Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 271 záznamů.  začátekpředchozí262 - 271  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problematika zařazení ekologického zemědělství a potravinářského průmyslu do výuky přírodopisu a biologie na základních a středních školách
Zunová, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tato diplomová práce se snaží zabývat ekologickým zemědělstvím z holistického pohledu. Jsou zde proto nejen zmíněny teze, současný stav a platná legislativa v České republice a Evropské unii, ale toto téma je pojato v širších souvislostech. Jsou tu uvedeny návaznosti na související témata, jako jsou aditiva v potravinách, transgenní organismy (GMO) a Fair Trade. Primárním cílem je poskytnout učitelům biologie na základních a středních školách několik možností, jak mohou tuto problematiku podat žákům a studentům ve svých hodinách. Ukazuje se, že výchova k udržitelnému vývoji je jedním ze základních kamenů vzdělání moderního člověka. Cíle této diplomové práce jsou: 1) Vytipovat možnosti zařazení tématu ekologického zemědělství do výuky biologie a v mezipředmětových tématech, v souladu s platnými Rámcovými vzdělávacími programy pro základní školy a gymnázia. 2) Vytvoření výukových materiálů na téma ekologické zemědělství (v aplikaci Microsoft PowerPoint vytvořit prezentaci pro učitele, vytvořit či upravit didaktické hry a aktivity) použitelných ve výuce. 3) Odzkoušení vytvořených výukových materiálů ve výuce. Pro splnění cíle číslo 1 byly stanoveny dvě pracovní hypotézy: 1. Učitelé přírodopisu či biologie na ZŠ a SŠ nezařazují do své výuky problematiku ekologického zemědělství. 2. Žáci vědí, co jsou to...
Laboratorní cvičení z mikrobiologie se zaměřením na mediální a environmentální výchovu na SŠ
Hlaváčková, Martina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na tvorbu laboratorního cvičení z mikrobiologie se zaměřením na mediální a enviromentální výchovu na SS. Cílem laboratorního cvičení použitého ve výuce je ucelení a rozšíření tématu mikrobiologie pomocí praktických činností. Práce je určena především pro potřeby učitelů gymnázií. Diplomová práce je zpracována tak, aby usnadnila vyučujícím zařazení tohoto laboratorního cvičení do výuky. Teoretická část obsahuje analýzu Rámcového vzdělávacího programu a odborné literatury. Tato analýza sloužila jako podklad pro tvorbu návrhu laboratorních úloh. Lze ji také využít při přípravě a provádění praktika v praxi ve výuce. V praktické části jsou pak navrženy a ověřeny tři laboratorní úlohy a vypracovány metodické návody pro učitele. Laboratorní cvičení z mikrobiologie bylo úspěšně ověřeno ve výuce na gymnáziu. Navržené laboratorní cvičení, metodické návody a teoretické podklady usnadní učitelům využívání praktických cvičení při výuce tématu mikrobiologie na gymnáziu.
Problémy spojené s výukou biologie člověka na základních a středních školách
Pokorná, Jitka ; Skýbová, Jana (oponent) ; Vančata, Václav (vedoucí práce)
Biologie člověka pojednává o všech stránkách života člověka, které vyplývají z jeho biologické podstaty a nepřesahují významněji do oblasti duchovní a sociální. Jedná se proto o obor velmi široký, jehož rozsah a hranice mohou být chápány různě (Novotný, Hruška 1999). Jakou metodu a formu výuky přírodopisu a biologie učitel zvolí, záleží na něm samotném. Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na velmi účinnou metodu projektového vyučování, která vede к motivaci nejen žáky, ale i učitele. Vede děti к získávání vědomostí, к aktivnímu přístupu к učení i к uplatnění se v rámci kolektivu. Především proto bych doporučovala zařazovat tento typ výuky do učebních osnov častěji. Neustále se zdůrazňuje propojení školy s realitou života a právě projektové vyučování výuku životní realitě přibližuje nejvíce. Toto propojení výuky potvrzuji vytvořením školního projektu "Srdce" aneb konferencí o prevenci kardiovaskulárních chorob určený pro 8. třídu základní školy. Hlavním cílem mého projektu bylo zdůraznit důležitost zdraví a zdravého životního stylu pro každého z nás. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Floristická studie Petřína
Macháčková, Jana ; Dostál, Petr (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
První část této práce popisuje petřínské zahrady z kulturně-historického a přírodního hlediska. Čtenář se dozví o existenci chráněného území v horních partiích zahrad a zásadních vlivech lidské činnosti v této oblasti v minulosti i dnes. Druhá část práce se zabývá výsledky dendrologického výzkumu provedeného v zahradě Kinských a Nebozízek a floristického výzkumu Přírodní památky Petřínské skalky v období od jara 2004 do podzimu 2005. Výsledky mapování jsou zaznamenány v tabulkových seznamech, к nimž se váží dokumentační mapy. V diskusní části jsou výsledky studie porovnány s inventarizačními materiály a jsou navrženy možné důvody vzniklých odlišností v seznamech. V didaktické části navrhuji využití této oblasti pro školní účely. Obsahuje dvě vycházky - jednu se zaměřením na dřeviny a druhou se zaměřením na komplexní poznávání přírody. К oběma vycházkám byly připraveny pracovní listy. Text je doplněn dokumentačními fotografiemi některých mapovaných dřevin a bylin. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Námět projektové výuky zaměřené na fenologická pozorování a její využití v přírodovědném semináři základních škol
Malá, Jaroslava ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Řezníček, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá projektovou výukou na základních školách. Za svůj hlavní cíl si klade vytvoření námětu projektu fenologického pozorování, který by se dal úspěšně realizovat ve výuce přírodovědného semináře základních škol. Součástí práce je podrobná teoretická část, jež charakterizuje metodu projektové výuky jako specifickou moderní vzdělávací strategii v současném školství. Zevrubně jsou popsány jednotlivé fáze projektu od jeho přípravy, přes realizaci až po vyhodnocení. V práci není vynechána ani kapitola věnovaná fenologii, ekologickému odvětví, na níž je tento projekt orientován. Praktickou část zahajuje orientační dotazníkové šetření, které u vybraných pedagogů základních škol zjišťuje využívání projektové výuky a zařazení fenologie v jimi vedených přírodovědných seminářích. Samotné ověření navrženého projektu "Roční proměny přírody" v praxi je podstatou praktické části diplomové práce. Jedná se o dlouhodobý projekt sledující proměny přírody v období jednoho roku na úseku vyměřeném čtvercovou sítí. Podrobně je charakterizováno místo fenologického pozorování, popsáno využití čtvercové sítě a navrženy pracovní listy pro jednotlivá roční období. V diskusi je poté analyzován samotný průběh relizovaného projektu, jeho hlavní přínosy pro žáky a splnění výukových cílu. Na druhou stranu jsou však...
Poznávání přírody na 1.stupni - náměty a projekty s botanickou, zoologickou a ekologickou tématikou
Vedralová, Jitka ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Ziegler, Václav (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření souboru botanických, zoologických a ekologických námětů pro praktické činnosti v hodinách prvouky a přírodovědy i při různých mimoškolních akcích. Práce je členěna na několik částí. První část se zabývá zpracováním obsahů vzdělávacích programů a učebnic pro 1. stupeň a jejich hodnocením z hlediska zařazení praktických činností a ekologie. Výzkumná část je věnována zjišťování výukových metod při poznávání přírody v hodinách prvouky a přírodovědy a celkovému zájmu pedagogů o praktické činnosti. Výsledky výzkumného šetření jsou zpracovány do grafů. V praktické části se zabývám tvorbou biologických námětů, které mají učitelům prvního stupně pomoci obohatit hodiny prvouky a přírodovědy a dětem zprostředkovat opravdový zážitek zvláštního pozorování a zkoumání. Náměty jsou doplněny o pracovní listy a protokoly. Přílohu tvoří několik vyplněných dotazníků a pracovních listů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Využití projektové metody v rámci předškolního vzdělávání - Proměny podzimu
Borecká, Markéta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
V první části bakalářské práce uvádím teoretické informace o projektu a projektové metodě. V další části předkládám zásobník aktivit využitelných v projektu. Praktická část obsahuje návrh vlastního projektu, popis jeho realizace a vyhodnocení. V závěru práce prezentuji zjištění, že věkově heterogenní skupina dětí je schopna pracovat na základě vytvořeného projektu - Proměny podzimu a to i bez předchozí zkušenosti s ním. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Využití problematiky vlivu jaderné energetiky na životní prostředí ve výuce u nás a v Německu
Holanová, Barbora ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Téma, Využití problematiky vlivu jaderné energetiky na životní prostředí ve výuce u nás a v Německu, jsem si zvolila především proto, že bydlím nedaleko Jaderné elektrárny Temelín. Od začátku bylo zajímavé sledovat, jak stavba pokračovala a jak se někteří lidé snažili svými protesty zabránit zahájení provozu. Nicméně v roce 2000 byl na prvním bloku zahájen zkušební provoz. Na gymnáziu v Českých Budějovicích, kde jsem studovala, jsme měli v rámci předmětu biologie možnost elektrárnu navštívit. To byl jeden pohled. Opačný názor nám studentům formou přednášky zprostředkoval ekologický aktivista z nejmenované organizace. Informoval nás o šetrnějším využívání alternativních zdrojů energie. Nedokázal však odpovědět na základní otázku, jak by nahradil energii vyráběnou v tepelných, jaderných a jiných elektrárnách, která škodí životnímu prostředí. Stále upřednostňoval vodní, solární a větrné elektrárny. Přestože naše paní profesorka biologie byla výborná učitelka, nic víc jsme se o využívání jaderné energie a radioaktivním záření nedozvěděli a ani ve fyzice jsme toto téma více do hloubky neprobírali. Chybělo nám například poučení, jak se chovat v případě jaderné havárie. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 4. března 2003 vydalo pokyn, na jehož základě se do vzdělávacích programů přidalo téma Ochrana...
Využití městských parků ve výuce biologie se zaměřením na Královskou oboru
Landová, Kateřina ; Dostál, Petr (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Shrnu-li všechny plány, které jsem si na počátku pro svoji diplomovou práci určila, patří mezi ně zmapování dřevin v Královské oboře, změny vyvolané povodněmi a srovnání s osázením v minulých letech. Dále jsem plánovala z listu každé dřeviny vytvořit herbářovou položku a tam, kde to není možné, pořídit alespoň fotografii. O každém zjištěném druhu jsem chtěla napsat text shrnující základní charakteristické a určovací znaky a doplnit jej fotografií či počítačově upraveným obrázkem listu. Neplánovala jsem vytvořit žádný podrobný určovací klíč nebo dendrologický atlas, jen u každého druhu či 7 kultivaru velmi stručně vystihnout nejdůležitější fakta a především určovací znaky, aby tento seznam dřevin byl přehledný a aby se v něm v terénu snadno orientovalo. Takto zhotovený popis by měl pedagogům, kteří by chtěli do Královské obory (nebo do jiných parků) uspořádat exkurzi, usnadnit určování dřevin. Co se týče exkurze, plánovala jsem navrhnout trasu pro žáky základních škol i pro studenty škol středních a doporučit dřeviny, které je možné zde demonstrovat. V souvislosti s exkurzí jsem chtěla vytvořit pracovní listy, pomocí kterých by bylo možné ověřit, kolik si děti o dřevinách, které během exkurze poznaly, zapamatovaly. Posledním mým cílem bylo vytvořený herbář s fotografiemi pomocí scaneru a grafického programu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 271 záznamů.   začátekpředchozí262 - 271  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.