Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kopie jako problém ontologie a hodnoty estetického objektu
RIGANOVÁ, Šárka
Tato diplomová práce se zabývá problematikou smyslově nerozlišitelné Kopie v ontologii a hodnocení estetického objektu v oblasti výtvarného umění. Za tímto účelem předkládá a porovnává vybrané teoretické přístupy - Nelsona Goodmana, Reinolda Schmückera, Günthera Patziga, Eddy Zemacha a Denise Duttona - k ontologii uměleckého díla, originálu a Kopií. Dále sleduje dosavadní přístupy a řešení v oblasti hodnocení uměleckých děl a jejich Kopií již zmíněného Nelsona Goodmana a dále Arthura Koestlera, Marka Sagoffa, Kendalla L. Waltona a Tomáše Kulky, důrazem na teorii estetického dualismu T. Kulky. Jeho teorie estetického dualismu, spolu s rozlišováním identity uměleckého díla a jeho hmotného nositele (artefaktu; předně G. Patzig, E. Zemach), je výchozí pro návrh nového přístupu skrze estetický triadismus. Estetický triadismus navrhuje řešení problému hodnocení uměleckých děl a Kopií skrze tři hodnoty: estetickou a uměleckou hodnotu (vztahující se k uměleckému dílu) a hodnotu autenticity (vztahující se k artefaktu). Tento přístup je následně konfrontován s uvedenými teoriemi hodnocení a aplikován ve vztahu k estetickému objektu, jeho konstituci a hodnocení. Estetický triadismus vede k uspokojivému řešení hlavní i dílčích otázek, které jsou v této diplomové práci kladeny - vede k závěru, že hodnocení uměleckého díla i Kopie v teorii může být srovnatelné z hlediska jejich estetické a umělecké hodnoty, odlišné hodnocení se omezuje pouze na hodnotu autenticity. Naproti tomu v konkrétních situacích recepce uměleckých děl či Kopií ovlivňuje hodnota autenticity konstituci a hodnocení estetického objektu natolik, že vede k odlišnému soudu o estetickém objektu jak v jeho estetické, tak v umělecké hodnotě.
Evropští malíři domorodých kmenů
Zámečníková, Kristýna ; Rychlík, Martin (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Předmětem bakalářské práce je teoretická analýza děl malířů, kteří jako první přiblížili raně novověké Evropě podobu nativních etnik na americkém území. Francouz Jacques le Moyne de Morgues a Angličan John White představují v druhé polovině 16. století průkopníky v kolonizaci Nového světa. Po návratu na Starý kontinent se jejich dílo šíří prostřednictvím rytin Theodora de Bry. Avšak rytec s jejich výtvory záměrně manipuluje - malby upravuje a vnáší do nich nejrůznější detaily. Práce se mimo jiné zabývá otázkou, co vlámského vydavatele k tomuto činu vedlo. Metodickým východiskem práce byl sběr dat a následná interpretace textů. Cílem práce je seznámit s životy a díly evropských malířů, kteří jako první zpodobnili americké indiánské kmeny, a s činností Theodora de Bry, který jejich práci rozšířil po Evropě. Klíčová slova: Nový svět, indiáni, kolonie, malíři, umělecká hodnota.
Fenomén uměleckého falza
PLÁŠILOVÁ, Lenka
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou padělaných a stylově napodobených uměleckých děl, jejich identitou se zaměřením na teoretické problémy, které sebou existence uměleckých falz přináší. V práci budou nejprve představeny nejznámější příklady odhalených uměleckých falz a dále formulovány estetické a etické problémy, jimž fenomén uměleckého falza dal vzniknout. Důležitou součástí práce bude formulace problému identity uměleckého díla, především v rámci diskusí současné angloamerické estetiky. Základní publikací pro tuto práci bude Umění a falzum (2004) od Tomáše Kulky a jeho pojetí dualismu v estetické teorii. Kromě Kulkova přístupu zmiňuji ještě autory Nelsona Goodmana, Denise Duttona, Marka Sagoffa a Arthura Koestlera. Cílem práce je zhodnotit funkčnost uvedených přístupů k dané problematice.
Morální zodpovědnost umění
Bolková, Anežka ; Stejskal, Jakub (vedoucí práce) ; Hlobil, Tomáš (oponent)
Ve své práci mapuji debatu o legitimitě morální kritiky umění, která se rozvinula v 90. letech dvacátého století v rámci analytické estetiky. Ve třech oddílech přibližuji tři základní pozice v této debatě - autonomismus, moralismus a imoralismus - které, každá jinak, zodpovídají základní otázku, která motivuje celou debatu, a sice: jaký je vliv morální hodnoty díla na jeho hodnotu estetickou či uměleckou. Upozorním na to, že koncepty estetické a umělecké hodnoty ovšem nejsou řádně definovány, což je příčinou, proč spolu zastánci jednotlivých pozic nejenom nemohou souhlasit, ale nemohou se shodnout ani na tom, v čem spolu vlastně nesouhlasí.
Fenomén padělatelství uměleckých děl
Chvojková, Veronika ; Švestka, Jiří (vedoucí práce) ; Půtová, Barbora (oponent)
Předmětem bakalářské práce je teoretická analýza kulturního fenoménu padělatelství uměleckých děl. V práci je popsán vývoj padělatelství v malbě a sochařství v západní společnosti. Analýza vychází především z poznatků filosofie umění, dějin umění, psychologie a historie. Uplatňuje se zde kulturologický přístup, a to především interdisciplinárním zmapováním historického a psychologického vývoje padělání. Práce analyzuje současné přístupy k identitě uměleckého díla a falza, rovněž popisuje dílčí problémy uměleckého falza z hlediska filozofie umění. Důležitou publikací pro tuto práci je kniha Umění a Falzum (2004) od Tomáše Kulky. Podle Kulky se dá falzum posuzovat buď z hlediska jeho estetické nebo umělecké hodnoty. Ke zkoumání fenoménu jsou využity a popsány případy slavných padělatelů, jako byli Alceo Dossena, Han van Meegeren, Eric Hebborn a Wolfgang Beltracchi. Práce se zabývá i metodami určení pravosti uměleckého díla. Popsána je také situace v České republice a stručně také právní postižitelnost padělatelů. Cílem práce je uchopit problematiku padělatelství uměleckých děl ve své celistvosti a tím poskytnout její přehledný obraz.
Evropští malíři domorodých kmenů
Zámečníková, Kristýna ; Rychlík, Martin (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Předmětem bakalářské práce je teoretická analýza děl malířů, kteří jako první přiblížili raně novověké Evropě podobu nativních etnik na americkém území. Francouz Jacques le Moyne de Morgues a Angličan John White představují v druhé polovině 16. století průkopníky v kolonizaci Nového světa. Po návratu na Starý kontinent se jejich dílo šíří prostřednictvím rytin Theodora de Bry. Avšak rytec s jejich výtvory záměrně manipuluje - malby upravuje a vnáší do nich nejrůznější detaily. Práce se mimo jiné zabývá otázkou, co vlámského vydavatele k tomuto činu vedlo. Metodickým východiskem práce byl sběr dat a následná interpretace textů. Cílem práce je seznámit s životy a díly evropských malířů, kteří jako první zpodobnili americké indiánské kmeny, a s činností Theodora de Bry, který jejich práci rozšířil po Evropě. Klíčová slova: Nový svět, indiáni, kolonie, malíři, umělecká hodnota.
Vývoj umění a jeho vztah ke společnosti v dílech Friedricha Nietzscheho a Theodora Adorna
Váňová, Veronika ; Holeček, Tomáš (vedoucí práce) ; Paulíček, Miroslav (oponent)
1 Anotace (abstrakt) Friedrich Nietzsche protkává své dílo myšlenkou, že veškeré umění je tvořeno na základě dvou božstev, dvou živlů, apollinského a dionýského. Apollinský živel, svět individuace, je nádherným světem obrazu a snu. Dionýský živel, svět jednoty, je bouřlivým tónem burácející hudby. Vrcholné umění v podobě řecké tragédie bylo dokonalým splynutím obou živlů, umění bylo v té době nejdokonalejším ze všech svých fází vývoje. Na světlo však vystoupily myšlenky nechápající krásu obou živlů a chtěly je zničit. Docházelo k zesvětšťování veškerých aspektů života, události byly chápané historicky, kriticky, věcně. Nově vzniknuvší podoba umění, které nelze za pravé umění považovat, jelikož postrádá umělecké živly, nesla název attická komedie a současná kultura se podle autora, na jehož myšlenkách vznikla, se nazývá sokratovská. Kultura však má možnost vzpamatovat se a pomoci znovuzrození pravého umění, stačí naslouchat Dionýsovu zpěvu, který se již probudil a musí být odhalen a uvědomen. Theodor Adorno mluví o masové společnosti, která prostřednictvím monopolu společnosti ovládá veškeré dění v ní. Společnost dělá přesně to, co monopol chce, co se mu hodí, je věcná, bez fantazie, schopnosti prožitku, schopnosti utvořit něco nového. Dnešní umění vzniká na principu sebereflexe kultury, vše co vzniká, je...
Historické dveře (Prakticko-teoretická práce)
KEMZOVÁ, Miroslava
Tématem diplomové práce jsou historické dveře, jako nedílná součást architektury. V centru pozornosti je postupné odkrývání nedoceněné výtvarné hodnoty a historické autentičnosti těchto prvků. Práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a praktickou část. V úvodu teoretické části představuji úvahy nad ambivalentním pojmem {\clqq}dveře`` a jeho významem v lidském životě. Přibližuji terminologii a jednotlivé základní konstrukční typy historických dveřních křídel od doby pozdního středověku až po závěr 19. století, které jsou zde prezentovány vždy několika příklady dodnes dochovaných dveří v MPR Českých Budějovic a Třeboně. Stěžejním námětem je interpretace motivů výzdoby dochovaných domovních dveří a vrat v Českých Budějovicích a Třeboni z období mezi léty 1760-1900, prostřednictvím autorských kresebných studií a fotodokumentace. V praktické části se zabývám výtvarným návrhem řešení parteru historického domu č. p. 91 na Masarykově náměstí v Třeboni, jež v přímé návaznosti vychází z předešlých poznatků. Z úvodních stavebně historických souvislostí, pojednání a úvah vznikly kresebné a architektonické studie. Současně zahrnuji i pohled na realizace parterů historické architektury v uplynulých letech.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.