Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 248 záznamů.  začátekpředchozí239 - 248  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Komunikativní dovednosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky
Konkusová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Komunikativní schopnosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Markéta Konkusová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PeadDr, Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: V bakalářské práci je analyzována komunikační schopnost a narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. V úvodní teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se komunikace a rozpracované jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti dětí před nástupem do základní školy. V následující teoretické části je na základě studia odborných pramenů zpracován vývoj dítěte do 6 let věku, jeho psychomotorický, kognitivní a řečový vývoj. Závěrečná teoretická část je zaměřena na možnosti intervence dětí s narušenou komunikační schopností a systém logopedické péče pro tyto děti před nástupem do základní školy. V praktické části, která je zaměřena na rodiče dětí předškolního věku a učitele mateřských škol, je sledován výskyt jednotlivých poruch u dětí tohoto věku. Je zjišťována informovanost rodičů o této problematice, spokojenost s logopedickou péčí o jejich dítě a především je zjišťován fakt, zda rodiče sami pracují s dítětem, které má nějaký druh narušené komunikace. Učitelům mateřské školy je dán prostor k vyjádření k této problematice formou rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA:...
Dítě s narušenou komunikační schopností v mateřské škole
Němečková, Andrea ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Název: Dítě s narušenou komunikační schopností v mateřské škole Abstrakt: Tato bakalářská práce se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. Cílem práce je na podkladu teoretických znalostí analyzovat stav narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku a dále zhodnotit stav poskytování logopedické péče a úroveň kvalifikace učitelek v mateřské škole v logopedické problematice. Práce je rozdělena do čtyř částí, přičemž první tři jsou teoretické a čtvrtá část je věnována výzkumu. V teoretických částech jsou vymezeny základní termíny, ontogenetický vývoj dítěte, předškolní vzdělání a následně jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti. V empirické části je popsáno šetření a jeho výsledky. Klíčová slova: řeč, jazyk, komunikace, vývoj řeči, narušená komunikační schopnost, dítě předškolního věku, logopedická intervence
Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního a mladšího školního věku
Šafářová, Jana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Ve své bakalá ské práci se zam uji na výskyt narušené komunika ní schopnosti u d tí edškolního v ku. Zajímají m poruchy i, které se b žn vyskytují v této v kové kategorii. Jednotlivé poruchy popisuji - jak se projevují a jaký mají individuální dopad na dít . Zda samo tuto vadu vnímá a jakým zp sobem. Dále se v nuji i logopedické intervenci, zam uji se na to, jakým zp sobem v mate ských školách s t mito d tmi pracují. Zda mají školy vlastního logopeda nebo zodpov dnost nápravy nechávají pedagogové pouze na rodi ích. Též mapuji situaci u d tí v prvním pololetí 1. t . ZŠ zda NKS má stejný výskyt i je patrný spíše úbytek. C lick to buy N O W ! PDF-Xchange w w w.pdfxchange.cz C lick to buy N O W ! PDF-Xchange w w w.pdfxchange. cz
Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky
Durdilová, Lucie ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Souralová, Eva (oponent) ; Hádková, Kateřina (oponent)
NÁZEV: Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Lucie Durdilová KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky ŠKOLITEL: Doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Předkládaná práce se zaměřuje na hodnocení lexikálně - sémantické jazykové roviny u dětí v pozdním předškolním věku, konkrétně sleduje jejich výkony v oblasti receptivního a expresivního slovníku. Vlastní měření je realizováno prostřednictvím metody diagnostického testu, jenž byl sestaven na podkladě inspirace čerpané v zahraničí, především v anglofonním jazykovém prostředí. Slovní zásoba je testována u populace intaktní a u jedinců se specificky narušeným vývojem řeči, s cílem porovnání získaných dat. Vzešlá zjištění by měla napomoci ke zvýšení efektivity logopedické intervence v oblasti obsahové stránky řeči u předškolních dětí. Projekt vychází ze skutečnosti, že v současné době není v České republice dostupný aktuální testový materiál určený ke komplexnímu zhodnocení slovní zásoby. KLÍČOVÁ SLOVA: pasivní slovní zásoba, aktivní slovní zásoba, diagnostický test, předškolní věk
Žák s narušenou komunikační schopností v základní škole praktické
Svobodová, Aneta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Žák s narušenou komunikační schopností v základní škole praktické AUTOR: Aneta Svobodová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ANOTACE: Bakalářská práce se bude zabývat problematikou narušené komunikační schopnosti u žáků s lehkým stupněm mentálního postižení, kteří se vzdělávají na základní škole praktické. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů legislativní rámec základní školy praktické, vzdělávací program základní školy praktické, lehká mentální retardace, narušená komunikační schopnost, dyslalie a vývojová dysfázie včetně uvedení možností terapie těchto řečových vad. Dále charakteristiky specifických poruch učení s bližším seznámením s dyslexií a dysgrafií a sluchových vad. Objasnění těchto pojmů povede k pochopení problematiky vzdělávání dětí s narušenou komunikační schopností v základní škole praktické. Praktická část se bude věnovat výzkumu, který bude zpracován do dvou kazuistik na základě získaných informací. Hlavním cílem tohoto výzkumu bude stanovení vhodných metod vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, kteří vyžadují soustavnou logopedickou péči. KLÍČOVÁ SLOVA: narušená komunikační schopnost, základní škola praktická, vývojová dysfázie,dyslalie, logopedická třída
Rozvoj komunikace u dětí s kombinovaným postižením v předškolním zařízení
Stará, Dana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Rozvoj komunikace u dětí s kombinovaným postižením v předškolním zařízení AUTOR: Dana Stará KATEDRA (ÚSTAV): Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Cílem práce je analyzovat problematiku narušené komunikační schopnosti v návaznosti na kombinované postižení u dětí vzdělávaných v mateřské škole. Teoretickými východisky práce budou teorie týkající se ontogenetického vývoje řeči, narušeného vývoje řeči, předškolního věku, charakteristiky kombinovaného postižení a diagnostiky poruch a přehled terapií narušené komunikační schopnosti. V praktické části dojde ke konfrontaci teorie a poznatků získaných v praxi. V práci budu vycházet z předvýzkumu, který bude postaven na empirické metodě rozhovoru s rodiči znevýhodněných dětí, analýzy odborné dokumentace a z pedagogické diagnostiky dětí samotných. Pro vlastní výzkum budou použity metody pozorování, vypracování kazuistiky, individuální a skupinová práce dle IVP, závěrečné pedagogické diagnostiky a komparativní metoda, při které bude porovnáván počáteční a konečný stav narušeného vývoje řeči u daného dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA: Narušený vývoj řeči, předškolní věk, kombinované postižení, diagnostika narušené komunikační schopnosti, terapie narušené komunikační schopnosti.
Dítě s narušenou komunikační schopností v mateřské škole
Povolná, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Dítě s narušenou komunikační schopností v mateřské škole AUTOR: Kateřina Povolná KATEDRA: Speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT Cílem mé práce je ukázat význam logopedické intervence v předškolním věku. V teoretické části, která má tři části, pojednávám obecně o komunikaci a narušené komunikační schopnosti, o vývoji předškolního dítěte, o vývoji řeči a předškolní výchově a dále uvádím nejčastější komunikační poruchy v předškolním věku. V praktické části je na kazuistických studiích, ukázat možnosti a význam logopedické péče v předškolním věku a možné těžkosti spojené s narušenou komunikační schopností po nástupu do 1. třídy. V rámci šetření jsem sledovala logopedickou intervenci u dětí s narušenou komunikační schopností, jejich pokroky a úspěchy, případně neúspěchy ve sledovaném období. Klíčová slova: Komunikace, nerušená komunikační schopnost, logopedická intervence, dítě předškolního věku,
Specifika čtenářství u neslyšících dětí mladšího školního věku se zaměřením na problematiku upravovaných textů
Ptáčková, Klára ; Souralová, Eva (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent) ; Potměšil, Miloň (oponent)
NÁZEV: Specifika čtenářství u neslyšících dětí mladšího školního věku se zaměřením na problematiku upravovaných textů AUTOR: Klára Ptáčková OBOR: Speciální pedagogika ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Eva Souralová, Ph.D. Předkládaná dizertační práce se věnuje problematice čtenářství neslyšících dětí se zaměřením na upravené texty, které slouží jako prostředek ke zvýšení čtenářských kompetencí u těchto dětí. Práce shrnuje teoretické poznatky týkající se oblasti komunikace a vzdělávání neslyšících žáků v souvislosti s problematikou čtenářství, jeho specifiky, rozvojem i kritickými místy. Zaměřuje se na modifikované literární texty pro neslyšící, metodikou jejich vytváření a různými přístupy k nim. V empirickém výzkumu bylo použito kvantitativních metod zpracování, které systematicky shromáždily a vyhodnotily údaje v kombinaci s kvalitativním přístupem. Výzkumné šetření v úvodu pomocí analýzy nastínilo jevy v upravených literárních textech užívaných pro slyšící děti mladšího školního věku. V další části je uvedena podrobná analýza upravených textů vzhledem k míře jejich obtížnosti (dle metody Mistríka). Kvalitativní část výzkumu se soustředila na deskripci, definici a konkretizaci specifických rysů a postupů v upravených českých textech pro neslyšící v komparaci s jejich výchozími verzemi. Zjištěné poznatky a...
Diagnostika narušené komunikační schopnosti u osob s Parkinsonovou nemocí
Růžičková, Hana ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent) ; Dlouhá, Olga (oponent)
NÁZEV: Diagnostika naru ené komunika ní schopnosti u osob s Parkinsonovou nemocí AUTOR: Hana R i ková Mgr. KATEDRA (ÚSTAV) Katedra speciální pedagogiky Pedf UK Praha KOLITEL: doc. PaedDr. Ji ina Klenková, PhD. ABSTRAKT: Diserta ní práce zpracovává téma diagnostiky naru ené komunika ní schopnosti u osob s Parkinsonovou nemocí (PN). PN je progresivní neurodegenerativní onemocn ní, u kterého se ve vysoké mí e vyskytuje hypokinetická dysartrie (HD). Teoretická ást je v nována popisu vlastního onemocn ní, slabým a silným míst m procesu logopedické diagnostiky a deskripci HD. Empirická ást práce se zabývá kvantitativním výzkumným et ením. Cílem na í studie bylo modifikovat test Dysartrický profil 3F k vy í senzitivit na lehký stupe HD, detekovat p íznaky HD v raném stadiu PN u nelé ených pacient , zachytit progresi HD v retestu, objektivizovat výsledky logopedického hodnocení akustickými analýzami a zmapovat subjektivní vnímání své e i samotnými pacienty. Soubor tvo ili lidé s PN a k nim byl vytvo en kontrolní soubor zdravých osob. HD jsme diagnostikovali u 50% PN v rané fázi onemocn ní a 74% v retestu. Mezi nejcitliv j í diagnostické oblasti v klinickém hodnocení s vysokou korelací s akustickými analýzami pat í hodnocení chrapotu u prodlou ené fonace vokál a v monologu a hodnocení melodie e i p i tení textu a v...
Raná péče v rodině s dítětem raného věku se speciálními potřebami jako součást speciální pedagogiky raného věku
Šándorová, Zdenka ; Jesenský, Ján (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent) ; Heřmanská, Danuše (oponent)
Disertační práce má badatelsko empirický charakter, tzn. že v sobě spojuje pokus o vytvoření teoretického systému (nové subdisciplíny speciální pedagogiky) s pokusem získání argumentů s pomocí empirického šetření. Je uvedena teoretickou částí představující historicko-pedagogický přehled problematiky, vymezením referenčního pole, cílových skupin, úkolů, základní terminologie a celého systému speciální pedagogiky raného věku. Specifickou část tvoří raná péče jako teoretický subsystém začleněný do speciální pedagogiky v soustavě sociálně rehabilitačních a speciálně pedagogických služeb. Teoretická část má charakter metateorie v tom smyslu, že v raném věku jsou dány počátky výchovy, péče, podpory v intencích teorie komprehenzívní speciální pedagogiky (Jesenský, 2000) či integrativní speciální pedagogiky (Vítková, 2003), čímž se otvírá možnost aplikace do všech pedií a pro rozvoj edukace v dalších věkových skupinách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 248 záznamů.   začátekpředchozí239 - 248  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.