Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ikonografie Rudolfa II.
Zlatohlávková, Eliška ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Fučíková, Eliška (oponent) ; Seifertová, Hana (oponent)
Během Rudolfova života bylo vytvořeno mnoho jeho podobizen, které tvoří významnou součást rudolfínského umění. Doposud jim byla věnována pozornost pouze okrajově. Dokumentují především proměnu Rudolfova vzhledu, ale i jeho stylizaci do fiktivních rolí. Hlavním úkolem portrétů bylo představit Rudolfovu podobu a zdůraznit význam jeho osobnosti. Velká část podobizen ukazuje Rudolfa jako dobrého císaře a skvělého bojovníka, ačkoliv tato znázornění zcela neodpovídají realitě. Zvláštní kapitolou jsou složité alegorie oslavující Rudolfovu vládu pomocí mytologických postav, personifikací a symbolů vyskytujících se na jeho osobních impresách. Většina jeho podobizen vychází z portrétních schemat typických pro 16. století - busty, celofigurové portréty, nebo jezdecké portréty. Výjimečným dílem je však obraz Rudolf jako Vertumnus od Giuseppe Arcimbolda, který v sobě zahrnuje klasický portrétní typ s alegorickými prvky.
Teoretická koncepce symbolu u Zdeňka Mathausera a její návaznost na Paula Ricoeura
Mikeschová, Eliška Dana ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou některých textů Zdeňka Mathausera, které tematizují výstavbu a fungování tzv. komplexní umělecké situace. Ta je rozpracována v tzv. modelu čtverce umělecké specifikace a v teorii symbolu. Teorie jsou zasazeny do rozsáhlého a uceleného rámce celého Mathauserova díla, které se pohybuje v prostoru mezi různorodými specifickými metodologiemi (strukturalismus, fenomenologie, hermeneutika).
Use of Symbolism in Selected Works of William Golding
Kopečná, Kateřina ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá symbolismem ve třech vybraných románech Williama Goldinga, Ztroskotání Christophera Martina, Věž a Dvojí jazyk. Teoretická část představuje spisovatelův stručný životopis a nastiňuje teoretické pozadí literárního symbolismu, se zvláštním zaměřením na teorii symbolů Northropa Frye a psychoanalytickou perspektivu. Je zakončena výčtem zdrojů inspirace za vybranými Goldingovými díly, s ohledem na jeho vlastní zážitky, stejně tak jako na literární vlivy. Praktická část je zahájena charakterizací Goldingova obecného používání symbolů, včetně autorových metod, opakujících se témat a symbolických vzorců. Její hlavní část se jednotlivě soustředí na vybrané tři knihy v pořadí jejich vydání. Každá sekce analyzuje symboliku prostředí příběhu a jmen protagonistů, symbolické obrazy, a hledá křesťanské a psychoanalytické symboly. Navíc prezentuje možné výklady dalších význačných symbolů, které se objevují v daném románu. Používání symbolů je dáno do kontextu s vnějšími vlivy, aby se ukázala různorodost témat a specifičnost autorova stylu.
Baudelaire na prahu modernity
Hošnová, Mariana ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Cílem této práce je prozkoumat Baudelairův vztah k jeho době. Prozkoumat, jaké soudobé fenomény nejvíce ovlivnily jeho dílo, a jak. Abychom tohoto cíle dosáhli, budeme postupně zkoumat čtyři obasti - politickou situaci, tvářnost města, novinový provoz a umění ve Francii devatenáctého století. Budeme se snažit v těchto oblastech umístit Baudelairovu osobu a zrekonstruovat vliv, který na Baudelaira a jeho dílo tyto oblasti měly. Sledovat budeme zejména dvě baudelairovské studie - esej Paříž druhého císařství u Baudelaira Waltera Benjmaina a knihu Baudelaire. L' irreductible Antoina Compagnona. Oba interpreti zdůrazňují, že pro náležité uchopení Baudelairova díla je nezbytné právě projasnění Baudelairova postoje k výše uvedeným oblastem. Problematickým, ale ústředním pojmem této práce je pojem modernité. Jelikož je tento pojem vztažen jak k Baudelairově době, tak k jeho postoji k této době, není možné jej jednoduše definovat a není to ani cílem této práce. Cílem je spíše v rozmanitých fenoménech devatenáctého století, stejně jako v Baudelairově postojích a dílu, rozpoznat to, co je s pojmem modernité slučitelné, alespoň v určitém z jejích významů. Uvidíme, že jak básníkova doba tak jeho dílo v sobě nese mnoho rozporů, nebudeme se však snažit tyto rozpory překlenout, ale naopak se je pokusíme...
Use of Symbolism in Selected Works of William Golding
Kopečná, Kateřina ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Diplomová práce se zabývá symbolismem ve třech vybraných románech Williama Goldinga, Ztroskotání Christophera Martina, Věž a Dvojí jazyk. Teoretická část představuje spisovatelův stručný životopis a nastiňuje teoretické pozadí literárního symbolismu, se zvláštním zaměřením na teorii symbolů Northropa Frye a psychoanalytickou perspektivu. Je zakončena výčtem zdrojů inspirace za vybranými Goldingovými díly, s ohledem na jeho vlastní zážitky, stejně tak jako na literární vlivy. Praktická část je zahájena charakterizací Goldingova obecného používání symbolů, včetně autorových metod, opakujících se témat a symbolických vzorců. Její hlavní část se jednotlivě soustředí na vybrané tři knihy v pořadí jejich vydání. Každá sekce analyzuje symboliku prostředí příběhu a jmen protagonistů, symbolické obrazy, a hledá křesťanské a psychoanalytické symboly. Navíc prezentuje možné výklady dalších význačných symbolů, které se objevují v daném románu. Používání symbolů je dáno do kontextu s vnějšími vlivy, aby se ukázala různorodost témat a specifičnost autorova stylu.
Alegorie módy (případ Luisa Ziková)
Chochrunová, Ivana ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Bakalářská práce se soustředí na otázku vztahu psaní a módy v období fin de siècle. Alegorie módy, tak jak ji uvedl v život Charles Baudelaire v eseji Malíř moderního života, a dále rozvinul Oskar Wilde, je východiskem analýz tvorby Luisy Zikové, předčasně zemřelé autorky 90. let 19. století. Tato práce bude sledovat na základě analýz její povídkové tvorby otištěné i z pozůstalosti celkovou proměnu literárních postupů období ve vztahu ke kategoriím pomíjivosti a trvalosti, vnějšku a vnitřku, vědomí a nevědomí. Bude vycházet z teoretických a historických analýz českého modernismu Petra Málka, Michala Topora, Roberta Pynsenta a dalších.
Maxmilián Pirner - Pojetí alegorie a symbolu v tvorbě jednoho umělce na sklonku 19. století
Bencová, Zuzana ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Diplomová práce Maxmilián Pirner - pojetí alegorie a symbolu v tvorbě jednoho umělce na sklonku 19. století pojednává o tvorbě Maxmiliána Pirnera a jeho přístupech k alegorii a symbolu. Alegorický systém procházel na sklonku 19. století krizí, a proto na ni reagoval jeho modernizací. Modernizace systému v Pirnerově pojetí spočívala v postupném odklonu od tradiční alegorie směrem k mnohoznačnému symbolu. Práce se snaží odpovědět na otázku, jak tento proces probíhal a čím byl specifický. Jejím úkolem je na konkrétních dílech popsat Pirnerovu úlohu ve vývoji výtvarného umění od novoromantismu k symbolismu přelomu 19. a 20. století

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.