Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Modální analýza flétny
Vojtovič, Adam ; Votava, Tomáš (oponent) ; Hájek, Petr (vedoucí práce)
Bakalářská práce popisuje vliv základního tvaru a dílčích částí flétny na frekvence tónů. Pomocí zavedených vztahů je navržena jednoduchá flétna a následně je i vyrobena. Její funkčnost je ověřena změřením frekvencí jednotlivých tónů. Tyto frekvence jsou srovnány s hodnotami analyticky určených frekvencí a také s hodnotami vlastních frekvencí vypočítaných pomocí metody konečných prvků. V práci jsou též obsaženy obecné informace o dechových nástrojích a kromě objasnění základních principů funkce dechových nástrojů jsou zde také odvozeny základní vztahy pro výpočet vlastních frekvencí trubic.
Možnosti fyzioterapie u profesionálních hráčů na příčnou flétnu
ŠEVČÍKOVÁ, Kateřina
Hudba je nedílnou součástí lidského života. Jsou popsány její léčebné vlivy, na profesionální hudebníky však působí i z hlediska fyziologie. Při hře na hudební nástroj je výrazně ovlivňováno dané postavení těla hráče, zvláště pak u hudebních nástrojů, které vyžadují asymetrické držení těla. Do této skupiny hudebních nástrojů se řadí i příčná flétna. Hra na tento hudební nástroj může tedy přinášet i určitá zdravotní rizika. Cílem této bakalářské práce bylo popsat pohybové stereotypy, které mohou vznikat při hře na příčnou flétnu, a následně navrhnout kompenzační cvičení pro zmírnění rizik vzniku poruch pohybového aparátu u flétnistů. Teoretická část práce zahrnuje popis pojmů z kineziologie důležitých pro navazující praktickou část jako jsou pohybové stereotypy, hluboký stabilizační systém, postura a kineziologie ramenního kloubu. Dále je popsána problematika asymetrické zátěže a ergonomie hry na příčnou flétnu. Jsou zde také zmíněny zdravotní problémy, které se mohou často vyskytovat u profesionálních hráčů na příčnou flétnu. V praktické části je popsán kvalitativní výzkum, který byl proveden u skupiny hráčů na příčnou flétnu. U respondentů bylo provedeno kineziologické vyšetření. Jako doplňkový test byl použit lateral scapular slide test pro posouzení vzájemného postavení lopatek. Praktická část také zahrnovala edukaci cviků z předem připravené cvičební jednotky zaměřené na prevenci vzniku pohybových stereotypů a také kompenzaci již vzniklých pohybových stereotypů u flétnistů. Z výsledků můžeme říci, že zahrnutí kompenzačního cvičení ke hře na příčnou flétnu bylo pro respondenty prospěšné. Obsah práce by se dal využít v klinické fyzioterapii, dále by mohl být prospěšný pro samotné profesionální flétnisty, nebo také v rámci výuky hry na příčnou flétnu na základních uměleckých školách.
Soubor zobcových fléten Třeboňští pištci
DOLEŽALOVÁ, Lenka
Bakalářská práce s názvem Soubor zobcových fléten Třeboňští pištci, pojednává o původně dětském souboru zobcových fléten, jež byl založen v roce 1974 a funguje až do současnosti. Práce se zabývá historií a vývojem souboru, osobnostmi, které soubor nejvíce ovlivnily, dále také nástrojovým složením souboru. Je zde uvedena koncertní a nahrávací aktivita. K práci jsou přiloženy fotokopie členů a rozhovory se členy souboru.
Intonační a hlasová výchova a její význam v praxi pro studenty flétny.
Vaníčková, Veronika ; Saláková, Magdalena (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Práce si klade za cíl shrnout vliv intonační a hlasové výchovy na hudební vnímání a intonační schopnosti hudebníků a prozkoumat její přínos flétnistům. Například popíše, jak tato výchova pomáhá při ladění, správném dýchání, tvoření tónu a schopnosti lepších hudebních představ. Výzkum také nastíní, jak tato disciplína může zkvalitnit veřejné vystupování. Krátce se zmíní i o flétnové metodice, aby čtenář pochopil, proč hlas s tvorbou tónu na flétnu úzce souvisí. Po celou dobu se bude práce zabývat paralelami a odlišnostmi mezi obory zpěvu a hry na flétnu a jejich propojení s intonační výchovou. Pro výzkumnou část bude použito dotazníkové šetření polostrukturované formy a výtahy z rozhovorů. V šetření budou osloveni studenti a pedagogové flétny a na tomto vzorku bude zkoumáno, jak k celkové problematice přistupují, zda se nad propojením těchto oborů zamýšlejí a praktikují poučky z těchto oborů ve výuce. V rozhovorech nalezneme zase osobnější a podrobnější pohled vybraných korespondentů a přinesou nám náhled do zákulisí výuky hry na flétnu. Podle odpovědí bude posouzeno, zda by na hlasovou výchovu na konzervatořích a základních uměleckých školách měl být brán větší ohled a k jakým novým pohledům na výuku by tato zjištění mohla vést.
Současná podoba výuky flétny v ZUŠ
Paterová, Martina ; Marešová, Jiřina (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na současnou podobu výuky příčné flétny v základních uměleckých školách. První kapitola blíže seznamuje se šesti vybranými metodikami a metodiko-učebnicemi z českého i zahraničního prostředí. Zaměřuje se na to, jaké názory mají různí autoři na otázky týkající se dechu, nátisku, postoje při hře, držení nástroje a nasazení tónu. Druhá kapitola je sestavena z analýzy odpovědí respondentů, kteří se zúčastnili dotazníkového šetření. Na základě odpovědí respondentů bylo zjištěno, že flétnu vyučují v ZUŠ kvalifikovaní pedagogové, kteří nevyučují pouze podle jedné metodiky, ale kombinují více přístupů najednou. Nejvíce se zabývají aspekty hry jako je dech, postoj a držení nástroje. Se svými žáky pracují nejvíce na interpretaci přednesových skladeb a volí k tomu klasickou, klavírní korepetici. Jako pokrokovou vnímá současnou podobu výuky více než polovina respondentů a někteří z nich sami navrhují změny, které by přispěly ke zkvalitnění výuky.
Hra na zobcovou flétnu jako součást hodin hudební výchovy v komunitní škole
Bártová, Tereza ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Kubátová, Gabriela (oponent)
Diplomová práce se zabývá skupinovou výukou hry na zobcovou flétnu, zejména v komunitní škole. Cílem práce bylo shrnout již existující materiály a v praktické části pak provést experiment přímo ve třídě, kde byly stanoveny cíle a hypotézy pro dané období. V teoretické části jsou představeny práce, které se tématu věnují. Dále jsou zde zmíněny možnosti výuky hry na zobcovou flétnu a pohled na skupinovou výuku hry na nástroj v historii i dnes. V další části je pak přehled učebnic, které se věnují skupinové hře na zobcovou flétnu, i dalších často užívaných titulů a jejich porovnání. Následujícím tématem je pak hra na nástroj v hodině hudební výchovy a také teorie k tématu alternativních a komunitních škol. Praktická část obsahuje seznámení s průběhem hodin hudební výchovy ve třídě, kde probíhal výzkum. Ten byl zaměřen na výuku hry na flétnu v konkrétní třídě. Použitými metodami byly experiment a pozorování. Žáci splnili cíle dané na pololetí a naučili se hrát několik not i písní. Některé hypotézy se potvrdily (lepší vztah žáků k hudební výchově, pokud zde hrají na nástroj). Jiné byly vyvráceny (lepší vztah ke hře na flétnu, pokud již dítě hraje na jiný nástroj). Jednotlivé použité lekce jsou součástí práce.
Flute as part of chamber music and its use at elementary schools of arts
Kaduchová, Romana ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Perglerová, Marka (oponent)
Hlavnou témou diplomovej práce je hudobný nástroj priečna flauta a jej využitie v predmete komorná hra na základných umeleckých školách. Práca je zameraná na komornú hru v spojení priečnej flauty, na dostupný notový materiál, problémy a výhody komornej hry na ZUŠ z pohľadu učiteľov. Práca je rozdelená do troch obsiahlych kapitol. V prvej kapitole sa autorka venuje historickému prehľadu, zloženiu a mechanike nástroja a známym osobnostiam, ktorí ovplyvnili a prispeli k významu priečnej flauty. V druhej kapitole autorka opisuje a charakterizuje komornú hru a jej históriu. Zameriava sa na výučbu žiakov a spôsobu využitia predmetu na základných umeleckých školách. Súčasťou tejto kapitoly je aj odporúčaná konkrétna literatúra pre žiakov základných umeleckých škôl. V tretej kapitole sa autorka venuje výskumnej časti, kde sa zaoberá analýzou konkrétnych otázok a odpovedí dotazníka. Porovnáva a hodnotí odpovede učiteľov Slovenskej a Českej republiky. Kľúčové slová: flauta, komorná hra, učiteľ, výuka, žiak, základná umelecká škola
Barokní příčná flétna a historický vývoj názorů na interpretaci flétnové literatury
KOPSOVÁ, Andrea
Práce se zabývá vývojem příčné flétny se zvláštním zaměřením na barokní flétnu a na interpretační stránku soudobého zájmu o tento nástroj. Vývoj flétny bude sledován od úplných počátků, o kterých nám poskytují svědectví četné archeologické nálezy, přes starověk, středověk a renesanci, kde máme k dispozici už mnohem obsáhlejší a konkrétnější informace o vývoji tohoto nástroje, jehož tóny provázejí lidstvo v různých podobách po celá staletí. Dále se budeme zabývat stěžejním obdobím, ve kterém byla tato flétna velmi rozšířená, a to barokem, kde bude přiblížena dobová interpretace barokní příčné flétny. Historii nástroje si v práci přiblížíme až do doby kolem roku 1916, kde se seznámíme s typem tzv. víceklapkové flétny. V závěrečné části práce se dostaneme do dílen současných významných výrobců těchto dobových nástrojů, jako je například Martin Wenner, Boaz Berney, Rudolf Tutz a další. Nahlédneme i do vyobrazení flétny ve výtvarném umění, poezii a představíme si konkrétní výtvarná díla v podobě obrazů, rytin a soch.
Jarmil Burghauser - skladatel (Vybraná komorní díla pro dechové nástroje)
Slivoňová, Lucie ; Gabrielová, Jarmila (vedoucí práce) ; Douša, Eduard (oponent)
Jarmil Burghauser je dnes znám především jako vydavatel souborného kritického vydání díla Antonína Dvořáka. Vedle toho připravil i některé edice děl Smetanových, Fibichových a Janáčkových, a mnohé skladby těchto autorů také instrumentoval. O jeho skladatelské činnosti se však příliš neví, ačkoliv prameny ukazují, že byl velmi plodným skladatelem. Úkolem této práce bude představit část skladatelského odkazu Jarmila Burghausera prostřednictvím analýz vybraných děl komorní hudby pro dechové nástroje a zařadit jej do kontextu české tvorby 20. století.
Flute as part of chamber music and its use at elementary schools of arts
Kaduchová, Romana ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Perglerová, Marka (oponent)
Hlavnou témou diplomovej práce je hudobný nástroj priečna flauta a jej využitie v predmete komorná hra na základných umeleckých školách. Práca je zameraná na komornú hru v spojení priečnej flauty, na dostupný notový materiál, problémy a výhody komornej hry na ZUŠ z pohľadu učiteľov. Práca je rozdelená do troch obsiahlych kapitol. V prvej kapitole sa autorka venuje historickému prehľadu, zloženiu a mechanike nástroja a známym osobnostiam, ktorí ovplyvnili a prispeli k významu priečnej flauty. V druhej kapitole autorka opisuje a charakterizuje komornú hru a jej históriu. Zameriava sa na výučbu žiakov a spôsobu využitia predmetu na základných umeleckých školách. Súčasťou tejto kapitoly je aj odporúčaná konkrétna literatúra pre žiakov základných umeleckých škôl. V tretej kapitole sa autorka venuje výskumnej časti, kde sa zaoberá analýzou konkrétnych otázok a odpovedí dotazníka. Porovnáva a hodnotí odpovede učiteľov Slovenskej a Českej republiky. Kľúčové slová: flauta, komorná hra, učiteľ, výuka, žiak, základná umelecká škola

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.