|
Geografické informační systémy v dopravě
Souček, Václav ; Kudrna, Jan (oponent) ; Kuba,, Jaroslav (oponent) ; Kačmařík, Jaroslav (oponent) ; Macur, Jiří (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na problematiku spojenou s využíváním geografických informačních systémů v dopravě. Z typů dopravy byla vybrána doprava železniční, pro svůj obrovský potenciál zejména v oblasti nákladní přepravy, ale také protože se jedná o poměrně k životnímu prostředí šetrný způsob dopravy. Této skutečnosti jsou si vědomi také představitelé Evropské unie, kteří se oblasti dopravy věnují. Evropská komise ve svých dokumentech (zelených a bílých knihách) dává důraz na rozvoj železniční dopravy a dopravy kombinované, neboť toto je cesta k zabezpečení udržitelného rozvoje dopravy. Při studiu současného stavu používaných informačních systémů vyplynulo několik problémů. Jedním z problémů je roztříštěnost na parciální informační systémy a s tím spojená silná administrativní zátěž. Tento stav pramení jednak z nedokončeného legislativního rámce, ale také z nedostatečné koncepce a povědomí na manažerských postech. Tato práce se zabývá dalšími vybranými problémy. První je oblast návrhu datového modelu topologie trati, který splňuje požadavky stanovené v legislativě a to jak evropské tak národní. Datový model byl navržen s ohledem na dostatečnou míru variability. Práce obsahuje část věnovanou implementaci tohoto datového modelu a také návrh řešení problematika související s vizualizací oblouků. Další oblastí je potom sběr geografických dat. Sběr dat je jednou z klíčových úloh při zavádění a údržbě informačního systému. Pořízení geografický dat může být zdlouhavé a nákladné. Pro je zde uveden způsob využití inerciálních měření při pořizování topologických dat. Tato metoda by mohla celý proces pořizování dat s dostatečnou přesností zrychlit a také snížit náklady, aby byly přijatelné.
|
| |
|
Geografické informační systémy v dopravě
Souček, Václav ; Kudrna, Jan (oponent) ; Kuba,, Jaroslav (oponent) ; Kačmařík, Jaroslav (oponent) ; Macur, Jiří (vedoucí práce)
Práce je zaměřena na problematiku spojenou s využíváním geografických informačních systémů v dopravě. Z typů dopravy byla vybrána doprava železniční, pro svůj obrovský potenciál zejména v oblasti nákladní přepravy, ale také protože se jedná o poměrně k životnímu prostředí šetrný způsob dopravy. Této skutečnosti jsou si vědomi také představitelé Evropské unie, kteří se oblasti dopravy věnují. Evropská komise ve svých dokumentech (zelených a bílých knihách) dává důraz na rozvoj železniční dopravy a dopravy kombinované, neboť toto je cesta k zabezpečení udržitelného rozvoje dopravy. Při studiu současného stavu používaných informačních systémů vyplynulo několik problémů. Jedním z problémů je roztříštěnost na parciální informační systémy a s tím spojená silná administrativní zátěž. Tento stav pramení jednak z nedokončeného legislativního rámce, ale také z nedostatečné koncepce a povědomí na manažerských postech. Tato práce se zabývá dalšími vybranými problémy. První je oblast návrhu datového modelu topologie trati, který splňuje požadavky stanovené v legislativě a to jak evropské tak národní. Datový model byl navržen s ohledem na dostatečnou míru variability. Práce obsahuje část věnovanou implementaci tohoto datového modelu a také návrh řešení problematika související s vizualizací oblouků. Další oblastí je potom sběr geografických dat. Sběr dat je jednou z klíčových úloh při zavádění a údržbě informačního systému. Pořízení geografický dat může být zdlouhavé a nákladné. Pro je zde uveden způsob využití inerciálních měření při pořizování topologických dat. Tato metoda by mohla celý proces pořizování dat s dostatečnou přesností zrychlit a také snížit náklady, aby byly přijatelné.
|
|
Problematika cenotvorby v námořní liniové přepravě
Košvancová, Nikola ; Kolář, Petr (vedoucí práce) ; Marek, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá procesem cenotvorby FCL přeprav v relaci Evropa-Asie u NVOCC operátora společnosti Austromar spol. s r.o. Po všeobecném popisu jednotlivých vnitropodnikových procesů jsou podrobně rozebrány dva reálné příklady přeprav, jeden na paritě EXW a druhý na paritě DAP. Práce zároveň představuje alternativu železničního spojení mezi Evropou a Asií, která by se mohla za určitých podmínek stát jistou alternativou k přepravě námořní resp. přepravě letecké.
|
|
Finanční analýza České dráhy, a.s.
Šťastná, Zuzana ; Štamfestová, Petra (vedoucí práce) ; Schönfeld, Jaroslav (oponent)
Náplní této bakalářské práce je finanční analýza společnosti České dráhy, a.s., která zhodnocuje hospodářské výsledky a výkonnost podniku v souvislosti s růstem konkurence na trhu. Jedná se o vyhodnocení finančního stavu firmy, které následně slouží jako podklad k učinění možných opatření k efektivnější aktivitě podniku. Tato práce sestává z teoretické části, která představuje metodické nástroje analýzy, a z vlastní finanční analýzy zvoleného podniku, která zhodnocuje jeho celkové finanční zdraví.
|
|
Produktivita na trhu hromadné dopravy
Novák, Ivan ; Vokoun, Marek (vedoucí práce) ; Štípek, Vladimír (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou hromadné dálkové dopravy na území České republiky a jejím cílem je odpovědět na otázku, do jaké míry je produktivita závislá na formě vlastnictví a porovnat produktivitu jednotlivých druhů hromadné dopravy. Teoretická část se zaměřuje především na právě probíhající liberalizaci trhu železniční dopravy a dává ji do kontrastu s trhem dopravy silniční, kde liberalizace v podobě příchodu soukromých dopravních společností již proběhla. Praktická část používá regresní analýzu a spolu s teoretickým kontextem ukazuje, jaké mají jednotlivé formy dopravy a vlastnictví vliv na produktivitu. V modelech analýzy nám vychází klesající výnosy z práce. Modely dále označují soukromé vlastnictví dopravních společností za efektivní a také poukazují na to, že železniční doprava nemusí být neefektivní, jak by se na první pohled mohlo zdát.
|
|
Běloruské železnice jako součást Transsibiřské magistrály
Siomkina, Volha ; Novák, Radek (vedoucí práce) ; Mervart, Michal (oponent)
Práce vyhodnocuje dosavadní a současný stav běloruských železnic, jejích význam pro Bělorusko a poukázuje na možné perspektivy dalšího vývoje přepravy po běloruské části Transsibiřské magistrály. V diplomové práci je také odpověď na otázku, proč je v poslední době tak velký zájem o Transsibiřskou. Práce je zpracována na základě dostupných a samostatně získaných informací, vlastního vyzkumu a analýz provedených autorkou. Během napsání práce byly použity také informace, získané z pohovorů s odborníky v oblastí železniční přepravy v Bělorusku. Závěry práce jsou přínosné nejen pro studenty ale i další zájemce o informace z odvětví železniční přepravy. Čtenář se dozví o výsledkách vyhodnocení stavu běloruských železnic a perspektivech jejich dalšího rozvoje v ramci Transsibiřské magistrály.
|
| |