|
Barriers to entry in public procurement: Evidence from the Czech Republic
Prucek, Pavel ; Skuhrovec, Jiří (vedoucí práce) ; Matoušek, Jindřich (oponent)
Hlavním cílem této studie je odhalit efekt potenciálních bariér vstupu na marži dodavatelů veřejných zakázek na trhu s elektřinou a plynem v České republice. Dále se tato práce pokouší odhalit klíčové determinanty ovlivňující pravděpodobnost úspěchu malého a středního podniku získat veřejný kontrakt. Výsledky prokázaly, že český trh s veřejnými zakázkami pracuje relativně efektivně, jelikož dopad potenciálních bariér vstupu na marži nebyl odhalen. Kromě toho malé a střední podniky nebyly blokovány těmito bariérami vstupu od soutěžení o veřejné kontrakty, což poukazuje na nediskriminující praktiky zadavatelů. Doporučující opatření tedy zní využívat nástroje podporující konkurenční prostředí jako například elektronická aukce, které stlačují finální ceny zakázek a smršťují marži dodavatelů. Úspěch malých a středních podniků ve veřejných zakázkách se odvíjel od institucionálních charakteristik spíše než od těch standardních procedurálních. Tudíž podpora inovativních nástrojů v oblasti veřejných zakázek, jakými jsou konkrétní legislativní opatření (např. vyhrazená část zakázek pro malé a střední podniky) nebo semináře pořádané pro tyto podniky, mohou být efektivním nástrojem podpory malého podnikání. JEL klasifikace: H57, K4, D44, D73, C21 Klíčová slova: veřejné zakázky, malé a střední podniky, bariéry...
|
|
Vývoj globálního trhu s mikročipy
Srba, Lukáš Martin ; Bolotov, Ilya (vedoucí práce) ; Čajka, Radek (oponent)
Tato práce se zabývá vývojem globálního trhu s mikročipy. Zaměřuje se na jeho vývoj a predikci budoucího stavu, včetně jeho příčin a následků. Analýza postupuje od obecné charakteristiky trhu, přes jeho subjekty, až po vztahy a specifika, která zde panují. Z tohoto je na závěr vytvořena prognóza. Na úvod jsou popsány výrobky, které tato práce bere v potaz (tedy CPU, GPU a APU), dále konkurenční prostředí, které zavádí metodiku analýzy (rozdělení na tři úrovně, na výrobce fotolitografických zařízení, výrobce a architekty čipů a na aftermarket a OEM firmy) a v neposlední řadě jsou definovány bariéry vstupu, které zde panují. Jsou vymezeny tři skupiny; ekonomické, technologické a geoekonomické, které jsou aplikovány na každou úroveň trhu. Tímto jsou splněny všechny předpoklady nutné k stanovení budoucího vývoje na trhu. V poslední části je tato prognóza provedena, a to ve dvou podobách; krátkodobá a dlouhodobá, jsou také zavedeny předpoklady a omezení této předpovědi. V závěru práce jsou vyvozeny poznatky a následky, které vyplývají z předchozích částí.
|
|
Překážky vstupu přímých zahraničních investorů na japonský trh
Matoušková, Adéla ; Stuchlíková, Zuzana (vedoucí práce) ; Erbenová, Monika (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou nízkého stavu přímých zahraničních investic v Japonsku. Cílem je identifikovat hlavní příčiny tohoto jevu a následně navrhnout možná řešení. Překážky vstupu přímých zahraničních investorů jsou vymezeny podle metodiky organizace APEC a jejich identifikování v kontextu japonské ekonomiky vychází z průzkumů mezi manažery transnacionálních korporací prováděných japonskou vládní organizací JETRO. Dále jsou v práci diskutovány přímé zahraniční investice jakožto fenomén ve světové ekonomice, a to především jejich dopad na ekonomiku.
|
|
The impact of the companies'advertising strategies on the competition
Miňová, Lýdia ; Zemplinerová, Alena (vedoucí práce) ; Šlajs, Jan (oponent)
Reklama jako jeden z nástrojů marketingového mixu má pozitivní vliv na tržby a diferencuje produkt. Podle školy tržní síly přispívá reklama zároveň k rozdílu v nákladových podmínkách firem, vytváří abnormální zisky, které plynou z prodeje produktů nebo služeb a je schopná přístup do odvětví zamezit. Otázkou proto je, jestli reklama může mít tento vliv i na konkurenci v odvětví. Cílem práce je poukázat na základní přístupy k reklamě v ekonomických teoriích a na základě dostupných empirických studií blíže popsat a definovat rozdíly v jednotlivých přístupech. Vliv reklamy na základní ekonomické ukazatele je analyzovaný ve vlastní empirické studii na trhu čokoládových tyčinek, máčených a polomáčených oplatek.
|
|
Administrativní bariéry zakládání malých a středních podniků
Šefránek, Pavel ; Dočkal, Dalibor (vedoucí práce) ; Vebrová, Ludmila (oponent)
Tato bakalářská práce analyzuje současnou situaci stran administrativních bariér při zakládání malých a středních podniků v České republice v porovnání s jejími nejbližšími slovanskými sousedními zeměmi -- Maďarskem a Slovinskem. V aplikační části porovnává jednotlivé fáze zakládání společnosti a ukazuje, jak se jednotlivé země tohoto problému zhostily, a kde by se Česká republika mohla přiučit tak, aby tyto administrativní procedury tvořily co nejmenší možnou část počátečních nákladů vstupu do odvětví. Teoretická část poskytuje vysvětlující rámec zkoumaného problému.
|
|
Specifika obchodování B2B v podmínkách ČR
Remsha, Siarhei ; Sedláček, Jiří (vedoucí práce) ; Slaba, Jiří (oponent)
Daná práce je věnovaná problematice obchodování na českém B2B trhu. Základním cílem je vymezení jednotlivých článků B2B podnikání, jejích analýza a porovnání vývoje v ČR se zbytkem světa. Jednotlivé kapitoly a podkapitoly práce umožňuji logickou analýzu tématu a dosažení stanovených cílů. První kapitola uvádí analýzu historického vývoje ICT, informačních a komunikačních systémů a jejích implementaci v procesech podnikání. Daná kapitola nás rovněž seznámí s nejdůležitějšími pojmy a souvislostmi B2B obchodování. Druhá kapitola obsahuje popis a analýzu elektronických tržišť, jako nejvýznamnějšího nástroje B2B obchodování. Zvláštní pozornost je věnovaná principům fungování, typologií a modelům B2B trhů. Důležitou součásti této kapitoly je analýza překážek rozvoje B2B trhů a vstupu nových firem do B2B obchodování. V poslední kapitole je obsažená charakteristika českého B2B prostředí, jeho vývoj, překážky rozvoje, legislativní rámec. Daná kapitola nás taky seznámí s nejvýznamnějšími českými B2B portály, uvede jejich analýzu. Ve třetí kapitole se taky dozvíme o národních a celoevropských programech podporujících rozvoj B2B obchodování a konkurenceschopnost firem v dané oblasti. V závěru práce zhodnotíme dosažení postavených cílů a uvedeme závěrečné hodnocení problematiky. Přínosem práce je detailní analýza B2B obchodování obecně a v podmínkách ČR, vymezení vývojových trendů a překážek rozvoje.
|
| |