Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dopravní kriminalita a její prevence
Maikranz, Alexandr ; Říha, Jiří (vedoucí práce) ; Bohuslav, Lukáš (oponent)
Tématem této diplomové práce je dopravní kriminalita a její prevence. Dopravní kriminalita je společností přehlíženým druhem kriminality. Přitom pravděpodobnost, že se jedinec stane pachatelem trestné činnosti v dopravě anebo obětí této trestné činnosti je mnohem vyšší, než je tomu u jiných druhů kriminality. Zanedbatelné nejsou ani ztráty na životech, zdraví a majetku, které s sebou přináší. Vzhledem ke skutečnosti, že k nejzávažnějším následkům dopravní kriminality dochází při dopravních nehodách, je v této práci kladen značný důraz na problematiku dopravních nehod. Pozornost je věnována pouze dopravě silniční. Byť se dopravní kriminalita vyskytuje i u jiných druhů dopravy, tak je její četnost ve srovnání s dopravní kriminalitou v dopravě silniční v podstatě zanedbatelná. Cílem mé práce je upozornit nejen na význam dopravní kriminality a dopravních nehod, ale také na možné způsoby jejich prevence. Diplomová práce se skládá z úvodu, čtyř kapitol a závěru. První kapitola je věnována dopravní kriminalitě obecně, jejím zvláštnostem a trestným činům, jichž je možno se dopustit v souvislosti s dopravou. Ve druhé kapitole podrobně rozebírám dopravní nehody, jejich jednotlivé příčiny, četnost a vývoj v čase. Ve třetí kapitole se zabývám alkoholem a jinými omamnými a psychotropními látkami v dopravě,...
Dopravní kriminalita a její prevence
Pytlíková, Ivana ; Říha, Jiří (vedoucí práce) ; Vokoun, Rudolf (oponent)
Shrnutí: Doprava patří k lidstvu již od dávných dob, kdy bylo třeba přesouvat se za potravou a později za obchodem. Z počátku člověk spoléhal na vlastní nohy, později na koňskou sílu. Největší převrat přišel s vynálezem kola asi 3500 let př. n. l. Postupem času člověk kolo a později i konstrukci vozu zdokonaloval, až v 19. století vzniklo první vozidlo, které bylo poháněno vlastním pohonem. Tento první vůz byl postupně vylepšován až do dnešní podoby. Lze s nadsázkou tvrdit, že současně s dopravou vznikala i dopravní kriminalita. Téma dopravní kriminality jsem si vybrala proto, že si myslím, že jde o aktuální téma a doprava je běžnou součást našeho každodenního života. Hlavním cílem mé práce je analyzovat hlavní příčiny dopravní kriminality a upozornit na preventivní aktivity na národní i mezinárodní úrovni. Tato diplomová práce se skládá z pěti kapitol. První kapitola se zaměřuje a fenomenologii dopravní kriminality. Objasňuje pojem, upozorňuje na nejčastější trestné činy v dopravě a na zvláštnosti tohoto druhu kriminality. Druhá část se věnuje statistickým údajům, které jsou k dispozici zejména na internetových stránkách Ministerstva dopravy, Policie ČR a soudů. Třetí kapitola je věnována struktuře dopravní kriminality. Čtvrtá část upozorňuje na nejčastější příčinu dopravní kriminality, kterou je dopravní...
Vliv médií na soudní rozhodování v případech dopravní kriminality
Klouda, Petr ; Urban, Michal (vedoucí práce) ; Ondřejková, Jana (oponent)
Vliv médií na rozhodování soudů v případech dopravní kriminality Cílem této práce je analýza konfliktu mezi ústavními principy práva veřejnosti na informace, svobodou slova a nestranností soudu a soudců, případně dalších orgánů a osob činných v trestním řízení, a to ve sporech z oblasti dopravní kriminality. Výsledkem této analýzy má být zjištění, zda je možné, že je zde nepřímý vliv médií na soudní rozhodování, a to prostřednictvím veřejného mínění, které masová média vytvářejí. Ke zjištění, zda zde jsou podmínky pro takové ovlivnění, popř. zda tu již takové ovlivňování může být, jsou v práci porovnávány různé případy dopravní kriminality, které lze rozdělit do dvou skupin - těch, které nebyly medializovány a těch, které medializovány byly. Dále je zanalyzováno, jak o těchto událostech referovala média a zda bylo jejich informování obsahově nestranné a odpovídající. Jedním ze stěžejních bodů práce je pak případ z jara roku 2010, který se odehrál na dálnici D1. Zde jeden z řidičů vytlačit jiný vůz ze silnice a byl za to pravomocně odsouzen. V práci je poukázáno na nepřesnosti, které média o daném incidentu šířila a jak takové nepřesnosti utvářely veřejné mínění a dále je zkontaktován soudce, který ve věci rozhodoval, který odpovídá na některé otázky ohledně vnímání médií soudci. Problém je shledáván...
Dopravní kriminalita a její prevence
Lenner, Roman ; Herczeg, Jiří (vedoucí práce) ; Říha, Jiří (oponent)
Tématem této diplomové práce je dopravní kriminalita a její prevence. Zabývá stavem kriminality v silniční dopravě v České republice a možnostmi její prevence. Práce popisuje základní pojmy silničního práva a zabývá se popisem dopravních nehod, které jsou nejviditelnějším následkem trestných činů v dopravě, při kterých vznikají velké škody na životech, zdraví a majetku. Problémem dopravní nehodovosti je její nepředvídatelnost, žádný řidič nechce dobrovolně nabourat, nicméně často tomu svým chováním významně napomáhá. V textu je měněn dosavadní pohled na dopravní nehodovost, kde je nejčastější příčinou vzniku nehody porušení nějakého dopravního předpisu. Klíčovým faktorem je ale dle mého názoru nepozornost řidiče, bezohlednost k ostatním účastníkům a špatná technika jízdy. Toto tvrzení je dokazováno rozborem stávajících statistik nehodovosti a jejich porovnáním se skutečným chováním řidičů. V souvislosti s následky dopravních nehod je spojen největší počet trestných činů, jako jsou usmrcení, ublížení na zdraví nebo poškození cizí věci. Tyto trestné činy jsou páchány ve většině případu z nedbalosti. Druhou skupinu trestných činů tvoří trestné činy úmyslné, mezi které patří především ohrožení pod vlivem návykové látky a maření výkonu úředního rozhodnutí, spočívající především v řízení motorového vozidla bez...
Dopravní kriminalita a její prevence
Pytlíková, Ivana ; Říha, Jiří (vedoucí práce) ; Vokoun, Rudolf (oponent)
Shrnutí: Doprava patří k lidstvu již od dávných dob, kdy bylo třeba přesouvat se za potravou a později za obchodem. Z počátku člověk spoléhal na vlastní nohy, později na koňskou sílu. Největší převrat přišel s vynálezem kola asi 3500 let př. n. l. Postupem času člověk kolo a později i konstrukci vozu zdokonaloval, až v 19. století vzniklo první vozidlo, které bylo poháněno vlastním pohonem. Tento první vůz byl postupně vylepšován až do dnešní podoby. Lze s nadsázkou tvrdit, že současně s dopravou vznikala i dopravní kriminalita. Téma dopravní kriminality jsem si vybrala proto, že si myslím, že jde o aktuální téma a doprava je běžnou součást našeho každodenního života. Hlavním cílem mé práce je analyzovat hlavní příčiny dopravní kriminality a upozornit na preventivní aktivity na národní i mezinárodní úrovni. Tato diplomová práce se skládá z pěti kapitol. První kapitola se zaměřuje a fenomenologii dopravní kriminality. Objasňuje pojem, upozorňuje na nejčastější trestné činy v dopravě a na zvláštnosti tohoto druhu kriminality. Druhá část se věnuje statistickým údajům, které jsou k dispozici zejména na internetových stránkách Ministerstva dopravy, Policie ČR a soudů. Třetí kapitola je věnována struktuře dopravní kriminality. Čtvrtá část upozorňuje na nejčastější příčinu dopravní kriminality, kterou je dopravní...
Dopravní kriminalita a její prevence
Lenner, Roman ; Herczeg, Jiří (vedoucí práce) ; Říha, Jiří (oponent)
Tématem této diplomové práce je dopravní kriminalita a její prevence. Zabývá stavem kriminality v silniční dopravě v České republice a možnostmi její prevence. Práce popisuje základní pojmy silničního práva a zabývá se popisem dopravních nehod, které jsou nejviditelnějším následkem trestných činů v dopravě, při kterých vznikají velké škody na životech, zdraví a majetku. Problémem dopravní nehodovosti je její nepředvídatelnost, žádný řidič nechce dobrovolně nabourat, nicméně často tomu svým chováním významně napomáhá. V textu je měněn dosavadní pohled na dopravní nehodovost, kde je nejčastější příčinou vzniku nehody porušení nějakého dopravního předpisu. Klíčovým faktorem je ale dle mého názoru nepozornost řidiče, bezohlednost k ostatním účastníkům a špatná technika jízdy. Toto tvrzení je dokazováno rozborem stávajících statistik nehodovosti a jejich porovnáním se skutečným chováním řidičů. V souvislosti s následky dopravních nehod je spojen největší počet trestných činů, jako jsou usmrcení, ublížení na zdraví nebo poškození cizí věci. Tyto trestné činy jsou páchány ve většině případu z nedbalosti. Druhou skupinu trestných činů tvoří trestné činy úmyslné, mezi které patří především ohrožení pod vlivem návykové látky a maření výkonu úředního rozhodnutí, spočívající především v řízení motorového vozidla bez...
Vliv médií na soudní rozhodování v případech dopravní kriminality
Klouda, Petr ; Urban, Michal (vedoucí práce) ; Ondřejková, Jana (oponent)
Vliv médií na rozhodování soudů v případech dopravní kriminality Cílem této práce je analýza konfliktu mezi ústavními principy práva veřejnosti na informace, svobodou slova a nestranností soudu a soudců, případně dalších orgánů a osob činných v trestním řízení, a to ve sporech z oblasti dopravní kriminality. Výsledkem této analýzy má být zjištění, zda je možné, že je zde nepřímý vliv médií na soudní rozhodování, a to prostřednictvím veřejného mínění, které masová média vytvářejí. Ke zjištění, zda zde jsou podmínky pro takové ovlivnění, popř. zda tu již takové ovlivňování může být, jsou v práci porovnávány různé případy dopravní kriminality, které lze rozdělit do dvou skupin - těch, které nebyly medializovány a těch, které medializovány byly. Dále je zanalyzováno, jak o těchto událostech referovala média a zda bylo jejich informování obsahově nestranné a odpovídající. Jedním ze stěžejních bodů práce je pak případ z jara roku 2010, který se odehrál na dálnici D1. Zde jeden z řidičů vytlačit jiný vůz ze silnice a byl za to pravomocně odsouzen. V práci je poukázáno na nepřesnosti, které média o daném incidentu šířila a jak takové nepřesnosti utvářely veřejné mínění a dále je zkontaktován soudce, který ve věci rozhodoval, který odpovídá na některé otázky ohledně vnímání médií soudci. Problém je shledáván...
EKONOMIE KRIMINALITY NA PŘÍKLADU DOPRAVNÍCH NEHOD V ČR
Vilimovský, Petr ; Běláčková, Vendula (vedoucí práce) ; Kühn, Zdeněk (oponent)
Tato práce se zabývá racionálním chováním ekonomických subjektů v podmínkách rizika v mimotržní oblasti ekonomiky, dopravní kriminality. Na základě analýzy dopravní nehodovosti, počtu usmrcených a výši hmotné škody se potvrzuje, že změna pravděpodobnosti dopadení představovaná dopravně bezpečnostními akcemi ovlivňuje dopravní kriminalitu v ČR. Práce dále zkoumá, zda také změna výše trestu představovaná zavedením novely zákona č. 411/2005 Sb., o silničním provozu, ovlivňuje dopravní kriminalitu v ČR. Na základě analýzy těžce a lehce zraněných osob a osob usmrcených dochází k závěru, že změna trestu na chování řidičů na českých silnicích vliv nemá.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.