|
Zvyšování účinnosti emisního systému vznětového motoru
Stráník, Daniel ; Fridrichová, Kateřina (oponent) ; Böhm, Michael (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou tvorby emisí u vznětového motoru těžkého vozidla. V motoru nelze docílit dokonalého spalování, proto při spalování nafty dochází k tvorbě škodlivin, které je nutné eliminovat. K redukci škodlivin obsažených ve výfukových plynech slouží emisní systémy. Protože se limity na množství emisí stále zpřísňují a brzy má vyjít v platnost nová emisní norma Euro VII, je stále důležité snižovat emise u spalovacích motorů. Elektrické, či jiné alternativní pohony, nejsou totiž u těžkých vozidel ještě dostatečně rozvinuté. Tato práce navíc obsahuje návrh řešení, kterým by šlo docílit větší redukce škodlivin a tím i tedy žádaného zvýšení účinnosti celého emisního systému. Za tímto účelem byl vytvořen simulační model v softwaru GT-Suite a byly uskutečněny simulace, pro napodobení jízdních cyklů WHSC a WLTC class 1 pro simulaci ustálených i přechodových stavů. Díky tomu je pak možné porovnat výsledné emise po úpravě emisního systému s těmi s výchozím emisním systémem. Závěrem práce je stručný popis a vyhodnocení výsledků a také nastínění dalších možných postupů.
|
| |
|
Emisní systémy osobních automobilů se zážehovým motorem
Hána, Michal ; Fridrichová, Kateřina (oponent) ; Böhm, Michael (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou snižování emisí u osobních automobilů se zážehovým motorem. V úvodu jsou popsány jednotlivé emisní složky, jejich vznik a dopad na životní prostředí a lidský organismus. Hlavní část práce se věnuje možnostem snižování emisí. Je popsána funkce a konstrukční řešení jednotlivých komponent emisního systému. Dále jsou uvedeny konkrétní řešení pro několik vybraných zástupců z různých kategorií vozidel. Tato řešení jsou zhodnocena a je navržena vlastní konfigurace s ohledem na zvolené parametry. V závěru jsou shrnuty výsledky práce.
|
|
Systémy snižování emisí u osobních automobilů se zážehovým motorem
Filip, Josef ; Fridrichová, Kateřina (oponent) ; Böhm, Michael (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá způsoby snižování emisí osobních automobilů se zážehovým motorem. V úvodu je popis principu spalování, způsobů přípravy zápalné směsi a škodlivin, které během spalování vznikají. V hlavní části práce jsou detailně rozebrána jednotlivá konkrétní opatření pro snižování emisí používaná u moderních vozidel. Dále jsou ukázány příklady současných emisních systémů u několika vybraných automobilů. V následující kapitole jsou všechny získané poznatky shrnuty. V poslední části je detailně pospána vlastní konfigurace emisního systému, která je navržena s ohledem na maximální efektivitu v oblasti snižování emisí. Závěrem je pak spolu se zhodnocením současné situace shrnutí a nastínění možného směřování dalšího vývoje v dané oblasti.
|
|
Technologie selektivní katalytické redukce
Kudlík, Michael ; Janoušek, Michal (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá technologií selektivní katalytické redukce. Technologie vznikla v důsledku zavádění přísných emisních limitů, kterých výrobci pomocí této technologie dosahují. První část práce je zaměřena na složení výfukových plynů, kde jsou rozebrány jednotlivé prvky a následně jsou zde uvedeny evropské emisní limity. Dále je práce zaměřena na způsoby snižování emisí vznětových motorů, kde je popsána funkce recirkulace výfukových plynů a funkce selektivní katalytické redukce. Poté jsou podrobně popsány vývojové systémy selektivní katalytické redukce. Závěrem je uvedeno použití či aplikace výrobců automobilů.
|
|
Filtry pevných částic pro zážehové motory
Pohludková, Lenka ; Prokop, Aleš (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Práce se zabývá filtry pevných částic pro zážehové motory. Jsou zde rozebrány emise spalovacích motorů a jejich vliv na znečištění ovzduší a lidské zdraví, zejména vliv pevných částic. Dále je popsáno z čeho jsou tyto filtry vyrobeny, kde jsou v automobilu umístěny a vysvětlen princip jejich funkce i regenerace.
|
| |
| |
|
Pevnostně deformační analýza uchycení filtru pevných částic na traktoru Zetor Forterra
Kučera, Petr ; Ramík, Pavel (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Předmětem této diplomové práce je MKP analýza konstrukce uchycení filtru pevných částic na traktoru Zetor Forterra. V úvodu práce je krátká rešeršní část zabývající se problematikou emisí u vznětových motorů a způsoby jejich snižování. Následuje část s popisem tvorby výpočtového modelu. Poté je v rámci výpočtů v programu ANSYS Workbench řešena statická pevnostně deformační analýza, modální analýza a také únava. Na základě získaných výsledků je v závěru posouzena bezpečnost celé konstrukce z hlediska mezních stavů, které mohou nastat během provozu traktoru.
|
|
Snižování emisí spalovacích motorů, filtry pevných částic
Bojanovský, Jiří ; Kučera, Pavel (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Moje bakalářská práce se zabývá snižováním emisí výfukových plynů a filtry pevných částic. Tato problematika je velmi často diskutována a také právně upravována, zejména ze strany Evropské unie. V práci jsou obsaženy přímé i nepřímé dopady několika opatření a kritický pohled na ně. Část věnovaná filtrům pevných částic zahrnuje jejich funkci, přínos a zejména problémy, ke kterým dochází při reálném provozu.
|