Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The Paratactic Aggregate- Feyerabend's Pluralistic Philosophy
Brouček, Luděk ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Semrádová, Ilona (oponent) ; Bschir, Karim (oponent)
Předložená disertační práce se zabývá pozdním dílem Paula Feyerabenda se zaměřením na jeho epistemologické a ontologické pozice. Práce rozebírá Feyerabendovu pozdní pluralistickou filosofii a jeho pohled na historicitu poznání na příkladech interpretace přechodu z archaického pre-racionálního epistemologického rámce k řeckému a západnímu racionalismu. První část poskytuje přehled vývoje Feyerabendovy filosofie a průběhu jeho neustále se měnících filosofických pozic a dále nabízí výčet kritické odezvy filosofické komunity. Druhá část se zaměřuje na Feyerabendovu interpretaci řeckého archaického myšlení. Feyerabend předkládá pre-racionální epistemologický rámec v pojmu "parataktický agregát". Feyerabendova představa je založena na výkladu pozdního geometrického figurativního umění a navazuje na lingvistický výzkum Bruno Snella v oblasti homérské psychologie. Feyerabend vyzdvihuje tento původní archaický pohled na svět a vysvětluje nástup racionality ve filosofii a kultuře klasického Řecka jako výsledek komplexního idiosynkratického, socio- historického procesu a ne jako postupný vývoj lidského myšlení. Cílem této části disertační práce je ukázat, jak se Snellova a Feyerabendova interpretace archaického myšlení dále rozvíjí ve Feyerabendově pozdní filosofii. Třetí část porovnává koncept historicity ve...
Pojetí vědy u Paula Karla Feyerabenda.
Brouček, Luděk ; Hogenová, Anna (oponent) ; Hajnal, László (vedoucí práce)
Přístup k vědě podle Paula Feyerabenda má být zhruba následující: pragmatickým cílem je nalézt řešení nějakého problému. Vycházíme z konkrétní situace a rozvíjíme libovolné hypotézy, které mohou problém řešit a tím obohacujeme poznání. Jediným kritériem je nalézt řešení problému. Přístup k výběru hypotézy nebo teorie nemá být omezován "vědeckostí", tedy ani vědeckou metodou ani vědeckou demarkací. Necháme rozvíjet a soupeřit mezi sebou alternativní hypotézy. Feyerabend dokazuje, že tento svobodný přístup rozšiřuje poznání efektivněji, brání rigiditě a exklusivitě a ideologické indoktrinaci. Skutečnost je prostě nevyčerpatelně bohatá a metodologie svazuje.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.