Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 249 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ze zákona otročení, z evangelia svoboda v Gal 4, 21-31.
Boháčik, Jaroslav ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Matějec, Tomáš (oponent)
Cílem diplomové práce je podat ucelený výklad alegorické perikopy o Hagar a Sáře jako představitelkách dvou odlišných smluv (Gal 4,21-31) ve vztahu k celkovému kontextu a teologickému poselství Pavlova listu. Úvodní kapitola pojednává všeobecně o listu apoštola Pavla Galatským se zřetelem na jeho původ, důvod a místo sepsání, adresáty, klíčové teologické důrazy a strukturu. Stěžejní částí této práce je jazyková a literární analýza výše uvedené perikopy včetně exegeze. Tato kapitola se blíže zabývá rétorickými aspekty a nástroji, které Pavel v epištole používá, a to i s ohledem na dobové tendence v judaismu konfrontovaného s helénistickým světem. Analyzovanou perikopu zasazuje do kontextu listu Galatským jako celku a dále reflektuje intertextuální dimenzi užití příběhu z knihy Genesis včetně přímé citace (Gn 21,10) i odkazu na knihu proroka Izajáše (Iz 54,1). Smysl perikopy objasňuje hned následující verš (Gal 5,1), který je klíčem k jejímu správnému čtení: tím je svoboda křesťana v Kristu.
Výchova jako cesta ke svobodě ve filosofii Jana Patočky
Kalina, Lukáš
NÁZEV: Výchova jako cesta ke svobodě ve filosofii Jana Patočky AUTOR: Bc. Lukáš Kalina KATEDRA (ÚSTAV) Katedra občanské výchovy a filosofie VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ABSTRAKT: Tato diplomová práce se bude zabývat pojetím výchovy jako cesty ke svobodě ve filosofii Jana Patočky. Postihne fenomenologická východiska filosofova k výchově ke svobodě a jeho pojetí svobody, a také ukáže problematiku výchovného působení. Bude u filosofa Jana Patočky zkoumat jeho vztah k instrumentálně vedené výchově a všeobecně souvislost mezi instrumentalitou a svobodnou lidskou bytostí. Bude se také zabývat tím, co znamená pro Jana Patočku "být vychováván" či "být vychován" a jakým způsobem se staví k problematice metod výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova, svoboda, fenomenologie, trojí existenciální pohyb, otřes, pravda, Patočka
Souvislosti mezi svědomím a utrpením: pokus o základní vyjasnění
KALIÁNOVÁ, Jana
Předložená práce je zaměřená na souvislosti mezi svědomím a utrpením a jejím základním vyjasnění. Který se demonstruje na konkrétním příkladu z českých dějin, na činnosti Charty 77 v souvislosti s odkazem Jana Patočky. Nejprve se v práci osvětlují pojmy z etické oblasti, jako morálka, mravnost, fenomény svědomí a utrpení, etické kategorie dobra a zla. Pak se charakterizuje činnost, smysl Charty 77 jako praktického příkladu práce s morálními aspekty člověka. Hlavním cílem práce bylo nalézt a analyzovat postoj Jana Patočky k svědomí a utrpení, které vyplývá z věrnosti vlastnímu přesvědčení v souvislosti s Chartou 77. V závěru práce je ilustrována důležitost člověka jako lidské bytosti s jejími hodnotami. Zejména v pedagogické praxi. Práce je teoretická a ve své ústřední části vysvětluje stavy svědomí a utrpení ve vztahu k člověku.
Vztahování se k druhému člověku v etice E. Levinase
VOLFOVÁ, Adéla
Práce je koncipována teoreticky a tvoří ji dvě hlavní kapitoly. Zabývá se etickou koncepcí vztahu k druhému člověku, kterou představuje francouzský filosof 20. století Emmanuel Levinas. Rozpracován je vztah mezi Já a Druhým, ve kterém je druhý člověk vždy prvotním centrem mého zájmu. Primárním znakem Levinasovy etiky je vykázat ji jako první filosofii. Jde mu tedy především o chápání metafyziky v čistě etickém pojetí. U Levinase dochází k události etického obratu, kdy nastává nahrazení dosavadní ontologie, jež se zaměřuje na teoretické poznání metafyzikou. Morálka je pojímána jako základ etického vztahu s druhou osobou. Tento interpersonální vztah je vždy vztahem asymetrickým a bytostně etickým. Levinasova etika je etikou odpovědnosti za Druhého, ve které je možné přiblížit se Druhému. Etika se zabývá pojetím transcendence, Nekonečna, exteriority a interiority.
Srovnání sociální služby chráněné bydlení a neformálního spolubydlení s lidmi s postižením z hlediska důstojného života a svobody
ŽEMLIČKOVÁ, Hana
Bakalářská práce se zabývá hodnotami svobody a lidské důstojnosti a jejich zakotvením v mezinárodních dokumentech. Podrobněji se věnuje Úmluvě o právech osob se zdravotním postižením a jejímu článku 19, který hovoří o právu na nezávislý způsob života a zapojení do společnosti. Poté popisuje a porovnává tři projekty komunitního spolubydlení lidí s postižením a bez. Porovnává je z hlediska svobody a důstojného života. Mezi zvolenými projekty jeden funguje jako sociální služba chráněné bydlení (Villa Vallila), druhý je neformální spolubydlení úzce napojené na službu sociální rehabilitace (Spolubyt) a poslední je zcela mimo systém sociálních služeb (Gigabyt).
Konflikty mezi bratry v knize Genesis
HAMŘÍKOVÁ, Jitka
Bakalářská práce se zabývá biblickými texty ze Starého zákona z knihy Genesis o sourozenecké rivalitě, porovnává je s výkladem Jonathana Sackse, Miroslava Volfa, Josefa Hřebíka a Prokopa Remeše a Aleny Halamové. Práce je doplňená překladem z hebrejského jazyka a komentářem. Práce obsahuje přílohu s odkazem na textově-kritické a překladatelské aspekty.
Principy daltonského plánu v podmínkách výchovy mimo vyučování
ZIMMERMANNOVÁ, Anežka
Práce se zabývá možnostmi uplatnění principů daltonského plánu v podmínkách výchovy mimo vyučování, tzn. ve školní družině a ve školním klubu. První část práce popisuje historii výchovy mimo vyučování a podmínky výchovy, jako jsou např. legislativní či organizační podmínky. Druhá část práce se zaměřuje na vlastní výzkum na třech základních školách, které využívají daltonské principy ve výuce. Smyslem výzkumu bylo zjistit, jak jsou ve školních družinách na těchto školách využívány ve výchově daltonské principy. V poslední části jsou porovnány podmínky výchovy s tím, jak výchova mimo vyučování reálně probíhá. Dále jsou zhodnoceny možnosti uplatnění daltonských principů ve výchově mimo vyučování.
Obraz obyčejného člověka v prózách Johna Steinbecka a Williama Saroyana
KAŠŤÁK, Nicholas
Náplní práce bude komparativní analýza vybraných textů dvou významných amerických spisovatelů 20. století, Johna Steinbecka a Williama Saroyana, se zaměřením na charakteristiku hlavních postav. Teoretickým východiskem práce bude jak stručné představení obou autorů a jejich díla, tak i přiblížení literárně historického kontextu. V tomto směru se práce dotkne problematiky naturalismu, otázky determinace a významu Amerického snu. Vlastní interpretace bude zaměřena na typy jednotlivých postav a jejich úlohu v příbězích ve vztahu k teoretickému pozadí práce.
Ctnosti podle Piepera
Tomiczková, Hana ; Fošum, Jan (vedoucí práce) ; Jinek, Jakub (oponent)
1 Bibliografická citace Ctnosti podle Piepera [rukopis]: bakalářská práce / Hana Tomiczková; vedoucí práce: MUDr. Jan Fošum, Dr. theol. -- Praha, 2022. -- 59 s. Anotace Tato bakalářská práce se zabývá ctnostmi a jejich pojetím německým filosofem 20. století Josefem Pieperem. Práce se zabývá otázkou, proč jsou ctnosti základem etiky a proč jsou nezbytným předpokladem pro dobrý život ve smyslu naplněného lidského bytí. V první části práce bude v samostatných kapitolách popsáno sedm základních ctností, jejich podstata a vnímání Josefem Pieperem. Na to navazuje v závěrečné kapitole reflexe dalších autorů, jak starších, tak současných. Závěr je věnován reflexi, jaké možnosti ctnosti dnešnímu světu nabízí a čím by mohly být pro dnešního člověka přitažlivé. Klíčová slova Ctnosti, moudrost, spravedlnost, statečnost, uměřenost, víra, naděje, láska, blaženost.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 249 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.