|
Vznik a vývoj časopisu Gól v letech 1968-1989
Hamplová, Kateřina ; Lukšů, David (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje vzniku a vývoji sportovního týdeníku Gól, který se zaměřoval na dva nejpopulárnější sporty - fotbal a lední hokej. Cílem práce je přiblížit okolnosti vzniku Gólu v roce 1968 a zmapovat jeho následný vývoj až do roku 1989. Práce se rovněž zabývá prostředím české sportovní žurnalistiky ve druhé polovině 60. let 20. století a nakladatelstvím Olympia, které Gól vydávalo. Zkoumala jsem 22 ročníků týdeníku, analyzovala jsem jeho strukturu a zaměřila jsem se na jeho obsahovou agendu a grafickou podobu. Popsala jsem významné rubriky Gólu a také zjišťovala vliv komunistického režimu na tvorbu obsahu časopisu. V neposlední řadě jsem se věnovala redaktorským osobnostem, které podobu zkoumaného periodika utvářely. Provedla jsem polostrukturované rozhovory s bývalými redaktory Jaroslavem Kolářem, Pavlem Bártou, Stanislavem Hrabětem, Přemyslem Hrubým a Jiřím Macků, jejichž výpovědi mi pomohly získat cenné informace o vývoji tradičního periodika.
|
| |
|
Góly padají proto, aby se slavily: dramaturgická analýza ritualizovaného jevu
Hotový, Ondřej ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Svobodová, Ludmila (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD Institut sociálních studií Katedra sociologie Ondřej Hotový Góly padají proto, aby se slavily Dramaturgická analýza ritualizovaného jevu Bakalářská práce Praha 2013 Abstrakt Práce vychází z kvalitativního výzkumu, který je tematicky zaměřen na různé projevy hráčů při oslavování vstřelené branky při fotbalových utkáních. Na ceremonie tohoto typu je v ní pohlíženo jako na ritualizované jevy, při nichž dochází k určité koexistenci sportovních emocí a posilování rituálních prvků. Zabývá se otázkou, jakou funkci plní rituál v procesu jednání aktérů v konkrétních společenských interakcích. Práce odůvodňuje proces ritualismu, přičemž navrhuje typologii gólových oslav. Při kategorizování je přihlíženo k tomu, do jaké míry se při ztvárňování jednotlivých oslav projevují tři složky - ritualismus, emotivní složka jedinců a dramaturgické představování. Práce je pojata jako dramaturgická analýza sociálního jevu, tudíž je její podstatná část věnována rozboru chování a jednání jednotlivých aktérů (resp. týmů), kteří hrají při oslavování specifické role tak, aby určitým způsobem sami sebe prezentovali, a vytvořili tak dojem na ostatní aktéry. Práce je inspirována interpretací dramaturgické analýzy podle Ervinga Goffmana, jehož knihu "Všichni hrajeme divadlo" lze považovat...
|
| |
| |