|
Národní divadlo jako symbol české emancipace a identity
Hybnerová, Tereza ; Rataj, Jan (vedoucí práce) ; Vošahlíková, Pavla (oponent)
Práce se soustřeďuje na vliv Národního divadla na emancipaci českého národa a dotváření jeho identity. V první kapitole analyzuji obecný význam národních divadel a proces jejich vzniku v dalších zemích. Dále se soustřeďuji na okolnosti vzniku českého Národního divadla. Další kapitola je věnována problémům, které provázely budování divadla, a charakteru jeho výzdoby. Ve třetí kapitole jsou uvedeny významné situace 20. století, ve kterých hrálo Národní divadlo významnou roli.
|
|
Návštěvníci hradu Karlštejn a národní identita
Holubová, Renáta ; Černá, Jitka (vedoucí práce) ; Kubů, Jaromír (oponent)
Studie návštěvníků hradu Karlštejn si klade za cíl identifikovat sociodemografické profily českých návštěvníků hradu v rámci vedlejší sezóny, popsat zvažované alternativní způsoby trávení volného času, které jsou hradu Karlštejn konkurenční a v neposlední řadě zjistit spokojenost návštěvníků s jednotlivými oblastmi prohlídky hradu a okolí a asociace spojené s hradem Karlštejn v kontextu jeho úlohy v rámci národní identity. Data pro tuto studii byla získaná formou kvantitativního průzkumu trhu realizovaného v termínu od října 2011 do ledna 2012 na návštěvnících, kteří absolvovali prohlídku jednotlivých okruhů. Výsledky studie poslouží vedení hradu k nastavení obsahu komunikační kampaně a zlepšení poskytovaných služeb.
|
|
Výchova k hlubšímu vnímání národní identity prostřednictvím výtvarné hry (mladší školní věk)
MACHÁLKOVÁ, Martina
Ústředním tématem práce je národní identita v rámci výtvarné výchovy. Nejdříve se tedy zabývám definováním pojmů výchova, vnímání, mladší školní věk, samozřejmě také vymezením národním identity a s ní souvisejícími termíny identity, zvyků, tradice, kultura a společnost. Práce se snaží názorně popsat poznání svého národa právě prostřednictvím výtvarné hry a uvádí pak názorné příklady pro práci s dětmi během školní výuky i mimo ni. Bakalářská práce slouží spíše k upozornění na danou problematiku a dává tak možnost dalšího zkoumání tématu národní identity vyučované v hodinách výtvarné výchovy.
|
|
Národní divadlo jako symbol národní identity: kvalitativní výzkum motivací spotřebitelů
Kalhotková, Petra ; Chytková, Zuzana (vedoucí práce) ; Karlíček, Miroslav (oponent)
Cílem práce je ověřit a popsat míru utvrzování národní identity cílové skupiny ve spojitosti s konzumací kulturních statků na konkrétním příkladu Národního divadla. Na základě kvalitativního výzkumu prováděného formou osobních semistrukturovaných rozhovorů doplněných o prvky grafických projektivních technik představuji nový význam pojmu vlastenectví pro zvolenou cílovou skupinu (mladí lidé 16 -- 35 let) a postoj k Národnímu divadlu, tato vymezení následně dávám do kontextu s cílem práce a teoretickými východisky.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
Národní identita a integrita v kontextu demokracie. Shrnutí hlavních rysů podstaty problémů v současnosti
Neudorflová, Marie
Demokracie jako politický systém sloužící veřejnému blahu a úrovni většiny lidí a společnosti může být úspěšně zavedena jen ve společnosti s poměrně zřetelnou identitou, silně integrovanou v řadě důležitých rovin a schopnou sdílet hodnoty a praktiky relevantní k demokracii. Na základě dvousetleté zkušenosti se i na současném stupni vývoje západní civilizace národ-stát jeví jako nejoptimálnější entitou pro komplexní a efektivní sebeznalost, schopnost komunikovat záležitosti veřejného zájmu, a zodpovědně participovat v politickém systému. Entity méně integrované než je národ-stát musí počítat s řadou zvláštních problémů při rozvíjení demokracie.
|