Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
THE CHANGES IN THINKING AND REFLECTION IN ART THANKS TO WORLD WAR I
ČURDA, Bohuslav
Cílem předložené bakalářské práce je představit a analyzovat umění počátku 20. století v oblasti především střední Evropy, tak, aby bylo možno vyhodnotit, jak se psychicky složitá společenská situace před, během a po válce odrážela v umění, respektive, jak se měnilo uvažování lidí. Poukázáno bude na malířství, literaturu a navázáno i lehce na hudbu jednotlivých uměleckých stylů. Každý ze stylů, kam v této práci spadá expresionismus, kubismus, futurismus a dadaismus, líčí nějaký pohled na svět, čímž dojdeme k závěru, že za tím vším stojí člověk, respektive společnost. Dle mnou vybraných děl, která hýbala dobou a ovlivňovala směr umění, dojdeme nakonec k závěru, že tematika děl a z nich vyplývající pocity flexibilně udávala směr, kterým se Evropa řítila. Zprvu člověk dychtil po změně, jejíž spásu měla přivést válka, proto expresionismus často navazuje na šokující až strašidelné záležitosti ve spojení s kontrastními barvami. Následný kubismus se snaží odrazit matoucí výplody vědy, které nové technologie přinesly. Výsledkem je pak rozklad až destrukce dříve jasných věcí. Futurismus dále podpoří tuto myšlenku se zaměřením na radikální destrukci pomocí technologií a očekáváním dynamičtější a moderní budoucnosti ve smyslu technologizace. A vzniklý dadaismus během války už jen reflektuje násilí a snaží se ve svém groteskním umění rozbít staré hodnoty, jenž mají vést k ukončení války. Stejně tak ostatní umělecké směry si uvědomí ničivost moderního válčení a po válce se snaží ještě varovat před technologiemi nové války, či jen zpětně odráží hrůzné prožitky z války.
Česká surrealistická fotografie první poloviny 20. století
DOČKÁLKOVÁ, Veronika
Diplomová práce "Česká surrealistická fotografie první poloviny 20. století" sestává ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část si klade za cíl popsat hlavní myšlenky surrealismu ve světě a jeho vztah k fotografii. Tato část rovněž obsahuje kapitoly, které souvisí se surrealistickým vývojem v českých zemích, a to zejména v první polovině 20. století. Vybrané pasáže se věnují třem českým autorům. Emile Medkové, Miroslavu Hákovi a Jindřichu Štyrskému. Praktická část diplomové práce obsahuje realizaci fotografického výtvarného cyklu s názvem Věra Vacková.
Ervín Schulhoff v meziválečném kulturním kontextu pro potřeby současné školy
Drahošová, Adéla ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Ervín Schulhoff v meziválečném kulturním kontextu pro potřeby současné školy Tato práce se zabývá životem a dílem, česko-německého hudebního skladatele meziválečného období, Ervína Schulhoffa. První část práce zpracovává život skladatele v meziválečném kulturním kontextu, druhá se zabývá jeho dílem. Detailněji je zde zpracováno období, ve kterém byl Schulhoff ovlivněn meziválečnou avantgardou, především dadaismem a taneční hudbou jazzové oblasti a také neoklasicismem. Třetí část zpracovává problematiku využití Schulhoffova díla v souvislosti s jeho životem v současné škole a přináší některé náměty a možnosti na využití v hodinách hudební výchovy s mezipředmětovým přesahem. Celá práce je doplněna notovými příklady a obrázky, které slouží k lepší ilustraci dané problematiky. Do příloh jsou zahrnuty další obrázky a fotografie, které mapují život skladatele a také seznam skladeb Ervína Schulhoffa.
Stroj bez příčiny
Pánková, Soňa ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Práce se zaměřuje na stroje v umění, jež dostávají zcela novou dimenzi. Autorka se zabývá tématem stroje v sociokulturních, technických a především uměleckých kontextech. Teoretická část je zaměřena především na dadaismus, jeho dědice a další světové a české výtvarné umělce, kteří se obdobnému tématu věnují. Soustředí se na obrazy, sochy a objekty, ve kterých je stroj či jeho strojové prvky ztvárněn mnohdy absurdním či jiným zcela ojedinělým způsobem a vzdalují se tak primárnímu významu stroje. Podrobně se zaobírá například umělci Francisem Picabiou a Jeanem Tinguelym a jejich tvorbou, přičemž je kladen důraz na konfrontaci výtvarných děl a jejich vývojovou cestu. Didaktická část se věnuje totožnému tématu. Zaměřuje se na možnosti aplikace tématu a jeho využití v koncepci výtvarné výchovy. Skýtá celkem čtyři výtvarné řady, určené primárně pro druhý stupeň základních škol, které spojuje téma Stroj bez příčiny. Výtvarná část obsahuje soubor autorských fotografií "Stopy strojů", které postihují vlastní vklady k tématu na základě reálných inspirací, které se k tématu práce vztahují.
Pomocí ničeho chceme změnit svět
Lacina, Štěpán ; Holý, Jiří (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Tato práce se zabývá vývojem dadaismu a jeho projevy v české literatuře především ve dvacátých letech dvacátého století, ale také projevy pozdějšími. Zaměřuje se také na hlavní znaky dadaismu, jako jsou odpor k technice, mystičnost a rituálnost, destrukce, univerzálnost, dada jazyk či humor. Bez vymezení těchto znaků by aplikace do českého prostředí byla téměř nemožná. V českém kontextu se práce zabývá skutečnými nebo potenciálními dadaistickými projevy a teoretickou recepcí dadaismu, která je reprezentována Karlem Teigem na straně odpůrců a brněnským okruhem Devětsilu na straně příznivců. Poslední kapitola je věnována vztahu dadaismu a karnevalu na základě Bachtinovy teorie. Sleduje především shodné znaky a prvky. Klíčová slova Dadaismus, karneval, humor, destrukce, manifest.
Situace surrealistického subjektu
Svěrák, Šimon ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filosofická fakulta katedra estetiky Diplomová práce Šimon Svěrák Situace surrealistického subjektu (abstrakt) 2012 vedoucí práce: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. Abstrakt Práce sleduje problematiku situace substanciálně založené subjektivity v historickém vývoji surrealistické zkušenosti a konfrontuje ji s vlastní postmoderní interpretací myšlení raného Marxe. Surrealistické vědomí je založené na dialektické opozici mezi racionální a iracionálními faktory myšlení. Zatímco u André Bretona je tato dialektika pochopena na modelu milostného života a vztažena k pozitivně vymezeným hodnotám lásky, svobody a poesie, svým imanentním vývojem přes myšlení a tvorbu Salvadora Dalího a Mikuláše Medka se u Vratislava Effenbergera zbavuje tohoto obsahového určení ve prospěch kritických funkcí. Psychologické zakotvení všech těchto přístupů v nevědomém životě odpovídá v ontologickém plánu zakotvení v substanci. Kritická interpretace Marxova myšlení však ukazuje, že surrealistické pojetí subjektu se neslučuje s jeho substanciálním vymezením, jelikož subjekt je zde třeba pojímat jako bytostnou negativitu. Klíčová slova André Breton - dadaismus - dialektická metoda - dialektika - erotismus - Georg Wilhelm Fridrich Hegel - imaginace - iracionalita - Karel Marx - Karel Teige -konkrétní iracionalita...
Průvodce nástrahami předmětů každodenního života
DOČKÁLKOVÁ, Veronika
Bakalářská práce "Průvodce nástrahami předmětů každodenního života." sestává ze dvou částí, a to teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá životem a dílem Jana Švankmajera, a směry, které určují jeho tvorbu. Praktická část je ve věnována tvorbě autorské knihy, která slouží jako průvodce kuchyní pro děti předškolního, či mladšího školního věku.
Reflexe estetiky raného videoartu
Matoušová Peštová, Karolína ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Jarošová, Helena (oponent) ; Kubalík, Štěpán (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá raným videoartem, tedy videoartem šedesátých a sedmdesátých let dvacátého století, a to ze čtyř pohledů: první kapitola práce zkoumá uměleckou a technologickou genezi videoartu; kapitola druhá se zabývá uměnovědným rozborem videoartu, na jehož základě je definován vztah videoartu k ostatním uměleckým druhům, zejména k filmu a výtvarnému umění, a dále analyzovány vlastnosti videa jakožto média; třetí kapitola pojednává o divácké recepci, modu zobrazení a estetických vlastnostech videoartu, demonstrovaných na příkladech konkrétních uměleckých děl; speciální pozornost je v této kapitole věnována temporalitě videoartu; závěrečná kapitola práce se věnuje feministickému videoartu, jehož úkolem bylo přispět k emancipaci ženy ve společnosti. Cílem práce je předložit komplexní přehled raného videoartu s těžištěm v jeho umělecko-estetických vlastnostech. V našem zkoumání se opíráme nejen o platné estetické, filosofické a uměnovědné teorie, ale také o analýzu konkrétních uměleckých děl, dokumentovaných v obsáhlé obrazové příloze.
Situace surrealistického subjektu
Svěrák, Šimon ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filosofická fakulta katedra estetiky Diplomová práce Šimon Svěrák Situace surrealistického subjektu (abstrakt) 2012 vedoucí práce: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. Abstrakt Práce sleduje problematiku situace substanciálně založené subjektivity v historickém vývoji surrealistické zkušenosti a konfrontuje ji s vlastní postmoderní interpretací myšlení raného Marxe. Surrealistické vědomí je založené na dialektické opozici mezi racionální a iracionálními faktory myšlení. Zatímco u André Bretona je tato dialektika pochopena na modelu milostného života a vztažena k pozitivně vymezeným hodnotám lásky, svobody a poesie, svým imanentním vývojem přes myšlení a tvorbu Salvadora Dalího a Mikuláše Medka se u Vratislava Effenbergera zbavuje tohoto obsahového určení ve prospěch kritických funkcí. Psychologické zakotvení všech těchto přístupů v nevědomém životě odpovídá v ontologickém plánu zakotvení v substanci. Kritická interpretace Marxova myšlení však ukazuje, že surrealistické pojetí subjektu se neslučuje s jeho substanciálním vymezením, jelikož subjekt je zde třeba pojímat jako bytostnou negativitu. Klíčová slova André Breton - dadaismus - dialektická metoda - dialektika - erotismus - Georg Wilhelm Fridrich Hegel - imaginace - iracionalita - Karel Marx - Karel Teige -konkrétní iracionalita...
Ervín Schulhoff v meziválečném kulturním kontextu pro potřeby současné školy
Drahošová, Adéla ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Ervín Schulhoff v meziválečném kulturním kontextu pro potřeby současné školy Tato práce se zabývá životem a dílem, česko-německého hudebního skladatele meziválečného období, Ervína Schulhoffa. První část práce zpracovává život skladatele v meziválečném kulturním kontextu, druhá se zabývá jeho dílem. Detailněji je zde zpracováno období, ve kterém byl Schulhoff ovlivněn meziválečnou avantgardou, především dadaismem a taneční hudbou jazzové oblasti a také neoklasicismem. Třetí část zpracovává problematiku využití Schulhoffova díla v souvislosti s jeho životem v současné škole a přináší některé náměty a možnosti na využití v hodinách hudební výchovy s mezipředmětovým přesahem. Celá práce je doplněna notovými příklady a obrázky, které slouží k lepší ilustraci dané problematiky. Do příloh jsou zahrnuty další obrázky a fotografie, které mapují život skladatele a také seznam skladeb Ervína Schulhoffa.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.