Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zdravá a chutná strava ve školním stravování se zaměřením na sůl a ochucovadla
ŠNOKHOUSOVÁ, Veronika
Má bakalářská práce nese název "Zdravá a chutná strava ve školním stravování se zaměřením na sůl a ochucovadla". Produkce stále více zpracovaných potravin a změna životního stylu mění stravovací návyky. Populace konzumuje více energeticky vydatných potravin s vysokým obsahem nasycených tuků, trans-mastných kyselin, cukrů a soli. Sůl je hlavním zdrojem sodíku a jeho spotřeba je spojena s hypertenzí a zvýšeným rizikem srdečních onemocnění. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám stravováním dětí školního věku 11-15 let. Zaměřuji se na základní živiny, nutriční doporučení, a především na sůl a ochucovadla. Pro praktickou část jsem si zvolila jako první cíl zjistit vyváženost stravy a zhodnocení kvality pokrmů. Dalším cílem zjišťuji, jaká je informovanost zaměstnanců stravovacího provozu o soli a ochucovadlech. Posledním cílem jsem se zaměřila na spokojenost žáků ve školním stravování pomocí dotazníkového šetření. Výsledek praktické části poukázal na to, že strava je často přesolena, nedostačující k nasycení a vzhledem nezaujme.
Jak funguje školní stravování v České republice v 21. století z pohledu surovinové střízlivosti
MALCOVÁ, Eliška
Tato bakalářská práce se nazývá "Jak funguje školní stravování v České republice v 21. století z pohledu surovinové střízlivosti". Stravovací návyky se vytvářejí již od útlého věku. Velký podíl na tom má samozřejmě rodinné zázemí, ale neméně důležitou úlohu ve formování stravovacích zvyklostí hraje také školní prostředí. Teoretická část práce se zabývá především výživovými doporučeními pro děti školního věku, nutričním doporučením a potravinovou pyramidou. Dále se věnuje významu školního stravování, jeho historii, legislativě a v neposlední řadě také systému HACCP a zásadám správné výrobní a hygienické praxe. Do výzkumné části se zapojilo celkem 8 informantů, z nichž 2 informantky byly vedoucí zkoumaných školních jídelen v Písku, zbylé informantky byly kuchařky v jídelnách. Ke sběru dat byla použita kvalitativní metoda s využitím semistrukturovaných rozhovorů, pozorování a analýzy získané dokumentace. Pro praktickou část byly zvoleny 3 cíle. Prvním cílem bylo zaměřit se na dodavatele surovin, a to včetně frekvence dodávek a jakosti dodávaných surovin. Druhým cílem bylo vyhodnotit zpracování dodaných surovin v chutné a nutričně vyvážená jídla. Posledním cílem bylo zmapování současného stavu stravování ve školních jídelnách z pohledu surovinové střízlivosti. Z výsledků vyplynulo, že školní jídelny objednávají suroviny každý den, zavážky jsou většinou u zeleniny 2x-3x do týdne, maso v podstatě každý den a trvanlivější suroviny jednou za týden, jelikož školní jídelny hledí na čerstvost dodaných surovin. Pokud přijdou některé suroviny nekvalitní, vedoucí je vrátí dodavateli. Ani jedna ze zkoumaných jídelen nedodržela veškerá výživová doporučení, tudíž nebyly naplněny požadované nutriční parametry. Z pohledu chutnosti připravovaných jídel dosáhla lepších výsledků školní jídelna II. Nutné je ovšem zmínit, že se jídelny velmi lišily v množství zbytků stravy. Z poskytnutých receptur bylo zjištěno, že jídelny se snaží mít jednoduché receptury a využívat co nejmenšího množství surovin. Ovšem dochucovadla a značně vyšší množství soli je stále součástí receptur.
Stravovací návyky ve školní jídelně u žáků střední odborné školy
Mošaťová, Tereza
Tato bakalářská práce je zaměřena na stravovací návyky žáků středních odbor-ných škol. Práce se skládá ze dvou částí a to teoretické a praktické. Cílem teoretic-ké části je popsat stravování žáků ve školní jídelně a specifika stravování adol-escentů, dále definovat pojmy jako jsou spotřební koš, veganství, vegetariánství, potravinové alergie, potravinová pyramida, apod. Metodami použitými v teoretické části bylo studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků a jejich následná analýza a syntéza. V praktické části je cílem zjistit míru spokojenosti žáků s nabídkou stravy ve školní jídelně. Dále se zajímáme o aspekty motivace žáků stravovat se ve školní jídelně, zda jsou spokojeni s výběrem jídel nebo jaká jídla by uvítali a jaká je nabídka jídel pro žáky se speciálními stravovacími návyky. Byla použita kvantitativní strategie a dotazníková metoda. Dotazník byl navržen pro účely našeho průzkumu. Respon-denty jsou žáci vybrané střední školy na jižní Moravě. Výsledky jsou prezentovány pomocí tabulek. Závěr bakalářské práce obsahuje zjištěné výsledky, použitou lite-raturu a přílohy. Jsou stanoveny závěry a návrh doporučení pro pedagogickou praxi.
Zhodnocení dopoledních svačin u žáků 2.stupně vybrané ZŠ
Dvořáková, Lucie ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na svačiny dětí staršího školního věku. Hlavním cílem práce je zhodnotit reálné svačiny dětí 2. stupně ZŠ, které měli v konkrétní den ve škole. Dílčími cíli je vyhodnotit četnost a zastoupení poživatin svačin dětí, zhodnotit energetickou vyváženost svačin dotazovaných dětí, vyhodnotit postup čili průběh přípravy svačin dětí, posoudit nutriční status respondentů. Práce je zpracována ve dvou částech, a to částí teoretickou a částí praktickou. Část teoretická představuje, a především sumarizuje poznatky týkající se zdravého stravování dětí staršího školního věku. Z tohoto důvodu se kapitoly věnují specifiku stravování dětí této cílové skupiny, rovněž také zásadám i chybám ve výživě těchto dětí, významu pyramidy výživy pro dětský věk, stravovacím zvyklostem dětí tohoto období. Praktická část se skládá ze tří částí. První část je věnována skladbě školních svačin a je zkoumána z analýzy stravovacích záznamů, které děti vyplňovaly a dále byly vyhodnoceny. Druhá část šetření se zaměřuje na analýzu rozhovoru s otevřenými otázkami. Poslední část se věnuje antropometrickému šetření žáků za pomoci váhy a měření výšky dětí. Výzkumný vzorek tvoří žáci 6.-9. tříd základní školy, tedy žáci staršího školního věku. Výsledkem šetření bylo zjištěno, že respondenti ve většině případů svačí...
Antropologický průzkum dětí na ZŠ z hlediska jejich stravovacích návyků
Dvořáková, Lucie ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na svačiny dětí staršího školního věku. Hlavním cílem práce je sumarizovat (shrnout) poznatky o školních svačinách dětí staršího školního věku. Dílčími cíli je vyhodnotit četnost a nutriční strukturu svačin dětí, zhodnotit energetickou vyváženost svačin dotazovaných dětí, vyhodnotit postup čili průběh přípravy svačin dětí, posoudit nutriční status respondentů. Práce je zpracována ve dvou částech, a to částí teoretickou a částí praktickou. Část teoretická představuje, a především sumarizuje poznatky týkající se zdravého stravování dětí staršího školního věku. Z tohoto důvodu se kapitoly věnují specifiku stravování dětí této cílové skupiny, rovněž také zásadám i chybám ve výživě těchto dětí, významu pyramidy výživy pro dětský věk, stravovacím zvyklostem dětí tohoto období. Praktická část se skládá ze tří částí. První část je věnována skladbě školních svačin a je zkoumána z analýzy stravovacích záznamů, které děti vyplňovaly a dále byly vyhodnoceny. Druhá část šetření se zaměřuje na analýzu rozhovoru s otevřenými otázkami. Poslední část se věnuje antropometrickému šetření žáků za pomoci váhy a měření výšky dětí. Výzkumný vzorek tvoří žáci 6.-9. tříd základní školy, tedy žáci staršího školního věku.
Sledování výživové frekvence u dětí obézních a dětí s fyziologickou hmotností
SMÉKALOVÁ, Dita
Výživa hraje důležitou roli ve správném vývoji dítěte. Strava, která je dostatečně pestrá a odpovídá biologickým potřebám dítěte, zajišťuje zpravidla zdravý růst a optimální tělesný i duševní vývoj. Počet obézních dětí však v současné době narůstá, přičemž věková hranice vzniku obezity stále klesá. Dětská obezita je ve valné většině spojována především s nevhodnými stravovacími zvyklostmi a nedostatkem pohybu. Hlavním cílem bakalářské práce s názvem "Sledování výživové frekvence u dětí obézních a u dětí s fyziologickou hmotností" bylo zmapovat výživové frekvence u dětí obézních a u dětí s fyziologickou hmotností. Práce je složena ze dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá charakteristikou dítěte školního věku a poskytuje přehled o současných poznatcích týkajících se výživy dětí školního věku. Zaměřuje se jak na základní složky výživy dítěte, tak i na obecné zásady a doporučení. Následně pak podává základní přehled informací o dětské obezitě. Praktická část byla zpracována formou kvalitativního výzkumu, pro jehož účely byl vytvořen frekvenční dotazník pro záznam výživové frekvence dětí. Výzkumný soubor je tvořen 20 dětmi rozdělenými do dvou skupin, skupinu dětí s přiměřenou hmotností a skupinu obézních dětí, na základě analýzy jejich BMI dle percentilových grafů. Dle výsledků práce se po vzájemném srovnání obou skupin jeví jako hlavní problém především nepravidelnost ve stravování obézních dětí. Mezi neméně závažné poznatky se též řadí nedostatek pohybu obézní skupiny dětí, preference pasivního trávení volného času a častá návštěva podniků nabízejících rychlé občerstvení společně s tendencí konzumovat sladké nápoje pro děti nevhodné.
Komentovaný překlad - Vegetarische Ernährung
Vacková, Dominika ; Žárská, Monika (vedoucí práce) ; Kloudová, Věra (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl vypracovat překlad originálu německého textu do češtiny a doplnit ho odborným komentářem. Překládaným textem je populárně naučný článek zveřejněný v roce 2011 v německém vědeckém časopise Spiegel der Forschung 28 (č. 1). Článek se zabývá vegetariánskou a veganskou stravou ve světě a především v Německu a snaží se přiblížit tento druh stravování širšímu publiku. V rámci odborného komentáře je nejprve provedena překladatelská analýza originálu, ve které jsou zahrnuty vnětextové a vnitrotextové faktory vycházející z teorie Christiane Nordové. Na základě překladatelské analýzy se tato práce zabývá překladatelskou metodou a při překladu vzniklými problémy a jejich řešením. Celá práce je uzavřena kapitolou o překladatelských posunech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Komentovaný překlad - Vegetarische Ernährung
Vacková, Dominika ; Kloudová, Věra (vedoucí práce) ; Vavroušová, Petra (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl vypracovat překlad originálu německého textu do češtiny a doplnit ho odborným komentářem. Překládaným textem je populárně naučný článek zveřejněný v roce 2011 v německém vědeckém časopise Spiegel der Forschung 28 (č. 1). Článek se zabývá vegetariánskou a veganskou stravou ve světě a především v Německu a snaží se přiblížit tento druh stravování širšímu publiku. V rámci odborného komentáře je nejprve provedena překladatelská analýza originálu, ve které jsou zahrnuty vnětextové a vnitrotextové faktory vycházející z teorie Christiane Nordové. Na základě překladatelské analýzy se tato práce zabývá překladatelskou metodou a při překladu vzniklými problémy a jejich řešením. Celá práce je uzavřena kapitolou o překladatelských posunech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Stravovací návyky dětí s nadváhou/ obezitou a s normální tělesnou hmotností
ŠIMKOVÁ, Simona
Cílem bakalářské práce na téma "Stravovací návyky dětí s nadváhou/ obezitou a s normální tělesnou hmotností" bylo zjistit, jak děti s nadváhou/ obezitou a děti s normální hmotností dodržují doporučené principy zdravého stravování. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy zdravé výživy pro děti. Dále obsahuje informace o jednotlivých složkách výživy, o potřebě energie a živin v různých obdobích dětského vývoje a o stravování během dne. Zaměřuje se také na problematiku dětské obezity, krátce jsou popsány i poruchy příjmu potravy. Praktická část je zaměřena na zmapování stravovacích návyků dětí. Bylo využito metod kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Kvantitativní výzkum byl prováděn prostřednictvím dotazníku stravovacích a pohybových preferencí, kde respondenti označovali mimo jiné frekvenci konzumace různých potravin, jak často vykonávají pravidelné pohybové aktivity, jak často sledují televizi či používají počítač. Kvalitativní část výzkumu byla provedena pomocí týdenního záznamu stravy dětí, kam respondenti písemně zaznamenávali veškeré zkonzumované pokrmy a potraviny, ale také pitný režim (množství a druh nápoje). Získaná data byla vyhodnocována pomocí programu Nutriservis profesional a Microsoft Excel. Zpracovaná data jsou interpretována formou textu, grafů a tabulek. Veškerá data byla zpracovávána anonymně. Výzkumný soubor tvořilo 50 náhodně vybraných respondentů ve věku 8 10 let, z nichž polovina (25 respondentů) měla fyziologickou hmotnost, druhá polovina (25 respondentů) nadváhu/ obezitu. Výběr respondentů souvisel s ochotou dětí a jejich rodičů spolupracovat. Dotazníky a podklady na záznam stravy byly rozdány ve dvou školách v okrese Tábor. Dobrovolně se zapojilo i několik dalších dětí ze Sezimova Ústí. Data byla shromažďována od února do března 2015. Celkem bylo rozdáno 202 podkladů pro vyplnění, z nichž bylo pro potřeby výzkumu možné použít jen 68. U každého respondenta jsem na základě uvedeného pohlaví, výšky, hmotnosti a věku hodnotila hmotnostní stav pomocí percentilových grafů. Podle údajů v týdenním záznamu stravy jsem hodnotila příjem energie, bílkovin, tuků, sacharidů, vlákniny a pitný režim. Získané hodnoty jsem porovnávala s referenčními hodnotami pro dané pohlaví a danou věkovou kategorii. Dále bylo provedeno porovnání odpovědí volených v dotazníku se záznamy stravy, které respondenti průběžně zapisovali do rozdaných formulářů. Byla hodnocena také pravidelná pohybová aktivita, pravidelné sledování televize a užívání počítače. Ze získaných a vyhodnocených dat vyplývá, že respondenti s nadváhou/ obezitou přijímají nadbytečné množství energie i všech makroživin. Respondenti s normální hmotností přijímají optimální množství energie, tuků i sacharidů. Příjem bílkovin je i u dětí s optimální hmotností v nadbytku. Naopak průměrný příjem vlákniny je nedostatečný u všech respondentů. Pitný režim je u respondentů se zvýšenou hmotností tvořen především slazenými nápoji, u respondentů s normální hmotností je pitný režim tvořen převážně neslazenými nápoji. Nejvýznamnějším problémem respondentů se zvýšenou hmotností je tedy nadbytečný příjem slazených nápojů, vyšší příjem energie, bílkovin, tuků, sacharidů a nízký příjem vlákniny. Velkou roli hraje také nedostatek fyzické aktivity. Pravidelný pohyb je u některých respondentů zajišťován pouze školní hodinou tělesné výchovy, která probíhá dvakrát týdně. Doporučenými principy zdravého stravování se řídí více děti s fyziologickou hmotností, než děti s nadváhou/ obezitou, u nichž je významný nadbytečný příjem energie i jednotlivých živin, nadbytek slazených nápojů.
Zdravý životní styl a stravovací návyky žáků středních škol
Břínková, Marcela
Cílem teoretické části práce je definovat zdravý životní styl s ohledem na stravování, popsat potravinovou pyramidu a živiny potřebné pro správný vývoj žáků. Práce se také zaměřuje na školní stravování a důsledky špatných stravovacích návyků -- obezita, poruchy příjmu potravy. Metodou teoretické části je studium odborných literárních zdrojů, tvorba výpisků, jejich analýza, syntéza a srovnávání. Cílem praktické části je uskutečnit dotazníkové šetření mezi žáky SOŠ a získaná data analyzovat a zhodnotit. Získaná data jsou vyhodnocována jednoduchými statistickými metodami. Cílem průzkumného šetření je zjistit informovanost žáků SOŠ o správných stravovacích návycích a jejich postoj ke zdravému životním stylu. Praktická část také zhodnotí funkčnost preventivních opatření na SOŠ proti nezdravému životnímu stylu a navrhuje možnosti efektivnějšího preventivního působení na žáky v oblasti zdravého životního stylu. Na základě zjištěných výsledků jsou formulována doporučení pro praxi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.