Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 276 záznamů.  začátekpředchozí267 - 276  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Genderové zatížení pedagogické komunikace mezi učitelkami a dětmi na prvním stupni základní školy
Svobodová, Tereza ; Levínská, Markéta (oponent) ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce)
Ve své práci se zaměřuji na pedagogickou komunikaci a případně genderové stereotypy, které se zde mohou odrážet. Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí, z teoretické a empirické. V teoretické části lze rozlišit dva oddíly. V prvním oddíle vymezuji základní pojmy a uvádím základní teoretická východiska genderových teorií. V druhém oddíle se pak podrobněji zaměřuji na instituci školy a způsoby, jak se zde mohou genderové stereotypy promítat. Empirická část představuje popis a vyhodnocení výzkumu, který jsem prováděla na prvním stupni základní školy. Tento výzkum probíhal ve čtvrté třídě, kde jsem pozorovala případnou míru genderového zatížení pedagogické komunikace u tří učitelek. Jednalo se o kvalitativní výzkum, v rámci kterého jsem používala jednoduché kvantitativní metody. Empirickou část tak lze rozdělit na kvalitativní a kvazi-kvantitativní. Kvazikvantitativní díl obsahuje analýzu a interpretaci dat ze záznamového archu. Záznamový arch jsem vytvářela sama, na základě předběžného pozorování, ale také jsem se inspirovala genderové orientovanou odbornou literaturou. Záznamový arch tedy zohledňuje specifika konkrétního zkoumané vzorku. Druhou část tvoří kvalitativní výzkum, který probíhal dvěma způsoby. Zaprvé v obecnější rovině skrze analýzu a interpretaci všech záznamů z hodin a poznámek ze...
Subkultury a odraz jejich oděvních trendů ve vyšších ročnících ZŠ
Haincová, Klára ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
V této deváté třídě se objevilo pět různých forem oblékání: "normálně", "dívčí styl", ,je mi to jedno", "stylově" a "dandy". Polovina deváťáků, jak chlapci, tak dívky, se oblékají "normálně". Oděvní styl "normálně" představuje jakýsi oděvní standard v této třídě, zároveň také dominantní kulturu. Dále jsou zde dvě dívky, oblékající se v "dívčím stylu", které si uvědomují svoji ženskost a promítají ji do vlastního odívání. Dva chlapci nemají žádný zájem být in (srov. s Levínskou, 2002). Většinou poslouchají mix všech stylů, pop/disko, popřípadě rock. Tyto tři oděvní formy jsou hodnoceny spolužáky různě, nikdo z nich však nepatří mezi ty nejlépe a velmi dobře oblékané (s výjimkou Báry, která však patří mezi ty nejoblíbenější ve třídě).
Volba povolání žáků a žákyň devátého ročníku z hlediska genderové perspektivy
Kvěchová, Lenka ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Ve své práci jsem tedy dospěla k následujícím závěrům. Žáci a žákyně jsou jak v rodině, tak i ve škole ovlivňováni genderovými stereotypy, stejně jako všichni lidé. Pod jejich vlivem pak probíhá příprava na volbu povolání i samotné rozhodnutí pro další studijní dráhu. Právě na základě tohoto faktu se volba povolání u chlapců a dívek odlišuje. Do tohoto procesu vstupují nejvíce nejrůznější faktory: vzdělanostní úroveň rodičů, jejich postoje k mužům a ženám obecně, školní výsledky, zájem o daný obor, ale i informace o škole, atmosféra školy a snadnost přijetí. Plánování budoucnosti není v tomto věku dívek a chlapců příliš jasné a strukturované, ale opět podléhá genderovým stereotypům. Dívky se orientují spíše na rodinu, chod domácnosti a péči o děti. Chlapci berou jako povinnost pracovat a vydělávat peníze pro zajištění rodiny, ke které se vztahují velmi nejasně. Z celého šetření dále vyplývá, že škola nemá (podle explicitních vyjádření samotných žáků/yň) příliš velký vliv na rozhodování a volbu povolání jedinců. Ze způsobu uvažování o pracovních možnostech mužů a žen se zdá, že v rámci určité přípravy na volbu povolání formuje uvažování žáků/yň v tomto oboru. K vedení k rovným příležitostem však systematicky na půdě školy nedochází. Žáci a žákyně vnímají segregaci na trhu práce prostřednictvím vlastních...
Rodinná škola, její historie, vývoj a budoucnost v České republice očima absolventek studia
Hylová, Petra ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Tématem mé diplomové práce je Rodinná škola, její historie, vývoj a budoucnost v České republice očima absolventek studia. V této práci se zabývám Rodinnou školou také jako institucí, zejména pak její historií, úlohou a začleněním do systému školství. Na základě dostupných materiálů porovnávám učební osnovy a plány jednotlivých oborů v různém časovém období. Ve své práci jsem se kromě ukotvení oboru Rodinná škola ve školském systému naší republiky zaměřila na absolventky oboru Rodinná škola a mým cílem bylo získat výpovědi absolventek, které daný obor absolvovaly v různých obdobích minulého století. Zajímala mě především jejich motivace ke studiu tohoto oboru, jejich očekávání a následně komparace tohoto očekávání s realitou. Zajímavým výsledkem se jeví obraz oboru ve společnosti, jak se s ním ve své praxi setkaly absolventky při hledání uplatnění na trhu práce. K tomu účelu sloužila osobní setkání a rozhovory s těmito absolventkami. Jako jedna z absolventek tohoto oboru jsem porovnala vlastní zkušenosti se zkušenostmi respondentek výzkumu a pro zhodnocení podoby a atmosféry studia jsem využila vlastní genderové citlivosti.
Genderové stereotypy v přístupu vyučujících ke studujícím na osmiletém gymnáziu
Mrůzková, Helena ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Genderové stereotypy existují ve společnosti už dlouho, není tomu jinak ve vzdělávacím systému. Genderové stereotypy ukazují muže jako dominantní osoby ve společnosti, které pracují mimo domov na prestižních místech. Oproti tomu ženy pracují doma či na podřadnějších místech. Nicméně tyto stereotypy ukazují, že si ženy vybírají zaměstnání s humanitním zaměřením či práce, které jsou podobné domácím pracím, zatímco muži se angažují ve vědě a technologiích. V diplomové práci se chci zabývat genderovými stereotypy, které jsou zakotveny v učitelských myslích na osmiletém gymnáziu ve vztahu ke studujícím. Výzkumu se zúčastnili čtyři učitelé a čtyři učitelky v osmi třídách. Výzkum je rozdělen do tří základních částí: videonahrávka vyučovací hodiny a její analýza, vlastní reflexe videonahrávky vyučujícími s aspektem rozdílného přístupu k dívkám a chlapcům a osobní individuální rozhovor mezi výzkumnicí a respondentem/respondentkou, který bude taktéž analyzován. Cílem mého výzkumu je analyzovat genderové stereotypy v přístupu některých vyučujících ke studujícím na osmiletém gymnáziu.
Škola a genderové role
Marešová, Hana ; Vodochodský, Ivan (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou osvojování genderových rolí v prostředí školy. Jejím cílem je porovnat očekávání spjatá s genderovými rolemi z pohledu žáků/yň, vyučujících a učebnice a zjistit, zda jsou očekávání vázaná na genderové role v pojetí vyučujících a učebnice občanské výchovy v souladu s žákovskými představami týkajícími se genderových rolí, nebo se vzájemně liší. Text práce se skládá ze dvou základní částí. První část představuje teoretická východiska, která předcházela vlastní empirické šetření a z nichž empirické šetření vycházelo. Pozornost je v této části nejprve věnována vztahu, který existuje mezi pohlavím a genderem jedince, neboť předmětem zkoumání budou charakteristiky spojované s biologickým pohlavím jedince, které mají sociální rozměr a spoluvytváří obsah jedincových genderových rolí. Další část vymezuje pojmy genderové a sociální role, které jsou ústředním tématem zkoumání. Představuje také teoretické přístupy к genderovým rolím a jejich úloze ve společnosti. Práce se dále věnuje teoriím socializace a procesům osvojování genderových rolí. Další kapitoly se zabývají úlohou genderu ve škole, způsoby osvojování genderových rolí ve škole a možnými formami vlivu učebnic a přístupu vyučujících na osvojování genderových rolí. Jejich účelem je objasnit význam předpokladů ohledně...
Genderový rozměr interakce mezi vyučujícími a studujícími
Kuthanová, Petra ; Hadj - Moussová, Zuzana (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Diplomová práce je věnována problematice genderu na základní škole prvního stupně. V rámci gender je pozornost zaměřena na vztah mezi vyučujícími a žákem/žákyní ve vyučovacím procesu. Teoretická východiska objasňují význam gender z hlediska různých aspektů. Praktická část diplomové práce se zabývá postoji vyučujících k žákům a žákyním. Tyto postoje zkoumá prostřednictvím empirické metody, pozorování. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Teoretická studie k výzkumu Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni
Červinková, Alice ; Kolářová, Marta ; Linková, Marcela ; Moravcová-Smetáčková, Irena
Publikace je teoretickou studií k výzkumu Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni, který je realizován v letech 2004-05. Studie je zaměřena na školství z hlediska genderu. Na úvod je předkládán koncept genderu a jeho pojetí v sociálních vědách. Genderové zatížení školství je chápáno v souvislosti se zatížením pracovní sféry. Blok zaměřený obecně na gender ve školství obsahuje analýzu zastoupení mužů a žen mezi vyučujícími a studujícími, dále pedagogickou komunikaci, osnovy, učebnice a vzdělávací výsledky z hlediska genderu. Zvláštní část tvoří analýza genderového zatížení v terciálním vzdělávání a vědě výzkumu. Dále jsou popsány všechny stupně českého školství z hlediska zastoupení mužů a žen mezi studujícími a vyučujícími. V závěrečné části je přiblížen cíl, předmět a metodologie realizovaného výzkumu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 276 záznamů.   začátekpředchozí267 - 276  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.