Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Možnosti práce s bajkou v 5. ročníku ZŠ
Týblová, Kateřina ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
NÁZEV: Možnosti práce s bajkou v 5. ročníku ZŠ AUTOR: Kateřina Týblová KATEDRA: Katedra české literatury PedF UK VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. ABSTRAKT: Ve své diplomové práci Možnosti práce s bajkou v 5. ročníku ZŠ se autorka zabývá výukou bajky v hodinách literární výchovy v posledním ročníku základní školy. V teoretické části stručně nastiňuje charakteristiku a vývoj literárního žánru bajky a specifikuje cílovou věkovou skupinu žáků. Těžiště práce pak spočívá v části praktické, kde autorka přichází s komentovanými návrhy činností odvíjejících se od bajky, včetně tří dvouhodinových plánů. Závěrem práce autorka reflektuje realizaci těchto didaktických návrhů. KLÍČOVÁ SLOVA: Literární výchova, literatura pro děti, jedenáctiletí žáci, žákovská literární expresivita, práce s bajkou, jazyková obraznost
Teoretická koncepce symbolu u Zdeňka Mathausera a její návaznost na Paula Ricoeura
Mikeschová, Eliška Dana ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou některých textů Zdeňka Mathausera, které tematizují výstavbu a fungování tzv. komplexní umělecké situace. Ta je rozpracována v tzv. modelu čtverce umělecké specifikace a v teorii symbolu. Teorie jsou zasazeny do rozsáhlého a uceleného rámce celého Mathauserova díla, které se pohybuje v prostoru mezi různorodými specifickými metodologiemi (strukturalismus, fenomenologie, hermeneutika).
Use of Symbolism in Selected Works of William Golding
Kopečná, Kateřina ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá symbolismem ve třech vybraných románech Williama Goldinga, Ztroskotání Christophera Martina, Věž a Dvojí jazyk. Teoretická část představuje spisovatelův stručný životopis a nastiňuje teoretické pozadí literárního symbolismu, se zvláštním zaměřením na teorii symbolů Northropa Frye a psychoanalytickou perspektivu. Je zakončena výčtem zdrojů inspirace za vybranými Goldingovými díly, s ohledem na jeho vlastní zážitky, stejně tak jako na literární vlivy. Praktická část je zahájena charakterizací Goldingova obecného používání symbolů, včetně autorových metod, opakujících se témat a symbolických vzorců. Její hlavní část se jednotlivě soustředí na vybrané tři knihy v pořadí jejich vydání. Každá sekce analyzuje symboliku prostředí příběhu a jmen protagonistů, symbolické obrazy, a hledá křesťanské a psychoanalytické symboly. Navíc prezentuje možné výklady dalších význačných symbolů, které se objevují v daném románu. Používání symbolů je dáno do kontextu s vnějšími vlivy, aby se ukázala různorodost témat a specifičnost autorova stylu.
Myth in French classicist tragedy and in poetry and prose of symbolists
Loskot, Tomáš ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Résumé práce v češtině Tato práce se zabývá fenoménem mýtu ve francouzské literatuře, jmenovitě ve francouzském klasicismu a symbolismu. Konkrétně se pak věnuje dílům Phèdre od Jeana Racina a Thésée od André Gidea. Mezi hlavní cíle práce patří analýza toho, jak představitelé těchto dvou literárních směrů používají mýtus ve svých dílech, co tím chtějí vyjádřit a proč to vůbec dělají. Dalším cílem této práce bylo porovnat, jak se tato literární verze mýtu liší od jeho původní podoby. Aby bylo možné odpovědět na tyto otázky, bylo nutné vymezit jak pojem mýtus, tak pojmy symbol, alegorie, metafora a archetyp. První kapitola se tedy věnuje definici, vymezení a struktuře mýtu v obecném slova smyslu, ale také jeho různým druhům. Prvním z těchto druhů byly mýty a náboženství lidí ze starší i z mladší doby kamenné, na kterých jsme ukázali počátky mýtu v lidské kultuře a také to, jak mýtus vypadá v praxi. Druhý z těchto druhů, které jsme zkoumali, je mýtus Řeků. Ten byl pro naši analýzu nejdůležitější, neboť jak Racine, tak Gide se ve svých dílech věnují právě řeckému typu mýtu. V této podkapitole je také popsán zlom v chápání slova mýtus - původní význam, dle kterého byl mýtus chápán jako něco veskrze pravdivého a posvátného, pozbývá své vážnosti a je vzdělanou společností napříště chápán jako něco neuvěřitelného,...
Montáž a čas ve vizuální alegorii
Winter, Tomáš
Článek vychází z interpretace obrazu Čas a věčnost od Johna Haberleho. S využitím textů Waltera Benjamina, Craiga Owense, Susan Sontagové, Petera Bürgera and Benjamina Buchloha poukazuje ke specifické povaze vztahu mezi časem a alegorií a ke způsobům vyjádření této skutečnosti.
Use of Symbolism in Selected Works of William Golding
Kopečná, Kateřina ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá symbolismem ve třech vybraných románech Williama Goldinga, Ztroskotání Christophera Martina, Věž a Dvojí jazyk. Teoretická část představuje spisovatelův stručný životopis a nastiňuje teoretické pozadí literárního symbolismu, se zvláštním zaměřením na teorii symbolů Northropa Frye a psychoanalytickou perspektivu. Je zakončena výčtem zdrojů inspirace za vybranými Goldingovými díly, s ohledem na jeho vlastní zážitky, stejně tak jako na literární vlivy. Praktická část je zahájena charakterizací Goldingova obecného používání symbolů, včetně autorových metod, opakujících se témat a symbolických vzorců. Její hlavní část se jednotlivě soustředí na vybrané tři knihy v pořadí jejich vydání. Každá sekce analyzuje symboliku prostředí příběhu a jmen protagonistů, symbolické obrazy, a hledá křesťanské a psychoanalytické symboly. Navíc prezentuje možné výklady dalších význačných symbolů, které se objevují v daném románu. Používání symbolů je dáno do kontextu s vnějšími vlivy, aby se ukázala různorodost témat a specifičnost autorova stylu.
Alegorie módy (případ Luisa Ziková)
Chochrunová, Ivana ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Bakalářská práce se soustředí na otázku vztahu psaní a módy v období fin de siècle. Alegorie módy, tak jak ji uvedl v život Charles Baudelaire v eseji Malíř moderního života, a dále rozvinul Oskar Wilde, je východiskem analýz tvorby Luisy Zikové, předčasně zemřelé autorky 90. let 19. století. Tato práce bude sledovat na základě analýz její povídkové tvorby otištěné i z pozůstalosti celkovou proměnu literárních postupů období ve vztahu ke kategoriím pomíjivosti a trvalosti, vnějšku a vnitřku, vědomí a nevědomí. Bude vycházet z teoretických a historických analýz českého modernismu Petra Málka, Michala Topora, Roberta Pynsenta a dalších.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.