|
Recyklace ve fotografii
Veselá, Barbora ; Musilová, Helena (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Text představuje recyklaci jako jeden z výrazných proudů současného výtvarného umění, který zejména v oblasti fotografie zaslouží pozornosti. Vysvětluje obsah pojmu a představuje vývoj recyklace v historii výtvarného umění. Zamýšlí se nad postavením fotografie a její recyklace v postmoderní situaci z pohledu diváka i autora. Vnímá pochybnosti o legitimitě používání nepůvodních děl pro vlastní tvorbu. Metoda recyklace může být východiskem z tvůrčího hledání, otevírá nové možnosti vyjádření pocitů a myšlenek. Autorka se zaměřuje ve fotografii na recyklaci fyzickou, nikoli obsahovou. Rozděluje recyklaci podle způsobu zpracování převzatých snímků. Jmenuje autory a konkrétní díla, na kterých blíže vysvětluje tvůrčí metody.
|
|
Současná politická fotografie
Müller, Kristyna ; Silverio, Robert (vedoucí práce) ; Musilová, Helena (oponent)
In my BA thesis I am exploring photographers that are working with politics, political photographers. They intetionally are photographing to comment or change certain political incidents. Photographers that I am briging up are such as Alfredo Jaar, Raphael Dallporta or Jean-Christian Bourcart. I explore their work with questions like, how they photograph, what political event and how do they work with the viewer. It is a broad subject, and I am trying to give the reader a first meeting with what politics and photography is.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Slovenian Art after the year 1980 and the group Irwin
Sadovski, Katarina ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent) ; Klaricová, Kateřina (oponent)
In my thesis I dealt with Slovenian art after 1980. In the first part I presented political background of the time and its influence on Interrupted Histories, the subcultures and Slovene artists that sprang out of this scene. In the second part I assess the NSK with its NSK state, the group Laibach and what bears the higher significance of my thesis the collective Irwin. I focused on the field of their work and their main message being that no totalitarian system must never come back to life. They manage to convey their point of view on the subject by reviving the original totalitarian systems. I concluded that in the year 1980 Slovenian photography gained its independence.
|