Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sakura, manga, kimono: Zobrazování Japonska na akcích s japonskou tematikou
Nezveda, Tomáš ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Sakura, manga, kimono: Zobrazování Japonska na akcích s japonskou tematikou Bc. Tomáš Nezveda Abstrakt Tato práce se zabývá problematikou toho, jakým způsobem je Japonsko zobrazováno na akcích s japonskou tematikou v České republice. Závěry vychází z empirického výzkumu ve třech zásadních terénech - Japonském informačním a kulturním centru japonského velvyslanectví v České republice, Česko-japonské společnosti, a české anime komunitě. U každé složky terénu jsou analyzovány jejich aktivity pro identifikaci obrazů Japonska, které produkují pro své návštěvníky. Na tomto kontextuálním základě je pak postavena analýza tří významných problematik, které z výzkumu vzešly - odlišnost a rozšířenost japonské kultury v České republice, její autenticita, a tendence českých nadšenců si Japonsko idealizovat.
Japonské pohádky: typické motivy, postavy a vzorce
VENEROVÁ, Linda
Tato teoretická práce se bude zabývat otázkou, zda se objevují v tradičních japonských pohádkách charakteristické vzorce japonské kultury popsané a analyzované zejména antropology. V práci budu analyzovat japonské pohádky a následně je porovnám se vzorci japonské kultury. Také bych ráda zjistila, jaké postavy se v těchto pohádkách opakují a jaké jsou typické motivy.
The role of the traditional festivals (matsuri) in modern Japan
Valková, Henrieta ; Sýkora, Jan (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
Tradičné japonské sviatky macuri v minulosti plnili významnú úlohu v rámci ročného cyklu japonských poľnohospodárskych komunít. Oddeľovali obyčajné pracovné dni od dní špeciálnych, vyhradených oddychu a modlitbám božstvám, ktoré mali podľa vtedajšej viery vplyv na kvalitu úrody. Postupom času sa však s príchodom moderných dejín začala takáto poľnohospodárska komunita, ktorá dovtedy tvorila jadro japonskej spoločnosti, rozpadať a tým sa aj výrazne zmenilo vnímanie sviatostí. Cieľom tejto práce je prostredníctvom objasnenia rôznych faktorov a analýzy dostupných i vlastných štatistických údajov dospieť k odpovedi na otázku, akú úlohu takéto slávnosťy zohrávajú v dnešnej modernej japonskej spoločnosti. Na záver uvediem konkrétnu štúdiu slávnosťu Gion macuri, ktorý sa takmer neprerušene koná každoročne vyše tisíc rokov. Kľúčové slová: japonská kultúra, tradičné slávnosti, macuri, Gion macuri, spoločenské väzby, komercionalizácia
Barbora Markéta Eliášová a obraz Japonska v české společnosti ve dvacátých letech 20. století
Jurčíčková, Romana ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Práce pojednává o českých cestovatelích do Japonska, kteří své výpravy podnikli na počátku 20. století a po návratu do vlasti o nich vydali svědectví ve formě cestopisu. Z tohoto pohledu je pozornost zaměřena především k osobě Barbory Markéty Eliášové, která jakožto první žena nejenže samostatně podnikla cestu kolem světa, ale v Japonsku strávila několik let a dokonale poznala tamější život. Na základě literárního díla cestovatelů je pak poukázáno na to, že svým spoluobčanům doma předkládali obraz Japonska jako modernizující se země, která si ale přese všechno stále zachovávala ráz tradiční společnosti a kultury. V menší míře se pak práce zabývá politickými a obchodními styky mezi Japonskem a samostatným Československem po roce 1918. Vztahy mezi oběma zeměmi se rozvíjely díky kontaktům českých legionářů a japonských vojáků bojujících společně na Sibiři proti bolševikům. Završeny pak byly vznikem československého vyslanectví v Tokiu.
Smrt a pohřební rituál v textu románu Murasaki Šikibu Gendži monogatari
Heldenburg, Olga ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Nymburská, Dita (oponent) ; Tirala, Martin (oponent)
Předmětem zkoumání této disertační práce je pohřební obřadnost v románu Murasaki Šikibu Gendži monogatari (Příběh prince Gendžiho). Analýza textu románu má za cíl probádat autorkou líčené představy o konci života, o záhrobní říši a o komunikaci s duchy či dušemi zemřelých a shrnout poznámky a popisy průběhu pohřebních rituálů včetně obřadů předpohřebních a vzpomínkových. Úkolem této disertační práce je vytvořit přehled pohřebních rituálů a představ o smrti popisovaných v textu Gendži monogatari. Na Příběh prince Gendžiho je tedy nahlíženo jako na dokument dobového myšlení, o nějž se můžeme při studiu pohřebních a vzpomínkových rituálu opřít. Hlavní metoda použitá při zpracování tématu je podrobný rozbor teoretických, praktických a estetických aspektů smrti popisovaných v románu Gendži monogatari. Formování představ heianské dvorské šlechty o smrti a záhrobí ovlivňovaly především kult předků, šintoismus, taoismus, buddhismus a šamanismus, které se spolu rovněž podílely na vytváření pohřebního kultu. Představy o záhrobní říši byly též velice rozmanité. Svět živých a svět mrtvých nebyly v pojetí tehdejších Japonců striktně rozděleny a duchové měli přístup do všech sfér života lidí. Komunikace s duchy živých a dušemi zemřelých zaujímá ve sledovaném období důležité místo. Obřady dočasného pohřbení...
Zobrazení japonské kultury v románu The Narrow Road to the Deep North od Richarda Flanagana
Novotná, Markéta ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat a zhodnotit způsob, jakým Richard Flanagan zachytil vybrané aspekty japonské kultury ve svém románu z roku 2013, The Narrow Road to the Deep North. Jelikož je hlavním motivem románu život australského válečného vězně, což je téma významné pro tvorbu australské národní identity, je dílo nejdříve nahlédnuto z hlediska jeho pozice v širším kontextu australské literatury. Richard Flanagan ovšem čtenářům nabídl komplexní dílo, které danou tematiku zpracovává z perspektivy nejen australských vězňů, ale i jejich převážně japonských věznitelů. Zahrnutí pohledu Japonců román zařazuje mezi obdobná současná zpracování dané tématiky poskytující ucelenější vhled do událostí druhé světové války. Z toho důvodu se nabízí otázka zhodnotit, jakým způsobem jsou vybrané a zpracované jednotlivé stránky japonské kultury a zdali je zobrazení této kultury komplexní a věrné, či je možné vysledovat v románu schematizované pojetí a tedy i projevy tzv. "orientalismu," jak jej popsal Edward Said. Diplomová práce si dále klade za cíl prozkoumat, zdali a do jaké míry se Flanaganův román liší od ostatních příkladů australské literatury pojednávající o událostech druhé světové války a o Japonsku. V rámci analýzy je věnována pozornost třem vybraným oblastem: zápisu japonského jazyka, popisu...
Smrt a pohřební rituál v textu románu Murasaki Šikibu Gendži monogatari
Heldenburg, Olga ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Nymburská, Dita (oponent) ; Tirala, Martin (oponent)
Předmětem zkoumání této disertační práce je pohřební obřadnost v románu Murasaki Šikibu Gendži monogatari (Příběh prince Gendžiho). Analýza textu románu má za cíl probádat autorkou líčené představy o konci života, o záhrobní říši a o komunikaci s duchy či dušemi zemřelých a shrnout poznámky a popisy průběhu pohřebních rituálů včetně obřadů předpohřebních a vzpomínkových. Úkolem této disertační práce je vytvořit přehled pohřebních rituálů a představ o smrti popisovaných v textu Gendži monogatari. Na Příběh prince Gendžiho je tedy nahlíženo jako na dokument dobového myšlení, o nějž se můžeme při studiu pohřebních a vzpomínkových rituálu opřít. Hlavní metoda použitá při zpracování tématu je podrobný rozbor teoretických, praktických a estetických aspektů smrti popisovaných v románu Gendži monogatari. Formování představ heianské dvorské šlechty o smrti a záhrobí ovlivňovaly především kult předků, šintoismus, taoismus, buddhismus a šamanismus, které se spolu rovněž podílely na vytváření pohřebního kultu. Představy o záhrobní říši byly též velice rozmanité. Svět živých a svět mrtvých nebyly v pojetí tehdejších Japonců striktně rozděleny a duchové měli přístup do všech sfér života lidí. Komunikace s duchy živých a dušemi zemřelých zaujímá ve sledovaném období důležité místo. Obřady dočasného pohřbení...
Zdroje inspirace Takarazucké revue v průběhu historie
Sůvová, Jaroslava ; Křivánková, Anna (vedoucí práce) ; Weber, Michael (oponent)
Tato práce se zabývá různými zdroji inspirace Takarazucké revue, ať už se jedná o asijské či západní. Práce také shrnuje její historii rozdělenou do jednotlivých etap od jejího vzniku až po současnost. Na závěr se zaměřím na to, zda Takarazucká revue nějakým způsobem ovlivnila japonskou populární kulturu.
Změna postoje Japonců k Jižní Koreji v závislosti na tzv. " korejské vlně"
Jarchovská, Anna ; Sýkora, Jan (vedoucí práce) ; Tirala, Martin (oponent)
(česky): Tato práce je zaměřena na zkoumání problematiky přijetí jihokorejského televizního dramatu japonským publikem. V práci je zkoumána míra idealizace Jižní Koreje japonským publikem korejského televizního dramatu Winter sonata. První část práce je věnována příchodu korejského televizního dramatu do Japonska, sociálně- kulturnímu pozadí Japonska devadesátých let a typickému japonskému divákovi televizního dramatu Winter sonata. Druhá část práce se věnuje analýze samotného díla z hlediska atmosféry a výstavby příběhu. Třetí část práce je zaměřena na vybrané kulturní aspekty obsažené v televizním dramatu Winter sonata, které zapříčinily jeho popularitu u japonského publika. Poslední část práce nastiňuje období po ukončení vysílání televizního dramatu Winter sonata v Japonsku. V závěru je shrnuto, jaké aspekty způsobily popularitu televizního dramatu Winter sonata v Japonsku, jak vypadá obraz "japonské Koreje" vzniklý na základě sledování tohoto televizního dramatu a jakým způsobem se korejská vlna dotkla povědomí Japonců o Koreji obecně.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.