Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Z písaře ministerským radou: Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyricátých a padesátých let
Kupková, Marika ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Skopal, P. (oponent) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce pojednává o působení Jiřího Mařánka ve vedení filmového odboru Ministerstva informací v letech 1945-1948. Jeho ministerské angažmá souvisí s dobovým posílením významu literární přípravy filmu a souvisejícího státního dramaturgického dozoru. Jiří Mařánek patří do okruhu spisovatelů, které spojovala jednak příslušnost k mezi- válečným avantgardním hnutím, jednak poválečné angažmá v mocenském aparátu, jež ukončily politické a hospodářské změny na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho profesní osud vypovídá o proměnách kulturní politiky státu, o institucionálním vývoji kinematografie a o vztazích literárního a filmového oboru. Vypovídá o tom, co pro tehdejšího literáta znamenalo úspěšné profesní uplatnění a v jakém figurovalo vztahu vůči kinematografii. Sledujeme tedy relativně krátkou, ale převratnou epizodu spisovatele a penzionovaného úředníka v pozici ministerského rady, jejíž příčiny a průběh se ale snažíme zasadit do složité sítě historicko společenských souvislostí i osobních motivací. Orientace na osobnost, kterou nenárokujeme historickou jedinečností, zásadní mocenskou rolí nebo zvláštním společenským významem nám usnadňuje zprostředkovat sledované společenské dění v jeho nejednoznačnosti a rozporuplnosti. Spíše než ucelenou biografii Jiřího Mařánka představujeme vybrané kapitoly z...
Psychologická linka jako vyprávěcí prostředek
Dvořák, Michal ; MALIMÁNEK, Karel (vedoucí práce) ; BROTHÁNEK, Adam (oponent)
Film je medium, které vnímáme jako svět kolem nás. Zároveň má jedinečnou schopnost se podívat i do naší duše. Jelikož film a sen mají blíže, než si můžeme myslet a odkrývá nám tajemství archetypů a jejich význam pro naši společnost. Díky analytické psychologii C. G. Junga a práce Josepha Campbella se tato práce pokouší najít klíč k tomu, jakým způsobem mohou filmy komunikovat psychologickou linkou namísto linky narativní.
Princip Mary Sue aneb jak nestvořit příliš dokonalou postavu
Kabelková, Adéla ; BENDOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; KAJÁNKOVÁ, Lucia (oponent)
Magisterská diplomová práce s názvem Princip Mary Sue aneb jak nestvořit příliš dokonalou postavu se zaměřuje na fenomén literární fanouškovské tvorby zvané fan fiction a jeho specifického žánru Mary Sue. V něm se objevují až absurdně dokonalé charaktery, které na sebe strhávají veškerou pozornost a často disponují nepřiměřenými superschopnostmi. V teoretické části dojde k nastínění důvodů vzniku Mary Sue žánru a vysvětlení jeho konkrétních specifik. Dále budou popsány vybrané dramaturgické poučky, které mají pomoci autorům při budování postav. V analytické části pak následuje rozbor tří filmových a seriálových hrdinů (Jon Snow ze Hry o trůny, Rey ze Star Wars: Síla se probouzí a Grace z Peaky Blinders), na nichž můžeme demonstrovat prvky Mary Sue postav. Cílem práce je navrhnout využití principu Mary Sue coby dramaturgické pomůcky při vývoji postav.
Imaginární kino
Felcman, Jakub ; MAŠEK, Vojtěch (vedoucí práce) ; BRDEČKOVÁ, Tereza (oponent)
Práce se zaměřuje na praktickou aplikaci intermediální perspektivy při srovnání kinematografického díla a literárního díla podoby filmového scénáře.
Z písaře ministerským radou: Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyricátých a padesátých let
Kupková, Marika ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Skopal, P. (oponent) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce pojednává o působení Jiřího Mařánka ve vedení filmového odboru Ministerstva informací v letech 1945-1948. Jeho ministerské angažmá souvisí s dobovým posílením významu literární přípravy filmu a souvisejícího státního dramaturgického dozoru. Jiří Mařánek patří do okruhu spisovatelů, které spojovala jednak příslušnost k mezi- válečným avantgardním hnutím, jednak poválečné angažmá v mocenském aparátu, jež ukončily politické a hospodářské změny na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho profesní osud vypovídá o proměnách kulturní politiky státu, o institucionálním vývoji kinematografie a o vztazích literárního a filmového oboru. Vypovídá o tom, co pro tehdejšího literáta znamenalo úspěšné profesní uplatnění a v jakém figurovalo vztahu vůči kinematografii. Sledujeme tedy relativně krátkou, ale převratnou epizodu spisovatele a penzionovaného úředníka v pozici ministerského rady, jejíž příčiny a průběh se ale snažíme zasadit do složité sítě historicko společenských souvislostí i osobních motivací. Orientace na osobnost, kterou nenárokujeme historickou jedinečností, zásadní mocenskou rolí nebo zvláštním společenským významem nám usnadňuje zprostředkovat sledované společenské dění v jeho nejednoznačnosti a rozporuplnosti. Spíše než ucelenou biografii Jiřího Mařánka představujeme vybrané kapitoly z...
Duální koncepce postavy
Šámal, Matěj ; TRAJKOV, Ivo (vedoucí práce) ; JECH, Pavel (oponent)
Diplomová práce duální koncepce postavy se zabývá existencí filmů, ve kterých protagonista není divákovou hlavní postavou. Práce zkoumá, na základě jakých principů ke zmíněnému efektu dochází. Jaký vztah k sobě tyto postavy mají a jak se v průběhu vyprávění ovlivňují. Na základě rozborů konkrétních filmových příkladů je vytyčeno několik pravidel, jejichž naplnění přispívá k tomuto efektu. Práce si klade za cíl vysvětlit rozdíl mezi funkcí protagonisty a funkcí hlavní postavy diváka. Zároveň klasifikuje typy příběhů, u kterých k efektu duální koncepce postavy dochází nejčastěji.
Zelení 2003 - 2005 / portrét politické strany jako dramaturgický problém
Matějková, Daniela ; JANEČEK, Vít (vedoucí práce) ; VACHEK, Karel (oponent)
Cílem této práce je vytvořit studii k vlastnímu autorskému časosbernému dokumentárnímu filmu o Straně Zelených. Snaží se popsat osobní zkušenost se stranou a zkušenost s filmem uvnitř této strany s cílem najít výslednou interpretaci událostí z let 2003?2005, kdy Strana Zelených prošla výraznou vnitřní proměnou. Jedná se více o osobní než akademické hledání dramaturgického klíče k výsledné podobě filmu a samotného politického dění. Opírá se přitom o řadu dobových dokumentů, kterými se snaží ozřejmit procesy, jež zůstávají nezúčastněnému divákovi obyčejně neviditelné.
V hlavní roli divadlo
Hlásková, Vendula ; MRAVCOVÁ, Marie (vedoucí práce) ; VAJCHR, Marek (oponent)
Tato práce se snaží analyzovat existenci divadla jako tématu a principu v celovečerním hraném filmu. Na základě rozborů několika vybraných filmů se snaží sledovat, jaké postupy tyto filmy sdílejí. Rozbory se zaměřují na zkoumání divadelního prostoru a prostoru filmu, na komunikaci významových rovin a vztah autora k rodícímu se divadelnímu artefaktu.
Narativní struktura krátkých filmů
Páv, Martin ; SLÁMA, Bohdan (vedoucí práce) ; ŠPAČEK, Radim (oponent)
Základní parametry stavby příběhu krátného filmu uvedené na příkladech vybraných snímků.
Preskripce norem filmového vyprávění a dramatické stavby v konfrontaci s odchylkami od těchto struktur dílech vybraných evropských filmařů
Janáček, Tomáš ; HENDRICH, Vladimír (vedoucí práce) ; BOUDA, Marek (oponent)
Tato práce se zabývá literaturou, která pojednává o stavbě filmového dramatu a často se užívá v souvislosti se psaním scénáře i procesem dramaturgie. Modely a poučky, ke kterým taková literatura dochází, jsou zde konfrontovány s významnými díly evropské kinematografie. Nesoulad mezi dramatickými konvencemi a předem vybranými autorskými filmy je dále interpretován. Cílem této práce je nabídnout širší perspektivu v nazírání na možnosti filmového vyprávění a porozumět tomu, jakým způsobem mohou takové odchylky od narativních konvencí obohacovat kinematografii.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.