Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj finanční gramotnosti u mladých lidí opouštějících dětské domovy
Kačabová, Alžběta ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na výuku finanční gramotnosti dětí žijících v dětských domovech. Vychází ze současného stavu vzdělávací politiky v oblasti finanční gramotnosti, obsahu vzdělávacích programů a kvalitativního průzkumu současného skutečného stavu výuky finanční gramotnosti v dětských domovech. Vlastní průzkum bude uskutečněn formou strukturovaných rozhovorů s dětmi z dětských domovů. Průzkum je zaměřen na zjišťování úrovně finanční gramotnosti starších dětí (15 až 18 let) trvale žijících v dětském domově, zkoumá možnosti zkvalitnění výuky finanční gramotnosti v dětských domovech a tím zvýšení prevence sociálního vyloučení mladých lidí opouštějících dětské domovy z důvodů předlužení, které obvykle bývá důsledkem nízké finanční gramotnosti. Klíčová slova Finanční gramotnost, klient dětského domova, předluženost, sociální vyloučení, standardy finanční gramotnosti, vzdělávací politika, vzdělávací programy, hospodaření s finančními prostředky.
Zavedení povinného předškolního vzdělávání v České republice.
Čonková, Eva ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na realizaci konkrétního opatření v rámci vzdělávací politiky v ČR. Cílem práce je popsat zavedení regulace ve formě povinného předškolního vzdělávání z hlediska nastolení agendy a jejího následného prosazení. Dále je záměrem práce vysvětlit zavedení regulace vzhledem k argumentům jednotlivých aktérů. Aktérů, kteří se k problematice vyjadřují, je široké spektrum, tito aktéři tvoří koalice, jež sdílí svá přesvědčení. Důležité je zmínit, že téma začleňování sociálně znevýhodněných dětí do společnosti je velmi diskutovaným a citlivým tématem rovněž na mezinárodní úrovni. Dalším z cílů práce je zachytit a popsat diskuze týkající se fungování regulace po jejím zavedení, a to v souvislosti s postoji do evaluace zapojených aktérů či zveřejněnými výzkumy. Součástí tohoto popisu bude také analýza týkající se veřejného mínění směrem k hlavní myšlence regulace (postoj veřejnosti k realizované politice). Téma týkající se zavedení regulace povinného předškolního vzdělávání je popsáno jak z hlediska věcného, tak i s cílem rozkrýt jednotlivé procesy ve veřejné politice, výsledek je následně promítnut do teorie fází veřejně politického procesu. Práce popisuje časové období od roku 2008 do současnosti.
Podoby "empowermentu" v rámci agendy anti-diskriminace v oblasti vzdělávání
Felcmanová, Alena ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) ; Straková, Jana (oponent)
Podoby "empowermentu" v rámci agendy anti-diskriminace v oblasti vzdělávání "Empowerment" neboli stav určité emancipace (posílení), ve kterém jsou lidé navzdory strukturním překážkám schopni naplňovat své cíle a potřeby a rozvíjet svůj potenciál, by měl být výsledkem vzdělávání. Podoby empowermentu zahrnují to, jak jsou zapojení aktéři schopni dělat změny, ale také jejich vliv na podmínky a struktury, ve kterých se pohybují. Ve své disertační práci zkoumám empowerment aktérů ve vzdělávání z řad rodin, občanského sektoru, škol a dalších organizací státu. Výzkum jsem prováděla v kontextu zavádění tzv. inkluzivního vzdělávání a souvisejících změn v českém základním školství, v období od jara 2013 do konce roku 2017. Jako metody kvalitativního výzkumu jsem zvolila analýzu aktérů a hloubkové rozhovory. Sebraná data jsem analyzovala z hlediska cílů a agendy aktérů, jejich zkušenosti s diskriminací, jejich vztahu k agendě inkluzivního vzdělávání, spolupráce mezi aktéry a v neposlední řadě z hlediska (bez)moci a empowermentu aktérů (jak je sami popisují). Koncept empowermentu dále propojuji s konceptem prevence diskriminace ve vzdělávání, protože vidím jasnou souvislost mezi empowermentem a antidiskriminační praxí. Zde je stěžejní reflexe diskriminace jako takové a také reflexe vlastní moci daného aktéra....
Významné cézury v postavení němčiny na českých školách od roku 1918 do současnosti s přihlédnutím k podpoře aktuálního rozvoje
Dobrá, Pavlína ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Diplomová práce se zabývá významnými cézurami ve výuce němčiny na českých školách za posledních 100 let. V teoretické části je poskytnuta základní charakteristika jednotlivých období, která je úvodem do části praktické. Cílem teoretické části je poskytnout stručný a výstižný přehled událostí, jež měly na postavení němčiny vliv. Praktická část obsahuje analýzu jednotlivých programů na podporu němčiny. Programy jsou v práci rozděleny na kvalitativní, mezi něž jsou zařazeny školy, jejichž cílem je zajistit kvalitní výuku převážně v němčině, a programy kvantitativní, jejichž cílem je šíření a podpora volby němčiny jako cizího jazyka. V závěru je na základě srovnání statistik a programů konstatováno, zdali byly tyto programy pro postavení němčiny na českých školách přínosem.
Významné cézury v postavení němčiny na českých školách od roku 1918 do současnosti s přihlédnutím k podpoře aktuálního rozvoje
Dobrá, Pavlína ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Diplomová práce se zabývá významnými cézurami ve výuce němčiny na českých školách za posledních 100 let. V teoretické části je poskytnuta základní charakteristika jednotlivých období, která je úvodem do části praktické. Cílem teoretické části je poskytnout stručný a výstižný přehled událostí, jež měly na postavení němčiny vliv. Praktická část obsahuje analýzu jednotlivých programů na podporu němčiny. Programy jsou v práci rozděleny na kvalitativní, mezi něž jsou zařazeny školy, jejichž cílem je zajistit kvalitní výuku převážně v němčině, a programy kvantitativní, jejichž cílem je šíření a podpora volby němčiny jako cizího jazyka. V závěru je na základě srovnání statistik a programů konstatováno, zdali byly tyto programy pro postavení němčiny na českých školách přínosem.
Podoby "empowermentu" v rámci agendy anti-diskriminace v oblasti vzdělávání
Felcmanová, Alena ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) ; Straková, Jana (oponent)
Podoby "empowermentu" v rámci agendy anti-diskriminace v oblasti vzdělávání "Empowerment" neboli stav určité emancipace (posílení), ve kterém jsou lidé navzdory strukturním překážkám schopni naplňovat své cíle a potřeby a rozvíjet svůj potenciál, by měl být výsledkem vzdělávání. Podoby empowermentu zahrnují to, jak jsou zapojení aktéři schopni dělat změny, ale také jejich vliv na podmínky a struktury, ve kterých se pohybují. Ve své disertační práci zkoumám empowerment aktérů ve vzdělávání z řad rodin, občanského sektoru, škol a dalších organizací státu. Výzkum jsem prováděla v kontextu zavádění tzv. inkluzivního vzdělávání a souvisejících změn v českém základním školství, v období od jara 2013 do konce roku 2017. Jako metody kvalitativního výzkumu jsem zvolila analýzu aktérů a hloubkové rozhovory. Sebraná data jsem analyzovala z hlediska cílů a agendy aktérů, jejich zkušenosti s diskriminací, jejich vztahu k agendě inkluzivního vzdělávání, spolupráce mezi aktéry a v neposlední řadě z hlediska (bez)moci a empowermentu aktérů (jak je sami popisují). Koncept empowermentu dále propojuji s konceptem prevence diskriminace ve vzdělávání, protože vidím jasnou souvislost mezi empowermentem a antidiskriminační praxí. Zde je stěžejní reflexe diskriminace jako takové a také reflexe vlastní moci daného aktéra....
Proměny konceptu gramotnosti
Lišková, Martina ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Dvořáková, Miroslava (oponent)
Práce je v nována prom konceptu gramotnosti. P edstavuje p t nejd ležit jších koncep ních rámc . Jedná se o míru negramotnosti, funk ní gramotnost, koncept Paula Freira, New literacy studies a rámec informa ní gramotnosti. Gramotnost že být definována jako schopnost tení a psaní, jako sada základních dovedností nebo jako kompetence. Díky vlivu OECD je dominantním koncep ním rámcem funk ní gramotnost, která je pojatá jako kontinuum a je zam ená p evážn na ekonomické výstupy. Vliv OECD posílila zejména mezinárodní m ení IALS, ALL, PIAAC, PISA a LAMP. Vlivná jsou též m ení TIMSS a PIRLS organizace IEA. Práce shrnuje nejd ležit jší kritické p ipomínky k metodologii i interpretaci výzkum OECD. P ibližuje trendy v aktivitách OECD, UNESCO a Evropské unie. Na základ sociokulturního p ístupu navrhuje n kolik doporu ení, jak by ke gramotnosti a jejímu m ení mohly p istupovat státy a organizace. Práce vychází z materiál organizací UNESCO, OECD, IEA, WB, dále z dokument Evropské unie a z prací zahrani ních i domácích výzkumník .
Rozvoj finanční gramotnosti u mladých lidí opouštějících dětské domovy
Kačabová, Alžběta ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na výuku finanční gramotnosti dětí žijících v dětských domovech. Vychází ze současného stavu vzdělávací politiky v oblasti finanční gramotnosti, obsahu vzdělávacích programů a kvalitativního průzkumu současného skutečného stavu výuky finanční gramotnosti v dětských domovech. Vlastní průzkum bude uskutečněn formou strukturovaných rozhovorů s dětmi z dětských domovů. Průzkum je zaměřen na zjišťování úrovně finanční gramotnosti starších dětí (15 až 18 let) trvale žijících v dětském domově, zkoumá možnosti zkvalitnění výuky finanční gramotnosti v dětských domovech a tím zvýšení prevence sociálního vyloučení mladých lidí opouštějících dětské domovy z důvodů předlužení, které obvykle bývá důsledkem nízké finanční gramotnosti. Klíčová slova Finanční gramotnost, klient dětského domova, předluženost, sociální vyloučení, standardy finanční gramotnosti, vzdělávací politika, vzdělávací programy, hospodaření s finančními prostředky.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.