|
Sociální a filosofické aspekty databází: od lístkového katalogu k nové kulturní formě
Jelínková, Šárka ; Kera, Denisa (vedoucí práce) ; Drobíková, Barbora (oponent)
Tématem této práce je význam konceptu databáze a jeho vývoj ve vztahu k sociokulturnímu dění, a to s ohledem na aspekty, které plynou z histroií potvrzeného vztahu data, informace a znalosti. Cílem práce je objasnit fungování databází, jejich proměny v čase a postupný průnik databáze jakožto nové kulturní formy v období 19. až 21.století. Ústřední tématická linie se odvíjí od historického vývoje databáze a jejích podob vzhledem k příchozím technologiím, a dále pak od teorie uznávaného profesora kalifornské univerzity Leva Manoviche, který spatřuje v databázi novou kulturní formu. Aktuálnost práce je potvrzena rozborem technologií web 2.0, které vznikly až po vyslovení Manovichovy teorie a v současné době jsou ideálním příkladem pronikání fenoménu databáze do společnosti a její kultury. Konkrétní příklady dokládají dříve vyslovené teoretické koncepty a definují některé směry, jimiž se vývoj databází v současnosti ubírá. Na závěr jsou definovány možnosti využití výsledků této práce vzhledem k mapování pokračujícího sociokulturního vývoje.
|
|
Výzkum možností výuky ve virtuální realitě a v prostředí Second Life
Jůnová, Štěpánka ; Kera, Denisa (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Obsahem diplomové práce je výčet současných a tradičních metod výuky cizích jazyků. Dále popis metodických přístupů pro realizaci jazykové výuky ve virtuální realitě a zhodnocení efektivity daných přístupů na modelovém příkladu. Součástí diplomové práce je také projekt a případová studie, která sleduje aplikaci různých metod výuky cizích jazyků v prostředí virtuálního světa Second Life. Pro realizaci projektu byla použita kombinace několika metod, vhodných pro pedagogický výzkum. V samotném výzkumu byly stanoveny dva cíle. Cíl první sledoval průměr nabytých poznatků studenty s ohledem na aplikovanou výukovou metodu. Cíl druhý sledoval průměr celkově nabytých poznatků. Nejvíce se osvědčily výukové metody ze skupiny metod nepřímých a smíšených. Součástí sekce "Realizace projektu" je závěrečná zpráva z výzkumu, jejíž obsahem jsou zjištění a doporučení pro efektivní použití prostředí Second Life v oblasti vzdělávání. Videodokumentace je uložena na CD nosiči, který je přiložen k diplomové práci. V průběhu výzkumu určeného v zadání práce se objevily nové otázky a problémy, které diplomová práce zmiňuje. Jedná se např. o problematiku Netspeaku ve vztahu k jazykovému vzdělávání. Dále je zde nastíněna otázka identity spojená s pracovními pozicemi v prostředí Second Life a návod na obrazovou dokumentaci výukových...
|
|
Filosofický realizmus v knihovnictví a informační vědě v koncepci Birgera Hjørlanda
Dokoupilová, Martina ; Kera, Denisa (vedoucí práce) ; Štogrová Jedličková, Petra (oponent)
Práce je představuje koncepci dánského knihovníka a psychologa Birgera Hjrlanda, který se věnuje studiu vlivu epistemologických filosofií na oblast knihovnictví a informační vědy. Cílem je prezentovat Hjrlandův přístup jako vhodnou koncepci pro knihovnictví a informační vědu, protože na rozdíl od převládajících tendencí nabízí komplexnější pohled na problematiku oboru a přináší nové impulsy pro další výzkum. Na počátku práce seznamuje s historickým vývojem epistemologických disciplín, včetně jejich základních charakteristik, poté poukazuje na jejich vliv na oblast knihovnictví a informační vědy. Hlavní pozornost je zaměřena na Hjrlandova stanoviska k oblastem vyhledávání informací, předmětové analýzy, organizace znalostí a doménové analýzy.
|
| |
|
Mobilní internet a nová generace mobilních aplikací
Zálišová, Mája ; Kera, Denisa (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent)
Diplomová práce zkoumá současný stav, vývoj a jeho možné směry v oblasti lokačních služeb mobilních aplikací a jejich nakládání se sociálním a fyzickým prostorem. Tento vývoj je ilustrován pomocí herní tématiky jakožto jednoho ze zásadních odvětví mobilního trhu. V úvodu práce je nastíněn technologický rozvoj, který připravil podmínky pro budoucí konvergenci mobilního a internetového média. V další části je nastíněn vývoj her a herního trhu na mobilní platformě a vznik geolokačních služeb. Následující část je věnována teoretickým základům zkoumání hry jako média s akcentem na problematiku střetu či prolínání herního a reálného prostoru. Zároveň je v této kapitole představeno několik aplikací, které reprezentují debatované herní trendy v prolínání prostoru. Na konci této části se pak práce soustředí zejména na problematické oblasti, které se ve spojitosti s těmito trendy objevují. Jedná se o otázky ochrany soukromí a další problémy související s novou funkcí tohoto média. Závěrem je pak zhodnocení dopadů nové generace mobilních aplikací na společnost a návrh dalšího možného směřování a podoby mobilní technologie.
|
|
Vtělenost ve vztahu k novým technologiím
Gutierrez, Ivan ; Kouba, Petr (vedoucí práce) ; Kera, Denisa (oponent) ; Wellner, Galit (oponent)
Tato práce je filozofickým průzkumem přivtělení technologických nástrojů, který přihlíží k empirickým výzkumům a vychází ze struktur zkušenosti objasněných raně fenomenologickou tradicí i z analýzy jednání čerpající z analytické tradice. Technologické nástroje jsou do našeho života tak hluboce včleněny, že fungují jako součást nás, přeměňují to, co si myslíme, že jsme schopní činit, a to, kdo jsme. Třebaže technologické nástroje otevírají nové prostory pro autonomní jednání, jejich vnitřní fungování může zůstat neviditelné, a vzniká riziko zakrnění našich schopností jednat. Vzhledem k tomu, že jsme zásadně zakotveni ve světě, nemůžeme se sami chápat bez odkazu na svět a svět nemůžeme pochopit bez ohledu na to, jací jsme. Jedinečnost související s lidským využíváním technologických nástrojů vyvstává z prvotní jedinečnosti, která umožňuje toto využití technologických nástrojů a odlišuje nás od našich nejbližších evolučních příbuzných. Některá zvířata rozšiřují své fyzické působení na okolní prostředí pomocí nástrojů. My lidé však používáme nástroje rovněž k rozšíření našich kognitivních schopností. A protože počítač je nejuniverzálnějším lidským nástrojem, který lze využít jak pro senzomotorické tak pro kognitivní účely, považujeme počítač za prototyp technologického nástroje. Náš popis struktur...
|
| |
|
Vtělenost ve vztahu k novým technologiím
Gutierrez, Ivan ; Kouba, Petr (vedoucí práce) ; Kera, Denisa (oponent) ; Wellner, Galit (oponent)
Tato práce je filozofickým průzkumem přivtělení technologických nástrojů, který přihlíží k empirickým výzkumům a vychází ze struktur zkušenosti objasněných raně fenomenologickou tradicí i z analýzy jednání čerpající z analytické tradice. Technologické nástroje jsou do našeho života tak hluboce včleněny, že fungují jako součást nás, přeměňují to, co si myslíme, že jsme schopní činit, a to, kdo jsme. Třebaže technologické nástroje otevírají nové prostory pro autonomní jednání, jejich vnitřní fungování může zůstat neviditelné, a vzniká riziko zakrnění našich schopností jednat. Vzhledem k tomu, že jsme zásadně zakotveni ve světě, nemůžeme se sami chápat bez odkazu na svět a svět nemůžeme pochopit bez ohledu na to, jací jsme. Jedinečnost související s lidským využíváním technologických nástrojů vyvstává z prvotní jedinečnosti, která umožňuje toto využití technologických nástrojů a odlišuje nás od našich nejbližších evolučních příbuzných. Některá zvířata rozšiřují své fyzické působení na okolní prostředí pomocí nástrojů. My lidé však používáme nástroje rovněž k rozšíření našich kognitivních schopností. A protože počítač je nejuniverzálnějším lidským nástrojem, který lze využít jak pro senzomotorické tak pro kognitivní účely, považujeme počítač za prototyp technologického nástroje. Náš popis struktur...
|
|
Obraz, informace, komplexita. Studium vizuální informace s využitím funkce informační entropie se zaměřením na výtvarnou abstrakci
Malečková, Dita ; Kera, Denisa (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent) ; Havel, Ivan M. (oponent)
Práce mapuje vztah informace a obrazu, potažmo informační vědy a obrazové analýzy, stejně jako důležitost vizualizace informace a metody vizuální analytiky se zaměřením na analýzu uměleckých děl. Zároveň se zaměřuje na proměny obrazu, především digitalizaci i nový typ přijímání obrazů a novou estetiku. Téma obrazu dále omezuje na abstraktní malbu, konkrétně dílo Františka Kupky, které je použito jako vstupní obrazová informace v experimentu, v němž je představena originální metoda analýzy obrazu využívající funkci informační entropie (konkrétně Rényiho entropie). Tato metoda byla v uvedeném výzkumu poprvé použita pro analýzu uměleckých děl se záměrem získat srovnání přirozeného a umělého třídění obrazových dat. Abstraktní dílo jsme zvolili nejen s ohledem na uvedenou historii gramatiky abstraktních forem a jejího vztahu k digitálnímu obrazu, ale také jako emblematický příklad efektivního získávání informace z komplexního prostředí. Práce shrnuje jak historické souvislosti vývoje digitálního obrazu, tak teoretickou reflexi současné obrazové analýzy a dalších technik souvisejících s obrazovou informací a akcentuje vztah abstraktní tvorby k přirozené i simulované komplexitě.
|
| |