Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
České základní školství na Jáchymovsku 1918-1960 se zvláštním zřetelem k česko-německým vztahům
Drápal, Jan ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Kremličková, Marta (oponent)
Diplomová práce "České školství na Jáchymovsku 1918-1960 se zvláštním zřetelem k česko-německým vztahům" se věnuje historii českých škol, které navštěvovaly děti mezi 6 a 15 rokem života. Oblast se přibližně kryje se severní polovinou někdejšího okresu Karlovy Vary. Práce sleduje zrod českého školství vokolí Jáchymova po vzniku samostatného Československa, obecně se věnuje i českému menšinovému školství v převážně německy mluvícím pohraničí. Stěžejní část pak zkoumá přístup - oficiálních představitelů Československa na jedné straně a pohraničních učitelů na straně druhé - k německy mluvícím dětem a jejich vzdělávání po roce 1945. Závěrečné části jsou věnovány poválečným školským reformám a příklonu školství k propagaci komunistické ideologie v 50. a 60. letech dvacátého století.
Dívčí školství v českých zemích v 19. století a na přelomu 19. a 20. století
Mlýnková, Jana ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) ; Kremličková, Marta (oponent)
Jedním z klíčových prvků emancipačního procesu českých žen v 19. století byly počátky dívčího vzdělávání. Ty zastávaly ve vývoji tehdejší společnosti nezastupitelnou roli a přestavovaly výrazný posun kupředu ve vnímání sociálního postavení žen a dívek. Diplomová práce se zaměřuje na vývoj vyššího dívčího školství v 19. století a na počátku 20. století. Klade si za úkol postihnout vznik jednotlivých typů středních a odborných dívčích škol a jejich specifik. Pozornost je též věnována počátkům ženského vysokoškolského studia. Text práce je rozdělen do čtyř tématicky odlišných kapitol. První část podává stručné informace o emancipačním procesu a historických souvislostech 19. století. Druhá kapitola pojednává o vzdělávání dívek v 1. polovině 19. století. Třetí část textu si všímá vývoje dívčího vzdělávání ve 2. polovině 19. století. Obsahově se jeví poměrně bohatá. Předkládá informace o Vyšší dívčí škole v Praze, o vzdělávacích činnostech ženských spolků a také o vzniku prvního českého gymnázia v Praze. Poslední kapitola zaměřuje pozornost na prvních 20 let 20. století a pojednává o vysokoškolském studiu žen, dívčích lyceích a odborných školách, jež připravovaly na určité povolání. Mezi odborné školy připravující k povolání patřily průmyslové, kuchařské a hospodyňské školy. Diplomová práce je koncipována jako...
Výchova bilingvních dětí v předškolním období
Jirsová, Klára ; Kremličková, Marta (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
"Výchova bilingvních dětí v předškolním období" je teoreticko-empirická studie, která se zabývá pedagogicko-psychologickými aspekty optimální výchovy přirozeně bilingvních dětí a dětí účastnících se cizojazyčné výuky v rodině a v mateřské škole. Takto pojatá výchova vychází z psychických potřeb předškolního dítěte. V teoretické části je popsán psychický vývoj dítěte s důrazem na jeho řeč a komunikaci. Je zde specifikována situace bilingvního jedince v sociálním, kulturním a politickém kontextu. Dále jsou uvedeny metody výchovy dítěte v bilingvní rodině a určité pochybnosti rodičů o její správnosti. Je konkretizována výchovně-vzdělávací činnost českých a cizojazyčných (zejména anglických) mateřských škol a jejich metod výuky a přístupu k dítěti s jiným jazykem. Výuka cizího jazyka v předškolním věku by měla být pojímána jako příprava na budoucí osvojování cizích jazyků a jako příležitost nahlédnout do jiných kultur. Empirická část práce obsahuje popis a poznatky ze zúčastněného pozorování dětí v jedné české a dvou anglických MŠ. Zjistila jsem, že v cizojazyčných MŠ může docházet k přecenění jednostranného jazykového cíle na úkor psycho-hygienických zásad výchovy dětí hovořících jiným jazykem, než je jazyk instituce. V těchto případech je klíčová role pedagogů, kteří mohou negativní dopady instituce na tyto...
Vietnamské děti v českých školách
Sequensová, Kateřina ; Kremličková, Marta (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na téma vietnamských dětí v českém vzdělávacím systému s důrazem na jejich kulturní pozadí. První část práce se snaží nastínit kulturněhistorické zázemí Vietnamců přicházejících do ČR. Pozornost je věnována také některým odlišnostem interetnické komunikace. Druhá část pojednává o nejvýznamnějších problémech při vzdělávání vietnamských žáků a studentů, a možnostech jejich řešení. Zároveň poukazuje na pozitivní rysy integrace skrze školu.
Výuka cizího jazyka u dětí se specifickou poruchou učení
Teriaki, Jana ; Poláčková, Věra (oponent) ; Kremličková, Marta (vedoucí práce)
Diplomová práce je primárně zaměřena na výuku cizího jazyka u dětí s diagnostikovanou SPU (specifické poruchy učení). Popisuje zásady, metody a úskalí výuky a uvádí příklady využitelné v praxi. V druhém pláně se práce také zaměřuje na etiologie a projevy SPU, popisuje obtíže dyslexie, dysgrafie, dysortografie, způsoby diagnostiky, nastiňuje možnou nápravu těchto poruch a jejich kompenzace. Zaměřuje se při tom na výuku anglického jazyka a popisuje software, který hravou formou pomáhá žákům s SPU v osvojení cizího jazyka. Práce se zabývá také žákem s diagnostikovanou SPU ve vztahu ke školnímu prostředí. Její součástí je také empirický výzkum se základní hypotézou nedostatečného povědomí širší veřejnosti o poruše, prezentací základních informačních pilířů na letáku (příloha č. 1) a přílohovém CD s letákem (příloha č.2). Jak leták, tak i CD si kladou za cíl popularizovat téma a zvyšovat všeobecné povědomí o těchto poruchách.
Josef Tůma
Burdová, Lucie ; Kremličková, Marta (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o životě a díle Josefa Tůmy (1865 - 1933). Jejím cílem je přiblížit osobnost venkovského učitele Josefa Tůmy, který působil v kolínském okrese a později v Praze. První kapitola se zabývá osobním životem J. Tůmy, jeho studiem na učitelském ústavu v Kutné Hoře a následnou prací na obecných školách v okolí Kolína. Věnuje se spolupráci Josefa Tůmy s pedagogickými spolky a jeho působení na ministerstvu školství a národní osvěty po vzniku Československé republiky. Druhá kapitola přibližuje dílo Josefa Tůmy, který se zabýval především prvoukou. Nejznámějším dílem je Vyučování prvouce na školách venkovských, ale nelze pominout ani méně známé publikace nebo přípravu osnov pro obecné školy. Poslední kapitolu tvoří významné pedagogické osobnosti, které vstupovaly do života J. Tůmy.
Profesionální pěstounská péče - nová alternativa ústavní výchově dětí v České republice
Roth, Martin ; Vítečková, Michaela (oponent) ; Kremličková, Marta (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá tématem náhradní péče o děti v kontextu aktuální situace v České republice, kdy péče o ohrožené a opuštěné děti je v převážné míře prakticky řešena nevhodnou formou ústavní výchovy. V úvodních kapitolách je proto věnován prostor tématu rodiny a jejího významu pro uspokojování potřeb dítěte, poruchám rodiny a rodičovství, psychické deprivaci a subdeprivaci v dětství a její prevenci. V části věnované náhradní péči o děti jsou zmíněny nejdůležitější problémy ústavní výchovy a charakterizovány různé typy náhradní rodinné péče, které jsou využívány v současné době v České republice. Podrobněji se potom práce věnuje pěstounské péči z pohledu tradičně pojímaného modelu uplatňovaného v současné době v České republice a moderního přístupu k pěstounské péči, také nazývaného profesionální pěstounská péče. V této souvislosti se zabývá takovými tématy jako vztah rodičovství a pěstounské péče, formy moderní pěstounské péče, přehled aktivit a procesů potřebných pro realizaci nového pojetí pěstounské péče - vyhodnocování případu dítěte, vyhodnocování žadatelů o pěstounskou péči, vytváření plánu péče o dítě, podpora a provázení pěstounské rodiny.
Etnická identita romského dítěte v náhradní rodinné péči
El Mohammadi, Eliška ; Kasíková, Hana (oponent) ; Kremličková, Marta (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá otázkou etnické identity romského dítěte v náhradní rodinné péči. Teoreticky zaměřená část práce přináší kromě nástinu historie romského etnika také základní přehled systému náhradní rodinné péče v České republice. Stěžejní kapitola teoretické části se pak zabývá otázkou identity, zejména identity etnické, a problematikou jejího utváření. V empiricky zaměřené části práce se autorka na základě výpovědí respondentů dotazníkového šetření realizovaného mezi osvojiteli a pěstouny romských dětí zamýšlí nad problematikou utváření etnické identity romského dítěte vyrůstajícího v neromské náhradní rodině. Pozornost je věnována problematice vzhledové odlišnosti dětí, jejich původu či významu informovanosti o romské kultuře a historii. Pozornost je věnována také otázce možnosti kontaktu dítěte s původním romským prostředím a vlivu zkušeností s projevy rasismu na utváření etnické identity dítěte.
Dívčí školství v českých zemích v 19. století a na přelomu 19. a 20. století
Mlýnková, Jana ; Kremličková, Marta (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce)
Jedním z klíčových prvků emancipačního procesu českých žen v 19. století byly počátky dívčího vzdělávání. Ty zastávaly ve vývoji tehdejší společnosti nezastupitelnou roli a přestavovaly výrazný posun kupředu ve vnímání sociálního postavení žen a dívek. Diplomová práce se zaměřuje na vývoj vyššího dívčího školství v 19. století a na počátku 20. století. Klade si za úkol postihnout vznik jednotlivých typů středních a odborných dívčích škol a jejich specifik. Pozornost je též věnována počátkům ženského vysokoškolského studia. Text práce je rozdělen do čtyř tématicky odlišných kapitol. První část podává stručné informace o emancipačním procesu a historických souvislostech 19. století. Druhá kapitola pojednává o vzdělávání dívek v 1. polovině 19. století. Třetí část textu si všímá vývoje dívčího vzdělávání ve 2. polovině 19. století. Obsahově se jeví poměrně bohatá. Předkládá informace o Vyšší dívčí škole v Praze, o vzdělávacích činnostech ženských spolků a také o vzniku prvního českého gymnázia v Praze. Poslední kapitola zaměřuje pozornost na prvních 20 let 20. století a pojednává o vysokoškolském studiu žen, dívčích lyceích a odborných školách, jež připravovaly na určité povolání. Mezi odborné školy připravující k povolání patřily průmyslové, kuchařské a hospodyňské školy. Diplomová práce je koncipována jako...
Počátky vyššího vzdělávání žen v Čechách
Flekal, Karel ; Kremličková, Marta (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o té oblasti emancipace českých žen, která se týkala jejich úsilí o zpřístupnění vyššího vzdělání. První kapitola nastiňuje v hrubých rysech historický vývoj postavení ženy ve společnosti od nejstarších dob do konce 18. století. Stěžejní část práce pak popisuje úsilí českých žen a mužů, kteří se angažovali v otázce středoškolského a vysokoškolského dívčího vzdělávání. Pozornost je přitom věnována zejména veřejným školám. Soukromé školy, spolky a další instituce jsou zmíněny spíše jen okrajově, a to zejména s ohledem na jejich pozici, kterou hráli v dalším vývoji veřejného školství. Zmíněné snahy jsou zasazeny do společenského kontextu českých zemí, především pak do kontextu snah o národní emancipaci českého národa. Částečně je pojednáno i o podmínkách a průběhu těchto společenských změn v německé a židovské menšině žijící v českých zemích. Dále je věnována pozornost především jednotlivým typům dívčích škol, jejich specifické organizaci i osnovám a jejich vývoji, a to až do počátku dvacátých let 20. století.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.