|
Jak čeští novináři používají sociální sítě?
Kofroňová, Johana ; Macková, Veronika (vedoucí práce) ; Trunečka, Ondřej (oponent)
1 Abstrakt Sociální sítě jsou už několik let součástí novinářské práce. Jedna z nich, a to Twitter, hraje hlavní roli v žurnalistickém světě. Díky své rychlosti, stručnosti a nastavení algoritmů se stal tím nejlepším místem, kde se mohou novináři potkávat, sdílet informace a komunikovat se svými čtenáři. Tato práce zkoumá to, jak sedm vybraných českých novinářů používá Twitter. Ve třech měsících (březen, duben a květen 2022) sleduje profily žurnalistů na Twitteru a analyzuje jejich publikované příspěvky. Zároveň byl s každým novinářem veden rozhovor, který rozebírá jak jejich aktivitu na sociálních sítích, tak i to, jak sítě používají ke své práci. Pro práci byli vybráni novináři ze soukromé i veřejnoprávní sféry a audiovizuálních i psaných médií. Z analýzy vychází, že novináři se na sociálních sítích prezentují v drtivé většině čistě novinářsky - jako žurnalisti, kteří jsou součástí daného média. Novináři sdíleli v nadpoloviční většině příspěvků práci právě svého média a jejich kolegů. Novináři v rozhovorech nejčastěji uváděli, že sociální sítě vnímají jako způsob prezentace své práce a svých kolegů, ale i jako nástroj k práci, který jim pomáhá získat větší rozhled a zjednodušuje přístup k informacím. Vedle výhod vnímají novináři i komplikace, které sociální sítě přináší.
|
|
Mediální obraz odložených Letních olympijských her 2020 v denících Sport a MF Dnes
Tulková, Kateřina ; Trunečka, Ondřej (vedoucí práce) ; Langer, Miroslav (oponent)
bakalářská práce se zabývá mediálním obrazem odložených Letních olympijských her . Analyzovány jsou příspěvky den před zahájením olympijských her, po celý jejich průběh a jeden do po skončení, tedy od 22. července do 9. srpna 2021. Práce je rozdělena na teoretickou, metodologickou a analytickou část. První je věnována teoretickým přístupům souvisejících s propojením médií a sportu a proměně jejich vztahu v oddíl představuje cíl, metodu výzkumu a proces bádání. V poslední části jsou pomocí kvantitativní analýzy zkoumány vybrané příspěvky, jejich rozsah, téma, žánr, zaměření, a zda se věnovaly covidu vnat vytvořený mediální obraz sportovní akce denících různých statutů. Výstupem práce je praktická část, ve které jsou získané výsledky
|
|
(Ne)dobrovolná sebeprezentace sportovců na sociálních sítích: příklad fotbalistů 1.české fotbalové ligy
Podolka, Tadeáš ; Turková, Kateřina (vedoucí práce) ; Trunečka, Ondřej (oponent)
Diplomová práce (Ne)dobrovolná sebeprezentace sportovců na sociálních sítích: příklad fotbalistů 1.české fotbalové ligy se primárně zabývá tím, jak funguje spolupráce mezi fotbalistou a expertem se zaměřením na administraci účtů na sociálních sítích. K rozkrytí fungování takového profilu autor využil metody polostrukturovaných rozhovorů. Díky provedeným interview práce ukazuje spolupráci mezi fotbalistou a agenturou ve formě konzultací či je individuální. Práce se zaměřila na instagramové profily šesti vybraných fotbalistů - Bořka Dočkala, Dávida Hancka, Adama Hložka, Theodora Gebre Selassieho, Tomáše Necida a Maksyma Talovjerova. Na těchto účtech autora zajímalo, jaká různá témata či příspěvky tam v období od ledna do července 2022 vznikají, a to za pomocí druhé použité techniky - kvantitativní obsahové analýzy. Z tohoto postupu, ještě zkombinovaného s některými výpověďmi, pak byl nejčastějším tématem fotbal. Dále také práce sledovala vztah fotbalistů k sociálním sítím, a tak ukázat rozdílnou motivaci hráčů k zakládání a plnění veřejných profilů v digitálním světě. V této části autor našel unikátní případ Bořka Dočkala, který sociální sítě odmítá, a přitom spolupracuje s agenturou na správu sociálních sítí. V poslední řadě práce analyzovala reakce fanoušků v podobě komentářů, které byly ve většině případů...
|
|
Dva Zlaté míče českých fotbalistů a jejich zobrazení v dobovém tisku
Lukacko, Jan ; Trunečka, Ondřej (vedoucí práce) ; Chladová, Marta (oponent)
Bakalářská práce "Dva Zlaté míče českých fotbalistů a jejich zobrazení v dobovém tisku" se zabývá informováním vybraných tištěných médií o dvou českých vítězích Zlatého míče, Josefu Masopustovi za rok 1962 a Pavlu Nedvědovi za rok 2003. Srovnávaný tisk tak od sebe dělí 41 let. V obou případech sleduje práce šest proměnných. Pět z nich se zaměřuje na text - počet vydaných textů, jejich rozsah, zda je Zlatý míč hlavním tématem, původ respondentů a žánrovou strukturu. Jedna pak zkoumá fotografie, jejich počet a velikost. Bakalářská práce je rozdělena na tři části. Teoretická část se zabývá vztahem sportu a médií, vývojem sportu v tištěných médiích, dějinami ankety Zlatý míč a kariérami obou fotbalistů. Vlastní analytická část za pomoci kvantitativní analýzy popisuje změny ve zkoumaných proměnných během sledovaných období, které trvá čtrnáct dní po vyhlášení oficiálních výsledků ankety.
|
|
Mediální obraz Petera Sagana v českých a slovenských médiích během Tour de France
Petrášová, Alžběta ; Trunečka, Ondřej (vedoucí práce) ; Macková, Veronika (oponent)
Bakalářská práce Mediální obraz Petera Sagana v českých a slovenských médiích během Tour de France se zabývá referováním o slovenském cyklistovi Peteru Saganovi na internetových zpravodajských serverech Sme.sk a iDnes.cz. Peter Sagan je historicky jedním z nejúspěšnějších cyklistů a na Tour de France dosáhl na velká vítězství své kariéry. Teoretická část práce shrnuje vývoj sportovní žurnalistiky, nastiňuje fenomén fanouškovství, budování národní identity prostřednictvím sportu a představuje základní informace o Peteru Saganovi a Tour de France. Praktická část pomocí kvantitativní obsahové analýzy zkoumá Saganův mediální obraz během ročníků 2017, ze kterého byl po 4. etapě za kontroverzních okolností vyloučen, a 2019, při kterém jednu etapu vyhrál a získal rekordní sedmý zelený dres pro vítěze bodovací soutěže. Výzkum zkoumá cyklistův obraz ve vybraných médiích, zda se od sebe liší a jestli se pod vlivem událostí mění. Praktickou část doplňují rozhovory s novináři ze zkoumaných médií.
|
|
Covidové zpravodajství vybraných on-line médií o první vlně epidemie v České republice
Zajíc, František ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Trunečka, Ondřej (oponent)
Cílem práce bylo zkoumání způsobu informování vybraných online médií o takzvané první vlně nákazy koronavirem SARS-CoV-2 v Česku. Konkrétně se tato práce zaměřuje na znaky mediální paniky ve zpravodajských obsazích vybraných médií, na jejich četnost, míru a způsob využití. Zpravodajství daných médií bylo podrobeno kvantitativní obsahové analýze a část z těchto příspěvků byla ještě rozebrána v kvalitativní diskurzivní analýze. Výzkum ukázal, že zpravodajství o šíření koronaviru dominantně zaplnilo mediální prostor. Všechna vybraná média využívala v části zpráv prvky mediální paniky, které mohly mít vliv na společnost. Výzkum dále ukázal, že ve využívání zmíněných prvků se stíraly rozdíly mezi bulvárními médii a médii, která sama sebe označují za seriózní.
|
| |
|
Problematika rasismu ve sportu: Události fotbalového zápasu Rangers-Slavia v českých a britských médiích
Koubek, Michal ; Trunečka, Ondřej (vedoucí práce) ; Němcová Tejkalová, Alice (oponent)
Diplomová práce Problematika rasismu ve sportu: Události fotbalového zápasu Rangers - Slavia v českých a britských médiích se zabývá tím, jak čeští a britští novináři informovali o emotivních situacích osmifinálové odvety Evropské ligy 2020/2021, v níž měl slávistický obránce Ondřej Kúdela údajně rasisticky urazit domácího záložníka Rangers FC Glena Kamaru. Kúdela se nařčení bránil, naopak upozorňoval na to, že ho Kamara po utkání fyzicky napadl v tunelu stadionu, a stěžoval si na místy až surový herní projev skotského týmu. Právě tato tři témata se stala hlavním předmětem předložené analýzy. Ta sledovala tři česká a tři britská periodika v období od 18. března do 1. dubna 2021 a pomocí kvantitativní metody zjišťovala počty příspěvků, které se událostmi zabývaly, a jejich vyznění - tedy jestli z nich například vyplývá, že se Kúdela tohoto činu dopustil, či nikoliv. Dále mimo jiné sledovala, na jakou stranu se výstupy orientují nebo jakého jsou žánru. V teoretické části pak práce pojednává o vztahu žurnalistiky a sportu, rasismu ve sportovním prostředí, vývoji sledované kauzy a společenském kontextu tehdejší doby.
|
|
Motivace členů platformy participativní žurnalistiky iReportér ve zpravodajství ČT24
Šedivá, Tereza ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Trunečka, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na téma participativní žurnalistiky, která se po nástupu webu 2.0 stala zajímavou součástí světa médií. Koncept, kdy se "lidé z ulice" zapojují do vysílání profesionálních médií, využívají v posledních letech rádia, televize i online média po celém světě. Výjimkou není ani tuzemská televize veřejné služby a její zpravodajský program ČT24. V roce 2015 spustila Česká televize projekt s názvem iReportér. Prostřednictvím aplikace mohou zájemci posílat fotografie nebo videa aktuálního dění, které se po zkontrolování editory mohou objevit ve vysílání, na webu nebo na sociálních sítích ČT. Diplomová práce v teoretické části vysvětlí procesy a jevy nezbytné k pochopení trendu participativní žurnalistiky. Jde mj. o proces konvergence, roli produživatele, charakteristiku webu. 1.0, webu 2.0 a 3.0. Rozebere, co je to participativní žurnalistika, jaké jsou její výhody a jak se liší od občanské žurnalistiky. Pozastaví se nad etickými otázkami, uvede příklady platforem participativní žurnalistiky ve světě a v České republice. Ve výzkumné části představí použité výzkumné metody. Dále zhodnotí data získaná z dotazníkového šetření a z hloubkových rozhovorů týkajících se motivace lidí zapojených do projektu iReportér. Na závěr shrne zjištěné poznatky.
|
| |