Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Strategie tréninku paměti u pacientů po získaném poškození mozku
Řápková, Veronika ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Frydrychová, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Veronika Řápková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Strategie tréninku paměti u pacientů po získaném poškození mozku Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce je zaměřená na trénování paměťových strategií u pacientů po získaném poškození mozku. Následky získaného mozku mají vliv na všechny složky těla. V kognitivní oblasti se jsou časté poruchy paměti, které se významně ovlivňují kvalitu života člověka. Osvojení si některých paměťových strategií může osobám s poruchami paměti pomoct žít soběstačný a nezávislý život. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na získaná poškození mozku, paměť a na paměťové strategie. Cílem této bakalářské práce je zjistit nejčastěji využívané paměťové strategie u vybraných pacientů a popsat trénování v ergoterapii. Pracovní hypotézou je, že u pacientů nastane mírné zlepšení ve využívání vnějších paměťových strategií ve strukturovaném prostředí. Vedlejším cílem práce je jednosměrný překlad Multifaktoriálního paměťového dotazníku (MMQ) do českého jazyka. Praktická část je zpracována formou dvou terapeutických kazuistik, ve kterých je popisována anamnéza, výsledky vyšetření, průběh terapií a výstupní vyšetření s doporučením dalšího tréninku. Frekvence terapií byla...
Vzdělávání a terapie pro seniory v Praze
Krejčí, Andrea ; Dvořáčková, Hana (vedoucí práce) ; Nováková, Ivana (oponent)
Bakalářská práce pojednává o vzdělávání a terapii seniorů v Praze. V první kapitole teoretické části se věnuji základním pojmům (senior, stáří, vzdělávání, terapie apod.). Druhá kapitola je zaměřena na třetí věk, neboli rané stáří, kdy jsou staří lidé ještě soběstační. Dále třetí kapitola se týká seniorů čtvrtého věku, který je obdobím pravého stáří. Čtvrtá kapitola pojednává o univerzitě třetího věku, kde se věnuji především pozitivním vlivům a bariérám, se kterými se mohou senioři setkat, když se rozhodnou studovat. V páté kapitole jsou popsány vybrané terapie (reminiscenční terapie, arteterpie, muzikoterapie, trénink paměti). V praktické části se věnuji vybraným zařízením a to univerzitě celoživotního vzdělávání a domovu pro seniory Sámova 7 v Praze. Provedla jsem rozhovor se seniorem, který je studentem univerzity třetího věku. Rozhovor je zaměřen na to, co ke studiu seniora vedlo a co mu přineslo. Dále jsem ve vybraném zařízení pro seniory vedla terapii se zaměřením na reminiscenci a trénink paměti, poté popisuji průběh terapie, následnou reflexi a uvádím popis prostorů, kde terapie probíhají. Klíčová slova: senior, třetí věk a čtvrtý věk, vzdělání, univerzita třetího věku, terapie, reminiscence, trénink paměti
Efektivita kognitivní podpory pro seniory v kontextu nazírání na stáří
Waidingerová, Iveta ; Štětovská, Iva (oponent) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Tato rigorózní práce pojednává o tréninku kognitivních funkcí a tělesném cvičení u seniorů v kontextu nazírání na stáří. Dotýká se problematiky aktivního stárnutí, která je v současné době značně aktuální. Teoretická část se zabývá aktuálními poznatky a výsledky studií převážně pokud se týká kognitivně zdravých seniorů. Praktickou částí je jednak anketní šetření zjišťující, jak dospělá populace napříč věkovým spektrem hodnotí vybrané poznávací schopností osob ve starším věku a dále výzkum zjišťující subjektivně vnímaný krátkodobý i dlouhodobý efekt kombinace nácviku kognitivních funkcí, jinak také tréninku paměti a tělesného cvičení u kognitivně zdravých jedinců v seniorském věku. Klíčová slova: stárnutí, aktivní stárnutí, trénink kognitivních funkcí, trénink paměti, tělesné cvičení, soběstačnost
Efektivita tréninku paměťových a tělesných schopností u seniorů
Waidingerová, Iveta ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o tréninku kognitivních funkcí a tělesném cvičení u seniorské populace. Dotýká se problematiky aktivního stárnutí, která je v současné době značně aktuální. Teoretická část se zabývá aktuálními poznatky a výsledky studií převážně pokud se týká kognitivně zdravých seniorů. Praktickou částí je výzkum zjišťující subjektivně vnímaný efekt kombinace nácviku kognitivních funkcí, jinak také tréninku paměti a tělesného cvičení u kognitivně zdravých jedinců v seniorském věku. Klíčová slova: stárnutí, aktivní stárnutí, trénink kognitivních funkcí, trénink paměti, tělesné cvičení
Paměť a techniky pro její trénování
Ehlenová, Eva ; Smékalová, Lucie (vedoucí práce) ; Kateřina, Kateřina (oponent)
V bakalářské práci s názvem Paměť a techniky pro její trénování popisuji, co to paměť vlastně je, jak funguje, jak souvisí s učením nebo naší pozorností. Věnuji se také tomu, jak paměť ovlivňují emoce, co se děje v našem mozku při vytváření paměťových procesů a uvádím a podrobně popisuji několik druhů paměti. Základní dělení je na paměť krátkodobou, kam patří například paměť senzorická, echoická či fotografická, a dlouhodobou, která zahrnuje paměť epizodickou, autobiografickou nebo paměť na hudbu. Závěr teoretické části práce tvoří poměrně rozsáhlá kapitola o vybraných paměťových technikách, kterými jsou například: velmi specifická metoda neurobik, Dominikův systém na pamatování většího množství čísel či myšlenkové mapy využívající vizualizaci k zachycení informací. V praktické části bakalářské práce vyhodnocuji výsledky dotazníkového šetření, které jsem aplikovala na studenty našeho institutu. Respondenti odpovídali na otázky týkající se některých paměťových technik, o kterých jsem psala v teoretické části práce.
Senioři a trénink paměti
Perglová, Lenka ; Smékalová, Lucie (vedoucí práce) ; Kateřina, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce s názvem Senioři a trénink paměti se zabývá tréninkem paměti a jeho významem pro život seniora. Teoretická část obsahuje charakteristiku seniora a zákonitosti procesu stárnutí. Dále uvádí obecné informace o paměti zahrnující vliv stárnutí na paměť a rizika z něho vyplývající. Trénink paměti je zde představen, nejen jako soubor technik a způsobů pro zlepšení paměťových funkcí, ale také jako významný prvek v boji proti negativním vlivům stáří. Praktickou část tvoří průzkum ve formě dotazníkového šetření zaměřený na zjištění osobního hodnocení paměti seniory a jejich postojů k možnostem tréninku paměti. Respondenty tvoří členové klubů seniorů, kteří s tréninkem paměti většinou nepřišli do styku. Na základě analýzy a komparace dat je vytvořena představa o kvalitě paměti seniorů, jejich názoru na efektivitu tréninku paměti a subjektivních zkušeností z této oblasti. Výsledky průzkumu jsou doplněny komentáři kvalifikovaného trenéra paměti za účelem objasnění některých zajímavostí. Na závěr je práce obohacena o několik informací týkající se zkušeností odborníka, získané strukturovaným rozhovorem.
TRÉNINK PAMĚTI U SENIORŮ V DENNÍM CENTRU SANCO V PŘÍBRAMI
ŽEBROVÁ, Ivana
Trénováním paměti se dnes zabývá řada organizací například v Německu, Rakousku či Anglii. Také u nás existuje Česká společnost pro trénování paměti a mozkový jogging. Sdružuje odborné cvičitele {--} trenéry, kteří prošli školením. Tato činnost se nejčastěji zaměřuje na trénování paměti seniorů. Česká republika se řadí k dalším evropským zemím, ve kterých budou osoby nad 60 let tvořit v blízké budoucnosti výraznou část populace. Prodloužení délky života může být pro společnost vážným problémem. Cílem této práce je zhodnotit trénink paměti s klienty denního centra SANCO v Příbrami a prokázat, že tento kurz zlepší paměť a kognitivní funkce klientů, kteří přišli již s prvními příznaky demence. Tento kvantitativní výzkum sleduje poměrně malý soubor respondentů na oddělení specializované péče určené zejména pro osoby postižené Alzheimerovou chorobou a jinými typy demence, s kapacitou pro 10 až 15 klientů docházejících ze svého domova a pro 12 klientů s trvalým pobytem. Zhodnocení efektu trénování paměti u seniorů bylo provedeno pomocí standardizovaného Folsteinova testu Mini-Mental State Esamination, MMSE. Lze získat 0 {--} 30 bodů, přičemž hladina 25 {--} 30 bodů se považuje za normál. Jednotliví klienti byli sledováni po dobu třech měsíců trénování paměti. Test byl proveden na začátku a na konci tohoto období. Respondenti, kteří měli skóre MMSE v hladině 24 - 18 bodů, dosáhli po tréninku paměti zlepšení o 0,27 bodu a klienti, kteří měli skóre 17 {--} 6 bodů, dosáhli po tréninku zhoršení o 0,3 bodu. Cíl práce lze považovat za naplněný. Výzkum upozorňuje na důležitost tréninku paměti u seniorů s počínající demencí, protože v určitém časovém období je možno dosáhnout udržení či mírného zlepšení kognitivních funkcí. U seniorů se středně pokročilou demencí trénink paměti zpomaluje postupné snižování kognitivních funkcí. Trénování paměti zlepšuje kvalitu života i u seniorů, kde nejde již jen o selhávání paměti, ale o organické změny v mozku. Práce může být použita jako argument pro zavedení těchto kurzů v zařízeních pracujících s klienty trpícími demencí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.