Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 107 záznamů.  začátekpředchozí98 - 107  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Manipulation of children in the prose of Aldous Huxley and George Orwell
Linhart, Marek ; Clark, Colin Steele (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Cílem této práce je studie styčných bodů, konkrétně manipulace dětí státem, mezi dvěma nejznámějšími díly britské antiutopické literatury, Huxleyho románem Brave New World1 a Orwellovým Nineteen Eighty-Four. V obou těchto románech hraje manipulace dětí a mladé generace všeobecně velmi důležitou roli a je zásadním předpokladem pro kontinuitu společenských zřízení, které tyto knihy popisují. Jak Orwell, tak Huxley ve svých románech věnují této oblasti zvláštní pozornost a jejich vize manipulace dětí v totalitním státu v obou případech představuje neodmyslitelnou součást jejich líčení. Analýza přednesená v této práci se teoreticky opírá o výzkum dvou předních amerických psychologů, Abrahama Maslowa a B. F. Skinnera, kteří rozpracovali teorii lidské motivace a chování (Maslow) a takzvaných "povzbuzovačů" (Skinner), vedoucích za jistých podmínek k opakování tohoto chování. Kombinace jejich teorií poskytuje dobrý výchozí bod nejen pro komplexní rozbor vztahu mezi dětmi a státem, ale také pro přesnou identifikaci a vysvětlení metod, které stát pro manipulaci dětí používá. Tato teoretické báze je stručně doplněna o některé poznatky I. P. Pavlova a Sigmunda Freuda, jejichž myšlenky jsou nezbytným kontextem především pro jakoukoliv studii Huxleyho tvorby. Tomuto rozboru předchází stručný nástin historického kontextu...
Eiléan Ní Chuilleanáin's The brazen serpent: a contextual analysis
Skrbková, Alžběta ; Wallace, Clare (oponent) ; Quinn, Justin (vedoucí práce)
Eiléan Ní Chuilleanáin je současnou irskou básnířkou, spisovatelsky činnou od sedmdesátých let minulého století, kdy byla vydána její první sbírka básní s názvem Akty a monumenty. Od té doby vydala sedm dalších sbírek a také množství překladů z italštiny, rumunštiny a irštiny. Konkrétní sbírka, kterou zkoumá tato práce nese název Nestoudný had a je Ní Chuilleanáininou osmou v pořadí. Nestoudný had je považován v irském kontextu za poměrně záhadný, komplexní a tajemný soubor poezie, do něhož je těžko proniknout. Na první pohled by se totiž mohlo zdát, že básně hovoří převážně o klášterním životě, víře, naději, biblických postavách, jeptiškách, církvi a o náboženství jako takovém. Ve skutečnosti je však Nestoudný had mnohovrstevnatou sbírkou, která poodhaluje další škály složitých a souvislých významů čím blíže ji zkoumáme. Sama autorka je schopna nacházet stále nová a nová vysvětlení, spojitosti, symboly a znaky ve své tvorbě, proto není divu, žě její poezie není jednostranná, ani samozřejmá, co se významu a pochopení týče. Cílem této bakalářské práce je zaměřit se na několik tematických okruhů, které se nabízejí při analýze tohoto textu. První z nich je pohled na Ní Chuilleanáin v irském kontextu, kde i přesto, že se nachází poněkud mimo tok současného proudu básníků a básnířek, je osobností, která figuruje...
Words versus music: analysis of Samuel Beckett's "Words and Music", "Cascando" and "Rockbaby"
Fořtová, Linda ; Wallace, Clare (oponent) ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá analýzou dvou rozhlasových her Samuela Becketta a jedné hry divadelní. Tyto tři hry - Words and Music, Cascando a Rockaby - sdílejí jednu podstatnou vlastnost: obsahují hudební složku, ať už ve své struktuře, centrálním tématu nebo v jazyce samotném. Hudba je v těchto dramatech nezbytnou součástí, neboť zde poukazuje na neschopnost jazyka skutečně vyjádřit hluboké emoce, nevyslovitelné prožitky a jiné pocity, pro něž "slova nestačí." Cílem této práce je dokázat, že hudba je skutečně mocnějším vyjadřovacím prostředkem než jazyk, co se týče emočních stavů a pocitů, které jsou pro každého jedince individuální a nelze je paušalizovat či použít pro ně slova běžně užívaného jazyka. Nedostatečnost jazyka je typickým rysem Beckettovy tvorby; v těchto hrách je proti němu postavena hudba, která z tohoto "souboje" vychází jako vítěz.
Psychological aspects of the gothic in Joseph Sheridan Le Fanu's fiction
Procházková, Ilona ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Ačkoli se označením "gotika" v českém kontextu rozumí především období pozdního středověku, s ním spojená kultura a zvláště architektonický styl, za našimi hranicemi můžeme narazit na alespoň zdánlivě velmi odlišný význam tohoto slova. Zejména v souvislosti s anglickou kulturou gotika značí nejen onu vzdálenou středověkou kulturní epochu, během níž vznikaly majestátní, avšak často chladné a nehostinné gotické stavby, ale také daleko pozdější trend, jenž je do značné míry spojen s literární tvorbou. V tomto novějším smyslu tak můžeme hovořit o gotické literatuře, či přesněji o gotickém hororu, který se objevuje přibližně ve druhé polovině osmnáctého století a částečně pod vlivem romantismu čerpá inspiraci právě v temných dobách středověku, odkud má i svůj název. K navození správné hororové atmosféry totiž využívá scenérie odlehlých zákoutí gotických hradů, strašidelných starodávných pokojů a polorozpadlých hřbitovů. Krom toho jsou však neodmyslitelnou součástí tohoto žánru také nadpřirozené jevy a bytosti jako duchové, upíři a nejrůznější strašidla či monstra, jejichž podobu i hrůzostrašnost omezují pouze hranice takřka bezuzdné lidské fantazie.
The power of self-delusion in Eugene O'Neill's Long day's journey into night and Arthur Miller's Death of a salesman
Klupková, Petra ; Ulmanová, Hana (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Arthur Miller a Eugene Gladstone O'Neill oba patří k předním americkým dramatikům, kteří si vydobyli věhlas a slávu nejen ve Spojených státech, ale i na mezinárodním poli. Zatímco O'Neill představuje klíčovou postavu amerického divadla na přelomu devatenáctého a dvacátého století, Miller exceluje mezi generací autorů, která bezprostředně následovala. Tato práce je komparativní studií dvou jejich snad nejznámějších her a zásadních textů amerického divadla. O'Neillova "Cesta dlouhým dnem do noci" i Millerova "Smrt obchodního cestujícího" zobrazují téma rozpadající se americké rodiny a neschopnost jejích členů této tragické skutečnosti čelit. Je to právě síla sebeklamu, co vyvstává jako důvod vzniku této krize a je to opět jeho síla, co onu krizi neustále prohlubuje. Hlavní představitelé obou děl, Mary Tyronová a Willy Loman, ustavičně unikají palčivé skutečnosti svých reálných životů do světa iluzí, lží a vzpomínek. I když se v obou případech děj her odehrává v rozmezí jednoho jediného dne, životní příběhy jednotlivých postav vyplynou na povrch právě díky těmto výjevům z minulosti a konfrontaci skutečného se smyšleným. Zatímco O'Neill nechává své postavy užívat omamné látky jako morfium a alkohol coby prostředek úniku a uklidnění, Miller zachází ve své technice mnohem dál. "Smrt obchodního cestujícího" nese...
The speech of nature and objects in the poetry of Medbh McGuckian
Skálová, Alena ; Wallace, Clare (oponent) ; Quinn, Justin (vedoucí práce)
Ve své bakalářské práci se zabývám poezií současné severoirské básnířky Medbh McGuckian. V jejích básních se objevují rozličná témata, od otázek velmi osobních až k problémům národní identity a historie, a skrz verše promlouvá někdy čistě ženský element, někdy hlas pečující matky nebo dospělé dcery, jindy duch irské kultury a společnosti. V této práci však nesleduji jednotlivé náměty a oblasti zájmu autorky, ale zaměřuji se na prvek, který všechny její básně a témata sjednocuje, na její specifické vidění světa, vztah ke každodennímu okolí lidského subjektu a zvláštní realitu, kterou básně jako větší celek vytvářejí. V básních McGuckian nejsou příroda a objekty běžného života pouze odděleným světem a vnějšími elementy, které mohou v poezii sloužit jako metafora nebo jako oblast pro zrcadlení lidských pocitů. Jsou chápány a respektovány nejen jako materiální ale i jako duchovní součást lidského světa, sdílejí s ním jeho realitu, stávají se součástí lidského já. Soustředím se tedy na poetické postupy autorky, které v mé interpretaci zobrazují a osvětlují tento její svět. Jednotlivá témata nemohou být zanedbaná, ale stávají se v tuto chvíli jen prostředkem pro vyjádření právě osobního pohledu na skutečnost, který sleduji. Podobně jako náměty básní, ani kulturní pozadí básnířky nemůže zůstat nepovšimnuto....
Movement and stagnation in Samuel Beckett's work
Kudrnová, Anna ; Wallace, Clare (oponent) ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je analyzovat motiv pohybu, resp. stagnace (na fyzické i duševní úrovni) v kratší tvorbě Samuela Becketta. V jeho dramatech i próze je fyzický pohyb a nezřídka i neschopnost jej vykonávat často jedním z ústředních témat, které se ovšem vztahuje i k schopnosti osobnostního, duševního, duchovního atd. pokroku či transcendence. Jedním z hlavních záměrů této práce je právě objasnění vztahu těchto dvou aspektů pohybu. Protože by ani zdaleka nebylo možné obsáhnout všechna Beckettova díla, jichž se dané téma týká, ve své práci se zabývám jen novelou First Love a Beckettovou první rozhlasovou hrou All That Fall. Dalším problémem, který souvisí s neschopností pohybu, je otázka komunikace, a to na úrovni obsahu textu i z pohledu samotného autora. Neúspěch v promluvě v zásadě znamená neschopnost sdělit příjemci určitou informaci, zprostředkovat pocity, ustanovit či udržet kontakt atd., podle toho, za jakým účelem byl daný komunikační akt realizován. Toto selhání může nastat jak mezi literárními postavami, tak i ve vztahu autora k obecenstvu - v Beckettových dramatech například počáteční situace často nedospěje k žádnému obecně očekávanému závěru nebo rozuzlení. Sdělení díla je zároveň často negativní, tzn. poukazuje na neexistenci či negativní kvalitu daného motivu. Tímto způsobem forma...
Transformations of the Gothic in Victorian Ghost Stories
Bambušková, Tereza ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Cílem této práce je určit jakým způsobem proměny gotického žánru v devatenáctém století odrážejí postupné změny, kterými ve viktoriánské společnosti prošly koncepty zrakového vnímání a nadpřirozena. Devatenácté století je dobou, kdy vědecký pokrok jasně dokázal, že existují věci pouhým okem neviditelné, a kdy nově se rozvíjející psychologie poukázala na to, že ne všechno, co lidé vidí, opravdu existuje. Bylo také dobou, kdy se začaly vynořovat pochybnosti o náboženských dogmatech, která se dříve jevila jako neotřesitelná. Lidé postupně ztráceli neochvějnou víru v neviditelné a zároveň si začali uvědomovat, že zrak je jako nástroj poznání nedostačující, a že mysl může ošálit smysly. V důsledku všech těchto vývojů se přímočarý koncept reality a reálného zkomplikoval, a tyto komplikace jsou především obsažené v literárním žánru, který se vyvinul z gotického románu, konkrétně ve viktoriánských duchařských povídkách. Základní tropy gotického žánru v těchto povídkách zůstávají, změna spočívá v jejich použití, v reakcích protagonistů a v hlavním konfliktu povídek, který je určen novými poznatky o zraku a lidské mysli. V mnoha případech mizí jasné vymezení mezi hrdinou příběhu a antagonistou, který se často dá chápat jako součást hrdinovy mysli, která na sebe bere viditelnou podobu. V mnoha případech...
The Irish Peasant Novels of Emily Lawless Hurrish: A Study & Grania: The Story of an Island
Bonnerová, Kateřina ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
Tato diplomova praee si vytyka za eil zaprve zasadit irskou spisovateIku Emily Lawless, (1845 - 1913), do Iiterarnfho a historieko-poIitickeho kontextu jeji doby a zadruhe detaiIne rozebrat jeji dva romany pojednavajfci 0 soueasnem irskem venkovu a jeho obyvatelfch. Autorka byla ve sve dobe znama, jejf diIa eetl dokonce tehdejsf britsky predseda vIMy, William Gladstone, kdyz si pfipravovaI podklady pro prosazenf easteene vladni samostatnosti pro Irsko v londynskem parlamentu. Anglicka etenarska verejnost prijala oba romany s nadsenim, tehdejsi kritiky hovofily 0 nezaujatosti, s jakou se Lawless podarilo priblfzit tehdejsf irskou realitu a utrpenf irskyeh roIniku anglickemu etenari, a pomoci mu tak lepe pochopit politicke a soeialnf denf v sousednfm Irsku. Zamerem teto prace je pokusit se definovat, jaky obraz irskeho venkovana Lawless vytvarf a porovnat jej s nazory a se ztvarnenimi stejneho tematu jej fmi soueasniky. Irsky venkov se totiz v dobe irskeho "narodniho obrozenf" stal vzorem a vysnenym zakladem pro budouci samostatny mirodni stat. Ponevadz ale zakladem kazdeho mlrodniho statu musf nutne by! presne definovany narod, potYkalo se Irsko v prllbehu celeho devatenaeteho stoletf az do poeatku stoleti dvacateho s otazkou, jak a na eem irskou totoznost postavit. Tuto skuteenost dale stezoval fakt, ze...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 107 záznamů.   začátekpředchozí98 - 107  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.