Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obraz Indie v české literatuře
Špicová, Zuzana ; Štipl, Zdeněk (vedoucí práce) ; Hříbek, Martin (oponent)
(česky) Bakalářská práce se zabývá obrazem Indie v české literatuře. V první části jsou definovány základní pojmy imagologie, autoimaga a heteroimaga a jsou načrtnuty způsoby, jakými evropská literatura a kultura vytvářela obrazy Indie, a to s rozdělením na způsob britský, francouzský, německý a nakonec český. Následující části představují obrazy vytvářené českou literaturou ve dvou liniích: první jsou obrazy reálné Indie, tj. zejména přírody, primitivnosti, chudoby, ale i bohatství, druhá linie ukazuje představy o posvátné Indii, především o víře, magii, pověrách. Všechny obrazy jsou dokládány množstvím konkrétních textových ukázek z české poezie i prózy. Závěr zhodnocuje vztah těchto obrazů cizího k obrazu vlastního a shrnuje jejich proměny od lucemburského období dodnes.
Spanish-Dutch relations in the New World during the existence of the West-Indische Compagnie
Kubátová, Eva ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent) ; Marek, Pavel (oponent)
Španělsko-nizozemské vztahy v Novém světě v období existence West Indische Compagnie Eva Kubátová Abstrakt Tato disertační práce je věnována španělsko-nizozemským vztahům v Novém světě v období existence první nizozemské Západoindické společnosti (1621-1674). Na základě imagologické analýzy jsou vytyčeny prvky vzájemných vztahů reflektovaných ve stereotypických představách či obrazech (tedy hetero-image) spolu s představami a reprezentací sebe samého (tedy self-image) v rámci probíhajícího konfliktu Osmdesátileté války. Imagologická analýza je aplikována na archivní materiály, především pak nizozemské pamflety a španělské Relaciones de sucesos (přeložitelné jako "záznamy o úspěších). Výsledkem práce je analýza proměn vzájemných obrazů v závislosti na dějinných událostech provázejících španělsko- nizozemský válečný konflikt, tedy of počátku Nizozemské revoluce, přes Dvanáctileté příměří, až po podepsání Vestfálského míru 1648. Zásadní důraz je přitom kladen na závěrečnou fázi Osmdesátileté války, v této práci delimitované lety 1621-1648, která znamenala oficiální vstup nizozemské Západoindické společnosti do španělských vod v širší Karibské oblasti. Významný zlom ve vzájemných vztazích pak přichází v podobě Vestfálského míru, který původní válečnou nevraživost reflektovanou v dobových materiálech proměnil ve...
Czech migrant writers in the Dutch literature
Doanová, Renáta ; Sedláčková, Lucie (vedoucí práce) ; Krol, Ellen Jacoba (oponent)
v češtině: Klíčová slova: literární analýza, imagologie, autoři českého původu, nizozemská literatura, Jana Beranová, Jan Stavinoha Tato diplomová práce se zabývá obrazem českých postav a Československa v nizozemskojazyčných dílech autorů českého původu ve vybraných románech Jany Beranové a Jana Stavinohy. Základní výzkumné otázky znějí: 1. Jaké motivy typické pro literaturu migrantů můžeme najít v analyzovaných románech? 2. Jaký je obraz českých postav? 3. Jaký je obraz Československa? Kontrastuje obraz vlasti s obrazem Nizozemska jakožto cílové země migrantů? V teoretické části je pozornost věnována nizozemské literatuře migrantů, dále je nastíněna socio-politická situace Československa od roku 1945 po současnost. Metoda zkoumání vychází z imagologie, ale taktéž využívá nástroje strukturalistické analýzy. V praktické části jsou analyzovány romány Nu delen we een geheim (1992) Jany Beranové a In goede handen (1984) Jana Stavinohy. Z výzkumu vyplývá, že analyzované romány vykazují jen některé znaky typické pro literaturu migrantů, jež jim připisuje odborná literatura. Popisují utlačování v zemi původu, život mezi dvěma kulturami a překonávání jazykové bariéry. Nepopisují však zidealizovaný obraz západní Evropy, nepřátelství v cílové zemi, ani marginalizaci českých uprchlíků. České postavy jsou...
Spanish-Dutch relations in the New World during the existence of the West-Indische Compagnie
Kubátová, Eva ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent) ; Marek, Pavel (oponent)
Španělsko-nizozemské vztahy v Novém světě v období existence West Indische Compagnie Eva Kubátová Abstrakt Tato disertační práce je věnována španělsko-nizozemským vztahům v Novém světě v období existence první nizozemské Západoindické společnosti (1621-1674). Na základě imagologické analýzy jsou vytyčeny prvky vzájemných vztahů reflektovaných ve stereotypických představách či obrazech (tedy hetero-image) spolu s představami a reprezentací sebe samého (tedy self-image) v rámci probíhajícího konfliktu Osmdesátileté války. Imagologická analýza je aplikována na archivní materiály, především pak nizozemské pamflety a španělské Relaciones de sucesos (přeložitelné jako "záznamy o úspěších). Výsledkem práce je analýza proměn vzájemných obrazů v závislosti na dějinných událostech provázejících španělsko- nizozemský válečný konflikt, tedy of počátku Nizozemské revoluce, přes Dvanáctileté příměří, až po podepsání Vestfálského míru 1648. Zásadní důraz je přitom kladen na závěrečnou fázi Osmdesátileté války, v této práci delimitované lety 1621-1648, která znamenala oficiální vstup nizozemské Západoindické společnosti do španělských vod v širší Karibské oblasti. Významný zlom ve vzájemných vztazích pak přichází v podobě Vestfálského míru, který původní válečnou nevraživost reflektovanou v dobových materiálech proměnil ve...
Češi a ti druzí před a po revoluci 1848-1849
Nedvěd, Tomáš ; Vaněk, Václav (vedoucí práce) ; Hošna, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá způsobem reprezentací Čechů a jiných národů/etnik v publicistice Karla Havlíčka Borovského před a po revoluci v letech 1848-49. Jejím metodologickým východiskem jsou koncepty a přístupy vypracované v oblasti tzv. literární imagologie. V teoretické části přibližuje problematiku vzniku obrazů, jejich stereotypních složek a vzájemným vztahem autoobrazu a heteroobrazu. Rovněž popisuje rysy, funkce a proces formování národních stereotypů. Další kapitola popisuje vývoj národně-politických tendencí, které se vyprofilovaly v Čechách v průběhu první poloviny 19. století a odpovídaly pěti různým pojetím národa (rakušanství, němectví, slovanství, bohemismus a češství). Následující kapitola líčí průběh revolučních událostí, kdy docházelo k eskalaci napětí mezi jednotlivými národně-politickými tendencemi, a působení Havlíčka před revolucí a během ní. Další kapitola analyzuje jednotlivé stereotypní povahové rysy Čechů a jiných národů v Havlíčkově publicistice z let 1846-50. Tento imagologický rozbor ukazuje, že při konstruování charakteru Čechů užívá Havlíček starších idealizovaných stereotypních vlastností Slovanů (spravedlnost, mírumilovnost, bytostná demokratičnost, mírnost), které se však již nevztahují na všechny slovanské národy. S tímto rozpadem jednotné povahy Slovanů dochází ke...
Obraz Indie v české literatuře
Špicová, Zuzana ; Štipl, Zdeněk (vedoucí práce) ; Hříbek, Martin (oponent)
(česky) Bakalářská práce se zabývá obrazem Indie v české literatuře. V první části jsou definovány základní pojmy imagologie, autoimaga a heteroimaga a jsou načrtnuty způsoby, jakými evropská literatura a kultura vytvářela obrazy Indie, a to s rozdělením na způsob britský, francouzský, německý a nakonec český. Následující části představují obrazy vytvářené českou literaturou ve dvou liniích: první jsou obrazy reálné Indie, tj. zejména přírody, primitivnosti, chudoby, ale i bohatství, druhá linie ukazuje představy o posvátné Indii, především o víře, magii, pověrách. Všechny obrazy jsou dokládány množstvím konkrétních textových ukázek z české poezie i prózy. Závěr zhodnocuje vztah těchto obrazů cizího k obrazu vlastního a shrnuje jejich proměny od lucemburského období dodnes.
Emil František Burian. Sebeprezentace, reprezentace a paměť
STŘELBOVÁ, Tereza
Předkládaná diplomová práce rozkrývá postupy utváření obrazu divadelního režiséra, hudebního skladatele, publicisty a dramatika Emila Františka Buriana ve třech klíčových okruzích. První objasňuje principy sebeprezentace a volbu charakteristických prostředků pro budování svého vnějšího obrazu v kontextu proměn osobních postojů i společenského vývoje 30. - 50. let 20. století. Druhá rovina zasazuje Emila Františka Buriana do souřadnic kulturní politiky komunistického režimu a sleduje způsoby konstrukce veřejného obrazu reprezentanta oficiální socialistické kultury. Obě roviny vychází především z detailní analýzy Burianovy divadelní činnosti, rozhlasových aktivit a článků v odborném i společenském tisku. Třetí rovina kvalifikační práce věnuje pozornost problematice tvorby individuální paměti a systematickému úsilí o budování "kultu osobnosti" E. F. Buriana. Interpretací biografií a vzpomínek herců, režisérů, novinářů i politiků se pokouší profilovat profesní i soukromý život tohoto umělce.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.