|
The use of authentic materials in English language lessons in Czech lower secondary school
Šišková, Veronika ; Dvořák, Bohuslav (vedoucí práce) ; Mikuláš, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá autentickými materiály a využitím autentických materiálů v hodinách anglického jazyka. Skládá se ze dvou hlavních částí. Teoretická část práce se zaměřuje na definice autentických materiálů a koncept autenticity v kontextu hodin cizího jazyka. Porovnány a shrnuty jsou též různá pojetí tohoto konceptu. Práce taktéž zmiňuje vliv využití autentických materiálů v hodinách na motivaci žáků vzhledem k jejich propojení s každodenní realitou. Následně práce obsahuje rozdělení základních druhů autentických materiálů a výhody a potenciální problémy při využití v hodinách cizího jazyka. Každá skupina materiálů též obsahuje několik typů aktivit, které se dají u daného druhu materiálu v hodinách anglického jazyka využít. Praktická část práce je též členěna na dvě hlavní sekce, konkrétně vytvoření, pilotování a observace jazykových hodin na druhém stupni základní školy. Byly zde využity různé druhy autentických materiálů a dotazníková šetření vyplněná žáky. Dotazník nejprve zjišťuje pohled žáků na hodiny, kterých se účastnili. Následně se soustředí na názory žáku jak na využívání autentických materiálů v hodinách anglického jazyka obecně, tak na to, zda je žáci využívají i ve svém volném čase a jaké jsou jejich preferované druhy autentických materiálů v anglickém jazyce. Výsledky...
|
|
Výuka suprasegmentálních výslovnostních jevů v anglickém jazyce s využitím autentických materiálů
NOVÁKOVÁ, Adéla
Cílem bakalářské práce je obohatit stávající způsoby výuky suprasegmentálních jevů ve výslovnosti anglického jazyka na středních školách se zaměřením na možnosti využití autentických materiálů. V úvodní části se seznámíme s podstatou suprasegmentálních jevů, které v této práci budeme zkoumat. Následně shrneme základní didaktické principy výuky výslovnosti cizího jazyka, přičemž se zaměříme především na výslovnost suprasegmentálních jevů. Dále zmapujeme stávající způsoby prezentace a nácviku suprasegmentálních jevů na základě analýzy cvičení ve vybraných učebnicích anglického jazyka pro střední školy zaměřených na nácvik suprasegmentálních jevů. Terminologicky vymezíme pojem autentický materiál a upřesníme typy autentických materiálů, které jsou využitelné k nácviku výslovnosti cizích jazyků. Následně navrhneme sadu aktivit postavených na základě vybraných autentických materiálů, které obohatí stávající typy cvičení zaměřených na nácvik výslovnosti těchto jevů.
|
|
Možnosti uplatnění neučebnicových (autentických) textů ve výuce anglického jazyka na 1. stupni
Vanhaeren, Pavla ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Tato diplomová práce je primárně zaměřena na aplikaci autentických materiálů ve výuce anglického jazyka na prvním stupni základních škol při uplatnění strategií autentického učení. V teoretické části práce byly nejprve analyzovány kurikulární dokumenty MŠMT ČR týkající se změn ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Poté byly nastíněny způsoby aplikace didaktických principů přiměřenosti, systematičnosti, názornosti, vědomého osvojování učiva, aktivnosti, individuálního přístupu, celistvosti a cyklického uspořádání učiva. Dále byl v teoretické části této práce definován rozdíl mezi pojmy didaktické a autentické materiály a pojmem autentické učení. Porovnány byly také různé pohledy na využití inovační strategie autentického učení při výuce cizích jazyků a uvedeny různé možnosti zprostředkování reálií a sociokulturního kontextu anglicky mluvících zemí. V rámci výzkumné části diplomové práce bylo zkoumáno, zda na bázi využití autentických materiálů skutečně došlo k autentickému učení, a do jaké míry. Za tímto účelem proběhlo zkoumání na pěti takto zaměřených základních školách. Výzkum ukázal, že na čtyřech z nich byly využívány při výuce angličtiny kromě didaktických materiálů rovněž autentické materiály, ovšem úspěšnost aplikace metody autentického učení kolísala mezi 48% až 90%. Nesporně však tyto...
|
|
Multimediální aplikace ve výuce francouzského jazyka
Sacherová, Jana ; Suková Vychopňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Klinka, Tomáš (oponent)
NÁZEV: Multimediální aplikace ve výuce francouzského jazyka ABSTRAKT: Práce se věnuje tématu možnosti využití tabletu jako didaktického prostředku ve výuce francouzského jazyka. Skládá se z teoretické a praktické části. V teoretické části práce je popsána role informačních a komunikačních technologií ve vzdělávacím procesu. Tablet je charakterizován a zařazen do systému didaktických prostředků. Jsou představeny studie, které se již zabývaly výukou s využitím tabletů, a programy, které umožňují vybavení škol těmito zařízeními. Je popsána změna charakteru vyučování při využití didaktické techniky a s ní spojená změna role učitele. Praktická část uvádí přehled aplikací dostupných v prostředí App Store, jež lze využít ve výuce francouzského jazyka k rozvoji různých jazykových kompetencí. Dále představuje metodické návody, jak mohou učitelé a jejich studenti s některými autentickými francouzskými aplikacemi pracovat. Cílem práce je tedy jednak kritický přehled vybraných výukových aplikací, jenž může sloužit jako základní informace pro nováčky v prostředí multimediálních aplikací, a metodické listy, které jsou doplněny listy pracovními a dalšími materiály tak, aby šly snadno použít v hodině francouzského jazyka. KLÍČOVÁ SLOVA: informační a komunikační technologie (ICT), tablet, iPad, výuka, výukové trendy,...
|