Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Diagnostika časové perspektivy u středoškolské mládeže
High, Radka
Dizertační práce se zabývá vztahem k budoucnosti u středoškolských studentů a diagnostickými možnostmi tohoto fenoménu. V teoretické části popisujeme filosofické a především psychologické pojetí času. Zaměřujeme se na hlavní teoretické koncepty časové perspektivy a jejich představitele, přičemž detailněji rozebíráme kognitivně-motivační koncepce a jejich vztah s výkonovou motivací. Praktická část sleduje tři výzkumné cíle, kterými jsou 1. operacionalizace časové perspektivy, 2. deskripce vztahu žáků a studentů k budoucnosti prostřednictvím zkoumaných metod a 3. prověření vztahu časové perspektivy a výkonové motivace. V rámci prvního cíle jsme provedly analýzu kódovacího systému Metody motivační indukce a za pomocí námi provedených změn jsme usnadnily používání této metody. Ve druhém výzkumném cíli jsme použili baterii testů využívající kvantitativní i kvantitativně-kvalitativní metodologii - Metodu motivační indukce (Nuttin), Dotazník perspektivní orientace (Pavelková), Zimbardův inventář časové perspektivy (Zimbardo), Dotazník výkonové motivace (Hrabal, Pavelková) a Dotazník motivačních zdrojů učební činnosti (Pavelková, Hrabal). Na konci praktické části představujeme kazuistiky studentů a žáků, díky kterým můžeme ukázat pozitiva a negativa námi použitých diagnostických metod. Klíčová slova:...
Časová perspektiva a prokrastinace u studentů vysokých škol
Böhm, Tomáš ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je analýza časové orientace u studentů vysokých škol na území České republiky a následné zkoumání vazeb příslušné perspektivy na míru prokrastinačního chování jedince. Teoretický rámec práce se zaměřuje na komplexní představení konceptu časové perspektivy a to především z hlediska multidimenzionálního přístupu P. Zimbarda, včetně příslušného diagnostického nástroje. Dále je zmapován současný fenomén prokrastinace v pojetí jednotlivých psychologických směrů a konkrétních forem prokrastinačního jednání. Na základě syntézy zmíněných konceptů jsou uvedeny dosavadní výzkumy zabývající se vzájemnými vazbami prokrastinace a tvorbou časových rámců, jejichž konkrétní prvky představují meritorní obsah empirické studie této práce. Pro výzkum souvztažností je v oblasti časové perspektivy použita rozšířená verze dotazníku Zimbardo Time Perspective Inventory, která na rozdíl od předchozích výzkumů umožní podrobně analyzovat potenciální přítomnost zcela nových vztahů. K diagnostice prokrastinace pak výzkumná sonda využívá dotazník Procrastination Scale for Students, který ve srovnání s alternativními diagnostickými nástroji dosahuje nejvyšší míry vnitřní konzistence a zároveň korelace jednotlivých bloků otázek. Z výsledků empirické studie vyplývá záporná vazba pozitivní budoucí...
Negativní časová perspektiva u adolescentů souvislosti se self - efficacy
Slížková, Markéta ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; Pavelková, Isabella (oponent)
Práce se zaměřuje na výzkum vztahu mezi časovou perspektivou a self-efficacy v pozdní adolescenci. V teoretické části je představen koncept časové perspektivy v pojetí Zimbarda a Boyda, Bandurův koncept self-efficacy a je uvedeno pojetí negativní časové perspektivy jako samostatného konceptu. V empirické části je zkoumán vztah mezi jednotlivými dimenzemi časové perspektivy a self-efficacy v akademické, emoční a sociální oblasti. Dále byly zkoumány rozdíly v časové perspektivě a self-efficacy mezi studenty maturitního ročníku gymnázia a studenty prvního ročníku vysoké školy a rozdíly mezi chlapci a dívkami. Výsledky výzkumu prokázaly významný vztah mezi negativní časovou perspektivou a self-efficacy a potvrdily celistvost konceptu negativní časové perspektivy. Dále bylo prokázáno, že studenti vysoké školy výše skórují v negativní časové perspektivě, níže na škále hédonistická přítomnost a mají vyšší akademické self-efficacy než studenti gymnázia. Co se týče rozdílů mezi pohlavími, dívky skórují výše v negativní časové perspektivě a na škále pozitivní minulost, dále vykazují vyšší míru akademického self-efficacy a nižší míru emočního self-efficacy než chlapci.
Projevy negativní časové perspektivy u adolescentů
Svobodová, Lucie ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
Bakalářská práce se snaží pohlédnout na problematiku časové perspektivy z pohledu kvalitativního výzkumu a zjistit, jak se bude časová perspektiva projevovat ve výpovědích jedinců o vlastním životě či životech cizích. Teoretická část se zaměřuje na představení problematiky časové perspektivy a jejího zkoumání. Popisuje důvod zkoumání časové perspektivy u adolescentů a věnuje se několika vlivným teoriím zaměřeným na časovou perspektivu. Jedná se o osobnostně- -motivační koncepci J. Nuttina, teorii budoucí perspektivy od T. Gjesmeho a teorii perspektivní orientace od I. Pavelkové. Hlavní zájem je věnovaný teorii od P. Zimbarda, která je základem rovněž pro realizovaný výzkum. Empirická část se zaměřuje hlavně na prezentaci výsledků z realizovaného výzkumu. Ten byl realizován na několika pražských gymnáziích, kde studenti vyplňovali dotazník časové perspektivy (ZTPI) a další dva dotazníky, které v této práci nejsou využity. S několika vybranými studenty byl poté uskutečněn rozhovor s využitím metody Tématicko-apercepčního testu (TAT) a Testu čáry života. Výsledky byly zpracovány v programu ⹂Interact". Cílem výzkumu bylo zjistit rozdílnosti a abnormality ve výpovědích jedinců. Tedy odhalit to, jak se časová perspektiva může projevovat v rozhovorech o vlastních či cizích životech. Výsledky ukázaly na...
Negativní časová perspektiva u adolescentů a její souvislost s typem attachementu
Kocourek, David ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
Tato práce se zabývá fenoménem negativní časové perspektivy u adolescentů ve spojitosti s typem attachmentové vazby. V teoretickém úvodu jsou představeny oba koncepty: (1) Zimbardovo pojetí časové perspektivy, (2) Teorie attachmentu dle Bowlbyho a Ainsworthové. Empirická část se věnuje statistické analýze možné souvislosti mezi negativní časovou perspektivou a úzkostným/vyhýbavým typem attachmentové vazby. Na datech, zjištěných dotazníky S-ZTPI a ECR na dvou souborech respondentů: (1) maturitních studentech a (2) vysokoškolských studentech, jsem provedl popisnou statistickou analýzu, dvouvýběrové t-testy pro porovnání dvou souborů a vypočítal Pearsonovy korelační koeficienty. Výsledky ukázaly silný vztah mezi úzkostným typem attachmentu a celkovou negativní časovou perspektivou. Dalším zjištěním bylo, že ženy skórují prokazatelně výše na škále úzkostnosti než muži. Vzhledem k tomu, že soubory maturantů a vysokoškoláků nebyly genderově vyrovnané, nemohl jsem učinit žádné závěry o rozdílech negativní časové perspektivy mezi skupinami vysokoškoláků a maturantů. Klíčová slova: časová perspektiva, negativní časová perspektiva, Zimbardův dotazník časové perspektivy (ZTPI), adolescence, attachment, dotazník experience in close relationships (ECR)
Diagnostika časové perspektivy u středoškolské mládeže
High, Radka ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent) ; Holeček, Václav (oponent)
Dizertační práce se zabývá vztahem k budoucnosti u středoškolských studentů a diagnostickými možnostmi tohoto fenoménu. V teoretické části popisujeme filosofické a především psychologické pojetí času. Zaměřujeme se na hlavní teoretické koncepty časové perspektivy a jejich představitele, přičemž detailněji rozebíráme kognitivně-motivační koncepce a jejich vztah s výkonovou motivací. Praktická část sleduje tři výzkumné cíle, kterými jsou 1. operacionalizace časové perspektivy, 2. deskripce vztahu žáků a studentů k budoucnosti prostřednictvím zkoumaných metod a 3. prověření vztahu časové perspektivy a výkonové motivace. V rámci prvního cíle jsme provedly analýzu kódovacího systému Metody motivační indukce a za pomocí námi provedených změn jsme usnadnily používání této metody. Ve druhém výzkumném cíli jsme použili baterii testů využívající kvantitativní i kvantitativně-kvalitativní metodologii - Metodu motivační indukce (Nuttin), Dotazník perspektivní orientace (Pavelková), Zimbardův inventář časové perspektivy (Zimbardo), Dotazník výkonové motivace (Hrabal, Pavelková) a Dotazník motivačních zdrojů učební činnosti (Pavelková, Hrabal). Na konci praktické části představujeme kazuistiky studentů a žáků, díky kterým můžeme ukázat pozitiva a negativa námi použitých diagnostických metod. Klíčová slova:...
Vztah mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací
Vitošková, Veronika
NÁZEV: Vztah mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací AUTOR: Mgr. Veronika Vitošková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra Psychologie ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. ABSTRAKT: Předložená disertační práce se zabývá vzájemným vztahem žáků a studentů k budoucnosti, souvislostmi mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací a v práci je též naznačena úzká souvislost dané problematiky s volními vlastnostmi člověka. V teoretické části práce se věnujeme vědeckým východiskům časové dimenze v lidském životě, vztahu mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací a souvislostí těchto koncepcí s teoretickým uchopením problematiky vůle. Hlavní důraz je kladen na kognitivně-motivační a osobnostně-motivační koncepce časové perspektivy (práce Gjesmeho, Nuttina, Lense, Zimbarda, z českých autorů koncepce perspektivní orientace Pavelkové) a na klasické práce o výkonové motivaci Atkinsona, Raynora a Heckhausena. V rámci analýzy uvedených teoretických koncepcí jsme se zaměřili zejména na hledání překryvů, úzkých vazeb a návazností v popisovaných systémech. Praktická část představuje strukturovaný výzkum časové perspektivy, výkonové motivace a vůle u žáků základních a studentů středních škol. K základním cílům patří získat základní popis vztahu žáků a studentů k budoucnosti přes jednotlivé zkoumané oblasti, dále...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.