzdělávání i Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Vzhledem k tématu diplomové práce je součástí teorie také vymezení pojmů čtenářská gramotnost a čtenářská pregramotnost a její obsah v souvislosti s vybranými postupy rozvoje čtení v mateřské škole. Také jsou zde rozepsány některé metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), jež se využívají k rozvoji čtenářské gramotnosti. Teoreticky jsou uchopeny také oblasti literární a dramatické výchovy v mateřské škole, specifika moderní autorské pohádky a role projektivní metody v mateřské škole. V praktické části jsou představeny projekty: Co by se stalo, kdyby po Brně chodil obr a Lichožrouti. Projekty byly vytvářeny na základě knihy Daisy Mrázkové (Co by stalo kdyby…) a Pavla Šruta (Lichožrouti). Oba projekty byly vytvářeny v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a doporučeními České školní inspekce, na základě cílů vycházejících z Bloomovy taxonomie a ve spojitosti s některými...
Problematika překladu pohádek Miloše Macourka do polštiny
Szewczyk, Marta ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Adamovičová, Ana (oponent)
Táto diplomová práce se věnuje problematice překladu pohádek Miloše Macourka do polštiny. Východiskem pro analýzu je srovnání dvou verzi překladu vybraných textů. Autorkou první z nich je Marie Erhardtowá, druhá přeložená verze je od Hermana Grzeszczyka a Andrzeje Kulikowského. Součástí diplomové práce je teoretická příprava, která vysvětluje základní otázky uměleckého překladu. V praktické části této práce proběhá v první řádě stanovení cílové čtenářské skupiny překladu, a následně analýza jednotlivých problematických jevů překladu. Závěr obsahuje celkové shrnutí poznatků a zhodnocení jednotlivých překladu z hlediska adekvátnosti.
Ideologie, hra, tajemství: Role slovinské moderní pohádky v letech 1945-1975
Slezáková, Magdalena ; Jensterle Doležal, Alenka (vedoucí práce) ; Nedvědová, Milada (oponent)
Diplomová práce se zabývá podobami slovinské moderní pohádky v letech 1945-1975 a zkoumá role, které jí její autoři přisuzovali. Práce vychází z předpokladu, že v tomto období existovaly ve slovinské moderní pohádce tři základní autorské přístupy: moderní pohádka ve službách státní ideologie, moderní pohádka jako svobodná fantazijní hra a moderní pohádka s přesahem. Tyto tři role zkoumá na příkladu devíti moderních pohádek, jež vybírá povětšinou z kánonu slovinské literatury pro děti a mládež: Udarna brigada (Anton Ingolič), Zgode in nezgode kraljevskega dvora (Milan Šega), Drejček in trije Marsovčki (Vid Pečjak), Moj dežnik je lahko balon (Ela Peroci), Strah ima velike oči (Marjan Marinc), Kosovirja na leteči žlici (Svetlana Makarovič), Potovanje v tisočera mesta (Vitomil Zupan), Deklica Delfina in lisica Zvitorepka (Kristina Brenkova) a Avtomoto mravlje (Jože Snoj).

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.