Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 100 záznamů.  začátekpředchozí33 - 42dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuková komunikace na konzervatořích a její specifika
Hádková, Petra ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent) ; Höflerová, Eva (oponent)
Název: Výuková komunikace na konzervatořích a její specifika Autor: Mgr. Petra Hádková Katedra: Katedra českého jazyka Vedoucí práce: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Konzultant: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. Cílem této práce je popsat výukovou komunikaci na konzervatořích a její specifika. K jejímu popisu uplatňujeme přístup pedagogický, lingvistický a okrajově i muzikologický. Výuková komunikace byla popsána na základě dílčích cílů. První výzkumná část je věnována zkoumání a popisu komunikačních struktur, kdy jsme zjišťovali, jaké typy komunikačních struktur se ve výukové komunikaci vyskytují a které komunikační struktury jsou nejvíce zastoupeny. Druhou výzkumnou část jsme věnovali zkoumání a popisu komunikačních (ilokučních) funkcí, kde nás zajímalo, s jakými záměry učitelé a žáci komunikují a jaká je frekvence funkcí ve výuce. V třetí části se zabýváme humorem ve výukové komunikaci. Zjišťovali jsme, jaké jsou podoby humorných situací, to znamená, proč a čemu se učitelé a žáci smějí, kdo je iniciátorem a příjemcem humoru, zda je humor záměrný či nezáměrný, zda má souvislost s obsahem učiva a rovněž jaká je frekvence humorných situací ve výukové komunikaci. Poslední výzkumná část je věnována hudební komunikaci v hudebně-odborných předmětech. Sběr dat proběhl na šesti konzervatořích v Čechách...
Reálie v učebnicích češtiny pro cizince
Bukáčková, Marie ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Resumé Tato práce se snaží popsat a shrnout, s jakými informacemi o české politice, geografii, historii, sportu, kultuře, české povaze a chování se setkává cizinec ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince. Cílem práce je zjistit, zda a jakým způsobem tyto informace odpovídají zjištěním, která v souvislosti s českou kulturou i obecně s rozdílností národních kultur učinili někteří vědci. Cílem je přinést informace o tom, jakým způsobem se ve vybraných učebnicích projevuje odstup od autorit, jak je prezentována role mužů a žen, jak jsou v učebnicích zobrazováni lidé z hlediska věku, jestli se projevuje více soutěživost nebo kooperace, jakým způsobem je prezentováno české etnikum, jaký je pohled na vlastní historii, jaký je obraz cizince v učebnicích a jak je prezentována česká kultura. Práce si klade otázku, zda způsob a obsah předkládaných informací o české kultuře může být srozumitelný pro cizí etnika, která se v současné době na území České republiky žijí a český jazyk si osvojují.
Úroveň znalosti češtiny žáků-cizinců v českých školách (se specifikací na čtení s porozuměním)
Brumlichová, Zuzana ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Daněk, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou češtiny jako cizího, popř. druhého jazyka. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu žák-cizinec v české škole, legislativnímu rámci problematiky vzdělávání žáků-cizinců, jazykovému vzdělávání na mezinárodní úrovni se specifikací na češtinu jako cizí jazyk a v neposlední řadě pojednává o významu čtenářské gramotnosti a jejím užití v jazykovém vzdělávání. Cílem diplomové práce bylo zjištění úrovně dovednosti čtení s porozuměním žáků-cizinců na druhém stupni základních škol na základě didaktického testu vytvořeného v těsné závislosti na vymezení úrovní znalosti jazyka ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky. Výsledky výzkumu byly analyzovány dle různých kritérií, ovlivňujících začlenění žáka-cizince do výuky češtiny, a dále porovnány s výsledky žáků, kteří jsou rodilými mluvčími češtiny.
Posuny v idiolektu vysokoškolských studentů pod vlivem pražské češtiny
Náhlíková, Anežka ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Tato práce se skládá ze dvou částí - z praktické a teoretické. Teoretická část se zabývá jednotlivými formami českého jazyka v souvislosti s běžně mluveným projevem. Od spisovné češtiny přes obecnou se dostává až k charakteristickým znakům dialektů a k problematice hovorové češtiny. Zmiňuje se i o sociální diferenciaci jazyka. Jedna kapitola se věnuje představení publikace Český jazykový atlas, jež je považována za zásadní počin v oblasti dialektologie. Dále se snaží představit různé pohledy lingvistů na současný stav jazyka a jeho další vývoj, stejně jako na vztah spisovné a obecné češtiny. Praktická část si klade za cíl potvrdit předpoklad, že dlouhodobější pobyt v pražském prostředí ovlivňuje idiolekt studenta s bydlištěm na jiném místě České republiky. Skupinu, na níž je toto tvrzení ověřováno, tvoří vysokoškolští studenti. Průzkum byl proveden formou dotazníků a zvukových nahrávek.
Využití artefiletiky v komunikaci s dítětem s postižením
Hájková, Eva ; Klimešová, Anna (vedoucí práce) ; Štajerová, Gabriela (oponent)
Záměrem mé práce je prozkoumat, zda se může stát výtvarný projev jako neverbální prostředek mostem pro verbální komunikaci a jak k tomu můžeme využít artefiletiku. Ukázat, co prozrazuje kresba o dítěti a jak skrze ni můžeme komunikovat, to je hlavním cílem této práce. V této práci se seznámíme i s oborem arteterapie, a to především proto, že z něj sama artefiletika vychází. Následně představíme již zmíněnou artefiletiku a popíšeme možnosti, jak díky ní můžeme komunikovat s dítětem, které má v oblasti verbální komunikace určitý handicap. Vyzkoušíme prakticky artefiletická cvičení a následně je popíšeme. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pomístní jména na Žďársku
Foralová, Michaela ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá 190 pomístními jmény z části regionu Žďárska. Zkoumány tu jsou tři druhy pomístních jmen: hydronyma, oronyma a pozemková jména, jimž odpovídají i tři názvy hlavních kapitol této práce. V jednotlivých oddílech jsou hesla, patřící do dané skupiny, seřazena abecedně a u každého jména je uveden druh zeměpisného útvaru a prameny, z kterých bylo vyčteno. Hlavním cílem této práce je zjistit původ názvů nasbíraného vzorku dat. Dále se tento výzkum zabývá slovotvornou analýzou a rozdělením pomístních jmen do skupin podle významu. Při tvorbě této práce byly využity metody sběru, analýzy a interpretace nasbíraných dat. K vyložení všech zkoumaných hesel bylo použito mnoho různých publikací, odborných časopisů a internetových zdrojů. Bylo nutné absolvovat i rozhovor s pamětníky či odborníky ve zkoumaném oboru.
Zvuková podoba mluvené češtiny u mluvčích, jejichž mateřštinou je němčina
Rejšková, Jana ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Tato práce se věnuje výslovnosti a jejímu vlivu na průběh komunikačního procesu. Na základě teoretických východisek a magnetofonových nahrávek zkoumá a popisuje vliv zautomatizovaných výslovnostních návyků z mateřského, německého, jazyka na jazyk cílový, český. Na základě výsledků výzkumu navrhuje výslovnostní cvičení, která by měla pomoci při napravování častých výslovnostních chyb. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Využití ICT ve výuce českého jazyka
Bušová, Lucie ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Kamiš, Karel (oponent) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Cílem disertační práce je popsat potřebné podmínky a možnosti začlenění informačních a komunikačních technologií (ICT) do vyučování vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Moderní informační a komunikační technologie jsou každodenní součástí života žáků i učitelů, ale především učitelé mají největší podíl na implementaci ICT do výchovně- vzdělávacího procesu, proto se práce zaměřuje na problematiku implementace ICT z pozice učitele. Teoretická část disertace seznamuje s novými trendy a koncepcemi, které jsou v souvislosti se zapojování ICT do primárního vzdělávání ve světě diskutovány, popisuje revizi Bloomovy taxonomie výukových cílů, jež by mohla být jako Bloomova digitální taxonomie využívána při stanovování výukových cílů v informační společnosti 21. století. Na základě známých typologií implementace ICT do vyučování přináší disertace typologii vlastní, primárně orientovanou na vzdělávací obor český jazyk a literatura, a shrnuje pozitiva a případná negativa implementace ICT do vzdělávání. Praktická část představuje dvě výzkumné oblasti: akční průzkum a dotazníkové šetření Počítače ve výuce českého jazyka. Akční průzkum analyzuje dlouhodobé pozorování vlastní výuky českého jazyka a literatury zahrnující návštěvy počítačové učebny v průběhu jednoho školního roku. Na podkladě závěrů...
Osvojování jmenných kategorií dítětem
Mikulcová, Kateřina ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá osvojováním jazyka dítětem a představuje rovněž dílčí výzkum v této oblasti. První část práce popisuje teoretické a historické pozadí poznatků o této oblasti a popisuje různé koncepce a faktory, které ovlivňují nebo determinují osvojování dětské řeči. Uvádí přehled ontogenetického vývoje řeči a rovněž všechny navazující fáze při jejím osvojování. Zmiňuje současné přístupy, které jsou stále více komplexní a sleduje výsledky předchozích výzkumů v českém a slovenském prostředí. Zmiňuje rovněž důležitost předškolního vzdělávání, které se, mimo jiné, soustřeďuje i na získávání (klíčových) komunikačních kompetencí. Druhá část práce je založena na vlastním výzkumu. Zaměřuje se na proces osvojování gramatických kategorií podstatných jmen u česky hovořícího dítěte. Popisuje řečovou produkci dítěte ve věku 2.9 až 3.2 let. Obsahuje detailní popis metodologie a pořízení dat, a to při sledování, při dialogu dítěte s jeho matkou. Výzkum tedy pracuje s autenticky pořízeným materiálem řeči během dialogu a uvádí detailní kvantitativní analýzu monitorující postupné osvojování gramatických kategorií podstatných jmen (čísla, rodu a sedmi pádů) v řečové produkci dítěte ve sledovaném období. Pokouší se zjistit posloupnosti v osvojování gramatických kategorií a další možné trendy v jejich...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 100 záznamů.   začátekpředchozí33 - 42dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
10 HÁJKOVÁ, Eliška
10 Hájková, Eliška
4 Hájková, Erika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.