Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 109 záznamů.  začátekpředchozí100 - 109  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Lingvistická analýza časopisů určených pro dívky
Jindřichová, Jana ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Holanová, Radka (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá analýzou jazykových prostředků v časopisech určených pro dívky, vydaných v období od května do prosince 2008. Tyto časopisy formují publicistický útvar, který je úzce vymezen z hlediska věku a genderu. Cílem této práce je analýza vlivu těchto faktorů na užití jazykových prostředků. V samostatných kapitolách je analyzován jazyk titulní strany a šesti nej typičtějších žánrů: jazyk "poraden", jazyk fotorománů, jazyk mužů v dívčích časopisech, jazyk reklamy, jazyk módních rubrik a jazyk společenských rubrik. Závěrečná kapitola uvádí jazykové prostředky společné všem rubrikám. Jedná se o komplexní jazykový rozbor s důrazem na stránku lexikální a stylovou.
Argumentace v politických debatách (a její variace v závislosti na proměnách komunikační situace)
Vostalová, Lucie ; Holanová, Radka (oponent) ; Daněk, Jan (vedoucí práce)
Mým cílem je zpracování jedné politické debaty, z níž si vybírám vhodné vzorky pro své zkoumání. Následně se pokouším najít argumenty, které budou podporovat názory vybraných politiků. Jejich argumentaci budu zaznamenávat v argumentační struktuře. Mým přínosem bude zmapování argumentace současných politiků, kteří zastupují dvě největší politické strany. Svoji práci rozděluji na teoretickou a praktickou část. O teoretickou část se opírá moje praktická část. První mé kroky směřují k popisu dialogické komunikace, která se odehrává v těchto typech pořadů a s tím souvisí typologie dialogické komunikace. Dále se zaměřím na politické debaty. V další kapitole budu nahlížet do problematiky argumentace. Nemohu samozřejmě opomenout chybnou argumentaci, která se v poslední době objevuje v hojném počtu u mluvčích, kteří se snaží někoho o něčem přesvědčovat. Následně vytvořím strukturu argumentačního textu, která mi bude nápomocna při praktické části. Poté se budu zabývat ve své práci názorem a argumentem a mimo jiné i tím, jak je rozpoznám. Pro přehlednost nastíním vybranou kontroverzní debatu, kterou přidám před samotný rozbor. V praktické části zaznamenám schematicky argumentační strukturu. První struktura bude zaměřena na Davida Ratha a druhá na Petra Bendla. Budu se především soustředit na to, jak oba politici...
Jazyková analýza reklamních textů z hlediska věkové kategorie recipientů
Krajčová, Lenka ; Holanová, Radka (oponent) ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce)
Ve své práci se zabývám reklamami a jejich strategiemi z hlediska věku recipienta. Zaměřila jsem se na reklamy komerční, a to reklamy televizní a reklamy tištěné v časopisech a novinách. Hodnotila jsem manipulační strategie zaměřené na jednotlivé věkové kategorie a užité verbální a neverbální prostředky v reklamách. Příklady zmíněných jevů jsem prakticky ukázala na doložených reklamách. Typologii reklamy jsem v jednotlivých kapitolách rozdělila z hlediska daného produktu a z hlediska věku adresáta. V této práci jsem se snažila poukázat na hlavní rozdíly v manipulační strategii a rozdíly užívaných prostředků v různých věkových kategoriích.
Postoje žáků základních škol ke spisovné češtině
Durdilová, Hana ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Holanová, Radka (oponent)
V posledních letech se zintenzivňuj1 diskuse o spisovnosti v odborných periodikách a na vědeckých konferencích. Hlavni problém tkvi ve stále rostoucím vlivu obecné češtiny, a tim souvisejícím dopadem na spisovný jazyk. Mezi jednotlivými lingvisty panuje nejednoznačný názor. Někteří akceptuji nespisovné prostředky i v psaném projevu, někteří jsou ochotni o nich uvažovat, jini je striktně odmitaji. Cilem této práce je rozpoznat postoje žáků základních škol ke spisovnému jazyku. Práce reaguje na názor P. Sgalla, že se člověk v dětství spisovnost uči uměle a spisovné vyjadřováni je pro něj nepřirozené. Pomoci výzkumu na základních školách a gymnáziu zjišťuji, jaká děti zaujimaji stanoviska ke spisovnému jazyku, jak na něj nahližeji, zda ho vůbec vnimaji a hlavně jakou roli hraje v jejich životě.
Charakteristika jazyka českých a anglických sportovních reportáží
Seethaler, Martin ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Holanová, Radka (oponent)
Předmětem zkoumání této práce je žánr sportovní reportáže a jejím cílem je porovnání tohoto publicistického útvaru v jazykovém prostředí českém a anglickém. Zmíněný útvar je zkoumán z hlediska hlavních lingvistických disciplín: morfologie, lexikologie a syntaxe. Na všech rovinách lingvistického rozboru prostřednictvím mnohých příkladů z autentického materiálu dokazujeme rozdíly v různých aspektech jazyka (zastoupení slovních druhů, užití neurčitých slovesných tvarů, bohatost sportovní terminologie, uplatněné slovotvorné procesy, prostředky stylistického ozvláštnění, komplikovanost větné výstavby, specifické syntaktické struktury). Získané poznatky využíváme k rámcové stylistické charakteristice analyzovaného žánru. Výsledky obsáhlé lingvistické analýzy potvrzují jednak kondenzovanost stylu sportovní reportáže, jednak obecné rozdíly obou jazyků, které se v útvaru sportovní reportáže odrážejí. Anglická sportovní reportáž se na základě studovaného materiálu vyznačuje bohatší zásobou sportovní terminologie, rozvinutější větnou stavbou či širším repertoárem prostředků stylistické kondenzace. Její styl je charakteristický svou nominální povahou s množstvím substantiv, adjektiv a pronomen. Českou sportovní reportáž lze charakterizovat větším množstvím přejatých slov, jednodušší větnou výstavbou a celkovou...
Práce s reklamními texty jako východisko pro jazykovou a komunikační výchovu na 1. stupni základní školy
Kyjanková, Kamila ; Holanová, Radka (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Diplomová práce je zaměřená na obranu dětí proti působení reklamního sdělení. Teoretická část se zabývá historií reklamy a zájmu o problematiku působení reklamy na děti. Dále jsou v ní rozebrány cíle a funkce reklamy a prostředky, které se v reklamním sdělení používají k přesvědčování. Obsahem teoretické části je také metodika výuky mediální výchovy a její specifika na prvním stupni, včetně kapitoly o psychickém vývoji žáků prvního stupně základní školy. Součástí praktické části je analýza učebnic českého jazyka, jejímž cílem bylo zjistit, zda učebnice obsahují témata týkající se reklamní problematiky. Dále obsahuje výsledky výzkumu, kterého se zúčastnili učitelé prvního stupně základní školy a jehož cílem bylo zjistit, jaký vztah zaujímají učitelé k problematice reklamy. Praktická část současně obsahuje pracovní listy pro žáky prvního stupně ZS. Cílem pracovních listů je pomoci žákům pochopit, jakým způsobem nás reklama ovlivňuje, a seznámit je s tím, jak reklama vzniká.
Srovnání syntaktické struktury českých a anglických tištěných a mluvených reklam
Mazánková, Marcela ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Holanová, Radka (oponent)
Tato diplomová práce vychází ze souboru 200 tištěných (českých a anglických) a 200 televizních (českých a anglických) reklam. Hlavním cílem práce bylo na základě shromážděného materiálu popsat základní rysy syntaktické stránky české a anglické reklamy, vzájemně je porovnat a doložit konkrétními příklady. Součástí práce je i statistický výzkum jednotlivých jevů v materiálu. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V úvodní kapitole jsem uvedla základní rysy reklamy, jaké je její postavení v rámci české stylistiky, jaké jsou její formy a co jednotlivé druhy reklamy nabízejí. V druhé kapitole jsem se již věnovala samotnému syntaktickému rozboru reklam, rozebírané jevy jsem porovnávala mezi oběma zvolenými jazyky. V závěrečné kapitole jsem se pokusila analyzovat reklamní slogany v poněkud širším kontextu. Zabývala jsem se pragmatikou řečových aktů v reklamě, typem a postavením adresáta v reklamním diskurzu a slogany jsem analyzovala z hlediska principu kooperace a zdvořilosti. Závěrečná kapitola shrnuje závěry, k nimž jsem na základě analýzy dospěla. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vztah učitelů češtiny ke spisovnému jazyku
Herčíková, Iva ; Holanová, Radka (oponent) ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce)
Tématem této práce je vztah učitelů češtiny ke spisovnému jazyku. Zvolila jsem si je po přečteni článku Fr. Čermáka, P.Sgalla a P. Vybírala s názvem Od školské spisovnosti ke standardní češtině (Čermák - Sgall - Vybiral 2005). Autoři se v něm kromě jiného snažili nastolit otázku, zda by se jazykovědci a vůbec lidé zabývajici se češtinou a jejim vyučováním ve školách, neměli hlouběji zamyslet nad tim, proč vlastně máme v naši mateřštině útvar, kterému se řiká spisovná čeština. Tento článek se mi dostal do rukou na sociolingvistickém semináři a přinutil mě k zamyšleni nad příspěvkem k tématu spisovnost a následně k uvažováni nad tim, jak se vlastně spisovnost uplatňuje v praxi na základních a středních školách.
Projevy akceptability v časopisech pro mládež
Šilhanová, Vendulka ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Holanová, Radka (oponent)
Tato diplomová práce by měla přispět charakteristice jazyka tištěných médií určených mládeži jako specifické sociální skupině. Vychází z analýzy vybraných tištěných médií (časopisů) a snaží se zachytit a zjistit, jaké komunikační strategie a jazykové prostředky užívají média pro získání a udržení dospívajících čtenářů a komunikaci s nimi. Soustředím se na prostředky akceptability textu, které doložím na příkladech konkrétních časopiseckých textů. Předpokládám, že užití prostředků akceptability je na jedné straně motivováno snahou autorů seriózně a srozumitelně čtenáře informovat, na straně druhé snahou navázat s nimi kontakt, přiblížit se jejich světu, vytvořit atmosféru blízkosti a důvěry (oslovení, tykání / vykání...). Dále očekávám, že snahy o akceptabilitu se projeví také na volbě tématu a útvaru národního jazyka, na délce a strukturaci textů, lexiku, užití výrazových prostředků na rovině syntaktické, v množství kontaktních prostředků či aktualizovaného vyjadřování. Závěry, nimž práce dospěje, by měly přispět informovanosti o světě časopisů pro mládež a jejich jazykové kultuře. Dále by měly shrnout výskyt projevů akceptability na výčtu konkrétních příkladů a pomoci ke klasifikaci těchto zjištěných jevů a vymezení jejich funkcí. Zaznamenané příklady také budou sloužit většímu poznání strategií autorů,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 109 záznamů.   začátekpředchozí100 - 109  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.