Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Validace dotazníkové metody Developmental Coordination Disorder Questionnaire pro děti ve věku 6 - 10 let v České Republice
Vlasáková, Nikol ; Čepička, Ladislav (vedoucí práce) ; Dvořáková, Hana (oponent) ; Mess, Filip (oponent)
Problém: Specifická vývojová porucha motorické funkce postihuje až každého dvanáctého člověka. Prevalence poruchy DCD ani její diagnostika není zcela jednotná. Podle některých autorů se i vzhledem k náročnosti stávajících testů a testových baterií stále hledá tzv. "zlatý standard" při diagnostice DCD, který by co nejefektivněji diagnostikoval jeho výskyt. V Kanadě vznikla standardizovaná screeningová metoda DCDQ (Developmental Coordination Disorder Questionnaire), která slouží jako pomocný diagnostický nástroj, jenž pomáhá při odhalení DCD u dětí. Jedná se o explorativní metodu, která technikou dotazníku určeného primárně rodičům a učitelům dětí, pomáhá určit výskyt této poruchy. Studie zdůrazňují důležitost včasné identifikace dětí s vývojovou koordinační poruchou (DCD), nejen jako prevence sekundárních akademických, emocionálních a sociálních projevů této poruchy. Dotazník umožňuje screeningově selektovat děti s motorickými obtížemi a v českém prostředí není takový validovaný nástroj. Neznáme kvalitu nástroje DCDQ pro české prostředí a zda by indikátory a následně i struktura nástroje fungovaly stejně jako v zahraničí, což je cílem této studie. Pro práci byl vybrán věkový interval 6-10 let, který zahrnuje kritické období dítěte při vstupu do školy a mladšího školního věku. Cíl: Cílem práce byl...
Návrh doporučených postupů u vývojové dyspraxie v ergoterapii u dětí ve věku 3-18 let
Homolková, Simona ; Dvořáková, Petra (vedoucí práce) ; Angerová, Yvona (oponent)
diplomové práce Jméno, příjmení: Bc. Simona Homolková Vedoucí práce: Mgr. Petra Dvořáková Název diplomové práce: Návrh doporučených postupů u vývojové dyspraxie v ergoterapii u dětí ve věku 3-18 let Abstrakt diplomové práce: Vývojová dyspraxie (DCD) je neurovývojové onemocnění s prevalencí 6 % dětí v populaci. Příčina tohoto onemocnění není známá, známe ale rizikové faktory, do kterých se řadí velmi nízká porodní hmotnost či expozice matky drogám a alkoholu v těhotenství. Mezi symptomy patří porucha koordinace, narušení motorického učení a plánování, potíže s exekutivními funkcemi a celkové ohrožení duševního zdraví. Každé dítě má jiné projevy a je třeba komplexní péče poskytovaná interprofesním týmem, jehož důležitou součástí je i ergoterapeut. Ergoterapeut by se měl ve své praxi opírat o kvalitní standardy poskytování péče. Stejně jako v medicíně, tak i v ergoterapii jsou v současnosti celosvětové tendence ke tvorbě klinických doporučených postupů (KDP), kterých je, obzvláště v ergoterapii, stále nedostatek. KDP slouží především ke zkvalitnění a sjednocení péče. Hlavním cílem této práce je tvorba návrhu doporučeného postupu v ergoterapii pro vývojovou dyspraxii u dětí ve věku 3-18 let v České republice. Dílčím cílem je zpracování přehledu diagnostických nástrojů a intervenčních možností v...
Vývojová porucha koordinace a využití MABC-2 testu k hodnocení dětí ve věku 3-10 let s posouzením vlivu termínu narození a porodní hmotnosti
Ducháčková, Iveta ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Vývojová porucha koordinace a využití MABC-2 testu k hodnocení dětí ve věku 3-10 let s posouzením vlivu termínu narození a porodní hmotnosti" se ve své teoretické části zabývá nejnovějšími poznatky, které se týkají prevalence onemocnění, možnou etiologií, dále se zaměřuje na diagnostiku, klinický obraz, komorbidity a terapeutické strategie. Praktická část zahrnuje hodnocení motorických dovedností 52 typických dětí s využitím MABC-2 testu. Děti byly rozděleny dle jejich termínu narození a porodní hmotnosti na jedince narozené v termínu a jedince s prematuritou, narozené před 37. týdnem. Cílem praktické části bylo na prvním místě porovnat získané výsledky vzájemně, druhým cílem bylo zhodnotit, zda existuje vzájemný vztah mezi termínem narození, porodní hmotností a výsledkem MABC-2 testu. U testovaných jedinců nebyla existence korelace statisticky prokázána, nicméně byly viditelné rozdíly v průměrných hodnotách všech tří komponent MABC-2 i celkového testového skóre MABC-2 testu.
Vývojová porucha koordinace. Diagnostika a terapie z pohledu fyzioterapeuta
Tuháčková, Jana ; Šebek, Milan (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Jana Tuháčková Vedoucí práce: Ing. Milan Šebek Název práce: Vývojová porucha koordinace Podnázev bakalářské práce: Diagnostika a terapie z pohledu fyzioterapeuta Abstrakt: Tato teoretická bakalářská práce je věnována vývojové poruše koordinace a její diagnostice a terapii z pohledu fyzioterapeuta. V teoretické části shrnuje současnou úroveň poznání o této poruše, její etiologii, rizikových faktorech, komorbiditách, projevu, možnostech diagnostiky a terapie. Cílem druhé části práce byla tvorba systematické rešerše zabývající se nejnovějšími možnostmi fyzioterapie a jejich efektivitou u vývojové poruchy koordinace. Do rešerše bylo na základě plnění selekčních kritérií zařazeno 16 kontrolovaných randomizovaných studií z let 2017-2023. Studie se zabývají zkoumáním vlivu různých terapeutických přístupů na děti s DCD ve věku do 12 let. Výsledky rešerše shrnují současné stav a směřování výzkumu v oblasti terapie DCD. Studie obsažené v rešeršní části se věnovaly ovlivnění nejrůznějších projevů DCD (nestabilita, problémy s motorickým učením a prediktivní motorickou kontrolou, pohybem v představě i plánováním pohybu, zrakovou kontrolou a podobně). Mezi terapeutické přístupy zaměřené na řešení některých ze zmíněných potíží patří kineziologické tejpování, využití aktivních...
Koordinační schopnosti a motorické dovednosti předčasně narozených dětí s perinatální zátěží ve věku 9-10 let a jejich fyzioterapie.
Zavadil, Ondřej ; Smolíková, Libuše (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Bakalářská práce bude ve své teoretické části (přehled teoretických poznatků) představovat rešerši vybraných stěžejních publikací k tématice předčasně narozených dětí. Budou popsána základní fakta, specifika, spektrum postihujících deficitů nebo současná péče o tyto děti, protože s pokrokem medicíny se v průběhu posledních třiceti let zásadně změnily potřeby předčasně narozených dětí s nízkou porodní hmotností. V práci bude dbáno na poznatky podporující komplexní přístup léčby předčasně narozených dětí od jejich propuštění z porodnice až po dospělost. Součástí teoretické části bude i popis koordinačních schopností dětí v kontextu vývojové kineziologie až do období jejich školního věku spolu s teoretickým základem rozvoje těchto schopností. Bakalářská práce také uvádí souhrn terapeutických postupů léčebné rehabilitace, především z pohledu fyzioterapie. Praktická část práce spočívá v testování úrovně motorických funkcí souboru 23 předčasně narozených dětí s perinatální zátěží ve věku 9-10 let s kritériemi: narození před 32. gestačním týdnem a porodní hmotnost nižší než 1500 g. Děti jsou od narození vedeny a dlouhodobě sledovány v Centru komplexní péče pro děti s perinatální zátěží na Klinice pediatrie a dědičných poruch metabolismu ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. Většina z těchto dětí v...
Hodnocení motorických dovedností dětí s PEC rodičovským dotazníkem DCDQ
Czinegová, Anna ; Nováková, Tereza (vedoucí práce) ; Reckziegelová, Petra (oponent)
Název: Hodnocení motorických dovedností dětí s PEC rodičovským dotazníkem DCDQ Cíle: Tato práce si kladla za cíl zhodnotit úroveň motorických dovedností dětí s diagnózou PEC ve věku 5 - 15 let pomocí rodičovského dotazníku DCDQ. Cílem diplomové práce bylo současně zjistit četnost pravděpodobnosti možného rizika výskytu vývojové dyspraxie u dětí s diagnózou pes equinovarus congenitus ve zvoleném věkovém období. Dílčím cílem teoretické části této práce bylo zpracování ucelených informací o vrozené vývojové vadě pes equinovarus congenitus a vývojové poruše koordinace (DCD). Metody: Pro potřeby výzkumu byl použit rodičovský dotazník DCDQ, který byl doplněn o 8 nestandardizovaných otázek. Výzkumu se zúčastnilo celkem 49 probandů. Data byla vyhodnocena prostřednictvím MS Excel 365 a statistického softwaru R. Výsledky: V práci bylo dle zahraničního dotazníku DCDQ identifikováno celkem 26,5 % (n = 13) probandů s rizikem předpokladu vzniku motorických obtíží. Oproti prevalenci motorických obtíží v běžné populaci (5 - 6 %) byl nalezen statisticky signifikantní rozdíl. Výsledky zároveň neprokázaly statisticky významné rozdíly v hodnocení mezi chlapci a dívkami ani unilaterální a bilaterální vadou. Obecně nejhůře hodnocenými otázkami byly u rizikových jedinců otázky týkající se způsobu a rychlosti běhu,...
Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí s vývojovou dysfázií
Morávková, Markéta ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Diplomová práce Hodnocení vývojové dyspraxie u dětí s vývojovou dysfázií Abstrakt Diplomová práce se zabývá možným výskytem vývojové dyspraxie u dětí s vývojovou dysfázií. Teoretická část práce shrnuje poznatky o problematice vývojové dyspraxie, někdy též nazývané jako vývojová porucha koordinace. Současně je v práci také popsa- ná vývojová dysfázie, kterou se zabývá především logopedie a ve fyzioterapii je méně známá. Provázaností obou poruch se věnuje poslední kapitola teoretické části. Cílem praktické části je zhodnotit motorické dovednosti u dětí s vývojovou dysfázií pomocí diagnostické baterie Movement Assessment Battery for Children 2. Při vyhodnocování výsledků jsme použili zahraniční normy a zároveň nově publikované české populační normy. V rámci výzkumu bylo vyšetřeno 89 dětí s průměrným věkem 69 měsíců. První skupina obsahovala 41 dětí s vývojovou dysfázií. Ke skupině byla vytvořena kontrolní skupina čítající 48 dětí. Výzkum ukázal statisticky významný rozdíl v motorických do- vednostech dětí s vývojovou dysfázií oproti kontrolní skupině a to jak dle české tak za- hraniční normy. Nicméně neprokázali jsme rozdíl v motorických dovednostech mezi dysfatickými chlapci a dysfatickými dívkami. Stejně tak nebyl prokázán rozdíl mezi pětiletými a šestiletými dysfatickými dětmi. Naopak se nám podařilo...
Hodnocení úrovně motorických dovedností dětí I. stupně vybraných pražských základních škol
Šollová, Markéta ; Pavlů, Dagmar (vedoucí práce) ; Opatrná Novotná, Irena (oponent)
Název: Hodnocení úrovně motorických dovedností dětí I. stupně vybraných pražských základních škol Cíl: Hlavním cílem práce bylo zhodnotit aktuální úroveň motorických dovedností dětí na I. stupni vybraných pražských základních škol za pomocí standardizované testové baterie MABC-2. Dílčím cílem práce byla komparace úrovně dosažené v testu MABC-2 s daty získanými z dotazníkového šetření k pohybovým aktivitám zúčastněných probandů. (n=134). Metody: Výzkumu se zúčastnilo celkem 134 probandů (z toho 60 dívek a 74 chlapců) ve věku 7-12 let ze dvou vybraných pražských základních škol. U všech zúčastněných byla za pomocí standardizované testové baterie MABC-2 vyšetřena úroveň motorických dovedností. Testování proběhlo formou terénního šetření v rámci výuky tělesné výchovy na vybraných školách. Pro orientační vyšetření pohybového chování účastníků, bylo užito dotazníku navrženého konkrétně pro účely této práce, který vyplnili zákonní zástupci probandů. Data z dotazníkového šetření byla následně porovnána s úrovní dosaženou v testu MABC-2. K interpretaci výsledků a statistickému zpracování dat bylo užito MS Excel 2010. Z deskriptivních statistických metod bylo užito Studentova t-test a Cohenova koeficientu účinku. Výsledky: Dle testu MABC-2 bylo 10,4 % (n=14) probandů v souboru identifikováno s rizikem...
Diagnostika vývojové dyspraxie u dětí a adolescentů se zaměřením na preferenci horních či dolních končetin při sportu
Helebrantová, Soňa ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Diplomová práce "Diagnostika vývojové dyspraxie u dětí a adolescentů se zaměřením na preferenci horních či dolních končetin při sportu" v teoretické části shrnuje všechny dostupné informace o etiologii, diagnostice a léčbě vývojové dyspraxie. Praktická část se věnuje využití diagnostického testu Movement Assessment Battery for Children 2, který je určený k identifikaci motorických poruch u dětí. Vzhledem k tomu, že je vývojová dyspraxie velmi často spojena s poruchami pozornosti, jsme použili k testování ještě Test pozornosti d2. Byly potvrzeny potíže s pozorností u jedinců se zhoršenými pohybovými schopnostmi. Nebyl zjištěn signifikantně významný rozdíl v celkové úrovni pohybových dovedností házenkářek v porovnání s fotbalisty. Při hodnocení jednotlivých komponent se však u házenkářek ukázaly významně lepší výsledky v oblasti jemné motoriky.
Centrální koordinační porucha - literární rešerše
Kosová, Blanka ; Nováková, Tereza (vedoucí práce) ; Maršáková, Kateřina (oponent)
Název: Centrální koordinační porucha - literární rešerše Cíle: Teoretická část práce pojednává o centrální koordinační poruše, její diagnostice, etiologii, dělení a vyšetřování v průběhu různého věku dítěte. V praktické části byly porovnávány studie pojednávající o atypickém vývoji motoriky dětí s centrální koordinační poruchou. V diplomové práci je často použita zkratka CKP (centrální koordinační porucha) a také DCD (developmental coordination disorder) a to v závislosti na zdroji, ze kterého bylo čerpáno. DCD je anglický ekvivalent zkratky CKP. Metody: Diplomová práce má deskriptivně-analytický charakter. Bude zpracována formou literární rešerše. Výsledky: Zpracováním dostupných literárních zdrojů byl vytvořen ucelený pohled na problematiku centrální koordinační poruchy. Tato práce zhodnotila atypickou motoriku dětí s centrální koordinační poruchou školního a předškolního věku z pohledu různých autorů. Bylo zjištěno, jaké diagnostické postupy se používají a jaké obtíže jsou pro děti školního a předškolního věku s centrální koordinační poruchou nejvíce limitující. Klíčová slova: centrální koordinační porucha, jemná motorika, funkce ruky, hrubá motorika

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.