Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 328 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Edukace za asistence psa u dětí předškolního věku
PUMPROVÁ, Jana
Canisterapie má široké uplatnění a je využívaná v sociálních, zdravotnických a vzdělávacích odvětvích. Můžeme s jistotou říci, že pojem canisterapie je široké veřejnosti znám, představy o konkrétnějším přístupu AAI jsou však bohužel zkreslené. Cíl bakalářské práce se zaměřuje na způsoby aplikace metody AAE u dětí předškolního věku a jaký efekt má přítomnost psa při výchově a vzdělávání dětí v mateřské škole. V rámci výzkumných metod byly použity metody kvalitativního výzkumu, konkrétně zúčastněné pozorování, polostrukturovaný rozhovor, sekundární analýzu dat a fotodokumentaci. Výsledky práce potvrzují, že canisterapie, konkrétně metoda AAE, je v praxi velmi hojně využívána, ale nedochází k její správné identifikaci. Ze stran předškolních zařízení je o canisterapii velký zájem, bohužel pouze o jednorázový program, který je zpestřením edukačního procesu, ač využití v oblasti terapeutické má obrovské možnosti. Z praxe vyplývá velký deficit v informovanosti pedagogického personálu. Na základě výsledků výzkumného šetření byl navržen metodický postup jednorázové a pravidelné canisterapie se zaměřením na metodu AAE a zároveň sestaven informační leták, určený konkrétně pro pedagogy mateřských škol
Rozvoj pohybových schopností a dovedností v předškolním věku
GALUSOVÁ, Kateřina
Cílem bakalářské práce je zjistit možnosti využití metodického plánu tělesně výchovných technik se záměrem rozvoje pohybových schopností a dovedností dětí předškolního věku v mateřských školách. Bakalářská práce má design vícepřípadové studie. V teoretických východiscích je charakterizován vývoj dítěte předškolního věku, jeho motorický vývoj a role pohybových schopností a dovedností v dalším rozvoji dítěte společně s jejich místem v RVP PV. V praktické části je představen metodický plán TKF (Týmový duch, Kontaktnost, Fair play) a prostřednictvím rozhovorů s učitelkami mateřských škol, které s ním pracovaly, evaluován. Metodický plán byl vyhodnocen dále na základě pozorování a zápisů do evaluačních archů. Metodický plán byl praktikován v mateřských školách po celý školní rok, byl využit patnácti pedagogy ve třech mateřských školách v osmi třídách. Metodický plán byl přínosem pro začínající učitele v mateřských školách. S metodickým plánem byli všichni pedagogové spokojeni a byl pro ně návodem a velkou inspirací při učení kladného vztahu dětí k pohybu.
Komunikační dovednosti dětí v povinném ročníku předškolního vzdělávání
Bendlová, Martina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce je logopedicky zaměřena, věnuje se komunikačním dovednostem dětí v povinném ročníku předškolního vzdělávání. Cílem bakalářské práce je zjištění, zda jsou rozdíly v oblasti komunikačních dovedností u dětí v povinném ročníku předškolního vzdělávání v závislosti na délce docházky do mateřské školy. Teoretická část práce seznamuje čtenáře s výchovou a vzděláváním dítěte předškolního věku, a s touto oblastí úzce spojeným povinným předškolním vzděláváním. Dále jsou v práci zpracována témata týkající se komunikačních dovedností, jsou osvětleny jednotlivé pojmy z oblasti komunikace, a vývoj komunikačních dovedností do doby nástupu dítěte do základního vzdělávání. Práce také pojednává o logopedické intervenci ve všech jejích oblastech. Výzkumná část práce sleduje komunikační dovednosti dětí v povinném ročníku předškolního vzdělávání, zjišťuje schopnosti řečového projevu a komunikačních dovedností u dětí v povinném předškolním ročníku, případné rozdíly řečového projevu a komunikačních dovedností u dětí navštěvujících mateřskou školu od 3 let a dětí nastoupivších do povinného předškolního ročníku z domácího prostředí. Dále jsou sledovány oblasti komunikace, které činí předškolním dětem největší problémy; je porovnána četnost narušení komunikačních dovedností mezi dívkami a chlapci a...
Rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči u dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností
ŠTEMBERKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči u dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností. Práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části je vymezena charakteristika dítěte předškolního věku, ontogenetický vývoj řeči, narušená komunikační schopnost se zaměřením na vývojovou dysfázii a dyslalii. Dále je zde charakteristika jednotlivých jazykových rovin s důrazem na lexikálně-sémantickou rovinu, u které je popsán její vývoj, diagnostika, možnosti jejího rozvoje a pomůcky. Cílem praktické části je vytvoření souboru metodických listů pro děti s narušenou komunikační schopností a jeho následným ověřením v praxi při práci s vybraným výzkumným vzorkem. Výzkumné šetření je zpracováno na základě zúčastněného pozorování, rozhovoru, analýzy osobních dokumentů a analýzy získaných dat. Výsledky výzkumného šetření jsou interpretovány formou případových studií.
Komparace městské a venkovské mateřské školy s ohledem na děti s odkladem školní docházky
Krobová, Natálie ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
V mé diplomové práci se zabývám komparací městské a venkovské mateřské školy s ohledem na udělování odkladů povinné školní docházky. Cílem práce bylo objasnit problematiku odkladu povinné školní docházky a zjistit četnost, důvody odkladu povinné školní docházky a názory rodičů a pedagogů k otázkám na dané téma, a to vše z hlediska komparace městské a venkovské mateřské školy z pohledu pedagogů a rodičů dětí s OŠD. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a praktickou. Teoretická část slouží jako úvod do tématu. V první kapitole teoretické části vymezuji pojmy jako mateřská škola - její funkce, úkoly, spolupráce s rodiči a základní školou. Ve druhé kapitole vymezuji jednotlivé oblasti zralosti a připravenosti. Třetí kapitola obsahuje teoretické shrnutí informací o odkladech školní docházky. Praktická část byla realizována formou dotazníkového šetření u dvou skupin respondentů - rodičů dětí s odkladem školní docházky a pedagogů mateřských škol. Byly zodpovězeny čtyři výzkumné otázky a na jejich základě vyhodnoceny čtyři hypotézy. Dotazníkového šetření určeného pedagogům z mateřských škol se zúčastnilo 109 respondentů - pedagogů, přičemž téměř 2/3 v počtu 68 (62 %) pracují v městské mateřské škole a více než 1/3 v počtu 41 (38 %) působí ve venkovské mateřské škole. Co se týče dotazníkového...
Dítě s poruchou sociálního a emočního vývoje v předškolním zařízení.
Piazzová, Irena ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku úspěšné edukace a komunikace s dítětem předškolního věku s poruchou sociálního a emocionálního vývoje. Na připravenost pedagogů vzdělávat a vychovávat takto znevýhodněné děti, ale i na schopnost předběžné diagnostiky a následně možnosti efektivního působení při výchovném a vzdělávacím procesu. Úvodní kapitoly se zabývají teoretickými východisky, která jsou základem pro následující výzkumnou část diplomové práce. V první část této práce je zaměřena na inklusivní vzdělávání a s ním spojené pojmy. Dále je pak zmapován legislativní rámec, kterým je vymezeno předškolní vzdělávání po právní stránce, poradenská pracoviště i některá podpůrná opatřeni se zákonem souvisejícími. Následně je pak nastíněn zdravý vývoj dítěte v sociální a emocionální oblasti, možné kategorie poruch sociálního a emočního vývoje. Blíže se pak diplomová práce zaměřuje na Aspergerův syndrom, který je jednou z forem poruch autistického spektra. Dále je pak poukázáno na možné symptomy poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). V další kapitole stávající práce je charakterizována osobnost pedagoga a některé předpoklady pro jeho úspěšné působení v oblasti výchovy a vzdělávání, jako jsou pedagogická komunikace a pedagogická diagnostika. K vypracování praktické části byla použita metoda...
Práce s pohádkou v mateřské škole
MAXEROVÁ, Šárka
Bakalářská práce se zabývá tématem využití pohádky pro rozvoj dětí v mateřské škole. Práce si klade za cíl prokázat a prakticky ověřit, že pohádka nese potenciál vzdělávat děti ve všech vzdělávacích oblastech uvedených v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Teoretická část práce se věnuje definici pohádky, lidové pohádce, jejím žánrovým variantám, nahlíží do světa dítěte v souvislosti s pohádkou, věnuje se řešení problémů pomocí pohádky, nahlíží na pohádku "Červená karkulka" z hlediska psychologie a zaměřuje se na vyprávění a předčítání pohádek v mateřské škole. Nahlíží také na dítě předškolního věku, popisuje jeho motorický, kognitivní, emoční a sociální vývoj. Praktická část práce předkládá navržený projekt "Červená karkulka", popisující činnosti související s pohádkou. Projekt je realizován v prostředí mateřské školy a směřuje k rozvoji klíčových kompetencí stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Evaluace upozorňuje na možná úskalí projektu.
Kulturní akce v MŠ
KYSELKOVÁ, Anežka
Tématem bakalářské práce jsou kulturní akce, jenž se odehrávají v prostorách mateřských škol. Teoretická část se opírá o odbornou literaturu, která se věnuje předškolnímu dítěti a propojuje ho s tématem kulturních akcí. Práce popisuje nejvíce zastoupené kulturní akce, a to akce s dramatickým a hudebním charakterem. Dále zkoumá tyto akce z hlediska přínosu pro děti předškolního věku, zejména z pohledu estetického, psychologického a kulturního. Dotazníkovým šetřením je zkoumán vztah učitelů mateřských škol ke kulturním akcím, jejich kritéria při výběru, pohled na kvalitu a přínos pro děti.
Motorika a grafomotorika u dítěte předškolního věku s narušenou komunikační schopností
MIČKOVÁ, Markéta
Tématem bakalářské práce je motorika a grafomotorika u dítěte předškolního věku s narušenou komunikační schopností. Hlavní cíl bakalářské práce zahrnuje trénink a nácvik hrubé motoriky, oromotoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku s narušenou komunikační schopností ve věku od pěti do šesti let, které navštěvují logopedickou třídu zřízenou při běžné mateřské škole. Dalším cílem se stalo vypracování metodologického programu. Mezi dílčí cíle patřilo pozorovat a natáčet vybraný výzkumný vzorek při činnostech rozvíjející motoriku. V teoretické části je zpracováno téma narušená komunikační schopnost u dítěte předškolního věku, možnosti požádání o odklad povinné školní docházky a také vybrané kognitivní funkce ovlivňující motorické činnosti. Hlavní část teoretické práce tvoří kapitola motorika, pod kterou se řadí motorické dovednosti, hrubá motorika a koordinace pohybu, grafomotorika, oromotorika a také jemná motorika. Obsah další části tvoří lateralita a logopedická péče v České republice. V praktické části byla aplikována metoda pozorování a to především díky video záznamu a také metoda individuálního přístupu a rozhovoru. Metodický program pro rozvoj motoriky obsahuje metodické postupy cviků, prvky z oblasti oromotoriky a grafomotorické listy. Všechny tyto materiály byly aplikovány po dobu jednoho měsíce a vyhodnoceny dle vybraných či zvolených hodnotících škál. Výsledky jsou zdařilé, jelikož se všechny děti z vybraného výzkumného vzorku zlepšovaly ve všech stimulovaných oblastech.
Jazykový vývoj dítěte - základy čtenářské gramotnosti
FEIKOVÁ, Eliška
Bakalářská práce je zaměřena na jazykový vývoj dítěte předškolního věku. Teoretická část se věnuje rozvoji řeči, jednotlivým jazykovým rovinám, předškolnímu dítěti a jeho vzdělávání. Okrajově se dotýká tématu čtenářské pregramotnosti a gramotnosti, které je nutné rozvíjet u dítěte již v předškolním věku, aby na získané dovednosti mohlo dítě později navázat v základním vzdělávání při osvojování si prvopočátečního čtení a psaní. Praktická část zahrnuje kvalitativní šetření, které pomocí diagnostické baterie zjišťuje jazykovou úroveň dětí před nástupem povinné školní docházky. Následně je realizován program na podporu jazykové oblasti a čtenářské pregramotnosti s deseti respondenty. Výsledky dokládají, že pokud se jazyková oblast nejen přirozeně, ale také cíleně rozvíjí, dochází ke zlepšení výsledků v řeči dítěte. Děti si své jazykové dovednosti lépe osvojují a gramaticky jazyk správně používají.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 328 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.