Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Linie umění a lásky v Rackovi
Horvátová, Nella Anežka ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na zmapování hlavních témat hry A. P. Čechova Racek. Cílem je popsat prolínání linie lásky, umění a symbolu racka ve vztahu k postavám. Dále práce zohledňuje zasazení motivů hry do širšího kontextu. V jednotlivých kapitolách naznačuje vztahovost mezi postavami a zároveň jejich funkce ve hře. Při zpracování je použita analýza a komparace. Poznatky budou demonstrovány na praktických příkladech a citacích ze hry, které budou součástí teoretické části práce. Součástí práce jsou i pojmové mapy, které graficky znázorňují tematické vztahy postav a témat. Práce se opírá o zahraniční i české odborné publikace věnované mezioborové interpretaci Čechovově dramatu. Jeden z využitých zdrojů je také koncepce teorie lásky psychologa J. A. Leeho. Text je psán na pomezí několika oborů a mísí v sobě zejména poznatky z psychologie a teorie dramatu. KLÍČOVÁ SLOVA Racek, Čechov, teorie divadla, psychologie umění, láska, umění
Mezi realismem a abstrakcí: Tvorba významu u Františka Kupky
VANDERKOVÁ, Andrea
Magisterská práce Andrey Vanderkové se zabývá otázkami tvorby a interpretace významu v abstraktním díle Františka Kupky. Hlavní důraz je kladen na objasnění vztahu Kupkova abstraktního díla k realitě a realismu a jeho specifického přístupu k tvorbě a sdílení významu v obraze. Kromě Kupkova díla samotného se práce věnuje také vytvoření dostatečného teoretického rámce pro jeho interpretaci. Tato část práce se zaměřuje na vizuální komunikaci, zejména na znakovost obrazu ve vztahu k (ne)podobnosti a na procesy identifikace a artikulace významu v abstraktním obraze. Toto teoretické pozadí, inspirované vizuálními studii, zahrnuje poznatky z více vědních oborů, především ze sémiotiky, psychologie a neuroestetiky. Syntéza těchto poznatků je představena na konkrétním díle Františka Kupky, Katedrále. Interpretace díla vychází jednak z teorií vizuálních studií, jednak z vlastních názorů Františka Kupky a jednak z vlastního pozorování a recepce, přičemž důraz je kladen i na podmínky vzniku dané interpretace.
Význam umění pro rozvoj osobnosti
Wieser, Pavel ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
První část této bakalářské práce je teoretický přehled sestavený z různých odborných zdrojů. Zabývá se významem umění pro rozvoj osobnosti v kontextu dnešní doby. Hovoří o vybraných momentech z historie umění, z poslání umění, z arteterapie a dalších. Skrze různé pohledy na umění se dostává k těžišti, které je v působení dramatického umění a v psychosomatických disciplínách. Ve druhé části je věnována pozornost návrhu výzkumu se zaměřením na lidský hlas a jeho možnou souvislost s rozvojem osobnosti.
Aspekty výtvarného projevu
VOHRADSKÁ, Zuzana
Teoretická část mé bakalářské práce se zabývá aspekty výtvarného projevu. Tyto aspekty jsou rozděleny do pěti kategorií: techniky, historie, estetiky, psychologie a pedagogiky. Technický aspekt zahrnuje základní techniky kresby, malby a grafiky. Historický aspekt pojednává o proměnách umění v dějinách. Popisuje také podstatu výtvarného projevu jednotlivých uměleckých stylů. Estetický aspekt pracuje s předními pojmy estetiky, tj. krása a ošklivost či umění a kýč. Psychologický aspekt se zabývá psychologickým pohledem na vkus. Zahrnuje také psychologii umění a arteterapii. Pedagogický aspekt se zabývá popisem pojmů jako vývoj dětské kresby, výtvarná výchova, motivace, námět, výtvarný proces, osobnost výtvarného pedagoga. Praktická část práce popisuje jednotlivé činnosti výtvarného projektu. Záznamy výtvarných činností obsahují vzdělávací a výchovný cíl, úkol, výtvarně technické informace, výtvarné potřeby, motivaci, závěrečné hodnocení a reflexi. Cílem práce je specializace pedagoga volného času pro výtvarnou oblast a aplikace jednotlivých aspektů do kontextu výtvarné výchovy.
Odraz znamení zvěrokruhu v tvaru - konvolut keramických nádob
RAABOVÁ, Eliška
Tato diplomová práce obsahuje v teoretické části seznámení s astrologií a zvířetníkem. Představuje zvířetník v průběhu dějin umění a zabývá se jeho symbolickým významem jako celku i jeho jednotlivých znamení. Dále se dotýká problematiky řeči výtvarných forem v psychologii umění. Praktická část je zaměřena na realizaci objektů, které vznikají na základě spojení tvarových prvků a významu astrologických znamení. Výstupem této části práce je konvolut 12 keramických objektů.
Obraz matky v díle Tomáše H.
HRUBÁ, Helena
Bakalářská práce se zabývá vztahem matky a dítěte v raném dětství s následnými dopady tohoto vztahu v dospělosti. Je postavena na hledání paralel mezi neuspokojivým vztahem syna s matkou v dětství a latentním významem zjištěné symboliky orální frustrace či separační úzkosti ve výtvarné produkci syna, profesionálního výtvarníka. Je zde zahrnut výklad pojmu matka ve všech dostupných symbolických modifikacích. Teoretická část se věnuje vztahu matky a dítěte z hlediska psychoanalýzy a analytické psychologie, stručně pak zmiňuje základní názory předních psychoanalytiků na tuto problematiku. Druhou oblast teorie tvoří psychologie umění, kde jsou opět předloženy základní otázky vztahu mezi výtvarným dílem a umělcem, případně divákem, nelze opomenout ani teoretický a filozofický přístup k výtvarnému umění. Stěžejní část práce již věnuje pozornost osobnosti umělce Tomáše H., sestává z umělcovy biografie, analýzy a interpretace třech artefaktů, na kterých jsou aplikovány poznatky z oblasti psychoanalýzy a arteterapie. Cílem práce je konfrontace latentního a manifestního obsahu zkoumaných artefaktů, a propojení těchto zjištění se vztahem umělce s matkou v raném dětství. Závěr patří hledání odpovědí na klíčové otázky týkající se vztahu matky, syna a výtvarné produkce. Přínosem této práce je seriózní potvrzení významu oboru arteterapie, jeho úzká souvislost s psychoanalýzou a aplikace arteterapeutické metodiky v praxi s relevantními výsledky.
Psycholog a umělecké dílo: význam doc.PhDr. Josefa Viewegha, CSc. pro českou a slovenskou psychologii
Čermák, Ivo
Autor analyzuje v příspěvku přínos díla Josefa Viewegha pro českou a slovenskou psychologii. J. Viewegh se jako jeden z mála českých psychologů inspiroval německou duchovědnou psychologií. Zaměřil se na otázku, zda umělecké dílo může přispět k poznání jeho tvůrce. Psychologii považoval důsledně za interdisciplinární obor, což dokládal svými výzkumy osobních dokumentů a tvůrčího procesu literátů, kteří spáchali sebevraždu. Subjektivní prožitek jako autentický výraz osobnosti považoval za validní zdroj informací pro porozumění jedinci.V článku jsou dále zmíněny Vieweghovy psychologické analýzy aforismu a jeho teorie fantazie a kreativity.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.