|
Ženské postavy ve vybraných romanetech Jakuba Arbesa
Majorová, Eliška ; Stejskalová, Anna (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Obsahem bakalářské práce je rozbor tří romanet - Sivookého démona, Zázračné madony a Akrobatů - a především charakteristika jejich hlavních hrdinek - Reginy, Ismeny a Eldory - s přihlédnutím k jejich literární výjimečnosti. V prvních dvou kapitolách je krátce shrnut Arbesův život v návaznosti na jeho dílo a popsáno romaneto jako žánr. To posloužilo jako východisko k rozboru vybraných romanet a určení rysů typických pro daný žánr. U zvolených romanet jsou detailně pomocí doslovných citací popsány jejich ženské hrdinky. Některé postupy při popisu jsou v Arbesově díle u ženských postav shodné s popisy postav mužských (výběr jména, dostatečné vzdělání k nastolení vědecky rozřešitelné zápletky), většina znaků je ale vlastní jen ženám. Všechny jsou nádherné, tajemné a dobré, schopné k sobě lidi poutat a schopné rozdávat lásku. Ačkoliv pocházejí z chudého prostředí, mají obrovskou moc ovlivnit silou své osobnosti okolní svět. Lákavé jsou i tajemným mystériem, které je obklopuje a které mizí až ve chvíli jejich smrti. Nejzajímavější je jejich charakter. Ačkoliv jsou dobré, skromné, vděčné, milé, trpělivé a v lásce oddané a věrné, mají společný i méně tradiční povahový rys, a to vášnivost. Dále jsou nekonvenční a svobodné. Z uvedených poznatků lze usoudit na typizaci Arbesových ženských postav. Uvedené...
|
|
Jaromír Nohavica: vývoj autorské poetiky
Hrubcová, Zuzana ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
9 Resumé Tato práce se skládá ze dvou částí - z teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá populární kulturou. Následně se zaobírá problematikou populární literatury a jejích rysů vzhledem k umělecké literatuře. Práce obsahuje i kapitolu o populární hudbě, která je nedílnou součástí písňových textů. V závěru teoretické části se nachází kapitola o zpívané poezii. Pomáhá nám lépe proniknout do tajů písňových textů. Praktická část je uvozena kapitolou zabývající se základními motivy a tématy textů Jaromíra Nohavici. Praktická část si klade za cíl potvrdit předpoklad, že Nohavicovy texty jsou populární. Ne však v celé jejich šíři, neboť jsou z části také texty uměleckými. Toto tvrzení je ověřováno rozborem devíti textů ze tří různých období. Na textech jsou ukazovány rysy populární literatury i literatury umělecké.
|
|
Současný knižní trh. Terénní anketní šetření mezi knihkupci i zákazníky a závěry z něho
Kubecová, Lucie ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem bakalářské práce je zmapovat současný český knižní trh a na pozadí běžně dostupných dat prezentovat závěry mých anketních šetření. Práce se dále opírá o statistické údaje a o informace, které mi poskytli reprezentanti českého knižního trhu. Po uvedení do tématu rokem 1989, který je považován za významný mezník, od jehož počátku datujeme knižní současnost, se věnuje struktuře knižního trhu v letech 2001 až 2010, aktuálnímu problému knižního trhu, kterým je zvýšení DPH na knihy a novému způsobu ve čtení, jimiž jsou elektronické knihy. Práci také obohatily rozhovory se dvěma stále tvořícími českými autory, kteří mimo jiné vyjádřili i svůj názor na současný knižní trh.
|
|
Vliv rodiny a mateřské školy na rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Prchalová, Dagmar ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Anotace: Diplomová práce je zaměřena na problematiku předčtenářské gramotnosti a způsoby, jak ji lze rozvíjet u dětí předškolního věku. Zabývá se důležitostí knih ve výchově a vzdělávání dětí v předškolních zařízeních i v domácím prostředí. Teoretická část práce je věnována literatuře pro děti, její žánrové skladbě, funkci a významu a klíčové roli dospělých, a to jak rodičů a rodiny, tak učitelů v mateřských školách, v procesu seznamování dětí s knihami. Je představen projekt "Celé Česko čte dětem", který si klade za cíl podpořit pravidelné čtení dětem - v neposlední řadě právě těm předškolního věku. Poslední kapitola si klade za cíl ukázat, jak probíhá vzdělávání dětí v oblasti rozvíjení předčtenářské gramotnosti a literární výchovy v konkrétních vybraných mateřských školách v České republice. Diskutována je také role rodičů.
|
|
Lidová slovesnost v předškolní výchově
Schreiberová, Kateřina ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Anotace: Tato práce dokládá význam folkloru, zvláště pak lidové slovesnosti v náplni předškolního vzdělávání. Osvětluje využívanou terminologii, dokládá zakotvení ochrany a zachovávání lidové kultury v legislativních dokumentech a osvětluje, jakou roli v ochraně a zachovávání lidové kultury hrají vzdělávací instituce. Práce na konkrétních příkladech dokazuje, jakým způsobem lze prostřednictvím folkloru v předškolní výchově rozvíjet osobnost dítěte. Klíčová slova: Tradiční lidová kultura; folklor; folklorní slovesnost; předškolní výchova; rozvoj osobnosti dítěte
|
|
Současná česká poezie a její vnímatel
Hoření, Vendula ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
diplomové práce: Současná česká poezie a její vnímatel Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Katedra českého jazyka a literatury Vendula Hoření Tato diplomová práce se zabývá současnou českou poezií. Snaží se nalézt její typické formy a obsahy. Slovem "současná" je míněno období, v němž byly materiály k jejímu zpracování sbírány, tj. v rozmezí od jara 2010 do jara 2011. Důraz je kladen na vnímatele a způsob, jakým se s poezií může dnes setkat. Hypotéza, že výsledkem výzkumu bude zjištění, že jisté obsahy a formy jsou nadčasové, ale jiné pouze současné, byla potvrzena. Jako nové obsahy byla nalezena témata reagující na současné fenomény virtuálna, ekologie a konzumní společnosti. Mezi nové formy současné české poezie byly zařazeny: projekt Poezie pro cestující, antologie Nejlepší české básně, soutěž v autorské recitaci Slam poetry a písničkářské setkání Open mic jako převzaté po zahraničních vzorech a Fyzické básnictví Petra Váši a v jistém smyslu také básnická improvizace Jakuba Folla jako původní současná česká poezie.
|
|
Básník a textař Karel Kryl
Rejzková, Lenka ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
101 16 Resumé Předkládaná práce se zabývá výraznou osobností českého folku - Karlem Krylem. Zkoumá rozdíly v poetice jeho písňových textů a básní a jejich vývoj v letech 1968 - 1989. První kapitoly nastiňují situaci od šedesátých let 20. století kolem zpívané poezie a písničkářů až do současnosti. Karel Kryl je porovnáván s českými písničkáři, lišil se od nich nejen svou tvorbou, ale také svým životem, názory i vzhledem. Jeho poetika se během dvaceti let vyvíjela, a to jak u písní, tak u básní. Toto období je v případě písní rozděleno na čtyři etapy, k nimž jsou podle vzniku přiřazeny jednotlivé básnické sbírky. Do roku 1971 lze hovořit pouze o písních, neboť v tomto období se Kryl básním ještě nevěnoval. V této době psal mladý autor texty, v nichž nesouhlasil s okupací vojsky Varšavské smlouvy, texty jsou nekompromisní. Vzhledem k emigraci v roce 1969 se začal v písních projevovat stesk po domově. Kryl hovoří za všechny a ke všem. Druhá etapa Krylovy tvorby je mezi lety 1972 - 1975 - "šťastné období", zde se společně v básních i písních objevuje zejména tematika milostná, u písní (více než u básní) také biblická. Původní výkřiky vystřídalo ztišené vyprávění. Po roce 1975 se autor uchýlil v celé své tvorbě k humoru, který však působí velmi křečovitě. Texty, ani básně sice nejsou nejlepší obsahem, ale...
|
|
Pohybové vyjádření básní v předškolním věku dítěte
Hujerová, Václava ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou propojení poezie a pohybu v mateřské škole. Má za cíl ověřit, jestli děti získají k poezii hlubší vztah, když jim ji zprostředkuji v propojení s pohybem, než když je s poezií budu seznamovat pouze slovně. Předpokládám, že propojení poezie s pohybem bude děti více bavit díky jejich vrozené potřebě pohybu a synkretickému vnímání. V teoretické části se zabývám znaky poezie, vztahem dětí k poezii a jejím významem pro rozvoj osobnosti dětí. Vzhledem k tomu, že jde o pohybové ztvárnění básní, nezapomínám ani na kapitoly týkající se pohybové výchovy a jejího významu pro rozvoj osobnosti dětí. Výzkum uskutečňuji v mateřské škole v Praze 1 s dvaceti pětiletými dětmi. Metodou výzkumu je experiment a pozorování. Výzkum je rozdělen do deseti dnů. Každý den seznámím děti s jednou básní nejprve odděleně od pohybu, poté v integraci s pohybem. Zapisuji si body signalizující míru zájmu jednotlivých dětí. Zjistila jsem, že při propojení básní s pohybem zájem všech dětí o 17% vzrostl. Z toho usuzuji, že když budu poezii s pohybem propojovat, bude děti poezie více bavit a získají tak k ní hlubší citový vztah. Navíc se prostřednictvím integrace vzdělávacích oblastí harmonicky rozvíjí osobnost dětí, což je podle mého názoru ten nejlepší předpoklad pro úspěšný životní start.
|
|
Didakticky upravené pexeso ve výuce francouzského jazyka na 1. stupni ZŠ
Korábová, Jana ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Machleidtová, Silva (oponent)
Diplomová práce navrhuje novou strukturu pexesa, které je upravené tak, aby se mohlo stát součástí hodin francouzského jazyka. Diplomová práce pojednána ze širšího hlediska: kromě didaktiky cizího jazyka se dotýká i oblastí interkulturní výchovy či rozvoje klíčových kompetencí. Teoretická část rozpracovává psychologická a didaktická východiska, ze kterých nová koncepce vychází a zabývá se přínosem hry ve výuce. V praktické části jsou uvedené další hry, ke kterým je možné použít pexesové kartičky. Praktická část dále obsahuje reflexe her, díky nimž jsou hry modifikované pro efektivní výuku jazyka. V reflexích jsou rozvedené obecné didaktické otázky řešené při výuce cizího jazyka.
|
| |