Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vzdělávání o politice. Co utváří vztah žáků k politice, demokracii a společnosti?
Doubková, Kateřina ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Stauber, Jakub (oponent)
Práce se zabývá problematikou občanského vzdělávání v hodinách výchovy k občanství na druhém stupni základní školy. Důraz je kladen na témata v oblasti politiky a fungování demokratické společnosti. V teoretické části práce je věnován prostor socializaci prostřednictvím sociálních aktérů a socializačních procesů. V práci je také kladen důraz na aktuální stav výchovy k občanství v České republice a jaké metody jsou v tomto předmětu používány. Praktickou rovinou práce je analytická část, která je založená na kurikulární analýze dat získaných z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a školních vzdělávacích programů (ŠVP). Cílem této analýzy je zjistit, jaká politická témata dostávají v hodinách výchovy k občanství prostor a jaký je rozdíl mezi učivem stanoveným v RVP ZV a jednotlivými ŠVP. Analytická část je doplněna o data z polostrukturovaných rozhovorů s aktéry občanského vzdělávání. Mezi tyto aktéry patří učitelé výchovy k občanství, studenti pedagogických fakult oboru výchova k občanství a odborníci na občanské vzdělávání.
Hranice demokracie jako výzva ve výuce občanské výchovy
JINDRA, Martin Elíša
Diplomová práce je věnována didaktické transformaci politologického tématu hranic demokracie aplikované ve výuce výchovy k občanství (VkO). Obsahuje teoretickou (politologickou) a praktickou (didaktickou) část. V teoretické části práce analyzuje populistický přístup vládnutí některých současných politiků, kteří se ve své konkrétní zemi dostali k moci, a následky jejich vlády na demokratické fungování státních institucí. Pro tento účel byly vybrány tři příklady - Andrej Babiš (ANO 2011), Donald J. Trump (Republican Party) a Recep Tayyip Erdo?an (AK PARTi). Text navazuje syntézou získaných poznatků, čímž vytváří profil nedemokratického populisty, mimo to analyzuje průniky tématu s RVP ZV, učebnicemi internetovými materiály. V praktické části jsou politologická data didakticky transformována do výuky tématu ve výchově k občanství v alternativní škole, finálně je tato výuka upravena na dvouhodinovou lekci hranic demokracie.
Bezdomovectví jako téma občanské výchovy
Hobzová, Adéla ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Hyánková, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá pojetím tématu bezdomovectví v předmětu občanská výchova. Obsahuje vybraná data, která zdůvodňují oprávněnost výuky tohoto tématu v občanské výchově. Východiskem didaktické části diplomové práce je analýza vzdělávacích programů a dostupných výukových materiálů. Poslední část práce obsahuje navržení cílů a konkrétních didaktických aktivit, které umožňují uchopení bezdomovectví v občanské výchově. KLÍČOVÁ SLOVA bezdomovectví, občanská výchova, didaktika, aktivní občanství, společnost
Implementace genderové problematiky do výuky
DAVIDOVÁ, Lucie
Tato diplomová práce se zabývá způsobem efektivního zapojení problematiky genderu a feminismu do výuky. Teoretická část práce popisuje zmíněné základní pojmy, jejich vývoj a současnou problematiku - převážně pak cílí na témata genderových rolí a stereotypů ve společnosti, feminizovaných pozic a souvisejícího gender pay-gap. V následující části práce se tato problematika přesouvá do oblasti českého školství: Jsou v českém školství uplatňovány některé ze zmíněných stereotypů? Jak funguje genderově citlivá výchova? Jak je nahlíženo na feminismus v rámci Občanské výchovy a Základů společenských věd? Praktická část práce se poté věnuje uplatněním poznatků z teorie a ukazuje přípravu modelového bloku na téma feminismus, zařazeného do výuky Základů společenských věd. Tyto modelové hodiny byly následně využity ve výuce Základů společenských věd na gymnáziu EDUCAnet - střední škola a základní škola České Budějovice, s.r.o. Studenti před samotnou výukou tohoto bloku zodpověděli dotazník zaměřující se právě na téma genderu a feminismu. Po dokončení zaměřené výuky proběhla reflexe efektivity daných hodin a jejich přínosu pro studenty.
Vývojová psychologie ve výuce Výchovy k občanství
Tesnerová, Michaela ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Dvořáková, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou vývojové psychologie v rámci Výchovy k občanství. Teoretická část představuje problematiku vývojové psychologie a didaktiky společenských věd, zabývá se podmínkami smysluplné výuky vývojově psychologických témat na druhém stupni ZŠ, analýzou kurikula a vhodnými vyučovacími metodami. V praktické části je předložen návrh konkrétních vyučovacích hodin. Záměrem práce je vytvoření promyšlených návrhů výuky rozvíjející psychologickou funkční gramotnost a též podpoření rozvoje mezigenerační komunikace u žáků. KLÍČOVÁ SLOVA vývojová psychologie, didaktika společenských věd, didaktika psychologie, kurikulární dokumenty, mezigenerační komunikace, občanská výchova
Využití projektové metody ve výuce výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ
ŠTECHEROVÁ, Zuzana
Tématem diplomové práce je využití projektové metody ve výuce výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. Diplomová práce bude rozdělena na dvě hlavní části, na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se bude věnovat z velké části poznatkům o projektové metodě, která je v posledních letech velmi oblíbená a pozitivně hodnocená. Na část teoretickou navazuje část praktická, v níž je navrženo pět projektů, jež by mohly být realizovány v hodinách výchovy k občanství. Cílem této diplomové práce je ukázat na jednotlivých návrzích výukových jednotek implementaci projektové metody ve výuce výchovy k občanství na 2. stupni základních škol a inspirovat tak učitele výchovy k občanství k podobným projektům.
Výukové metody používané v hodinách občanské výchovy na ZŠ
ČERVENKOVÁ, Martina
Tato diplomová práce se zaměřuje na to, které výukové metody používají učitelé v hodinách občanské výchovy na základních školách. Diplomová práce se dělí na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části práce jsou na základě odborné literatury zpracovány informace, které se týkají vzdělávání, občanské výchovy, procesu a činitelů výuky. Stěžejní část teoretické části práce pojednává o výukových metodách, jejich klasifikaci a charakteristice konkrétních výukových metod. Praktická část práce je založena na kvalitativním výzkumném šetření, které bylo realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů s učiteli občanské výchovy. Cílem praktické části je zjistit, které výukové metody používají učitelé občanské výchovy na 2. stupni ZŠ.
Komparace přístupu ke vzdělávání a výuky občanské výchovy na běžné základní a waldorfské škole
BÝČKOVÁ, Jana
Bakalářská práce Komparace přístupu ke vzdělávání a výuky občanské výchovy na běžné základní a waldorfské škole představuje koncepci předmětu občanská výchova a pohled na koncepce waldorfského školství a základních škol. V teoretické části je představen předmět občanská výchova a dále je podrobně rozebrán jak koncept základního vzdělávání, tak koncept waldorfské školy. Praktická část bude věnována komparaci výuky občanské výchovy na základní a waldorfské škole. Cílem bude zjistit, zda existují rozdíly nejen ve výuce, ale i například v přípravě učitelů na hodiny, v prostředí, ve kterém výuka za normálních okolností probíhá nebo ve způsobu hodnocení. Dále v učebních materiálech či ve vztazích učitelů k žákům. Toto vše bude zkoumáno z pohledu dotazovaných učitelů.
Význam dramatické výchovy se zaměřením na občanskou výchovu
PAŠEK, Jan
1. Uvedení do problematiky systému školní dramatiky.základní terminologie a problematika, volba témat, textů a cílů u dramatické hry a improvizace, organizační formy, metody a techniky, vyhodnocení hry a improvizace\\ 2. Osobnostní a společenský rozvoj aktérů dramatické hry a improvizace (věd, zájmy, společenské dění, prostor, čas apod.), porovnání postavení textu (autora, improvizace), aktérů hry (žáci) a role pedagoga ve školní dramatice\\ 3. Narativnost ve školní dramatice-povaha vyprávění, fikce, obsahový rámec, psychologické aspekty hry a improvizace-jaká je skupina a hráči, rozvíjení schopností a dovedností\\ 4. Sociologický výzkum na téma zkušenosti a uplatnění dramatické výchovy u pedagogů na základní škole se zaměřením na občanskou výchovu (uplatnění technik ankety, dotazníku, pozorování zúčastněného přímého apod.), vlastní zkušenosti s provedením dramatické výchovy na hodinách občanské výchovy, popřípadě uvedení vlastních her, které by se daly uplatnit při vyučování\\ 5. Rozhovor s profesorem Milošem Horanským (popřípadě s jiným odborníkem zabývajícím se touto problematikou) o významu a uplatnění dramatické výchovy na základní škole, o formách a organizaci dramatické výchovy na základní škole
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989
Havlice, Martin ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989 Resumé Diplomová práce se věnuje zejména učebnicím občanské výchovy v období po roce 1989 do současnosti. Uvádí rekapitulaci vývoje občanské výchovy jako vyučovacího předmětu a také vznik a vývoj vlastivědného přístupu. Obsahuje seznam všech učebnic občanské výchovy v tomto období s doložkou MŠMT pro použití na základních školách či víceletých gymnáziích včetně učebnic pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním tématem diplomové práce je analýza postavení vlastivědného učiva v současném základním vzdělávání se zaměřením na 2. stupeň a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. V této souvislosti je rekapitulována poslední významná kurikulární změna českého školství v podobě Rámcového vzdělávacího programu s důrazem na postavení vlastivědného učiva. Posledním cílem práce a současně její praktickou stránkou je identifikace a rozbor historické náplně vlastivědného učiva v současných učebnicích občanské výchovy, její komparace se současným stavem historického poznání a poukázání na časté historické nepřesnosti a stereotypy, které se v historických tématech vlastivědného obsahu učiva občanské výchovy vyskytují. Závěr je věnován snaze vyvodit ze závěrů práce doporučení využitelná při tvorbě učebnic občanské výchovy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.