Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu
Zamazalová, Michaela ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
1 Anotace Diplomová práce "Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu", se zabývá výtvarným zobrazením ženy, které bylo nedílnou součástí prvorepublikového tisku. Práce se snaží poskytnout analýzu vybraných periodik (především časopisů pro ženy) z hlediska zobrazení žen v nich. Mapuje proměny společnosti a životního stylu v této epoše našich dějin, které doplňuje o kulturně- historické pozadí doby a seznámení s dobovými tištěnými médii. Práce se zaměřuje převážně na otázky ženské emancipace, které byly v dané době velmi aktuální a promítaly se i do všech oblastí umění. Emancipace významně ovlivňovala celou českou uměleckou tvorbu, o čemž můžeme najít doklady zejména v tištěných médiích, která mimo jiné zprostředkovávala odraz doby. Práce se s ohledem na svůj rozsah zaměřila jen na ty ve své době nejvýznamnější. Pro emancipační snahy byla důležitá především revue Eva, která je zde srovnávána s pánským magazínem Gentleman a s avantgardním časopisem ReD. Hlavní část práce se soustředí na samotné zobrazení ženy, a to jak v obecnější rovině, tak i v konkrétních případech. Zabývá se obrazem ženy ve vybraných rubrikách meziválečných ženských časopisů - móda, sport a automobilismus. Práce porovnává některá periodika mezi sebou a upozorňuje na autory některých fotografií či ilustrací. Součástí...
Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci
Moučková, Kristýna ; Slanec, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Diplomová práce Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci se zabývá dosud ne zcela zmapovaným tématem analýzy vizuální formy prvorepublikových kulturních časopisů, jež ve své vizuální podobě obsahují nové avantgardní postupy. Práce se ve svém teoretickém základu opírá o vlivy ze zahraničí, zejména pak o ruský konstruktivismus, holandské hnutí De Stijl a německou školu Bauhaus, které měly zásadní podíl na formování českého avantgardního hnutí. Řeší zároveň také vývoj umění a celkového kulturního prostředí v Československu. S ohledem na hlavní téma textu je důraz kladen především na specifika grafické časopisecké tvorby, konkrétně na práce Karla Teigeho, Ladislava Sutnara a Františka Muziky. Ve své praktické části poté práce analyzuje tři avantgardní periodika - ReD, Žijeme a HOST - jež představují tři odlišné přístupy k tomu, jak tvůrci do grafické podoby magazínu zapracovávali právě avantgardní prvky. Při jejich rozebíraní je pozornost věnována zpracování obálek, sazbě, písmu, obrazovým komponentům, další grafickým prvkům a také inzerci. V závěru jsou následně všechny magazíny na základě rozebraných částí porovnány tak, aby dokázaly čtenáři poskytnout alespoň základní přehled o způsobech grafického zpracování českých avantgardních časopisů.
Klavírní dílo Valentina Silvestrova
Polietaieva, Olesia ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent)
Diplomová práce se zabývá životem Valentina Silvestrova (*1937), světově známého ukrajinského skladatele 20. a 21. století. Popisuje přechod skladatele od avantgardy k postmoderně, zahrnuje úplný soupis jeho skladeb do současnosti, didaktické a interpretační poznámky ke skladbám pro klavír. Skrz klavírní skladby je přiblížen hudební vnitřní svět skladatele a jeho hudební vývoj. KLÍČOVÁ SLOVA Valentin Silvestrov, ukrajinský skladatel, avantgarda, kýčovitá hudba, hudba pro děti, slabý styl, bagatela
UMĚLECKÁ TVORBA JAKO NÁSTROJ NACISTICKÉ A KOMUNISTICKÉ PROPAGANDY
KAŠTÁNKOVÁ, Veronika
Cílem předkládané diplomové práce je představení propagandistické činnosti nacistického Německa a komunistického Ruska, jež zcela zásadním způsobem zasáhla do všech oblastí lidského života včetně té roviny lidské kultury, pro niž by měla být signifikantní absolutní svoboda. Umělecká tvorba byla v totalitních režimech vystavována tak velkému ideologickému tlaku, že se díla umělců stala pouhým nástrojem prorežimní propagandy. Aby mohl být onen úspěch propagandy plně pochopen věnuje se práce především oficiální tvorbě obou režimů a jejímu zasazení do historického a myšlenkového kontextu. Práce sleduje vývoj dvou režimů a jejich uměleckých světů za účelem nalezení jejich základních charakteristik, na nichž by mohly být ukázány propagandou využívané společné principy, jež dokázaly pod vlivem odlišných ideologií zmanipulovat milióny lidí po celém světě.
Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci
Moučková, Kristýna ; Slanec, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Diplomová práce Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci se zabývá dosud ne zcela zmapovaným tématem analýzy vizuální formy prvorepublikových kulturních časopisů, jež ve své vizuální podobě obsahují nové avantgardní postupy. Práce se ve svém teoretickém základu opírá o vlivy ze zahraničí, zejména pak o ruský konstruktivismus, holandské hnutí De Stijl a německou školu Bauhaus, které měly zásadní podíl na formování českého avantgardního hnutí. Řeší zároveň také vývoj umění a celkového kulturního prostředí v Československu. S ohledem na hlavní téma textu je důraz kladen především na specifika grafické časopisecké tvorby, konkrétně na práce Karla Teigeho, Ladislava Sutnara a Františka Muziky. Ve své praktické části poté práce analyzuje tři avantgardní periodika - ReD, Žijeme a HOST - jež představují tři odlišné přístupy k tomu, jak tvůrci do grafické podoby magazínu zapracovávali právě avantgardní prvky. Při jejich rozebíraní je pozornost věnována zpracování obálek, sazbě, písmu, obrazovým komponentům, další grafickým prvkům a také inzerci. V závěru jsou následně všechny magazíny na základě rozebraných částí porovnány tak, aby dokázaly čtenáři poskytnout alespoň základní přehled o způsobech grafického zpracování českých avantgardních časopisů.
Knižní obálka Karla Teigeho jako zrcadlo avantgardy
ŠVEJKOVSKÁ, Karolína
Diplomová práce se zabývá problematikou provázání výtvarné reprezentace a uměleckého díla literárního, přičemž sleduje především propojení typografických knižních obálek Karla Teige k básnickým sbírkám českých autorů první poloviny dvacátého století. Zaměřuje se na období české avantgardy a nové možnosti a limity žánrového, uměleckého a sémiotického vymezení. Pozornost je věnována také dobovým sborníkům, časopisům a odborným statím, zvláště z produkce Karla Teiga, v nichž dokládá své pojetí moderního umění. Součástí je také marketingový a esteticky-výchovný charakter vizuálního zobrazení v literatuře určené pro děti a mládež.
Z písaře ministerským radou: Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyricátých a padesátých let
Kupková, Marika ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Skopal, P. (oponent) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce pojednává o působení Jiřího Mařánka ve vedení filmového odboru Ministerstva informací v letech 1945-1948. Jeho ministerské angažmá souvisí s dobovým posílením významu literární přípravy filmu a souvisejícího státního dramaturgického dozoru. Jiří Mařánek patří do okruhu spisovatelů, které spojovala jednak příslušnost k mezi- válečným avantgardním hnutím, jednak poválečné angažmá v mocenském aparátu, jež ukončily politické a hospodářské změny na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho profesní osud vypovídá o proměnách kulturní politiky státu, o institucionálním vývoji kinematografie a o vztazích literárního a filmového oboru. Vypovídá o tom, co pro tehdejšího literáta znamenalo úspěšné profesní uplatnění a v jakém figurovalo vztahu vůči kinematografii. Sledujeme tedy relativně krátkou, ale převratnou epizodu spisovatele a penzionovaného úředníka v pozici ministerského rady, jejíž příčiny a průběh se ale snažíme zasadit do složité sítě historicko společenských souvislostí i osobních motivací. Orientace na osobnost, kterou nenárokujeme historickou jedinečností, zásadní mocenskou rolí nebo zvláštním společenským významem nám usnadňuje zprostředkovat sledované společenské dění v jeho nejednoznačnosti a rozporuplnosti. Spíše než ucelenou biografii Jiřího Mařánka představujeme vybrané kapitoly z...
Postava ženy v díle Julia Cortázara El final del juego
Hubáčková, Ema ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Krátká, Tereza (oponent)
(česky) Tuto bakalářskou práci jsem se rozhodla věnovat významnému argentinskému autorovi, překladateli a intelektuálovi, Julio Cortázarovi. Práce se specializuje na jedno z jeho nejvýznamnějších děl, Final del juego, konkrétně na postavení žen, které se v díle vyskytují. Téměř v každé povídce z tohoto korpusu figuruje žena, avšak vždy v negativním světle. Nejedná se o analýzu z pohledu feministické ideologie, nýbrž se práce snaží porovnat techniku, kterou autor uplatnil na tomto díle s technikou obecně zažitou té doby. Budeme analyzovat konkrétní povídky a zkoumat, proč se v některých ohledech Cortázarova tvorba liší od ostatních spisovatelů a v čem. Cílem této bakalářské práce není pouze analyzovat jeho tvorbu a představit jeho myšlenky, nýbrž také hledat příčiny autorova způsobu psaní o ženách v tak negativním světle, které mají kořeny v Cortázarově biografii, a lze nalézt paralelu s řeckou mytologií.
Argumentace české avantgardy v reakcích magazínu ReD na vnější kritiku hnutí
Škopková, Andrea ; Kučera, Štěpán (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent) ; Bednařík, Petr (oponent)
Tématem práce je posouzení argumenta ních strategií užívaných redaktory magazínu Revue Dev tsilu (ReD), nap . v reakcích na jinde publikované lánky, i kritické p ísp vky - a to v kontextu st etu um ní a politiky. Materiálem šet ení jsou zejména situace, za jakých se redakce asopisu ReD vyjad ovala k hodnocením vzešlým z reflexe soudobého avantgardního hnutí. Obsahem studie je analýza argumenta ních technik v sociálním kontextu. Spíše než na formální stylistické prost edky je text orientován na obsah a kontext užití jednotlivých i opakovaných argument , p edevším pak na pozici, ze které sd lení produkováno. Práce zárove zachycuje komunika ní zvláštnosti a charakteristiky prvorepublikové kulturní publicistiky a pozici eské avantgardy na p elomu dvacátých a t icátých let dvacátého století. Práce je len no do ty kapitol a záv ru. První kapitola p edstavuje mediální prost edí eskoslovenska a dobovou pozicí kulturních periodik. Druhá kapitola informuje o hnutí Dev tsil. T etí kapitola popisuje p iznané a publikované cíle a aspirace Revue Dev tsilu. tvrtá kapitola se zabývá argumentací ve trojici okruh sledovaných text , resp. žánr - prvním zvoleným okruhem je argumenta ní podoba manifestu, druhou skupinu tvo í etné polemiky, do t etice zachycuje tato kapitola zvláštnosti argumenta ních postup užívaných v...
Zvrhlé umění v nacistickém Německu, jeho vliv a ohlasy u nás
KAŠTÁNKOVÁ, Veronika
Cílem předkládané bakalářské práce je představit koncept "zvrhlého umění" vzniklého v nacistickém Německu. Práce se soustředí v první řadě na historické souvislosti, které daly vzniknout tak silné nenávisti vůči modernímu umění a následným dopadům nacismu na německé umělecké prostředí. Pozornost je věnována především výstavě "Zvrhlé umění", jež byla vyvrcholením nacistické snahy o zesměšnění a pranýřování avantgardní tvorby. Část práce se soustředí i na Velkou německou výstavu, obsahující oficiální díla Třetí říše, jež byla otevřena jen o pár metrů dál od "zvrhlé" tvorby a byla tudíž dokladem promyšlené nacistické propagandy. Nezbytnou součástí předkládané práce je také vliv nacistické kulturní politiky a "zvrhlého umění" v Československu a Protektorátu Čechy a Morava, včetně shrnutí dohledaných ohlasů z dobového tisku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.