|
Outdoorová matematika v kontextu města Plzně pro žáky ve věku 11 - 15 let
Brabcová, Eliška ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Předmětem této diplomové práce je outdoorová matematika v kontextu města Plzně určená pro žáky druhého stupně základních škol. Téma práce jsem si zvolila pro jeho potenciál v rozvoji prostorové inteligence žáků a pro propojení různých oborů a přiblížení se reálným matematickým situacím. Cílem práce je sestavit vhodné aktivity outdoorové matematiky v kontextu města Plzně pro žáky ve věku 11-15 let a dále vhodnost těchto aktivit ověřit se žáky. Ověření aktivit v praxi je následně reflektováno, případně jsou navrženy úpravy nebo doplněny další po- známky pro použití v praxi. Použité metody v rámci aktivit outdoorové výuky zahrnují práci s textem, řešení problémů, praktické zkušenosti i diskuzi. Aktivity jsou analyzovány pomocí kritérií s bodovým ohodnocením a tříděny do skupin podle použitelnosti v praxi u daného typu vzorku. Osm vytvořených aktivit z deseti sestavených je na základě bodového hodnocení považo- váno za použitelné v praxi u daného typu vzorku s drobnými či většími úpravami. Čtyři z nich jsou hodnoceny jako použitelné v praxi u daného typu vzorku na základě stanovených kritérií. V diskuzi jsou shrnuta použitá kritéria, výsledky práce a další komentáře. Práce přináší poznatky o outdoorové výuce, inspiraci k takovému typu výuky a konkrétní sadu ověřovaných sérií aktivit v kontextu města...
|
|
Vybrané parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh
Vokounová, Lenka ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Práce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh, a tedy i žákovo řešení slovních úloh. Cílem práce je teoreticky prozkoumat a prakticky prověřit některé tyto parametry z projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům, a tím poukázat na obtíže, které učitelé matematiky nemusí vždy na první pohled vnímat a za problém je považovat. První část práce se zabývá slovními úlohami obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh podle oblastí matematiky a podle kontextu. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh, které jsou vybrány převážně na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům. Některé z těchto parametrů jsem analyzovala na základě mini případových studií a vlastní učitelské praxe. V poslední části práce je uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úloh
|
|
Algebraizace v úlohách s geometrickým kontextem - žákovské obtíže a chyby
Benešová, Štěpánka ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na úlohy, ve kterých žáci prokazují schopnost přecházet mezi geometrickou a algebraickou reprezentací. Cílem práce je identifikovat obtíže a chyby žáků při algebraizaci úloh s geometrickým kontextem před výukou algebry a po její výuce. Práce je rozdělena na teoretickou a experimentální část. Teoretická část vymezuje potřebné pojmy, zabývá se vybranými výsledky z výzkumů a studií týkajících se algebraizace úloh s geometrickým kontextem a obsahuje analýzu pěti vybraných učebnic pro osmý ročník základní školy, které používají žáci účastnící se výzkumu. Analýza učebnic je zaměřena konkrétně na kapitoly, které se věnují tématům Výrazy s proměnnou a Mocniny. Učebnice jsou analyzovány z hlediska přítomnosti výše uvedených úloh. Experimentální část je zaměřena na vlastní výzkum, který identifikuje obtíže a chyby žáků při řešení úloh, ve kterých žáci algebraicky modelují geometrické vztahy. Podkladem pro výzkum byly dva testové soubory úloh a následné individuální rozhovory s žáky. Jeden soubor úloh byl vytvořen pro žáky 6., 7. a 8. ročníků. Druhý soubor byl vytvořen pro žáky 9. ročníků. Testy byly zadány ve dvou základních školách a na jednom osmiletém gymnáziu. Každá úloha ze souboru je nejprve analyzována z hlediska předpokládaných obtíží a chyb žáků. V další části práce je...
|
|
Vybrané parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh
Vokounová, Lenka ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
1 ABSTRAKT Práce se zabývá vybranými parametry, které ovlivňují obtížnost slovních úloh. Cílem práce je vytipovat některé parametry, které by mohly ovlivňovat řešení slovních úloh a ukázat, že propojení matematiky s jazykem má smysl a může poukázat na obtíže, které učitelé matematiky ve slovní úloze nemusí vždy za problém považovat. První část práce je věnovaná slovním úlohám obecně. Věnuje se důležitosti slovních úloh v hodinách matematiky, dělení slovních úloh podle oblastí matematiky a podle kontextu. Nakonec se zabývá řešením různých typů slovních úloh. V druhé části jsou uvedeny některé parametry ovlivňující obtížnost slovních úloh. Následně je provedena analýza vlivu zvolených parametrů u vybraných slovních úloh na základě projektu 16-06134S Grantové agentury České republiky - Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům a na základě vlastních zkušeností z učitelské praxe. V poslední části práce je pak uvedeno vlastní doporučení pro práci se slovními úlohami. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, parametry ovlivňující řešení slovních úloh, řešení slovních úloh
|
|
Jak žáci střední školy řeší metrické úlohy ve stereometrii
Jankovcová, Anna ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
Hlavním cílem této práce je získat hlubší vhled, jakým způsobem řeší žáci střední školy metrické úlohy v prostoru. Všechny vybrané úlohy jsou řešitelné s využitím podobnosti. Protože to není jediný způsob, jak úlohy vyřešit, tak v práci také sleduji postupy a strategie, jaké žáci při řešení úloh volí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části vymezuji základní pojmy a zabývám se problémy, které se mohou při řešení vybraných úloh objevit. Také popisuji očekávané výstupy výuky stereometrie v kurikulárních dokumentech. V praktické části nejdříve analyzuji, jakým způsobem jsou v učebnicích pro střední školy řešeny vybrané metrické úlohy. Poté již popisuji průběh svého výzkumu, kterého se zúčastnilo 12 žáků. Jako výzkumnou metodu jsem zvolila rozhovor s žáky nad řešením vybraných úloh. Tuto metodu jsem zvolila proto, abych získala dostatečné informace o problémech, které žáci při řešení mají, a abych mohla lépe sledovat postupy, jakými úlohy řeší. V závěru práce jsou shrnuty postupy, jakými žáci střední školy úlohy řeší, a také problémy, které se při řešení u žáků objevily. Výzkum ukázal, že žáci řeší úlohy různými způsoby s tím, že převažuje využití goniometrických funkcí. Někteří žáci měli problém si prostorovou situaci zakreslenou v obrázku představit. Některé chyby,...
|
|
Výuka základů matematické analýzy na střední škole, případová studie
Hamšík, Karel ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
V této práci se zabývám výukou základů matematické analýzy na střední škole. Jedná se kon- krétně o ty oblasti matematiky (funkce, derivace, integrály), které se následně hlouběji probírají na vysokých školách přírodovědného, technického, ekonomického a dalších zaměření. Jelikož se většina studentů vysokých škol s touto problematikou alespoň v malé míře setká, zajímá mě, do jaké míry jsou žáci po opuštění středoškolských lavic připraveni na setkání s touto látkou, resp. jak moc pojmy z analýzy při studiu střední školy setkali, jak jim rozumí a zda je dokáží používat. Cílem práce je popsat způsob výuky základů matematické analýzy v konkrétním semináři, kde se tato látka probírala, a následně ověřit schopnost žáků samostatně řešit úlohy z této oblasti matematiky formou souboru didaktických testů a jejich následného rozboru. Rozbor ukázal, že látka matematické analýzy, jejíž výuka byla pozorována a její výsledky testovány, je žáky z větší části dobře pochopena. Seminář tedy splňuje předpoklady úspěšného úvodu do tohoto učiva, které lze v dalším vysokoškolském vzdělávání úspěšně využít a rozšířit. Klíčová slova: Výuka analýzy, střední škola, matematická analýza, derivace, integrály, limity, funkce.
|
|
Výuka algebraických výrazů pomocí algebraických dlaždic
Kuchaříková, Gabriela ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Primárním cílem předkládané práce je připravit a realizovat výuku výrazů s proměnnými v osmém ročníku základní školy za podpory algebraických dlaždic tak, aby žáci pochopili základní principy úprav jednoduchých algebraických výrazů. Sekundárním cílem bylo zjistit, zdali je možné tuto výukovou metodu aplikovat i v online prostředí, které bylo nutné na základě pandemie Covid-19 využít. Teoretická část práce se zmiňuje o zavedení symbolického jazyka algebry a o způsobech chápání písmene (proměnné). Její součástí jsou definice základních pojmů algebry na základní škole a rešerše vybraných učebnic. Jako podklad pro přípravu výzkumné části sloužila i zmínka o hladinách práce žáků s algebraickými výrazy a kategorizování chyb, kterých se žáci při úpravách dopouštějí. Nechybí zde ani představení dvou typů algebraických dlaždic. Experimentální část práce je orientována na propedeutiku dlaždic prostřednictvím operací s celými čísly, výuku výrazů s proměnnou s využitím algebraických dlaždic a rozšíření výuky výrazů na základní škole (Vietovy vzorce, doplnění na čtverec). V dílčích oddílech, které se zaměřují na jednotlivé operace s výrazy, jsou uvedeny použité úlohy během výuky a průběh řešení vybraných úloh je zaznamenán v rozhovorech mezi žáky a vyučujícím. Uvedena jsou zde pochybení žáků s jejich řešením...
|
|
Porovnání pojetí didaktického prostředí u Ericha Wittmanna a v Genetickém konstruktivismu
Tuška, Jan ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Cílem obsahu práce je především srovnání pojetí didaktického prostředí mezi německým didaktikem matematiky Erichem Wittmannem a směrem nazývaným genetický konstruktivismus. Erichu Wittmannovi je věnována větší část práce a čtenář si zde může vytvořit celistvou představu o jeho přístupu k výuce matematiky. Oba přístupy jsou nejprve teoreticky popsány z různých úhlů a následně demonstrovány na příkladech z příruček učitelů a učebnic s didaktickým komentářem. Metodikou v práci užitou bylo nejprve prostudování teoretických materiálů obou pojetí a následné vyhledání relevantních příkladů, kde jsou patrné aplikace teoretických myšlenek analyzovaných autorů. Užity jsou příklady úloh z prvního a druhého stupně základní školy. V další části práce jsou oba přístupy porovnány vedle sebe s užitím relevantních citací v otázkách komunikace ve třídě, užití nástrojů ve výuce, roli učitele, užití prostředí pro výuku matematiky a otázce genetického principu. V tomto porovnání diplomová práce ukazuje, že obě pojetí didaktického prostředí mají mnoho společných znaků - ty jsou vyjmenovány a okomentovány a v závěru práce shrnuty. Jako výrazný element Wittmannovy didaktiky se ukázalo využití nástrojů ve výuce a využívání didaktických prostředí pro výuku. Jedním ze závěrů je také identifikace Wittmanna jako genetického...
|
|
Výuka matematiky online ve vybraném ročníku nižšího stupně víceletého gymnázia
Flejberková, Dorota ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Diplomová práce se věnuje zavedením rovnic na osmiletém gymnáziu v rámci online výuky. Diplomová práce je zaměřená na akční výzkum v kontextu online výuky v primě osmiletého gymnázia. Jde o sérii vyučovacích hodin zaměřených na rovnice, které jsem odučila na Gymnáziu OPENGATE. Cílem práce je sledovat vlastní posun v didaktické oblasti. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí teoretické a praktické. Teoretická část je členěna do pěti kapitol: Vymezení klíčových pojmů, Opětovné uzavírání a otevírání škol v ČR a porovnání s jinými zeměmi Evropské unie, Specifika ovlivňující podobu online výuky, Teorie lineárních rovnic, Analýza učebnic. Praktická část na ni navazuje a staví na analýzách a priori o průběžnou reflexi. Praktická část tvorbou scénářů navazuje na teoretickou část. Popis realizace scénářů je doprovázen průběžnou reflexí a posteriori reflexí. Závěr prezentuje klíčová místa reflexe. Analýza a reflexe hodiny jsou dány do souvislosti s analýzou učiva o rovnicích prezentovaného ve vybrané řadě učebnic jak na prvním, tak druhém stupni základní školy. Praktická část se realizovala na nižším stupni osmiletého gymnázia, a to přesně v primě, tedy 6. ročníku ZŠ. V práci jsou shrnuty jednotlivé zprávy ČŠI, které v období pandemie vydala, kde byly zkoumány dopady pandemie jak ze strany učitelů, žáků i...
|
|
Způsoby využití netbooků a interaktivní tabule učiteli matematiky na základní škole
Jozeková, Renata ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se věnuje detailnějšímu pohledu na projekt Vzdělání 21 a tedy výuce s využitím nových technologií, především interaktivních tabulí a netbooků, v českých školách. Cílem bylo pozorování výuky matematiky, způsob využití interaktivních tabulí a netbooků v hodinách matematiky na druhém stupni základních škol účastnících se projektu Vzdělání 21. Hodnocení a závěry vychází z analýz jednotlivých hodin natočených ve školním roce 2009/2010 a 2010/2011, které byly podrobně zkoumány a dále děleny na kratší příběhy v případě, že se nějakým způsobem využila interaktivní tabule nebo netbook. V epizodách jsem sledovala účel a způsob použití interaktivní tabule či netbooku, dále pak materiál s pomocí kterého byla tato technika využívána a kdo pracoval s interaktivní tabulí. Některé epizody můžou sloužit jako ukázka "dobrého" či zajímavého způsobu práce s IWB a NTB v hodinách matematiky, případně můžou být inspirací pro ostatní učitele matematiky ale i učitele dalších vyučovacích předmětů. Klíčová slova: interaktivní tabule (IWB), netbook (NTB), interaktivní učebnice - e- učebnice, applet, matematika, Vzdělání 21, Smart notebook, videozáznamy.
|