|
Osvobozené divadlo v kulturologické perspektivě
Zachová, Kateřina ; Matějů, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Osvobozené divadlo je specifický, český divadelní útvar. Osoby Voskovce a Wericha, potažmo i Ježka, jsou fascinující. Toto téma bylo již zpracováno v mnoha knihách, mnohými badateli, novináři, rodinnými příslušníky a přáteli členů Osvobozeného divadla. Vydáno bylo i mnoho materiálů vážících se k tomuto tématu. Vyvstává tedy otázka, z jakého důvodu jsme si vybrali pro naši práci právě toto téma a zda se dá napsat o tolik probíraném jevu něco nového, objevného. Náš názor zní, že zcela objevnou věc již napsat nemůžeme. Můžeme se pouze pokusit nahlédnout na daný jev z jiného úhlu pohledu, z jiné perspektivy. A to je náš cíl: rádi bychom se podívali na Osvobozené divadlo v jeho celistvosti, v kulturologické perspektivě. Navíc osobnosti Voskovce a Wericha nás natolik učarovaly a jejich dílo, ať divadelní či literární, nás okouzluje neustále a natolik, že jsme se rozhodli věnovat mu svoji diplomovou práci. Divadlo, to není jen ono samo, zahrnující herecký soubor, umělecké vedení a prostor, ve kterém hraje. Divadlo je živý organismus, který tepe v určité době, do které je zasazen. Organismus, který žije z přísunu energie v podobě jeho diváků. Buď je přísun energie dostatečný a divadlo přežije, nebo je přísun nedostatečný a divadlo zaniká. Avšak to, zda je přísun dostatečný, závisí právě na divadle samém, nikoli na...
|