Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 384 záznamů.  začátekpředchozí250 - 259dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pojetí rozumu, paměti a vůle u Petra z Letovic (z Kvodlibetu Matěje z Knína v kodexu X H 18, fol. 118a-119b - utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem sit substantialiter ratio, memoria et voluntas)
Radechovský, Adam ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zpřístupnit odkaz dosud neznámého Mistra Petra z Letovic působícího na pražské univerzitě před vypuknutím husitské revoluce. Vychází z dochované kvestie Utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem essentia sit substantialiter ratio memoria et voluntas, která mu byla dána k řešení na významném kvodlibetu mistra Matěje z Knína roku 1409. Hlavní část práce je věnována kritickému přepisu a překladu kvestie z rukopisné sbírky kodexu UK Praha X H 18. Autor se dále pokouší ve svém komentáři vyložit kvestii a zařadit ji v rámci myšlenkového kontextu pražské univerzity. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vybrané motivy řeckého myšlení v Nietzscheho filosofii
Fodorová, Aneta ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Tato práce shlíží na vybrané řecké motivy očima svérázného německého filosofa devatenáctého století Friedricha Nietzscheho. Jedná se o nastínění Nietzscheho chápání řeckého myšlení a zároveň sledování Nietzscheho při inspirování se řeckým myšlením a následně i při začleňování prvků tohoto myšlení do Nietzscheho vlastní filosofie. Práce odhaluje časté Nietzscheho problematické chápání a uchopování řeckých myšlenek, stěžejní je ale důkladná interpretace jednotlivých motivů a jejich postavení v Nietzscheho filosofii. Stěžejními myšlenkami pro tuto práci je problém apollinského a dionýského umění, problém vztahu Sókratés - Platón a Nietzsche - Hérakleitos a problém nadčlověka. V neposlední řadě je provedeno zamyšlení nad významem Nietzscheho "řeckého" myšlení pro nás dnes. Klíčová slova Umění, Apollón, Dionýsos, Sókratés, život, Zarathustra, věčný návrat téhož, hra, oheň, dítě, nadčlověk, agón
Význam péče o duši v životě současného člověka
Tesárková, Vladislava ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Cílem této práce je připomenut si hodnoty duše spolu s možnostmi péče o ni. Diplomová práce se zabývá tématem významu péče o duši v životě současného člověka. V úvodu textu jsou položeny výchozí otázky: Co je péče o duši a co do této starosti patří? Práce je rozvržena do tří částí, jež se zabývají porovnáním vnímání duše v období antiky, v novověku a Patočkovým pojetím dějin, tázání a životních pohybů, vedení dialogu, který směřuje k objevování vlastního počátku. Tyto náležitosti se jeví pro uskutečnění vzestupného duševního pohybu nezbytné. Péče o duši je nerozlučně spjata s fenoménem svobody jako svobody k něčemu. Základním lidským úkolem je pečovat o duši. Předpokladem pro výchovu a vzdělání je péče o duši. Soudobý pohled na péči o duši se značně odlišuje od výše uvedených konceptů, je poněkud zkreslen. V současnosti je péče o duši opomíjena a na její místo se dostávají jiné aktivity, které spíše člověka zahlcují, otupují, odvádějí jeho pozornost od sebe samého k vnějšímu světu. Odvracejí člověka od usebírání se, kterého je tolik třeba při uskutečnění bytostného tázání. KLÍČOVÁ SLOVA: duše, péče o duši, tázání, dialog, svoboda, životní pohyb (výchova k péči o duši?)
Proměny hodnot v dětské literatuře od obrození k dnešku
Popková, Markéta ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá proměnou hodnot v dětské literatuře od obrození k dnešku. Na začátku práce se pojednává o problematice hodnot a o významu dětské literatury pro rozvoj morálního vědomí žáků. Dále se práce zabývá proměnou hodnotové orientace ve společnosti v průběhu sledovaného období. V rámci interpretace děl dětské literatury, která byla dobově nejvýznamnější či nejčtenější, je ukázáno, jak se měnil pohled na morální normy a hodnoty v literatuře pro děti a mládež. V závěru práce jsou porovnány hodnotové rámce napříč zmíněnými tituly s přihlédnutím k subjektivnímu pohledu autora i hodnotové orientaci společnosti. Z výsledků práce jsou pak vyvozeny didaktické závěry, které mohou posloužit jako pomůcka učitelům při výuce občanské výchovy. Abstract The diploma thesis deals with the change of values in children's literature. At the beginning of the thesis the values and the importace of children's literature for pupil's moral development are being discussed. Further on the study is aimed to discuss the change of the oreintation of social values throughout the examined peroids. Within the interpretation of different works of Children's literature (which were the bestsellers or the most frequently read books) is demonstrated how the view of moral codes and values in children's literature has...
Péče o duši jako základ sebevýchovy
Stříbrská, Lenka ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Diplomová práce podává základní vyložení tématu péče o duši doplněné o úvahy spadající do filosofie výchovy. V úvodu textu jsou autorkou vytyčeny tři výchozí otázky: Co je péče o duši a co do sebe tato starost zahrnuje? Jaké jsou možnosti návratu k této koncepci v současné době a je tento návrat ještě možný? Jakou roli hraje dnes v rámci "starání se" škola a jaká je úloha učitele? Samotná práce je rozdělena do tří oddílů, jež jsou věnovány srovnání vnímání duše v období antiky, novověku, Patočkovu pojetí dějin a životních pohybů a tázání, dialogu a objevování vlastního počátku jako náležitostí, bez nichž se vzestupný duševní pohyb nemůže uskutečnit. Péče o duši souvisí též s fenoménem svobody jako svobody k něčemu, co nás zakládá. Postupně se vyjevuje nezbytnost aktualizace pečování o duši v současné době, v níž hraje velice důležitou roli škola jako hlavní participant v procesu výchovy.
Kritický úvod do vztahu filosofie a výchovy jako fenoménu v postmoderní době
Petrescu, Armand ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Název práce je Kritický úvod do vztahu filosofie a výchovy jako fenoménu v postmoderní době. Můžeme ji vnímat, jako tři oddělené celky. Předěl mezi nimi není toliko tematický jako spíše historický. V části první se živě zabýváme Platónem. V části druhé odkrýváme Patočkovy úvahy nad filosofií a výchovou. A v poslední, třetí části se noříme do tematicky podobně laděné práce Hogenové. V průběhu této naší cesty postupně, ale velice jemně, odkrýváme společnou účast těchto tří filosofů na jediné filosofické tradici. Naším úkolem je tuto tradici postupně odkrýt, pochopit, ale především prožít a na konci se rozhodnout, zda se k ní přidáme, či ji jako nepotřebnou odvrhneme. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Paratactic Aggregate- Feyerabend's Pluralistic Philosophy
Brouček, Luděk ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Semrádová, Ilona (oponent) ; Bschir, Karim (oponent)
Předložená disertační práce se zabývá pozdním dílem Paula Feyerabenda se zaměřením na jeho epistemologické a ontologické pozice. Práce rozebírá Feyerabendovu pozdní pluralistickou filosofii a jeho pohled na historicitu poznání na příkladech interpretace přechodu z archaického pre-racionálního epistemologického rámce k řeckému a západnímu racionalismu. První část poskytuje přehled vývoje Feyerabendovy filosofie a průběhu jeho neustále se měnících filosofických pozic a dále nabízí výčet kritické odezvy filosofické komunity. Druhá část se zaměřuje na Feyerabendovu interpretaci řeckého archaického myšlení. Feyerabend předkládá pre-racionální epistemologický rámec v pojmu "parataktický agregát". Feyerabendova představa je založena na výkladu pozdního geometrického figurativního umění a navazuje na lingvistický výzkum Bruno Snella v oblasti homérské psychologie. Feyerabend vyzdvihuje tento původní archaický pohled na svět a vysvětluje nástup racionality ve filosofii a kultuře klasického Řecka jako výsledek komplexního idiosynkratického, socio- historického procesu a ne jako postupný vývoj lidského myšlení. Cílem této části disertační práce je ukázat, jak se Snellova a Feyerabendova interpretace archaického myšlení dále rozvíjí ve Feyerabendově pozdní filosofii. Třetí část porovnává koncept historicity ve...
Etika a morálka
Slavíček, Tomáš ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
1 Abstrakt Tato bakalářská práce pojednává o filosofickém pojetí morálky a etiky a jejich vývoji v čase. V úvodu je zaměřena na přesné definování těchto termínů. Tato práce zachycuje vývoj morálky a etiky od dob antických, přes období středověké a novověké, až po etické systémy 19. století a 20. století. Jednotlivá období jsou členěna do kapitol, vždy stručně charakterizována a následně je pozornost věnována minimálně dvěma hlavním směrům či dvěma hlavním představitelům a jejich myšlenkám. V práci je kladen větší důraz na současné etické problémy a jejich řešení ve vztahu k filosofii.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 384 záznamů.   začátekpředchozí250 - 259dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.