Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 178 záznamů.  začátekpředchozí110 - 119dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Psychologické aspekty prevence sexuálního rizikového chování se zaměřením na změnu postojů u adolescentů
Goláňová, Ivana ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Sexuální rizikové chování je jev ovlivňující fyzické i psychické zdraví jedince. Předkládány jsou psychologické aspekty jednotlivých typů sexuálního rizikového chování, a to jak jeho příčiny, tak i důsledky. Práce se zaměřuje na vývojové období adolescence v kontextu syndromu rizikového chování u dospívajících. Diskutovány jsou efektivní přístupy k preventivním aktivitám. Za cíle programu je pak možno považovat ovlivnění postojů dospívajících, které by se měly projevit v jejich chování. Tyto změny v postojích je možné zaznamenat. Práce navrhuje dotazník pro měření postojů k sexuálnímu rizikovému chování adolescentů s názvem Inventář SP-20, který je taktéž užit při návrhu výzkumného designu. V experimentu tedy budou měřeny změny postojů v rámci preventivního programu, kde tato změna může být ukazatelem efektivity programu. Klíčová slova: adolescence teorie problémového chování rizikové chování sexuální rizikové chování efektivní prevence preventivní programy sexuální výchova postoje změna postojů
Sentence imtation and working memory
Abrahámová, Miroslava ; Smolík, Filip (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Z vy'skumov vyply'va, zě na u'lohe opakovanie viet sa neza'visle na sebe podiel'aju' procesy dlhodobej a kra'tkodobej pama¨ti. Multi-komponentovy' model pracovnej pama¨ti podl'a Baddleyho a Hitcha poskytuje vyhovuju'ci teoreticky' popis ako sa tieto procesy do u'lohy opakovania viet zapa'jaju'. Aby sme presku'mali vplyv jazykovy'ch znalostı' ulozěny'ch v dlhodobej pama¨ti na vy'- kon v u'lohe opakovania viet, pri sťatisticky kontrolovanom vplyve procesov kra'tkodobej pama¨ti, zadali sme participantom u'lohy na jazykove' znalosti, fonologicku' kra'tkodobu' pa- ma¨t'(fonologicku' slucˇku), komplexnu' kra'tkodobu' pama¨t'(centra'lnu exekutı'vu) a u'lohu opakovanie viet. Hierarchickou regresnou analy'zou sme zistili signifikantny' prı'nos jazy- kovy'ch u'loh na vysvetlenie variability u'lohy opakovania viet, pri kontrolovanom prı'nose u'loh na fonologicku' a komplexnu' kra'tkodobu' pama¨t'. Tietovy'sledkysu' vsu'ladespoznatkamizliteratu'ryakoajskonceptommulti-komponentovej pracovnej pama¨ti. Kl'u'cˇove' slova': pracovna' pama¨t', epizodicky' za'sobnı'k, opakovanie viet
Charakteristiky nastupující dospělosti v populaci vysokoškolských studentů a zaměstnaných, nestudujících mladých lidí
Kozderková, Barbora ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Předmětem této diplomové práce je porovnání vybraných vývojových charakteristik a hodnotových orientací v období nastupující dospělosti u českých studentů vysokých škol ve věku 19-25 let a stejně starých lidí, kteří pracují a na vysoké či vyšší odborné škole nestudují, ani nestudovali. Nastupující dospělost je životní etapa mezi adolescencí a mladou dospělostí, a některými autory je navrhováno, že se jedná o nové vývojové období v životě člověka. Tento koncept je zkoumán převážně v USA. V České republice mu doposud příliš pozornosti věnováno nebylo. Lidé, kteří procházejí obdobím nastupující dospělosti, vykazují určité rysy, které jsou popsány v teoretické části a na vzorku českých mladých lidí zkoumány v části empirické. Je srovnáván průběh této etapy u skupiny vysokoškolských studentů a pracujících mladých lidí. Je předpokládáno, že vysokoškolské studium i pracovní život přinášejí mladým lidem odlišné podněty, a jejich životní styl a tedy i prožívání tohoto období se liší. Účelem této práce bylo ověřit předpoklad, že studující mladí lidé vykazují více než nestudující mladí lidé rysy nastupující dospělosti. Předpoklad se v tomto výzkumu potvrdil. Dále je práce zaměřena na téma hodnotových orientací u tohoto vzorku mladých lidí. Do hodnotové orientace je promítán životní styl jedince a toto...
Proměna charakteru přátelských vztahů od adolescence k mladé dospělosti
Lacková, Lucie ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Člověk má po celý život silnou potřebu navazovat vztahy s druhými lidmi. Některé vztahy jsou svým charakterem těsnější než jiné; nazýváme je těsnými vztahy. Jedním z druhů těsných vztahů je přátelství, o němž pojednává tato práce. V teoretické části práce je kladen důraz na popis těsných a posléze přátelských vztahů a na přehled jejich vývoje v lidském životě. Zvláštní pozornost je věnována období adolescence a nastupující dospělosti a jejich specifikům v oblasti přátelských vztahů. Právě změny přátelských vztahů v těchto vývojových obdobích jsou předmětem práce. Empirická část zahrnuje kvantitativní a kvalitativní šetření, která se zaměřila na otázku, jak se liší přátelství od adolescence k mladé dospělosti. Na základě studia odborných pramenů a předvýzkumu byly stanoveny charakteristiky přátelství, resp. zkoumané kategorie. Ve výzkumném vzorku 146 respondentů ve věku mezi 15 a 30 lety byly zjištěny jen mírné změny charakteru přátelství, a to v oblasti společných činností, důvěry a frekvence kontaktu. Klíčová slova: Adolescence, nastupující dospělost, přátelství, těsný vztah.
Možnosti diagnostiky dyslexie u dětí
Matějovská, Lucie ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Výzkumná studie je zaměřena na vytvoření nových vhodných nástrojů pro diagnostiku dyslexie pro populaci žáků na druhém stupni základních škol a zpracování jejich pilotní standardizace. Inspirací byly stávající testy pro různé věkové skupiny a metody používané v zahraničí. Do testové baterie byly zařazeny čtyři nově vytvořené testy (test zrakového vnímání, fonologické manipulace, sluchové analýzy a rychlého jmenování) a dva již stávající, které jsou součástí validizační studie (test sluchové diferenciace z Novákovy Diagnostiky specifických poruch učení a subtest Hledání symbolů z Wechslerovy inteligenční škály pro děti). Do výzkumného souboru bylo zařazeno 155 žáků druhého stupně základních škol, 61 dyslektiků a 94 intaktních jedinců. Výsledky ve všech použitých testech se mezi intaktní skupinou a dyslektickou skupinou signifikantně lišily. Mezi skupinami nejlépe diferencoval test fonologické manipulace. Součástí práce jsou korelace mezi jednotlivými testy a vytvořené normy pro obě skupiny. Prezentovaný predikční model byl schopný správně určit 77,4 % "případů" ve vztahu ke kritériu dyslektici - intaktní skupina.
Výskyt dyslexie u osob ve výkonu trestu v ČR
Kejřová, Kateřina ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Studie se zabývá výskytem dyslexie u osob ve výkonu trestu odnětí svobody v České republice. V jejím rámci je zmapována i situace čtenářských a písemných dovedností v této populaci. Na základě výsledků mnohých zahraničních výzkumů, poukazujících na určitou souvislost mezi dyslexií a kriminalitou, které tato tvrzení potvrzují zjištěním vyššího výskytu diagnózy dyslexie u odsouzených, byl uskutečněn výzkum i v českém vězeňském prostředí (konkrétně ve věznice Horní Slavkov). Výzkumný vzorek čítal 113 respondentů v prvním kole sběru dat, ve věkovém rozpětí 22 - 65 let, kteří splňovali podmínky českého občanství, české národnosti a českého mateřského jazyka. Do druhého kola sběru dat postoupilo 62 respondentů, u kterých byl zkoumán možný výskyt dyslexie. Data byla snímána pomocí baterie složené z Ravenových standardních progresivních matic, anamnestického dotazníku, rozhovoru, z diagnostické baterie zaměřené na problematiku specifických poruch učení u adolescentů a dospělých a testu rychlého jmenování. Výsledky výzkumu signifikantně prokázaly několikanásobně vyšší výskyt dyslexie než v běžně populaci, tj. 34 % jedinců s dyslexií ve výzkumném vzorku. Výsledky výskytu dyslexie u odsouzených jsou srovnatelné s výsledky ze zahraničních studií. Mimo to až 84 % respondentů uvedlo spontánně v rozhovoru určité...
Intristická motivace a prožitek FLOW u žáků základní umělecké školy
Komárek, Tomáš ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá problematikou prožívání flow a intrinsické motivace u žáků základní umělecké školy (ZUŠ). Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou žáci ZUŠ k hudbě vnitřně motivováni, do jaké míry prožívají při hře na hudební nástroj flow a s kterými psychologickými aspekty tento typ prožívání souvisí. Výzkumný soubor tvořili žáci hudebního oboru ZUŠ Trutnov ve věku 11-18 let (N = 108). Data byla získána pomocí tří dotazníků (Dotazník flow, Dotazník učitel a Dotazník motivace). První dva dotazníky byly vytvořeny pro účely této rigorózní práce, Dotazník motivace byl přeložen z anglické verze dotazníku SIMS (The Situational Motivation Scale). Výzkum prokázal, že žáci ZUŠ se domnívají, že zažívají flow relativně velmi často. U většiny sledovaných proměnných se potvrdila statisticky významná souvislost s flow, výsledky ale ukazují, že se jedná o méně těsné vztahy. Výjimkou byl vztah mezi flow a intrinsickou motivací, kde byla prokázána výraznější souvislost. Neprokázalo se, že by prožitek flow žáků ZUŠ souvisel s hrou v hudebních souborech, s rozsahem domácího cvičení, délkou hry na nástroj nebo pohlavím respondentů. Klíčová slova: flow; intrinsická motivace; hudební psychologie; hudební vzdělávání.
Mateřské zvládání zátěže spojené se specifickou poruchou učení
Kouřilová, Jana ; Vágnerová, Marie (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Jošt, Jiří (oponent)
NÁZEV: Mateřské zvládání zátěže spojené se specifickou poruchou učení AUTOR: Mgr. Jana Kouřilová KATEDRA: Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Karlova univerzita v Praze ŠKOLITEL: Prof. PhDr. et RNDr. Marie Vágnerová, CSc. ABSTRAKT: Disertační práce je zaměřena na analýzu strategií zvládání matek dětí se specifickými poruchami učení. První dvě kapitoly mají teoretický charakter. Zabývají se jednak specifickými poruchami učení, jednak mateřstvím dítěte se SPU. Výzkum byl realizován jako kvalitativní šetření na principu zakotvené teorie. Sběr dat byl prováděn formou hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s 25 matkami dětí se SPU. Bylo potvrzeno, že SPU představuje pro matku zátěž, jejíž intenzita je proměňována nejen tím, jak se dítě projevuje a mateřskými interpretacemi těchto projevů, ale také školními aspekty situace (zejména pociťovaným školním tlakem, resp. oporou) a matkou vnímanými možnostmi ovlivnění specifické poruchy učení. Samotné strategie zvládání SPU jsou ovlivněny především dvěma faktory: pojetím mateřství a představami matek o škole a vzdělávání. Jako další proměnné byly identifikovány rodinný kontext a vliv odborníků, resp. rádců. K základním mateřským strategiím zvládání SPU patří domácí učení, posilování zvládání na straně dítěte, hledání vlastních zdrojů, zajišťování školní...
Hodnotové orientace u adolescentů a v rané dospělosti
Morávková, Kateřina ; Uhlář, Pavel (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem hodnot a hodnotových orientací. Hodnoty jsou zde zpracovány jako jedno z dílčích témat širšího obsahového celku motivace. V této souvislosti jsou hodnoty zařazeny do struktury spolu s dalšími motivačními systémy. V podobě účelné pro pochopení problematiky hodnot se práce zabývá obecnějšími charakteristikami motivace. Hodnoty a hodnotové orientace jsou rozpracovány pomocí nástinu některých vybraných teorií. Pozornost je věnována také vývojové komponentě hodnot, a to se zvláštním zřetelem na vývojová období adolescence a mladé dospělosti Z tohoto teoretického základu přímo vychází empirická část, která obsahuje návrh kombinovaného výzkumného projektu. Tento projekt se zaměřuje na získání základního vhledu do problematiky hodnotových orientací adolescentů a mladých dospělých a v tomto kontextu nastiňuje téma morální motivace. Klíčová slova: hodnoty, hodnotové orientace, adolescence, raná dospělost
Koncept všímavosti a jeho využití v práci s dětmi
Skokanová, Zuzana ; Loneková, Katarína (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Práce shrnuje aktuální poznatky o všímavosti a v jejich kontextu představuje specifika a možnosti jejího využití v práci s dětmi a dospívajícími. Uvádí některé programy založené na všímavosti využívané v klinické i školní praxi a stručné zhodnocení studií, které sledují vliv těchto programů na různé aspekty psychického zdraví dítěte. Empirická část popisuje kvantitativní zkoumání míry všímavosti u dětí prostřednictvím Škály všímavosti a uvědomění (CAMM-17) a prezentuje porovnání dětí se syndromem ADHD a bez něj ve výzkumném souboru 180 dětí. Na základě Mann-Whitneyova U testu bylo zjištěno, že míra všímavosti se u dětí s ADHD významně neliší od intaktního vzorku. Statisticky významně výše skórovaly starší děti v porovnání s mladšími v souboru dětí s ADHD a stejně u skupiny s poruchami učení a v porovnání starších a mladších chlapců. Poslední část představuje návrh programu pro rozvíjení všímavosti u dětí s ADHD. Klíčová slova: ADHD, děti, programy založené na všímavosti, Škála všímavosti pro děti a dospívající, škola, všímavost, výzkum všímavosti

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 178 záznamů.   začátekpředchozí110 - 119dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 MORÁVKOVÁ, Lucie
2 Morávková, Lucie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.