|
Model experimentálně regulovatelné exprese dipeptidylpeptidasy IV v gliomových buněčných liniích
Němečková, Jana ; Šedo, Aleksi (vedoucí práce) ; Vaníčková, Zdislava (oponent)
"Dipeptidylpeptidase IV aktivitou a/nebo strukturou homologní" (DASH) molekuly predstavují nove definovanou skupinu multifunkcních molekul, z nichž vetšina nese hydrolytickou aktivitu podobnou dipeptidylpeptidase IV (DPPIV, EC 3.4.14.5, identická s diferenciacním antigenem lymfocytu CD26), která odštepuje X-Pro dipeptidy od N-konce peptidu a bílkovin. Dosavadní poznatky svedcí o významu techto molekul v procesech vzniku a rozvoje rady nádorových onemocnení. Cílem práce je (i) prehled problematiky DASH molekul a jejich funkcních substrátu v nádorech odvozených z neuroektodermu a (ii) príprava stabilne transfekovaných lidských glioblastomových bunecných linií s indukovatelnou expresí DPPIV. Pro tuto práci byly pripraveny originální vektory s lidským genem DPPIV a s její v aktivním centru mutovanou formou pro posouzení významu vlastní enzymové aktivity výsledného produktu. Transgenní bunecné linie umožní studovat biologické úlohy DPPIV v procesech vzniku a rozvoje nádoru odvozených z neuroektodermu - v bunecném rustu, invazi a migraci na úrovni vlastní transformované bunky v modelu in vitro a v komplexním systému in vivo po homotopní implantaci do imunodeficientní myši. Vzniklé bunecné linie budou tedy použity jako nástroj studia jak "autokrinního" významu DPPIV pro vlastní exprimující transformované bunky,...
|
|
Rodinný průvodce Uměleckoprůmyslovým museem v Praze jako příklad uplatnění koncepce celoživotního učení v muzeu
Němečková, Jana
Práce se zabývá možnostmi využití muzeí pro podporu celoživotní učení s důrazem na učení rodinné. Autorka vymezuje předpoklady tvorby samoobslužného muzejního programu pro rodiny a předkládá konkrétní návrh rodinného průvodce sálem skla a keramiky stálé expozice Uměleckoprůmyslového musea v Praze (dále UPM). V teoretické rovině je rodinný průvodce založen na studiu odborné literatury, především britské a americké, z oblasti muzejní pedagogiky a souvisejících disciplín. Vychází také ze zahraničních případových studií sledujících chování a učení rodin v muzeu. Součástí práce je analýza vlastního Dotazníkového průzkumu rodinných návštěvníků UPM a popis a vyhodnocení muzejního programu, během kterého rodinného průvodce ověřovala pokusná skupina. Autorka dochází k závěru, že samoobslužný muzejní program pro rodiny musí vycházet z reálného složení rodinných návštěvníků daného muzea a ze specifických potřeb této návštěvnické skupiny. Program by měl návštěvníky motivovat k aktivnímu poznávání a učení se z exponátů, podporovat kooperaci a sdílení znalostí a dovedností mezi jednotlivými členy rodiny. Měl by návštěvníkům zprostředkovat vědomí, že muzeum je místo, kde se lze dozvědět a naučit spoustu nových věcí, ale také strávit příjemné chvíle, a povzbudit je k další návštěvě muzea.
|
|
Rodinný průvodce Uměleckoprůmyslovým museem v Praze jako příklad uplatnění koncepce celoživotního učení v muzeu
Němečková, Jana ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Práce se zabývá možnostmi využití muzeí pro podporu celoživotní učení s důrazem na učení rodinné. Autorka vymezuje předpoklady tvorby samoobslužného muzejního programu pro rodiny a předkládá konkrétní návrh rodinného průvodce sálem skla a keramiky stálé expozice Uměleckoprůmyslového musea v Praze (dále UPM). V teoretické rovině je rodinný průvodce založen na studiu odborné literatury, především britské a americké, z oblasti muzejní pedagogiky a souvisejících disciplín. Vychází také ze zahraničních případových studií sledujících chování a učení rodin v muzeu. Součástí práce je analýza vlastního Dotazníkového průzkumu rodinných návštěvníků UPM a popis a vyhodnocení muzejního programu, během kterého rodinného průvodce ověřovala pokusná skupina. Autorka dochází závěru, že samoobslužný muzejní program pro rodiny musí vycházet z reálného složení rodinných návštěvníků daného muzea a ze specifických potřeb této návštěvnické skupiny. Program by měl návštěvníky motivovat aktivnímu poznávání a učení se z exponátů, podporovat kooperaci a sdílení znalostí a dovedností mezi jednotlivými členy rodiny. Měl by návštěvníkům zprostředkovat vědomí, že muzeum je místo, kde se lze dozvědět a naučit spoustu nových věcí, ale také strávit příjemné chvíle, a povzbudit je další návštěvě muzea.
|
|
Informatizace státní správy
Vaculík, Lukáš ; Němečková, Jana (oponent) ; Koch, Miloš (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na zhodnocení současné situace v oblasti informatizace státní správy na území Jihomoravského kraje. Zabývá se aktuálními potřebami občanů a úřadů ve vzájemné komunikaci. Práce také představuje dva projekty, CzechPOINT a Virtuos, které se dané problematice věnují. Závěrem práce je představen model systému, zjednodušující současný stav a přinášející možnost vyřizování veškeré agendy z pohodlí domova přes internet.
|
| |
| |