Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Reakce ptáků vůči pestřenkám (Syrphidae) a jejich modelům (Aculeata)
Truhlářová, Marie ; Exnerová, Alice (vedoucí práce) ; Sedláček, František (oponent)
Batesovská mimeze je antipredační strategií, kdy neškodný druh (mimetik) napodobuje nebezpečný model svým vzhledem. Fenoménem v rámci Batesovské mimeze jsou tzv. nepřesní mimetici. Předpokládali bychom, že v evoluci Batesovští mimetici budou selektováni směrem k dokonalejšímu napodobení modelu, ale u některých druhů je napodobení velmi slabé. Cílem této práce bylo ověřit reakce přirozených predátorů na typické Batesovské mimetiky s často nedokonalou mimezí, tj. pestřenky (Syrphidae) a ověřit některé z hypotéz, které se pokouší nedokonalou mimezi osvětlit. V rámci této práce jsme provedli dva experimenty, ve kterých byla modelovým predátorem sýkora koňadra (Parus major). První experiment byl na téma vlivu diverzity modelů na kategorizaci a generalizaci pestřenek predátorem. Sýkory byly rozděleny do dvou skupin, kdy první skupina dostávala kořist s vysokou diverzitou modelů (10 druhů z řádu Hymenoptera) a druhá skupina s nízkou diverzitou modelů (2 druhy z řádu Hymenoptera). Experiment měl dvě fáze, kategorizační, kdy se sýkory učily rozeznávat jedlou a nejedlou kořist a generalizační, kdy sýkory generalizovaly zkušenost z kategorizačního učení na novou kořist. Jedlou kořist představovaly mouchy z řádu Diptera, nejedlou představovaly modely (především vosy z řádu Hymenoptera) a novou kořist...
Úvod do tématu posloupností na střední škole knižní kultury podnětným způsobem
Bay, Petra ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Cílem diplomové práce je představit potenciál konstruktivistických přístupů ve výuce posloupností na střední škole a především úloh na zobecňování. Dočtete se o kritických místech v procesu zobecňování, která vzešla z mezinárodního výzkumu TIMSS a PISA, a na která je zaměřen výukový experiment. Problematika motivace k učení se matematice je nedílnou součástí práce, stejně jako je nedílnou součástí konstruktivistického přístupu k vyučování. V první a druhé kapitole je analýza školních kurikulárních dokumentů, odborných článků, učebnic a mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA tvořící teoretický rámec pro výukový experiment. Základním východiskem pro výukový experiment je teorie generických modelů M. Hejného a jeho konstruktivistické přístupy ve vyučování matematice, které prezentuje třetí kapitola. Další kapitolu představuje výukový experiment a předexperiment, který je jádrem práce. Přináší návrhy, jak překonat kritická místa v procesu zobecňování a jak motivovat žáky k učení se matematice. Klíčová slova posloupnost, zobecňování, matematizace, motivace, přístupy k výuce, konstruktivismus
Komentovaný překlad Člověk a pes. Umění komunikace (L'Homme et le chien. Bien communiquer. Pageat, Patrick. Odile Jacob. Paris 1999, str. 135- 155).
Šenkeříková, Irena ; Belisová, Šárka (vedoucí práce) ; Šotolová, Jovanka (oponent)
práce Tato závěrečná bakalářská se skládá ze dvou částí, z českého překladu francouzského textu a z následného komentáře. Jedná se o překlad úryvku francouzské příručky pro chovatele psů L'Homme et le chien. Bien communiquer., jejímž autorem je veterinář a entomolog Patrick Pageat. V první části, kterou je překlad, jsem se zaměřila na vytvoření srozumitelného a funkčně ekvivalentního textu pro českého čtenáře. Zachovala jsem primární funkci originálu, tedy poskytnutí informací a užitečných rad chovatelům psů. Druhá část práce obsahuje detailní překladatelskou analýzu výchozího textu. Dále se v druhé části zaměřuji na představení konkrétních překladatelských řešení, která jsem zvolila při převodu do češtiny. Závěr práce shrnuje použité překladatelské metody a nastiňuje typologii překladatelských problémů.
Úvod do tématu posloupností na střední škole knižní kultury podnětným způsobem
Bay, Petra ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Cílem diplomové práce je představit potenciál konstruktivistických přístupů ve výuce posloupností na střední škole a především úloh na zobecňování. Dočtete se o kritických místech v procesu zobecňování, která vzešla z mezinárodního výzkumu TIMSS a PISA, a na která je zaměřen výukový experiment. Problematika motivace k učení se matematice je nedílnou součástí práce, stejně jako je nedílnou součástí konstruktivistického přístupu k vyučování. V první a druhé kapitole je analýza školních kurikulárních dokumentů, odborných článků, učebnic a mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA tvořící teoretický rámec pro výukový experiment. Základním východiskem pro výukový experiment je teorie generických modelů M. Hejného a jeho konstruktivistické přístupy ve vyučování matematice, které prezentuje třetí kapitola. Další kapitolu představuje výukový experiment a předexperiment, který je jádrem práce. Přináší návrhy, jak překonat kritická místa v procesu zobecňování a jak motivovat žáky k učení se matematice. Klíčová slova posloupnost, zobecňování, matematizace, motivace, přístupy k výuce, konstruktivismus
Komentovaný překlad Člověk a pes. Umění komunikace (L'Homme et le chien. Bien communiquer. Pageat, Patrick. Odile Jacob. Paris 1999, str. 135- 155).
Šenkeříková, Irena ; Belisová, Šárka (vedoucí práce) ; Šotolová, Jovanka (oponent)
práce Tato závěrečná bakalářská se skládá ze dvou částí, z českého překladu francouzského textu a z následného komentáře. Jedná se o překlad úryvku francouzské příručky pro chovatele psů L'Homme et le chien. Bien communiquer., jejímž autorem je veterinář a entomolog Patrick Pageat. V první části, kterou je překlad, jsem se zaměřila na vytvoření srozumitelného a funkčně ekvivalentního textu pro českého čtenáře. Zachovala jsem primární funkci originálu, tedy poskytnutí informací a užitečných rad chovatelům psů. Druhá část práce obsahuje detailní překladatelskou analýzu výchozího textu. Dále se v druhé části zaměřuji na představení konkrétních překladatelských řešení, která jsem zvolila při převodu do češtiny. Závěr práce shrnuje použité překladatelské metody a nastiňuje typologii překladatelských problémů.
Reakce skákavky Evarcha arcuata na aposematické ploštice
Raška, Jan ; Exnerová, Alice (vedoucí práce) ; Šobotník, Jan (oponent)
Jan Raška: Reakce skákavky Evarcha arcuata na aposematické ploštice Abstrakt: Tato práce sleduje vliv jednotlivých vlastností kořisti na predační chování druhu Evarcha arcuata (Araneae: Salticidae) Přirozeně zbarvené aposematické larvy Pyrrhocoris apterus byly srovnávány se dvěma typy kořisti: 1) se stejně zbarvenými, ale obrannou sekrecí odlišnými larvami Scantius aegyptius (Heteroptera: Pyrrhocoridae) a 2) s odlišně zbarvenými larvami bílých mutantů P. apterus. Ve srovnání P. apterus a S. aegyptius bylo zjištěno, že obranná sekrece S. aegyptius je méně účinná při první interakci s predátorem, ale po několika předloženích nebyl rozdíl reakcí pavouka mezi těmito dvěma druhy zřejmý. Při změně druhu kořisti E. arcuata symetricky a výrazně generalizovala mezi oběma druhy. V paměťovém testu byl ale prokázán výrazný rozdíl - zatímco P. apterus se pavouk vyhýbal i po jednom dni, na S. aegyptius útočil stejně, jako by byl naivní. U barevných forem P. apterus bylo chování pavouků v učicí sekvenci obdobné, symetrická byla i generalisace. V paměťovém testu uspěly obě dvě formy (pavouci prokázali rozdíl ve srovnání s naivními), na bílé mutanty bylo ale vedeno znatelně víc úspěšných útoků než na červené. Klíčová slova: Aposematismus, mimikry, aversivní učení, generalisace, paměť, skákavky, Evarcha arcuata, ploštice,...
Algoritmus pro automatizovanou kartografickou generalizaci shluků budov metodou agregace
Svobodová, Jana ; Bayer, Tomáš (vedoucí práce) ; Lysák, Jakub (oponent)
Algoritmus pro automatizovanou kartografickou generalizaci shluků budov metodou agregace Abstrakt Diplomová práce se věnuje tématu automatizované kartografické gene- ralizace. Jejím hlavním cílem je navržení nového generalizačního algoritmu pro agregaci budov. V první části je provedena rešerše algoritmů dosud navržených pro agre- gaci budov. Dále je podán výklad vlastního návrhu algoritmu - nejprve jsou podrobně popsány pomocné datové struktury a algoritmy, které algoritmus využívá, dále jsou stanoveny kartografické a geometrické podmínky pro agre- gaci. Vlastní algoritmus je založen na principu konstrukce straight skeletonu. Ze straight skeletonu jsou odebrány vnější vrcholy, nad takto vzniklými strukturami je provedena agregace a agregovaný polygon je získán zpětnou rekonstrukcí ze své kostry. Druhá část práce je zaměřena na implementaci a zhodnocení výsledků. Algoritmus je implemetován pomocí open-source knihoven CGAL, Boost a Shapelib. Dosažené výsledky a jejich stručné porovnání se SW ArcGIS je diskutováno v závěru práce. 1
Komentovaný překlad: Bien vivre avec son chat (Muriel Alnot-Perronin, Paris: Rustica Éditions, 2008)
Flanderová, Kristýna ; Belisová, Šárka (vedoucí práce) ; Šotolová, Jovanka (oponent)
Tato práce se skládá ze dvou částí, překladu a komentáře. Jedná se o překlad francouzské chovatelské příručky Bien vivre avec son chat, konkrétně kapitoly o krmení a první části kapitoly o hygieně a péči o kočku. V překladu jsem zachovala základní funkci originálu - podat adresátovi užitečnou informaci, poučit ho a pomoci mu. V druhé části práce reflektuji problémy, na něž jsem při překladu narazila. Nejprve podrobně charakterizuji text originálu, a to z hlediska vnětextových i vnitrotextových faktorů. Dále se zaměřuji na konkrétní překladatelské problémy a vytvářím jejich typologii. V závěru práce shrnuji použité překladatelské metody.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.