|
Trees Have the Power
Mikušková, Nina ; Fajnor, Richard (oponent) ; Kovářová, Marta (vedoucí práce)
Trees Have The Power Projekt sa rozvýja od roku 2013 a zaoberá sa silou kontaktov, nadobudnutých počas života. Poukazuje na fakt, že všetci si okolo seba vytvárame svoj mikrosvet, ktorý sa každým novým človekom, ktorého spoznáme, rozširuje. V prvej časti projektu bol v galérii vystavený strom, ako metafora na organizmus, ktorý sa za dobrých podmienok neustále rozvetvuje. V druhej časti vznikla internetová platforma, na zmapovanie a prepojenie už nadobudnutých kontaktov. Tretím výstupom je poskytnutie priestoru na prezentáciu "stromu". Zapojením ľudí z mojej bezprostrednej blízkosti, vzniknú prednášky, interaktívne akcie, koncerty, premietania a diskusie so zameraním na rôzne sféry života. Zámerom je na jednej strane testovať schopnosti využitia vlastnej komunity ako hybnej sily pri získavaní skúseností a znalostí. Na strane druhej demonštrácia pôsobného poľa takejto aktivity. Neobvyklý spôsob stretnutia, poskytuje priestor pre vznik nových perspektív vo vnútri komunity, no zároveň jeho prezentácia dokáže obohatiť diváka.
|
|
"Západní" cizinci v normalizačním Československu
Mašková, Tereza ; Houda, Přemysl (vedoucí práce) ; Krátká, Lenka (oponent)
Tato práce na základě archivního výzkumu a rozhovorů s jedenácti narátory popisuje aspekty každodenního života západních cizinců v Československu v 70. a 80. letech 20. století. Výpovědi narátorů jsou zasazeny do kontextu - zvláštní důraz je kladen na legislativu a interní předpisy převážně orgánů ministerstva vnitra, které se týkají československé vízové politiky a postavení cizinců ve vztahu k občanům Československa (sňatky) a policejnímu aparátu (rozpracování, sledování). Na základě výpovědí a archivních materiálů je možné vyvodit, že československý režim v západních cizincích nespatřoval a priori ideologické nepřátele a jejich přítomnost v Československu toleroval. Byrokratické procedury byly ovšem nastaveny tak, že bylo možné cizince důkladně kontrolovat. Obavy z neprodloužení pobytu, případně vyhoštění často vedly ty narátory, kteří chtěli v Československu žít trvale, k podvědomému vyhýbání se střetům s režimem. Všichni narátoři se k tehdejšímu režimu staví kriticky a dovedou přesně charakterizovat jeho podstatu a hlavní negativa, zároveň ale některé aspekty života v normalizačním Československu vnímají pozitivně (solidarita mezi přáteli, více volného času aj.). Klíčová slova každodennost, normalizace, orální historie, přistěhovalectví, vízová politika, zahraniční studenti, západní cizinci 2
|
|
Současné trendy ve vývoji televizní zábavy na příkladu pořadu Prostřeno
Honsová, Pavlína ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Práce se zabývá zábavou v současném českém i zahraničním prostředí. Má dvě části, teoretickou a praktickou. Na začátku teoretické části se zabývá teoretickým zázemím potřebným pro tuto práci, a to především každodenností a televizí, která v každodennosti hraje svou úlohu. V teoretické části dále popisuje jednotlivé pořady, především ty, které nějakým způsobem (např. příslušností k určitému žánru) souvisí s pořadem Prostřeno, to znamená významné světové reality show a pořady o vaření. Stručně zde také zmiňuje podobné významné pořady v českém prostředí. Analytická část má také několik kapitol. Nejprve se zde vysvětluje postup, kterým bude pořad Prostřeno analyzován, a to obsahovou analýzou. Následně je tato analýza provedena a jsou zhodnoceny výsledky. Dále je pořad srovnáván s jednotlivými významnými pořady, které byly zmíněny v teoretické části. Dále jsou zmíněny výrazové prostředky pořadu Prostřeno (střih, hudba…). Následuje shrnutí a celkové zhodnocení práce.
|
|
Posouvání hranic v chápání pojmu/významu "populární kultura" jejími konzumenty (na příkladu ženského publika sledujícího televizní seriály pro celou rodinu)
Fišerová, Marie ; Dominik, Šimon (vedoucí práce) ; Reifová, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá studiem populární kultury na příkladu televizních seriálů jako typického produktu této kultury a výzkumem jejich konzumentů. Zabývá se posunem v chápání významu pojmu populární kultura na příkladu ženského publika sledujícího seriály označované jako seriály "pro celou rodinu". Prostřednictvím tohoto vybraného publika sledující dané seriály v době normalizace a sledujícího současné seriály se snažím vysledovat vývoj, změny apod. v oblasti chápání popkultury. Cílem diplomové práce je zjistit, k jakému posunu, změnám v oblasti chápaní pojmu/významu populární kultury došlo během časového období od normalizace po současnost. V práci se věnuji společenskému a politickému kontextu, definování populární kultury, každodennosti a sledování televizních seriálů. Jedná se o kvalitativní výzkum ženského publika prostřednictvím hloubkových rozhovorů.
|
|
Trees Have the Power
Mikušková, Nina ; Fajnor, Richard (oponent) ; Kovářová, Marta (vedoucí práce)
Trees Have The Power Projekt sa rozvýja od roku 2013 a zaoberá sa silou kontaktov, nadobudnutých počas života. Poukazuje na fakt, že všetci si okolo seba vytvárame svoj mikrosvet, ktorý sa každým novým človekom, ktorého spoznáme, rozširuje. V prvej časti projektu bol v galérii vystavený strom, ako metafora na organizmus, ktorý sa za dobrých podmienok neustále rozvetvuje. V druhej časti vznikla internetová platforma, na zmapovanie a prepojenie už nadobudnutých kontaktov. Tretím výstupom je poskytnutie priestoru na prezentáciu "stromu". Zapojením ľudí z mojej bezprostrednej blízkosti, vzniknú prednášky, interaktívne akcie, koncerty, premietania a diskusie so zameraním na rôzne sféry života. Zámerom je na jednej strane testovať schopnosti využitia vlastnej komunity ako hybnej sily pri získavaní skúseností a znalostí. Na strane druhej demonštrácia pôsobného poľa takejto aktivity. Neobvyklý spôsob stretnutia, poskytuje priestor pre vznik nových perspektív vo vnútri komunity, no zároveň jeho prezentácia dokáže obohatiť diváka.
|