Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 46 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kvalita edukace klientů v programu domácí parenterální výživy
Koťátková, Michaela ; Tomová, Šárka (vedoucí práce) ; Hromádková, Jaroslava (oponent)
Bakalářská práce se zabývá kvalitou edukace klientů, kteří byli zařazeni do programu domácí parenterální výživy. Práce je rozdělená na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je popsána indikace, kontraindikace a historie domácí parenterální výživy, její rozdělení podle typů a nejčastěji používané cévní vstupy. Dále je popsána charakteristika edukace v ošetřovatelství, v edukačním procesu, její cíle, vyhodnocení, způsob vytvoření dokumentace pro realizaci všech fází edukačního procesu. V empirické části je popsána metodika průzkumného šetření. Bylo provedeno kvantitativní metodou pomocí distribuce nestandardizovaných dotazníků klientům, kteří již byli edukováni, či edukováni byli během dotazníkového šetření. Účelem této práce je získání poznatků, jak klienti vnímají způsob edukace prováděné na našem pracovišti, jaké informace považují za nedostatečné, chybějící či nesrozumitelné a jaké informace či edukační materiály by ještě uvítali. Na základě takto získaných informací bude vytvořena ucelená informační brožura, která bude sloužit klientům jako ucelený a srozumitelný celek o domácí parenterální výživě. Výsledkem bude vytvoření kvalitního edukačního protokolu, který bude odpovídat osobním požadavkům klienta a všem fázím edukačního procesu chybějícím na našem pracovišti.
Edukace jako součást komplexní práce sestry na transplantační jednotce kostní dřeně FN Motol
Angerová, Hana ; Tomová, Šárka (vedoucí práce) ; Nikodemová, Hana (oponent)
Bakalářská práce se bude zabývat edukačním procesem na dětské transplantační jednotce kostní dřeně ve Fakultní nemocnici Motol. Edukační proces zde probíhá ve 4 etapách, kdy na samotném edukačním procesu se podílí jak lékař, psychosociální pracovník, sestra, tak i samotný pacient a jeho rodina. Práce bude zaměřena na specifikace ošetřovatelské péče na tomto oddělení a edukaci v rámci tohoto edukačního procesu, kdy se již sestra sama zapojuje do edukace pacienta a jeho rodiny při příjmu pacienta na transplantační jednotku. Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou část a empirickou část. V teoretické části budou popsány základními pojmy v edukaci a edukačním procesu obecně. Dále zde bude uvedena kapitola témat edukací specifických pro transplantační jednotku kostní dřeně. Závěr teoretické části bude věnován tématu transplantace kostní dřeně. V empirické části budou prezentovány výsledky anonymního dotazníkového šetření, které probíhalo na Klinice dětské hematologie a onkologie ve FN Motol. Cílem bakalářské práce bude zjistit kvalitu a spokojenost se současným stavem edukace na transplantační jednotce kostní dřeně z pohledu doprovodu pacienta, jež je přijat na transplantační jednotku společně se svým dítětem. V závěru bakalářské práce budou zhodnoceny výsledky dotazníkového šetření, které budou...
Edukace rodičů dítěte s epilepsií
MIKEŠOVÁ, Barbora
Epilepsie je chronický neurologický stav charakteristický závažným onemocněním mozku, který způsobuje nevyprovokované, opakující se záchvaty. Záchvat je charakterizován jako náhlý příval abnormální elektrické aktivity v mozku jedince. Epilepsie bývá způsobena různými faktory, mezi které se řadí například genetické faktory, porodní komplikace, trauma hlavy, operace, prožívaný stres, infekce či další jiná onemocnění. Projevit se může ve kterémkoliv věku. Projevy záchvatů mohou být různorodé svým typem, průběhem, příčinou i léčbou. Vhodně nastavená léčba a adekvátně edukovaní rodiče o problematice epilepsie a režimových opatřeních jsou podstatou pro optimální zapojení dítěte do běžného kolektivu bez výrazných omezení. Cílem této práce bylo zjistit, v jaké míře se zdravotnický personál věnuje edukaci rodičů a dítěte s diagnózou epilepsie, a zároveň zjistit, jaká je informovanost rodičů o vhodných léčebných a režimových opatřeních související s touto diagnózou. Pro uskutečnění výzkumu jsme zvolili kvalitativní výzkumné šetření, kdy jsme použili techniku polostrukturovaného rozhovoru, konkrétně metodu dotazování. Vrámci kvalitnějšího zpracování výsledků byly rozhovory nahrávány na diktafon a následně doslovně přepsány a analyzovány. Výsledky jsme podrobili analýze pomocí metody tužka a papír, jež využívá kódování. Kategorizovali jsme 5 oblastí: Obsah edukace ze strany zdravotnického personálu, Realizace edukace ze strany zdravotnického personálu, Informovanost rodičů ohledně režimových opatření v oblasti epilepsie, Zdroje získávání informací o režimových opatřeních ze strany rodičů dítěte s epilepsií a Edukační činnost z pohledu dětských sester ohledně režimových opatření. Jednotlivé kategorie jsou tvořeny dalšími podkategoriemi, ve kterých jsou systematicky znázorněna data výsledků. Výsledky jsou přehledně uvedeny v jednotlivých tabulkách a schématech praktické části této práce. Z výzkumu vyplynulo, že zdravotnický personál se dostatečně věnuje edukaci rodičů a jejich dětí s epilepsií v oblasti diagnostické, léčebné, režimové a první pomoci. Zajímavým zjištěním však bylo, že edukaci poskytuje hlavně lékař, a to i o režimových opatřeních, přičemž sestra v této oblasti poskytuje pouze edukaci doplňkovou. Z výsledků také vyplynulo, že se zdravotnický personál snaží volit vhodné edukační prostředí a časové intervaly dle potřeb dětských pacientů a jejich rodin. Rodiče mají také všeobecné informace o problematice epilepsie a režimových opatřeních. Ukázalo se, že rodiče mají i dostatek vědomostí ohledně medikamentózní první pomoci a způsobu podání daných léčiv, avšak jsme narazili na neznalost časové hranice podání této medikace. Neznalost rodičů jsme také objevili v obecných zásadách první pomoci. Z výzkumu také vyplynulo, že informace o běžných věcech v oblasti režimových opatřeních rodiče nejčastěji vyhledávají mimo nemocniční prostředí, a to ve svém okolí a internetu. Na základě výsledků jsme se rozhodli vytvořit edukační plán, jenž může sloužit jako vzorový podklad pro využití v praxi ošetřovatelským personálem. Edukační plán se týká edukace o režimových opatřeních a první pomoci.
Edukace pacienta po cévní mozkové příhodě
ŠNOKHAUSOVÁ, Anna
Naše bakalářská práce nese název "Edukace pacienta po cévní mozkové příhodě". Zabývá se edukačním procesem probíhajícím u pacienta po prodělané cévní mozkové příhodě. Dále se věnujeme edukační činnosti sester na neurologickém oddělení u pacientů, kteří prodělali mrtvici. Teoretická část bakalářské práce obsahuje podrobnosti o cévní mozkové příhodě. Pro výzkumnou část jsme stanovily jako cíl práce popsat edukaci pacientů po cévní mozkové příhodě z pohledu sester. Pro dosažení tohoto cíle jsme zvolily výzkumné šetření formou kvalitativního výzkumu. K získání dat jsme využily techniku polostrukturovaného rozhovoru se sestrami na neurologickém oddělení v jihočeské nemocnici. Výzkumný soubor je tvořen všeobecnými sestrami, sestrami s vysokoškolským titulem a sestrami se specializací, které pracují v nemocničním zařízení. V rámci výzkumu bylo uskutečněno deset rozhovorů. Výzkumné šetření formou rozhovorů bylo uskutečněno na přelomu února a března roku 2020. Po uskutečnění a zpracování rozhovorů do programu Microsoft Word byly vytvořeny identifikační údaje dotazovaných sester. Dále pomocí programu MAXQDA 2020 byly rozhovory analyzovány pomocí kategorizace dat a následným kódováním. Z analýzy vyplývá, že sestry se podílí na edukaci pacienta. Využívají techniku slovní edukace a praktická cvičení. Edukace nemocného je zaměřena na jeho současný zdravotní stav, seznámení pacienta s možnostmi léčby a na následnou péči. Velkým přínosem pro zlepšení zdravotního stavu pacienta je i spolupráce rodiny se zdravotnickým personálem.
Edukační proces u pacientů před srdeční katetrizací a výsledky jeho evaluace
Packová, Lucie ; Švarcová, Eva (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Marie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou edukace u pacientů indikovaných k invazivnímu výkonu srdeční katetrizace. Skládá se z teoretické a empirické části. V teoretické části jsou překládány základní poznatky vztahující se k výchovně - vzdělávací činnosti ve zdravotnickém prostředí. Dále přehledně prezentuje základní pojmy a problematiku srdeční katetrizace. Stěžejní je empirická část práce, pro kterou byla zvolena metodika jednofázového smíšeného modelu, tj. užití kvalitativních i kvantitativních technik v jediném výzkumném šetření. Sběr se realizoval pomocí polostrukturovaného rozhovoru u pacientů Interní kliniky ÚVN a 1.LF. V závěru jsou prezentovány výsledky šetření, jež mají reflektovat kvalitu a efekt edukačního procesu. Součástí výzkumné zprávy je i návrh intervencí, které mají přispět ke zvýšení efektivity edukační činnosti zdravotnického personálu oddělení Kardiologie - lůžková část a Intermediální péče Interní kliniky ÚVN a 1. LF.
Edukační dovednosti a jejich uplatňování v praxi
Šertlerová, Nikola ; Tomová, Šárka (vedoucí práce) ; Raudenská, Jaroslava (oponent)
V bakalářské práci s názvem "Edukační dovednosti a jejich uplatňování v praxi" se zabýváme edukací pacienta sestrou. Práce je rozdělená na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce popisuje edukaci v ošetřovatelství, charakteristiku účastníků edukace, roli sestry - edukátorky, faktory ovlivňující edukaci, komunikaci v edukaci, didaktické zásady edukace, edukační metody, edukační cíle a edukační proces v ošetřovatelství. Empirická část popisuje dotazníkový průzkum, který se skládal z dotazníků pro sestry a dotazníku pro pacienty na interních a chirurgických odděleních Fakultní nemocnice v Motole a oblastní nemocnice v Orlové. Záměrem bylo provedení primárního sběru dat a jejich následná analýza. Empirická část práce popisuje metodiku a organizaci šetření, charakteristiku průzkumného vzorku a analýzu výsledků průzkumného šetření. Výsledky šetření jsou graficky zpracovány a pracovní hypotézy statisticky zpracovány. Výsledky práce potvrzují, že edukaci považují za důležitou nejen sestry ale také pacienti, kteří jsou si vědomi důležitosti edukačního procesu. Největší překážkou při edukaci je pro sestry nedostatek času. Pacienti by byli nejraději edukováni v soukromí. Bohužel dle odpovědí sester tyto místnosti na odděleních chybí. V diskuzi jsou zhodnocena získaná data, stanovené cíle práce a...
Kreativita učitele v edukačním procesu na základní škole praktické
Kratochvílová, Michaela ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce Kreativita učitele v edukačním procesu na základní škole praktické se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti u žáků na základní škole praktické pomocí dílny čtení. Práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část se zaměřuje na vymezení základní pojmů, jako jsou kreativita, kreativní vyučování, kreativní pedagog, edukační proces a jiné. Dále je zaměřena na teoretickou koncepci dílny čtení. V praktické části, která je pojata jako případová studie, se autorka zaměřila na praktické využití dílny čtení, prostřednictvím které se snažila zvýšit čtenářskou gramotnost u žáků. Druhá část se zaměřuje na funkčnost dílny čtení v praxi, konkrétně tedy na využití dílny čtení u žáků na základní škole praktické.
Edukace pacienta anesteziologickou sestrou
Kloubcová, Lenka ; Hošťálková, Monika (vedoucí práce) ; Heczková, Jana (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na hodnocení kvality edukace pacienta anesteziologickou sestrou. Edukace pacienta je zde posuzována z pohledu anesteziologické sestry. Teoretická část práce se věnuje obecné charakteristice anestezie, definicemi a historií anestezie. Následující část práce se zabývá jednotlivými typy anestezie, komplikacemi anestezie a léky používanými v anestezii. Dále se práce zaměřuje na charakteristiku péče o pacienta před, v průběhu a po anestezii a na specifika jednotlivých částí anestezie z pohledu anesteziologické sestry. Poslední kapitola zahrnuje samotný pojem edukace a význam správné komunikace s pacientem v průběhu celé přípravy pacienta na anestezii. Základem této práce je kvantitativní výzkum názorů anesteziologických sester formou anonymních dotazníků. Zde se sestry vyjadřují ke stanoveným cílům práce. Stanoveným cílem práce je zjistit znalosti anesteziologických sester o edukačním procesu, zda se anesteziologické sestry podílejí na edukaci pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem a zda mají anesteziologické sestry vytvořeny vhodné podmínky pro edukaci pacienta. Tyto cíle byly splněny. Jako možné řešení pro zlepšení efektivity edukace by mohlo přispět vypracování edukačního anesteziologického letáku pro pacienty, k lepší orientaci v anestezii a přípravě na anestezii...
Edukační dovednosti a jejich uplatňování v praxi
Šertlerová, Nikola ; Tomová, Šárka (vedoucí práce) ; Raudenská, Jaroslava (oponent)
V bakalářské práci s názvem "Edukační dovednosti a jejich uplatňování v praxi" se zabýváme edukací pacienta sestrou. Práce je rozdělená na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce popisuje edukaci v ošetřovatelství, charakteristiku účastníků edukace, roli sestry - edukátorky, faktory ovlivňující edukaci, komunikaci v edukaci, didaktické zásady edukace, edukační metody, edukační cíle a edukační proces v ošetřovatelství. Empirická část popisuje dotazníkový průzkum, který se skládal z dotazníků pro sestry a dotazníku pro pacienty na interních a chirurgických odděleních Fakultní nemocnice v Motole a oblastní nemocnice v Orlové. Záměrem bylo provedení primárního sběru dat a jejich následná analýza. Empirická část práce popisuje metodiku a organizaci šetření, charakteristiku průzkumného vzorku a analýzu výsledků průzkumného šetření. Výsledky šetření jsou graficky zpracovány a pracovní hypotézy statisticky zpracovány. Výsledky práce potvrzují, že edukaci považují za důležitou nejen sestry ale také pacienti, kteří jsou si vědomi důležitosti edukačního procesu. Největší překážkou při edukaci je pro sestry nedostatek času. Pacienti by byli nejraději edukováni v soukromí. Bohužel dle odpovědí sester tyto místnosti na odděleních chybí. V diskuzi jsou zhodnocena získaná data, stanovené cíle práce a...
Edukační dokumentace v chirurgických oborech
KOPOVÁ, Klára
Tématem bakalářská práce je problematika edukace ve zdravotnictví a s ní spjatá edukační dokumentace. Pojem edukace a především problematika edukační dokumentace je v ošetřovatelství v současné době skloňován především s ohledem na akreditační šetření v nemocnicích. Teoretická část práce v prvních kapitolách přináší vhled do problematiky edukačního procesu ve zdravotnictví obecně a věnuje se zásadám při edukační činnosti v ošetřovatelské péči. Práce se dále zaměřuje na edukační dokumentaci z hlediska legislativy a požadavků Spojené akreditační komise, o.p.s. Praktická část bakalářské práce je zacílena na odkrývání jevů v souvislosti s edukační dokumentací vedenou sestrou. Po stanovení hlavního cíle byly vytvořeny cíle intelektuální, praktický a osobní. Jako výzkumný design bylo použito kvalitativní výzkumné šetření, konkrétně akční výzkum. Na podkladě stanovených cílů byly vytvořeny otázky k polostrukturovanému rozhovoru k realizaci první fáze výzkumného šetření. Bylo osloveno 6 nemocnic Plzeňského kraje, realizace proběhla ve 4 nemocnicích. Zároveň byl výzkum zaměřen na analýzu edukační dokumentace a metodou Mistríkova vzorce byl analyzován edukační prostředek, který byl v rámci výzkumného šetření zjištěn jako nejčastěji využívaný v rámci edukace pacienta na chirurgickém oddělení. Poslední fáze výzkumného šetření obsahovala tvorbu konkrétní edukační dokumentace a k jejímu následnému praktickému ověření, čímž došlo k naplnění osobního cíle. Jedním z jevů, které výzkumné šetření odhalilo, bylo zjištění, že sestry nejsou dostatečně vzdělané v této problematice a že se edukační činnost nerealizuje podle didaktických zásad. Edukační záznamy sestry neumí efektivně aplikovat do ošetřovatelského procesu, vyplňují jej pouze formálně bez praktického využití a to i v případech, kdy byla prokázána vyšší úroveň znalostí sester v edukační problematice. Tato práce otevírá prostor pro hlubší výzkumná šetření ať už v rámci edukační činnosti sestry, nebo jako podklad pro využití Mistríkova vzorce při tvorbě edukačních prostředků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 46 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.